Hallo,
sinds een tijdje heeft mijn Onkyo AV receiver een lichte brom op het center kanaal.
Ik heb alle ingangen al afgekoppeld maar de blom blijft (dus Power + 3 speakers aangesloten L+R+Center).
Nu las ik ergens dat dit een bekend probleem zou zijn van dit type receiver maar heb hiervoor nog geen oplossing gevonden.
Is er iemand die weet wat de oorzaak is met een eventuele oplossing?
Eventueel een schema zou ook van pas komen.
Nog een kleine update op mijn probleem:
Als ik de versterker aan zet heb ik meestal geen geluid op het rechter kanaal. Dit is te verhelpen door het volume even omhoog te draaien en dan is er wel geluid.
Het kan zijn dat dit ook bij het probleem hoort..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
gadget_inc,
bedoel je met vervuild een slechte soldeer verbinding of de interne contacten van het relais ?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op de eind versterker print kom ik inderdaad 2 relais tegen. ik zal deze morgen even na kijken.
Het zal denk ik niet het probleem van de brom op de center speaker zijn. Waarschijnlijk is daar een condensator de oorzaak van.
Misschien dat iemand daar een tip heeft?
Status Update,
na grondig onderzoek ben ik een lekkende condensator tegengekomen op het main circuit board.In het schema staat hij bekend als "C8007" omschrijving: DX-5R5L104,super Echter heb ik zo'n type nog nooit gezien. Weet iemand wat hier speciaal aan is ?
De 2 relais heb ik inmiddels schoon gemaakt.
Echter nog geen oorzaak kunnen vinden voor de brom op het center kanaal.
Ik heb via google wel een opmerking gevonden van iemand dat dit een bekend probleem was en dat het te verhelpen zou zijn met "grounding" ofzo. Echter staat verder niets omschreven over hoe en wat.
Misschien dat iemand iets meer hierover weet ?
1e hit op google:
http://www.elna-america.com/products/pdf_files/DoubleLayer/DXe.pdf
Een supercap dus. Denk alleen niet dat dit je probleem veroorzaakt. Misschien wel de vloeistoffen als die over je print heen gelopen zijn.
Gadget_inc
Is dat niet een goldcap / supercap.
Zeg maar een back-up accu voor o.a. zenderinstellingen.
Nogal plat ca5mm en zo'n 25mm in diameter ?
Met een hand typen maakt mij traag 
[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op (13%)]
Ja is inderdaad een supercap. Ik had er eigenlijk nog niet eerder een gezien.
Ik moet eigenlijk bekennen dat ik +/- 20 jaar geleden de elektronica hobby heb gelaten voor wat het is. Altijd tv's en radio's gerepareerd destijds.
Ik moet er dus even weer in komen 
Maar goed deze "supercap" staat op de lijst om vervangen te worden.is het verstandig om de 2 condensatoren eroheen ook te vervangen, hij heeft namelijk een beetje gelekt.
Ik zou niet meteen verwachten dat die 2 condensatoren eromheen ook defect zijn. Maar die supercap wel alvast vervangen en de rotzooi/gelekte vloeistof schoonmaken met alcohol bijvoorbeeld.
Zitten er meer Elna's in? Dan zou ik alle kleintjes preventief vervangen. Wil je een snelle reparatie, spuit dan eens wat koudspray op de kleine elco's rond het center-circuit.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
Voor zover ik het zie zitten er geen andere elna's in. De print heb ik alvast schoongemaakt en gelukkig zitten er alleen draadbruggen in de buurt die een beetje vies zijn geworden.
Koudspray heb ik zo niet staan, kan ik eventueel aanschaffen maar ik denk dat dit weinig uit gaat maken aangezien het kanaal in "koude" toestand ook bromt... toch ?
Niet helemaal, als je slechte elco's koud maakt dan daalt de capaciteit tot in de nF's. En dan wordt de brom een stuk harder als het ontkoppelingselco's betreft.
Ok dat wist ik niet. Ik zal eerst een supercap samen met koude spray bestellen.
Ik heb de receiver nu helemaal open liggen 8 losse printplaten. Eerst weer in elkaar zetten kijken of hij het nog doet en dan met de koudspray erop.
Het voor en eindversterker gedeelte heb ik deels doorgesoldeerd en gecheckt op visuele problemen maar die kan ik zo niet vinden (lekkende/bolle elco's of donkere plekken op de print).
Het lastige is dat als de boel weer in elkaar zit je er erg moeilijk bij kunt komen.
Euvel is gevonden!
zonder de koudspray (want die is nog onderweg).
Zoals ik al zei in een van mijn eerdere posts was er een opmerking ooit gemaakt over "grounding". Ik heb me helemaal suf ge-google'd maar nergens was er een expliciet antwoord te vinden.
Dus zelf maar eens met mijn "boeren" verstand gezocht op de print en het schema.
Omdat de brom alleen op het center kanaal zat en de voor / eind versterkers exact hetzelfde zijn opgebouwd kon ik e.e.a. uitsluiten/meten.
Voorversterker afgekoppeld van de eindversterker = geen brom op het center kanaal. Dus logisch gezien zou het dan in het voorversterker gedeelte moeten zitten...
Op de voorversterker print (NAAF6628/NCAF6628 google op: 1A837528-1B NAAF 6628-1B voor een afbeelding, het is de bruine print) zit de aansluitheader naar de eindversterker. Op de printplaat zitten 2 zwarte draden ,de langste loopt van de onderste aansluitheader van de mainprint rechtstreeks naar de aansluitheader naar de eindversterker print. Deze +/-15cm lange draad is met lijm op de printplaat vastgezet.
Van deze draad(brug) heb ik de lijm losgehaald en hem via een andere "route" over het board laten lopen......
De Brom is nu dus weg !!!
De eind conclusie zou dus moeten zijn dat de brom er altijd in heeft gezeten maar dat het mij nooit is opgevallen. En dat het inderdaad een fabrieksfout is van de eerste serie van dit Type.