Ontwerp huisinstallatie

Dit topic is gesloten

Ik moet een groepenkast vervangen en heb daar wat vragen over.

Hoofdkast bestaat uit 4x 16A en een krachtgroep 3x20A. Deze word uitgebreid met 2x 16A en 2x Aardlekschakelaar.

Achter de krachtgroep zit een groepenkast in de garage. Hier wil ik bij voorkeur niet aan veranderen maar ben ik niet zeker hoe ik dat het beste kan doen. Wel wil ik hier graag een aardlek beveiliging voor die dan in de hoofdkast geplaatst word.

Deze krijgt voeding van de 3x 20A uit de hoofdkast en is in de kast in de garage weer afgezekerd met 3x 20A. Daar slaan ze de plank redelijk mis. Op de 3 fase zit 2x een Cform voor bijvoorbeeld een lasapparaat. Ik heb begrepen dat ik hier dan een C karakteristiek voor moet kiezen.
Op de groepen kast zitten ook nog twee groepen voor wcds en verlichting van 2x16A.

Is het nodig om in de hoofdkast de 3x20A te vervangen voor bijvoorbeeld 3x25A aardlek automaat. En dan ook nog zekeringen in de kast in de garage te plaatsen. Kan ik daar de Cforms niet direkt aansluiten?

Ik hoop dat iemand me op weg kan en wil helpen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is dit een schoolvraag?
Of iets voor Hoog Voltage?
Maar beslist niet voor Electronica.

Ik moet een groepenkast vervangen en heb daar wat vragen over.
Eerst vragen stellen, en dan pas aan de gang gaan, lijkt me een betere volgorde.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@toeternietoe

Als je nou geen nuttige bijdrage te leveren hebt reageer dan gewoon niet op mijn vraag...

Hugo Welther

Moderator

@TS even wat minder mag ook wel.
Je opent drie dezelfde topics in verschillende rubrieken, waarvan er twee gesloten worden door een moderator.
De vraag van @toeternietoe is dus relevant.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

En nog kapsones ook.
Zie mijn onderschrift.

hier heb ik maar 1 antwoord op:
als je dit niet zelf kan, laat je bijstaan door iemand met ervaring.

ff navragen op internet en dan er zelf invliegen zou ik absoluut niet aanraden. ik zeg niet dat je niet vakkundig genoeg bent, maar bij dergelijke installatie heb ik toch liever dat iemand erbij staat. zodat nadien de brandverzekering niet een kijkje moet komen nemen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik vermoed dat TS al verdwenen is.
Vandaag aangemeld 3 topics gemaakt waarvan 2 gesloten.
En met zijn mentaliteit komt hij / zij in dit topic ook niet verder.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nu dan maar een antwoord op een warrige vraag.

Zal ik er maar vanuit gaan dat het in NL is?
Je maakt dit nergens (ook in je profiel) kenbaar, blijft dus gokken.
Kun je kinderachtig vinden, maar als je hier verder kijkt, dan zijn er heel veel vragen uit Belgie, waar sommige dingen nu net even iets anders zijn. Maar er komen ook vragen uit Thailand.

En je wilt het doen volgens de NEN1010?
Je moet beginnen in de garage en dan verder terug rekenen.
Wil je 20A op wcd's (3 fase) dat kan, maar dan moet je in de hoofdkast met een factor 1,6 (vuistregel) zwaarder gaan beveiligen.
Dus in de garage 20, in de hoofdkast 35A.
Met een Lasapparaat zou ik toch minimaal een C kar nemen.
Een aardlek plaatsen, in de hoofdkast? als deze er uit gaat, dan moet je tekens van de garage naar de hoofdkast. Als dat niet bezwaarlijk is, dan kan dat.
Anders de aardlek in de garage.
Afhankelijk van je stroomstelsel (wat zit er) en je aarding kun je een selektieve aardlek in je hoofdkast zetten.
Maar eerst zul je uit moeten zoeken hoe goed de aarde is, en welk stroomstelsel je hebt.
En je huisaansluiting, dus de zekeringen van je netbeheerder onder de kWh meter zullen aangepast moeten worden aan de zware installatie. Daar moet dan eigenlijk minimaal 3x 50Ampere in.
Heb je rekening gehouden met de draaddikte in de hoofdkast, afgestemd op deze 50A.
Hou er ook rekening mee dat je voor een 3x50A aansluiting een meerkosten heb van je netbeheerder, dat komt maandelijks terug, en kan in de loop der jaren wel een aardige kostenpost worden.

Heb ik ook nog niks gehoord over de verlichting in de garage.

En dit is nog lang niet alles wat er bij allemaal bij komt kijken.
Maar gezien je opstelling in deze heb ik eigenlijk geen zin meer om er nog meer bij te schrijven.

Oh, ik zie dat je dezelfde vraag gepost hebt in Schoolvragen.
Is het een schoolvraag, of heb je het zoals je aangeeft al gemaakt, en heb je nu verder hulp nodig?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Voor de gene die een nuttige bijdrage hebben geleverd, bedankt hiervoor.
Daarnaast vind ik het fijn dat er mensen die perfect zijn, alles beter weten als de rest en altijd commentaar hebben op anderen. Geniet ervan!

Ook gelukkig nieuwjaar! Je zet je nieuwe jaar al goed in met zo een toontje.

Spijtig dat er ook overal op diverse forum van die mensen zijn.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Henry S.

Moderator

Op 8 januari 2014 17:15:55 schreef Roaldus:
Voor de gene die een nuttige bijdrage hebben geleverd, bedankt hiervoor.
Daarnaast vind ik het fijn dat er mensen die perfect zijn, alles beter weten als de rest en altijd commentaar hebben op anderen. Geniet ervan!

Geen antwoorden geven op vragen, dan maken wij er wel een schoolvraag van. Verder ben je ondanks een duidelijke waarschuwing nog steeds ook niet vriendelijk bezig. Dan doen wij ook geen moeite voor jou.

Slotje en weekban, ga andere mensen maar plagen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten