Spoel

Ik heb hier een ofening ivm met spoelen:

Een spoel met een dc-weerstand van 50ohm en een zelf-inductantie van 0,318H is in parallel gezet met een weerstand van 75 ohm in serie met een 159 microF condensator. Als de bronspanning 240, 50Hz is, bereken dan:
I, Totale impedantie, totale weerstand, totale reactantie.

Nu is mijn vraag hoe moet je die dc-weerstand verrekenen in je oplossing (complex?).De andere lijn met RC begrijp ik. Maar ik begrijp niet hoe je de spoel met dc-weerstand moet intepreteren?

De dc-weerstand is in principe de weerstand van de draad van de spoel. Je kunt dus de spoel zien als een gewone weerstand(van de draad) en de spoel zelf(reactantie) in serie met elkaar.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hmm. <moveto> "Schoolvragen" ??

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op dezelfde manier als een weerstand-condensator serieschakeling. Met de spoel ijlt de stroom na op de spanning. Je kunt gewoon de complexe rekenwijze toepassen, maar in plaats van de condensator vul je de complexe weerstand van de spoel in.

Ja ik heb al op alle manieren dat al proberen op te lossen maar zonder resultaat. De waardes komen hier niet bij uit.

Begin maar met posten van één van je uitwerkingen.
Dan kunnen wij zien waar je de mist in gaat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een spoel met een dc-weerstand van 50ohm en een zelf-inductantie van 0,318H

Lees hiervoor gewoon:
Een weerstand van 50ohm in serie met een zelfinductie van 0,318H

Het is een traditie op scholen dat we het van een spoel normaal moeten vinden dat hij, behalve de zelfinductie, ook nog tientallen ohms 'ohmse' weerstand bevat.
Van de condensator mogen we blijkbaar aannemen dat hij wèl ideaal is.

In de praktijk is dat ook wel een beetje waar: de verhouding tussen reactantie en serieweerstand is bij een condensator meestal véél beter (hoger) dan bij een spoel. Maar dat 'weetje' hoort in een theorievraag eigenlijk nog niet thuis.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org