krimptang eindhulzen

Ik ben eindhulzen aan het leren gebruiken, ziet er zeer fijn uit. Ik vraag me nu af waar het verschil zit in de tangen. Sowieso wil ik een tang met een ratel. Ik zie verschillende soorten:

- Een universele. Nu gebruik ik een spotgoedkope Chinese van een vriend, dat lijkt te werken. Dat werkt met vier driehoekjes die ronddraaien en de boel dichtknijpen
- krimptangen met een aparte groef per diamter (0.5, 0.75, 1,...)
- krimptangen met een groot bereik aan diameters, waarbij 1 groef goed is voor verschillende diameters

Iemand een idee wat er beter is?

Ik gebruik een tang van Weidmuller voor 0,5 tm 6. 1 Gat voor alle maten. Om de behuizing zit een soort van hartvormige veer. Die de druk regelt zodat die voor alle maten gelijk is. Werkt ook met een soort van ratel. Ik heb er al meer dan 5000 verbindingen meer geknepen en van mechanische slijtage is nog geen sprake.
Goedkoop is dat ding niet iets van 129,- bij Technische unie.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 6 januari 2014 22:11:17 (36%)]

Henk H.

Golden Member

Ik heb eentje met een diafragma, in dat geval 6 vlakjes die bij inknijpen van de tank naar binnen bewegen en de adereindhuls 6-kantig inknijpen. Geschikt van heel klein to 6mm2, en 6-kantig zou tov vierkant het voordeel hebben dat het betere verbindingen geeft bij dunne kabels in kroonstenen/klemmen. Ik praat hier slechts na wat ik ook ergens gelezen heb.

Ik vind het erg gemakkelijk werken, tang was echter niet goedkoop (€ 100). Groter dan 6mm2 heb je hobbymatig weinig nodig, in dat geval zou je voor die grotere maakt kunnen volstaan met eentje met aparte bekken voor elke maat.

Dus als je wat kunt (en wilt) besteden en een flink aantal moet krimpen dan zou ik voor zo'n diafragma tang gaan. Is het incidenteel dan zou ik voor eentje gaan met voor elke maat een aparte bek.

Zelf gebruik ik vaak deze tang:

http://www.ebay.com/itm/301007954085?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=…

Edit: volgens mij bedoelt Henk H deze dus ook.

Weidmuller heeft dezelfde tang maar 10x zo duur bij RS
Ik heb er ook nog zo een zelfde met 4 in plaats van 6 bekken.
De hulzen worden dan vierkant en passen dan soms beter onder schroefklemmen omdat de maat dan wat kleiner uitvalt.
Doordat ze in de klemmen toch plat worden aangekneld maakt het volgens mij niet uit of ze vierkant of zeshoekig zijn.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op 6 januari 2014 22:22:33 (21%)]

Hewlett

Honourable Member

Ik gebruik een no-name adereindhulzen krimptang die ik bij Dick Best gekocht heb: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1684 dat is een tang met een ratel met een bek voor 6 verschillende maten (0.5 - 4mm), de hulzen worden vierkant aangebracht. De tang werkt prima. Nu is het is wel zo dat ik niet dagelijks hulzen krimp en ik weet dus niet of deze tang ook geschikt is om duizenden hulzen aan te brengen, waarschijnlijk kom je dan toch wel bij een profi Weidmüller tang terecht.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Als je eenmaal een voor invoer tang gewend bent werkt zo'n zij invoer tang bijzonder onhandig.

Beroepsmatig gebruik ik een Weidmuller PZ6-Roto, professionele tang tot 6qmm met roteerbare bek. Strippen met een Weidmuller Stripax tot 10qmm. Ze hebben het beide al jaren overleefd. Van off-shore tot staalindustrie. Af en toe een keer schoonmaken en een drupje olie, onverwoestbaar.

http://www.bengshop.nl/images/picture1/10377453.jpg

http://www.tme.eu/html/gfx/ramka_6894.jpg

[Bericht gewijzigd door Dominic op 7 januari 2014 00:49:16 (21%)]

Hewlett

Honourable Member

Een Weidmüller Stripax tang gebruik ik ook in mijn hobbyhok, prima striptang. Ik strip meer dan dat ik krimp :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
GJ_

Moderator

De tangen met een opening voor voor alle hulzen (trapezium) zijn het fijnste. Dus de Weidmuller PZ4, PZ6-roto, Phoenix crimpfox6 enz enz en alles wat daar op lijkt.

Tangen met voor iedere maat een aparte matrijs zijn op zich niet slecht en tamelijk onhandig. En teveel kans op de verkeerde keuze.

De diafragma tangen komen er hier niet in, die geven een rampzalige persing.

EricP

mét CE

Is het zo erg met jouw diafragma tangen GJ_? :) Ik heb het allemaal: low-budget trapezium, diafragma, matrijs met 'alle' maten. Die laatste vind ik het fijnste persen (al in: handigste). Ik heb het idee dat mijn diafragmatang erg 'mooi' perst. Maar het iets meer 'gedoe' dan de andere. Die trapezium werkt prima. Maar net even groter en daarmee onhandiger dan de 'matrijs' tang.

Is er trouwens iets gefundeerds te roepen over contact / persing? Voor kabelschoenen is dat relatief eenvoudig vast te stellen, maar bij adereindhulzen wordt het hulsje toch nog vervormd bij vastschroeven. Daarmee heb ik het idee dat de 'persing' als voornaamste doel heeft dat het hulsje er niet af valt.

GJ_

Moderator

Ik heb dus geen diafragma tangen. Een van de nadelen is dat een huls die met zo'n tang geperst is wel eens breekt in sommige klemmem en er dus half uit komt. Ook met veerdrukklemmen geven ze problemen. Prutswerk dus. Het is niet nodig om ze te gebruiken, dus doe ik het niet. Gewoon om gedoe te voorkomen.

Inderdaad, diafragma-tangen zijn de grootste rommel die je kunt kopen. Zeker als het gaat om installaties die aan trillingen onderhevigd zijn.

Vaak breken de hulzen op de persing af omdat de tangdruk niet goed is en het blik van de huls te ver is ingekerfd. Paar keer bewegen en de huls breekt half of helemaal af. Trapezium blijft ook hier het beste.

Goed, dus zo'n universele heeft dus een "diafragma", en is best wel oké. Momenteel gebruik ik een goedkope Chinese, ik zal wel zien of ik op lange termijn ergens problemen mee krijg.

EricP

mét CE

Inkerven? Hulsje hoeft alleen maar 'aangedrukt' te worden. Misschien heb ik mazzel met mijn (merkloze) tangetje. Geen idee hoe ik aan het ding kom. Is denk ik 'oud'; handvat gegoten. Mocht blijkbaar wat kosten...

Ik heb het idee dat schepen wel wat trillen. Heb het nog niet stuk zien gaan...

Ik heb een Knipex 97 53 08

(Zie http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1… voor een plaatje.)

Er is klein nadeel vind ik: Adereindhulsen van < 0.5 mm2 worden te ver ingekerfd waardoor de huls kan breken (zoals GJ_ ook zegt). (Ook al staat er 0.08-10 mm2 op).

Ik heb trouwen ook nog zo'n klein tangetje met 6 maten die alleen een V-vorm maakt. Die gebruik ik voor dat hele kleine spul.

@Rolo hieronder, die van mij heeft ook zo'n type "bek" hoe je dat noemt weet ik niet, geen diafragma volgens mij.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 7 januari 2014 18:47:48 (16%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb een Weidmuller PZ3, die kan 0,5 tot 6 mm2 hulzen aan. Bevalt mij goed, ik heb hem al jaren. Weet niet meer wat ie gekost heeft.
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Tools/20140107_183636_zps2c7c8712.jpg

[message=1578trapezium92,quote]Op 7 januari 2014 18:41:59 schreef henri62[/message]:
Ik heb een Knipex 97 53 08

(Zie http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1… voor een plaatje.)

Er is klein nadeel vind ik: Adereindhulsen van < 0.5 mm2 worden te ver ingekerfd waardoor de huls kan breken (zoals GJ_ ook zegt). (Ook al staat er 0.08-10 mm2 op).

Ik heb trouwen ook nog zo'n klein tangetje met 6 maten die alleen een V-vorm maakt. Die gebruik ik voor dat hele kleine spul.

@Rolo hieronder, die van mij heeft ook zo'n type "bek" hoe je dat noemt weet ik niet, geen diafragma volgens mij.

Ik denk dat dat een trapezium is. Van voren gezien is het gat ook die vorm.

Ik heb nu nog steeds geen goede tang gezien in dit topic ;)
Je gaat toch niet telkens een hulsje pakken, over de draad schuiven, tang pakken en knijpen? Daar gaat veel te veel tijd in zitten.
Ik gebruik een soortgelijke als deze: http://www.switchrite.co.za/images/gallery/Starfix228.jpg , werkt erg goed naar mijn zin. De nieuwe versie bevalt mij een stuk minder: http://www.technowinkel.nl/user_images/products_47/Perstang-adereindhu… Ik heb het idee dat deze tang net te kort perst.
Voor dubbele adereind hulsjes, dan werken de tangen die jullie opnoemen wel, mits goed afgesteld natuurlijk.

(En ja, ik knijp hem wel aan met deze tang: repeterend knijpen en dan de huls met draad uit de bek trekken, dat geeft mijn inziens nog het beste resultaat: de ader trek je nooit meer uit het hulsje, en maar aan één zijde is de huls erg gekrompen/vervormd. Afbreken heb ik ook nooit last mee gehad. Nadeel: verschillende patronen/houders nodig voor de diverse hulsen. (Bij oud model.) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
EricP

mét CE

Iets dergelijks heb ik ook. Adereindhulsjes in losse strips - dus wat minder voorraad.
Werkt goed, maar niet wezenlijk sneller dan losse adereindhulsjes. Voordeel is wel dat de boel niet door elkaar ligt bij een moment van onnadenkendheid :)

GJ_

Moderator

Op 7 januari 2014 19:31:46 schreef Rolo:
[...]
Ik denk dat dat een trapezium is. Van voren gezien is het gat ook die vorm.

Nee, dat is een vierkante persing met lamellen. Vind ik nog veel erger dan die diafragmatangen.

De Weidmuller PZ4 bijvoorbeeld is een trapezium. Zo een dus:
http://217.26.67.168/uploads/2/7/2744023/Weidmuller%20PZ4.jpg
Vind ik het fijnste!!!

Op 7 januari 2014 20:06:37 schreef Fredjuhh:..../Starfix2...

Heb ik geprobeerd, vind ik persoonlijk niet handig. Sneller zijn ze zeker niet. Als je denkt van wel mag je een wedstrijdje komen doen :-)

Op 7 januari 2014 20:06:37 schreef Fredjuhh:
Je gaat toch niet telkens een hulsje pakken, over de draad schuiven, tang pakken en knijpen? Daar gaat veel te veel tijd in zitten.

Je gaat toch niet steeds de strips verwisselen omdat je 10 kabels met andere diameter hebt?

EricP

mét CE

Nee, daarvoor heb je dan 3 tangen voor de meest voorkomende maten... Maar toch... Echt sneller?

Een ieder mag natuurlijk zelf bepalen wat voor hem of haar het lekkerste werkt, en hoe je werkt.Ik zelf werk veel met multie ader kabels, intern van dezelfde dikte, b.v. 34 aders, 18 aders e.d. Dus dan heb je er een zooi rode in, volgende kabel een rits zwarte etc. Ik heb wel daarnaast nog een knippex tangetje leggen voor de blauwe en witte adereind hulzen, omdat ik die niet zo veel gebruik, en dat zijn niet veel aders in een kabeltje. Tevens gebruik ik die dan ook nog voor de dubbele. En ja, bij mij werkt het sneller zo, dan allemaal een voor een, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn... ;)Als je werkwijze zo is dat je alles door elkaar heen moet/gaat doen, ja dan maakt het niet zoveel uit, dan is los misschien handiger.

Dan moet ik ook wel bekennen dat de adereind hulzen die vierkant geknepen worden door die andere mooie tangen, er wel makkelijker in de aansluitblokken passen.. Maar daar is ook een handigheidje hoor ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Als ik al het bovenstaande zo lees zal ik maar niet vertellen dat ik voor de hobby een perstangetje van de Lidl gebruik :-) met 6 verschillende groeven voor verschillende diameters. Ik gebruik hem al zo'n 8 jaar en heb er enkele duizenden hulzen mee geperst en nog nooit problemen mee gehad.

Gebruik je een persstang voor jouw beroep dan is een duurdere tang wel beter i.v.m. slijtage en de constante kwaliteit van de persing door het ratelmechanisme. Dit geldt niet alleen voor adereindhulsen, maar voor alle persverbindingen.

Groet, Henk
EricP

mét CE

Ik maakte die opmerking al eerder... Een persverbinding is wat heel anders dan een adereindhuls vast zetten. Een persverbinding zit en dat is het dan. Een adereindhuls vervormt bij het vastschroeven nog een keer.