LM317 (2x) labvoeding maken

haha kijken wat er NIET stuk gaat
dat is een goede leer indd..

Ik ga zeker SNEL beginnen met testen.

Tnx

met die transfo kan je wel al een schone voeding bouwen. je kan er zelf 2x lm insteken zodat je 2 afzonderlijke regelbare spanningen krijgt. is altijd handig en de transfo kan toch genoeg stroom leveren. voor die 78xx regelaars moeten ze al wat teveel verstoken en dat is minder elegant op die transfo. je kan later de transfo nog altijd wisselen als je een geschiktere vind. ik zou er zeker nog voor gaan. voor te koelen zou je 2 identieke pc koelers in serie kunnen hangen op die 24v eventueel met een klein weerstandje tssen om het kabaal wat te verminderen. eentje die lucht in de voeding blaasd langs het koelprofiel. de tweede die de warme lucht uit de case trekt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Beste mensen.....

Ik ben terug bij af...
Ik heb de trafo aangesloten en er komt maar 13v uit.
Na gelijkrichten precies 12v en geen enkele volt meer.
Dat is heel vreemd want die voeding komt uit een werkende 24v schakelkast waar nu van die moderne DC dinrail voedingen in worden gebouwd.

Dus ik zal eerst weer op zoek moeten naar een voeding.
Hij kan wel veel stroom trekken want ik heb er een 55w halogeenlamp van een auto aan gehangen en zowel grootlicht als kleinlicht tegelijk aan gezet en brand als een malle!!

@fcapri

Ja wat je zegt kan natuurlijk ook nog :-) goed idee.

@benleentje,rew en Blitkriek
Ik heb eens een L78S12CV aangesloten maar dat gaat fout.
er komt net zoveel uit dan dat erin gaat.
dus ik denk dat die stuk is (helaas dan wel zonder rookpluim ;-))

Ik zal verder als ik weer een trafo heb.

hoe heb je dit allemaal aangesloten en opgemeten? het zijn nogal vreemde waardes. een trafo die stuk gaat komt niet zo vaak voor, en van AC naar DC een lagere spanning is helemaal vreemd

kun je er een paar foto's van maken?

fred101

Golden Member

Of je multimeter snapt het niet, of de batterij is leeg of je doet wat fout. 24VAC moet na gelijkrichten en afvlakken (dus niet na een bruggelijkrichter zonder elco proberen te meten. Dat geeft vaak onzin resultaat. Er staat daar een 100 Hz puls signaal en vaak krijgt de mulimeter de diodes niet open. Meet dus met gelijkrichter, elco en bv een 10k weerstand over de elco. Als je dan nog geen 32V meet doe je iets fout of is de gelijkrichter of elco defect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit is hem...
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20131226_104307%5B1%5D.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/20131226_104307%5B1%5D.jpg (GROTE FOTO)

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden WAT STOM....
Er staat 400V op de pri kant
en daar komt nu 230v in.

De monteur zei dat ik daar 230 op kon aansluiten maar hij zei er niet bij dat er dan geen 24v meer uit komt (daar had ik om gevraagd, een gebruikte 24v trafo)

PS Ik wist niet dat er een elco achter moest
Maar ik heb gemeten met een gloeilampje aangesloten om een kleine belasting te hebben

fred101

Golden Member

Dat gloeilampje stuurt de diodes wel open maar de spanning die er dan staat is geen DC zoals je meter wil zien en niet elke meter snapt in de AC stand dan de bedoeling. Er staan daar 100 Hz pulsen die dan van 0 naar Vpiek lopen. Een Elco van voldoende capaciteit voor de load maakt daar voor de meter begrijpbare DC van.

Meet in de AC stand zonder diodes etc aan de trafo met de meter in AC de onbelaste spanning. Als dat 24VAC is kun je ongeveer 32VDC maken (AC spanning x wortel(2) en dan spanningsval over diodes eraf maar dat varieert tussen 0,6 tot 2V per diode afhankelijk van hoe en wat je doet) Als je nu 13VAC meet dan kun je dus iets van 16-17VDC maken. Je had al 12VAC gemeten dus die 12VDC is een meetfout en waarschijnlijk staat daar dan iets van 16VDC

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Beste fred101 bedankt voor de snelle reactie zo op deze 2e kerstdag :-)

Ik heb indd ook rechtstreeks op de trafo gemeten en de meter op wisselspanning gezet uiteraard en toen zei de multimeter 13v

Nu heb ik gemeten NA de gelijkrichter (met de meter op DC uiteraard) met een elco en een weerstand van 10K
en nu meet ik 18v (zonder weerstand 21v)

Dus even in het kort...
Ik zou nu de regelbare voeding kunnen maken maar dan word hij dus ongeveer 1 - 15v?
Dat was niet de bedoeling maar mag wel.
meer dan 13v ben ik niet heel vaak nodig.

Nu gaat de 7805 en 7812 ook niet zo heel warm worden als het goed is.
Denken jullie dat dit gaat?

(jullie mogen ook eerst van de feestdagen genieten hoor ;-))

Alex,

Als ik jou experimenten en metingen zo allemaal zie langskomen, ben ik van mening dat je gewoon met "wat je hebt" even wat in mekaar moet gaan zetten. Daarvan leren, en dan later pas precies mikken op de specs die je uiteindelijk wil hebben. Zie het als een "prototype".

Dat er nu dus maar 13V uit je trafo komt, betekent dat je eerste prototype voeding niet veel meer dan 14V gaat leveren. Maar dat is om de principes te leren kennen helemaal niet verkeerd.

[update]Shit te vluchtig gelezen. Jij was ook al op dat plan gekomen. Prima! Ga zo door.

"niet zo warm" is een relatief begrip. Ga je 1A uit je 7805 trekken, (denk aan twee servos die zwiepzwiep continue staan te bewegen), ga je nog steeds ruim 10W in dat ding verstoken. Dat wordt nog steeds serieus heet. Maar probeer het maar eens, kijk wat er gebeurt. Is leerzaam!

Die trafo die je nu hebt, zou ik trouwens niet te "definitief" inbouwen. Als je zorgt dat je hem "a la minute" kan uitbouwen en gewoon rustig je ogen en oren open houdt, kan je hem ruilen voor een 2x heftigere trafo. De 400->24V trafos zijn volgens mij soms lastig te verkrijgen, maar soms heeft iemand er 1 nodig. Als jij er dan opspringt met: "Ik heb er 1 voor je, maar dan moet je een XXX trafo voor me regelen." ben je voor die persoon de reddende engel.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 26 december 2013 12:08:32 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste rew

Ja inderdaad daar dacht ik ook aan.
btw deze trafo kan flink wat stroom trekken (heb nog niet gemeten hoeveel precies)

Als ik dan de LM317 gebruik dan gebruik ik misschien maar de helft van het vermogen dan wat de trafo kan
Dus beter om die te vervangen indd en deze voor iets zwaarders te gebruiken.

Maar indd Ik ben nu iets verder wat betreft metingen
dus ik ga me eerst bezig houden met testen, meten en dus weten :-)

Maar dan word niet vandaag, ik laat snel weer van me horen.

Bedankt.

en nog een fijne 2e kerstdag!

13,3V zou er idd moeten uitkomen.
gelijkgericht (onbelast) een 18V maar dit zal wel terugvallen naar een 15V als je gaat belasten.

voor de 7805 zal dit nog steeds 13V verstoken worden (aan 1A is dit al 13Watt).
of je hangt er een dikke weerstand voor.
bv een 7805 met een 10ohm 10watt weerstand ervoor.
trek je 100mA, dan zal er slechts 1V over vallen en moet de 7805 zo een 13V x 100mA of 1,3Watt verstoken.
trek je nu 1A, dan valt er al 10V over de weerstand en moet de 7805 slechts 3V x 1A = 3watt verstoken.
hoe meer stroom je trekt, hoe meer de weerstand zal verstoken daarin en blijft de regelaar nog steeds bespaard in het verstoken.
laat de regelaar maar regelen,en de weerstand maar stoken. daar zijn beide namelijk voor gemaakt ;-)

voor je LM regelaar zou je kunnen gaan spelen met een spanningsverdubbelaar
http://prosje.be/CO/Schemas/SpanningsVerdubbelaar.png
dan krijg je toch weer 26V aan de uitgang

wel goed opletten als je hier dan gaat samenhangen met de 78xx regelaars.
je moet het schema goed bouwen zodat hun massa's allemaal gelijk zijn
als je zomaar eens een 7805 spanning zou gebruiken in een schakeling die gevoed wordt via de LM regelaar, zou je wel eens vuurwerk kunnen krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Die spanningsverdubbeling is inderdaad een goed idee. Dat doe ik ook regelmatig. Meestal gebruik je bij gewone electronica schakelingen (met ledjes, 555, opampjes etc) maar een 10-100 mA. Gewoon die LM317 op een flink koelblok zetten. later kun je je voeding dan bv voorzien van een powertor voor meer stroom en/of een temperatuur meet schakelaar die een 24V koel ventilator aanstuurt als de 317 te warm wordt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wauw die spanningsverdubbelaar is ideaal..
Dan als dat prima werkt dan ben ik er eigenlijk al.

Ik ben nu aan het experimenteren met een 7812
Daar staat nu 24v op met een last (lamp) en die trekt 1,8A
Zonder koelplaat brand hij een paar seconden dan gaat ie bijna uit.
(gelukkig niet stuk Wat gaaf dat die dingen zo sterk zijn)
Nu een koelplaatje erop en die was na een paar minuten niet meer beet te pakken maar hij brande nog steeds.
NU hangt er al 3kwartier een kleine ventilator (tegen het koelplaatje) aan diezelfde 7812 + lamp en nu is het koelplaatje amper lauw warm.
en trekt nog steeds 1,8Amp dus dat gaat heeeel goed.

Bedankt heren echt leerzaam.... Ik ga nog ff door

GEWELDIG

Beste mensen....

Ik ben de afgelopen tijd eens flink aan het experimenteren geweest met transistoren en de LM317.

Ik heb nu de LM317 voeding op een testbordje gemaakt (heb nog geen trafo) dus ff op mijn eigen voeding op 18V aangesloten.
Dit werkt perfect ik heb nu 1,5 tm 15V
Ik heb als inschakelbuffer 5000mF aan elco's erachter en kan een autolamp makkelijk laten branden.
Zelfs op 15 volt bijna 2 ampere gaat voor een lange tijd goed.

Nu is mijn vraag, die keramische condensatoren hebben een kleine waarde
Ik heb een bakje vol uit oude apparatuur gesloopt.
Hoe precies moet ik deze waarden nemen? Want is het best lastig te weten hoeveel ze zijn. (Ik zal eens een lijst zoeken met waardes.) en waar dienen ze precies voor?

Mvg ALex

fred101

Golden Member

Daar hebben ze LCR meters voor uit gevonden. Zonder dat is het soms lastig. Je kan met een atmel of pic vrij makkelijk een C meter maken die goed genoeg is voor 90% van de gevallen.
Maar je kan ook met een multimeter, een weerstand en bv 12V AC uit een trafo de capaciteit meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Die keramische condensatoren worden bij de spanningsregelaars gebruikt om een stabielere regelaar te krijgen.

@fred101
Ok bedank dat is ideaal daar zal ik eens voor kijken

@rbeckers

ok maar dat kan je pas zien met een scoop
helaas die heb ik nog niet.
ik heb veel van die keramische condensatoren
hoe precies komt dit dan?
Kan ik zomaar een kleine pakken of komt dit best wel precies?
Het is niet de bedoeling om microcontrollers ed aan te sluiten
maar meer voor lampjes relais en bijvoorbeeld een autoradio ed te testen

mvg alex bedankt voor jullie reacties mensen.

rbeckers

Overleden

Tussen ongeveer 10nF EN 1000nF (= 1uF) .
Bij voorkeur 100nF (opdruk 104)
10nF heeft opdruk 103 .

Ok bedankt rbeckers

daar heb ik genoeg van liggen volgens mij.
deze kan ik dus ook gebruiken voor een regulator zoals de 7805, 7809 en 7812 enz

ik heb ondertussen ook een tabel gevonden voor keramische condensatoren hier op CO.

Fijn om zoveel te leren hier.

Dank jullie wel
als hij klaar is post ik een foto voor de geïnteresseerden.

Mvg Alex

Beste mensen hier ip CO.

Ik heb de LM317 regelbare voeding op een experimenteer bordje gemaakt en hij werkt super.
Maar nu nog een vraagje..

Ik heb 4x 1000uF elco's aan de uitgang
die moeten dienen als opstart buffer.
zodra je een redelijke lamp aansluit dan stijgt heel even de stroom
erg hoog en daarvoor had ik die elco's bedacht.
Maar NATUURLIJK gaat nu het volt metertje (onbelast) langzaaaaam terug naar 1.5v (elco's ontladen via de meter)
Is dit ook nog op te lossen?
Het is niet storend maar zou mooi zijn als ie meteen met de potmeter meebeweegt.

OF zijn die elco's sowieso overbodig?

Mvg Alex

rbeckers

Overleden

Elco achter de LM317 kan beter iets van 10uF zijn.

Op 10 februari 2014 08:41:10 schreef rbeckers:
Elco achter de LM317 kan beter iets van 10uF zijn.

Ok bedankt rbeckers.

Ik zag dit schema https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=r…

die heeft ook een flinke elco gebruikt.
maar dan op de ingang zijde.

Dus het is niet nodig?
Ik was bang dat bij een hoge stroompiek bij het aansluiten van bijvoorbeeld een lamp dat de LM317 het in 1 klap zou kunnen begeven.

rbeckers

Overleden

Voor de LM317 moet wel een grote elco.

Op 10 februari 2014 15:06:24 schreef rbeckers:
Voor de LM317 moet wel een grote elco.

Ok dan doe ik er een grote VOOR.
en haal die 5000uF erachter vandaan.

Bedankt alweer rbeckers.

Dan is daarna de voeding klaar.
Dan kan ik met de behuizing beginnen en nog ff een geschikte trafo vinden.

Mvg Alex

Sorry mensen het was even stil... maar hij is eindelijk klaar.
Ik wou hem ff met jullie delen natuurlijk na al jullie goede adviezen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20140316_124508.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/20140316_124459.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/20140316_231155.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/20140316_231402.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/20140316_231411.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/20140317_025542.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img-20140317-wa0012.jpg

Hu? foto's zijn niet even groot. Vast te snel aan het klikken geslagen.

Maar dit is dus mijn voeding geworden.
Hij doet het PERFECT en kan ipv 1.5 zelfs bijna 2 Amp trekken.
Er zit een dubbele secundaire wikkel aan de trafo daar draait de ventilator op de achterkant op.
en via een oude foon oplader is de USB aangesloten (ff lekker makkelijk ipv een 7805 enz)
en er is een schakelaar TEST functie dat zit boven de spanning connectors. als je die kortsluit gaat er een led branden en een zoemer piepen. Ideaal.
Ik ga nog een maken maar dan met een LM350 (of 2) en digitale spanning en stroom meters.

Maar goed.. na mijn experimentjes met de TIP50 en mijn projectje met de Led achterlichten is dit eigenlijk mijn 2e project en ik ben er zelf erg trots op!
Voor jullie is dit peace of cake maar ik heb er echt mijn hersenen voor moeten laten kraken ;-) Veel lezen en vragen erg leuk om te doen.

Bedankt voor jullie hulp!!

Groeten Alex