krimptang eindhulzen

Hewlett

Honourable Member

Een Weidmüller Stripax tang gebruik ik ook in mijn hobbyhok, prima striptang. Ik strip meer dan dat ik krimp :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
GJ_

Moderator

De tangen met een opening voor voor alle hulzen (trapezium) zijn het fijnste. Dus de Weidmuller PZ4, PZ6-roto, Phoenix crimpfox6 enz enz en alles wat daar op lijkt.

Tangen met voor iedere maat een aparte matrijs zijn op zich niet slecht en tamelijk onhandig. En teveel kans op de verkeerde keuze.

De diafragma tangen komen er hier niet in, die geven een rampzalige persing.

EricP

mét CE

Is het zo erg met jouw diafragma tangen GJ_? :) Ik heb het allemaal: low-budget trapezium, diafragma, matrijs met 'alle' maten. Die laatste vind ik het fijnste persen (al in: handigste). Ik heb het idee dat mijn diafragmatang erg 'mooi' perst. Maar het iets meer 'gedoe' dan de andere. Die trapezium werkt prima. Maar net even groter en daarmee onhandiger dan de 'matrijs' tang.

Is er trouwens iets gefundeerds te roepen over contact / persing? Voor kabelschoenen is dat relatief eenvoudig vast te stellen, maar bij adereindhulzen wordt het hulsje toch nog vervormd bij vastschroeven. Daarmee heb ik het idee dat de 'persing' als voornaamste doel heeft dat het hulsje er niet af valt.

GJ_

Moderator

Ik heb dus geen diafragma tangen. Een van de nadelen is dat een huls die met zo'n tang geperst is wel eens breekt in sommige klemmem en er dus half uit komt. Ook met veerdrukklemmen geven ze problemen. Prutswerk dus. Het is niet nodig om ze te gebruiken, dus doe ik het niet. Gewoon om gedoe te voorkomen.

Inderdaad, diafragma-tangen zijn de grootste rommel die je kunt kopen. Zeker als het gaat om installaties die aan trillingen onderhevigd zijn.

Vaak breken de hulzen op de persing af omdat de tangdruk niet goed is en het blik van de huls te ver is ingekerfd. Paar keer bewegen en de huls breekt half of helemaal af. Trapezium blijft ook hier het beste.

Goed, dus zo'n universele heeft dus een "diafragma", en is best wel oké. Momenteel gebruik ik een goedkope Chinese, ik zal wel zien of ik op lange termijn ergens problemen mee krijg.

EricP

mét CE

Inkerven? Hulsje hoeft alleen maar 'aangedrukt' te worden. Misschien heb ik mazzel met mijn (merkloze) tangetje. Geen idee hoe ik aan het ding kom. Is denk ik 'oud'; handvat gegoten. Mocht blijkbaar wat kosten...

Ik heb het idee dat schepen wel wat trillen. Heb het nog niet stuk zien gaan...

Ik heb een Knipex 97 53 08

(Zie http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1… voor een plaatje.)

Er is klein nadeel vind ik: Adereindhulsen van < 0.5 mm2 worden te ver ingekerfd waardoor de huls kan breken (zoals GJ_ ook zegt). (Ook al staat er 0.08-10 mm2 op).

Ik heb trouwen ook nog zo'n klein tangetje met 6 maten die alleen een V-vorm maakt. Die gebruik ik voor dat hele kleine spul.

@Rolo hieronder, die van mij heeft ook zo'n type "bek" hoe je dat noemt weet ik niet, geen diafragma volgens mij.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 7 januari 2014 18:47:48 (16%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb een Weidmuller PZ3, die kan 0,5 tot 6 mm2 hulzen aan. Bevalt mij goed, ik heb hem al jaren. Weet niet meer wat ie gekost heeft.
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Tools/20140107_183636_zps2c7c8712.jpg

[message=1578trapezium92,quote]Op 7 januari 2014 18:41:59 schreef henri62[/message]:
Ik heb een Knipex 97 53 08

(Zie http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=1&page=art_detail&parentID=1… voor een plaatje.)

Er is klein nadeel vind ik: Adereindhulsen van < 0.5 mm2 worden te ver ingekerfd waardoor de huls kan breken (zoals GJ_ ook zegt). (Ook al staat er 0.08-10 mm2 op).

Ik heb trouwen ook nog zo'n klein tangetje met 6 maten die alleen een V-vorm maakt. Die gebruik ik voor dat hele kleine spul.

@Rolo hieronder, die van mij heeft ook zo'n type "bek" hoe je dat noemt weet ik niet, geen diafragma volgens mij.

Ik denk dat dat een trapezium is. Van voren gezien is het gat ook die vorm.

Ik heb nu nog steeds geen goede tang gezien in dit topic ;)
Je gaat toch niet telkens een hulsje pakken, over de draad schuiven, tang pakken en knijpen? Daar gaat veel te veel tijd in zitten.
Ik gebruik een soortgelijke als deze: http://www.switchrite.co.za/images/gallery/Starfix228.jpg , werkt erg goed naar mijn zin. De nieuwe versie bevalt mij een stuk minder: http://www.technowinkel.nl/user_images/products_47/Perstang-adereindhu… Ik heb het idee dat deze tang net te kort perst.
Voor dubbele adereind hulsjes, dan werken de tangen die jullie opnoemen wel, mits goed afgesteld natuurlijk.

(En ja, ik knijp hem wel aan met deze tang: repeterend knijpen en dan de huls met draad uit de bek trekken, dat geeft mijn inziens nog het beste resultaat: de ader trek je nooit meer uit het hulsje, en maar aan één zijde is de huls erg gekrompen/vervormd. Afbreken heb ik ook nooit last mee gehad. Nadeel: verschillende patronen/houders nodig voor de diverse hulsen. (Bij oud model.) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
EricP

mét CE

Iets dergelijks heb ik ook. Adereindhulsjes in losse strips - dus wat minder voorraad.
Werkt goed, maar niet wezenlijk sneller dan losse adereindhulsjes. Voordeel is wel dat de boel niet door elkaar ligt bij een moment van onnadenkendheid :)

GJ_

Moderator

Op 7 januari 2014 19:31:46 schreef Rolo:
[...]
Ik denk dat dat een trapezium is. Van voren gezien is het gat ook die vorm.

Nee, dat is een vierkante persing met lamellen. Vind ik nog veel erger dan die diafragmatangen.

De Weidmuller PZ4 bijvoorbeeld is een trapezium. Zo een dus:
http://217.26.67.168/uploads/2/7/2744023/Weidmuller%20PZ4.jpg
Vind ik het fijnste!!!

Op 7 januari 2014 20:06:37 schreef Fredjuhh:..../Starfix2...

Heb ik geprobeerd, vind ik persoonlijk niet handig. Sneller zijn ze zeker niet. Als je denkt van wel mag je een wedstrijdje komen doen :-)

Op 7 januari 2014 20:06:37 schreef Fredjuhh:
Je gaat toch niet telkens een hulsje pakken, over de draad schuiven, tang pakken en knijpen? Daar gaat veel te veel tijd in zitten.

Je gaat toch niet steeds de strips verwisselen omdat je 10 kabels met andere diameter hebt?

EricP

mét CE

Nee, daarvoor heb je dan 3 tangen voor de meest voorkomende maten... Maar toch... Echt sneller?

Een ieder mag natuurlijk zelf bepalen wat voor hem of haar het lekkerste werkt, en hoe je werkt.Ik zelf werk veel met multie ader kabels, intern van dezelfde dikte, b.v. 34 aders, 18 aders e.d. Dus dan heb je er een zooi rode in, volgende kabel een rits zwarte etc. Ik heb wel daarnaast nog een knippex tangetje leggen voor de blauwe en witte adereind hulzen, omdat ik die niet zo veel gebruik, en dat zijn niet veel aders in een kabeltje. Tevens gebruik ik die dan ook nog voor de dubbele. En ja, bij mij werkt het sneller zo, dan allemaal een voor een, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn... ;)Als je werkwijze zo is dat je alles door elkaar heen moet/gaat doen, ja dan maakt het niet zoveel uit, dan is los misschien handiger.

Dan moet ik ook wel bekennen dat de adereind hulzen die vierkant geknepen worden door die andere mooie tangen, er wel makkelijker in de aansluitblokken passen.. Maar daar is ook een handigheidje hoor ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Anoniem

Als ik al het bovenstaande zo lees zal ik maar niet vertellen dat ik voor de hobby een perstangetje van de Lidl gebruik :-) met 6 verschillende groeven voor verschillende diameters. Ik gebruik hem al zo'n 8 jaar en heb er enkele duizenden hulzen mee geperst en nog nooit problemen mee gehad.

Gebruik je een persstang voor jouw beroep dan is een duurdere tang wel beter i.v.m. slijtage en de constante kwaliteit van de persing door het ratelmechanisme. Dit geldt niet alleen voor adereindhulsen, maar voor alle persverbindingen.

EricP

mét CE

Ik maakte die opmerking al eerder... Een persverbinding is wat heel anders dan een adereindhuls vast zetten. Een persverbinding zit en dat is het dan. Een adereindhuls vervormt bij het vastschroeven nog een keer.

GJ_

Moderator

Op 8 januari 2014 06:29:07 schreef EricP:Een adereindhuls vervormt bij het vastschroeven nog een keer.

Bij een goede klem zal hij nauwelijk/niet vervormen. En bij veerdrukklemmen dus ook niet. Een goede adereind persing perst een huls gasdicht. De kwaliteit van de persing is toch wel erg belangrijk. Veel bedrijven laten de de perskwaliteit van iedere tang dan ook ieder jaar testen, sommige klanten eisen het.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-01-09%2008.21.23.jpg
Zoals jullie zien ben ik al 10 jaar over tijd met m'n keuring. :-) Voor het standaardwerk gaat het keuren m.i. iets te ver, maar deze tang is gebruikt voor medische systemen en dan wil je niks aan het toeval overlaten.

EricP

mét CE

Als een adereindhuls gas dicht zou zijn, dan zijn er maar weinig tangen die dat redden - al is het maar omdat ze de (ronde) koperdraadjes niet zover vervormen dat die echt afsluiten. Al zou het wel een mooi streven zijn tegen corrosie. Ik denk dat dat voor een buisoog (of kabelschoen) wel op gaat. Die hebben een veel grotere wand dikte dan adereindhulsjes en je hebt ook veel meer kracht nodig om die te persen. Mechanisch veel sterker. Ook adereindhulsjes van merken als Klauke zijn mechanisch niks waard - erg dunwandig.

Voor wat betreft die goede klem... Naamgeving-bij-het-juiste-plaatje is wat lastig... Kooiklemmen kan ik vaak wel waarderen - maar juist daar heb je (electrisch gezien) niet echt aderendhulsjes nodig (als de draaddikte een beetje in overeenstemming is met de klem, dan zullen er zonder adereindhuls geen aders 'los' zwerven.)
Bij een 'old school' hoofdschakelaar met boutje-op-de-draad is het een ander verhaal. En reken maar dat die adereindhuls daar vervormd wordt! Idem bij 'kroonsteen-met-plaatje-onder-schroef' zoals je bij PCB-kroonstenen wel tegen komt. Of die klemmen 'goed' heten is een andere discussie. Je komt ze tegen in de praktijk, dus je zult het er mee moeten doen... Gelukkig meestal wel voor wat lagere stromen.

GJ_

Moderator

Op 9 januari 2014 08:41:01 schreef EricP: - al is het maar omdat ze de (ronde) koperdraadjes niet zover vervormen dat die echt afsluiten...

Dat is toch wel de bedoeling anders! Na persing zijn de draadjes niet meer rond. Ook de reden dat je niet moet twisten voor het persen. Ik heb testrapporten, inclusief foto's onder de microscoop gezien. Ik zal eens zoeken of ik er nog heb liggen.

Een bout op de huls geeft inderdaad vervorming. Daarom zie ik liever gewoon een goede kooi of veerklem.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 9 januari 2014 09:52:48 (11%)

Lambiek

Special Member

Op 7 januari 2014 00:42:01 schreef kofi:
Als je eenmaal een voor invoer tang gewend bent werkt zo'n zij invoer tang bijzonder onhandig.

Ja, maar dat is andersom ook zo. :)

Op 7 januari 2014 08:35:43 schreef GJ_:
De diafragma tangen komen er hier niet in, die geven een rampzalige persing.

Helemaal mee eens, dat zijn ook waardeloze tangen. Ik vraag me ook af of je daar de draad niet mee beschadigt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ja, zoals in eens van mijn eerste posts in dit topic: ik ben wel geïnteresseerd in een wat meer 'wetenschappelijke' benadering van dit geheel. Dat er bij buisogen geen lucht meer tussen mag zitten, klopt. Maar bij adereindhulsjes...

Maar goed... Ook bij kooiklemmen zie ik ze vervormen als je die aantrekt (met momentschroevendraaier) tot het moment dat de fabrikant specificeert. Daarop heb ik de aanname gebaseerd dat 'persing' bij adereindhulsjes niet zo interessant is - het gaat er met name om dat je alle adertjes te pakken hebt en dat die allemaal 'klem' zitten. Maar nooit te oud om te leren. Kom maar door met die foto's :)

GJ_

Moderator

Niet het rapport dat ik hier ergens moet hebben liggen, maar een quote van Weidmuller (beetje WC eend dus wel):

The classic definition of a wire-end ferrule is a tinned copper sleeve, which is placed onto the end of the wire where it is crimped. In other words, wire-end ferrules are used to insert the conductor into the connection or terminal compartment, protecting the fine strands of a multi-stranded wire and providing a gas-tight connection that prevents air or gasses (that lead to corrosion) to permeate. Laboratory tests have proven that the use of ferrules can extend contact lifetime by preventing an increase in resistance and temperature, which can lead to short-circuits and/or failures.

en een white paper van WM: http://www.weidmuller.com/bausteine.net/f/7862/Weidmuller_Ferrules_Whi… waar men laat zien dat draden met eindhuls het op lange termijn in een agressieve omgeving beter doen dan massieve koper aders. Losse "flossen" komen er slecht vanaf.

Ook Phoenix en alle andere fabrikanten hebben dit in de datasheets staan, inclusief de testen die ze er op loslaten volgens DIN-huppeldepupenzovoord:2001-2/a

Als ik meer tijd heb zoek ik nog wel even, het is op zich best interessant. Overigens vervormen ze in een klem amper als je inderdaad met een goede momentschroevendraaier werkt. Ik zelf gebruik voornamelijk ST klemmen van Phoenix, dus altijd een goede verbinding zonder vervorming. Met hele dikke draden en de bijbehorende klemmen vervormen ze trouwens wel behoorlijk. Dat zal de gasdichtheid niet bevorderen.

EricP

mét CE

Precies. Is geloof er geen moer van dat het gasdicht is.
Net bij wijze van experiment een hulsje gekrompen en vervolgens de boel vol laten lopen met tin. Dan zie je dus dat wanneer bij het uiteinde begint, de tin er bij de isolatie uit komt. Het loopt dus vol. Dat pleit voor de tin, maar niet voor het verhaal 'gasdicht'. Of tegen de gebruikte tang natuurlijk :)

Overigens geloof ik direct dat losse adertjes dicht op elkaar minder last hebben van een agressieve omgeving - zonder dat ze gasdicht aan elkaar zitten. En dat een flos het ook slecht doet, ligt ook voor de hand.

Goed, dat stukkie text van Weidmuller: Op pag. 4 roepen ze dat die plastic kraagjes helpen om de boel gasdicht te maken. Het zal er niet slechter op worden, maar die dingen sluiten nauwelijks...
Als je op de laatste pagina naar die PZ6 kijkt, dan zie je de 2 kerven zitten. Daarbuiten zal het dus niet echt vast zitten (en dus ook niet gas dicht zijn).

Maar goed, toen wire wrappen net uitgevonden was, had ook iedereen zoiets van 'dat werkt nooit' tot de verbindingen beter bleken te zijn dan soldeerwerk (qua weerstand). Het blijft interessante materie...