Max rating draad/kabel in ampere

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Ja maar dat vind ik dus vreemd. Lang geleden heb ik daadwerkelijk bedrijfsinstallaties gedaan, als opleiding. Dan zie je dus echt geen mantel zonder een max amp rating erop. Bij draad mis ik dat volledig. Is er niet een beetje gangbare richtlijn? Het hoeft geen exacte wetenschap te zijn, maar ik wil een z80 gaan aansturen, compleet systeem wel. Voeding op basis van een 1 amp lm7805 en ik wil gewoon weten of ik voor de voeding dikker draad moet gebruiken of dat het niet zo een probleem zal zijn.

(en de situatie is dus open lucht, breadboard)

Ik heb nog geen enkel zicht op de hoeveelheid draad Eric... Het gaat dadelijk op breadboard opgebouwd worden. Jongensdroompje, z80 gebasseerde computer ontwikkelen. Uiteindelijk gaat het een schaakset digitaliseren met reedcontacten. Ik verwacht eigenlijk heel weinig draad te gaan nodig hebben. (De draad is voor het testen en ontwikkelen en leren en spelen met... uiteindelijk gaat het op een pcb)

[Bericht gewijzigd door Wilbert78 op woensdag 8 januari 2014 21:59:49 (15%)

http://www.cynics.com.my/our-products/dc-cable/pve2241/
6,7Ω/100m
dat zou op 300mA 2V/100m zijn? en je hebt nogal wat te steken voordat je 100m draad op een breadboard hebt

en 5V -> 3V is nog steeds TTL goed, maar gelijk, bij lange kabels moet altijd gekeken worden of je geen bijeffecten krijgt, al dan niet door storingen enzo die daar ook aan toevoegen

@EricP

Wat jij zegt klopt inderdaad.

Echter, om 10V spanningsval over een draadje te krijgen waar je 12V aanlegt, moet er serieus nagekeken worden hoe dun en lang je de draad hebt.
In een Breadboard of zelfs in standaard electronica komt dat volgensmij niet voor.
Anders moet er voor lagere spanningen écht een heel andere berekening / normering op losgelaten worden.
Dat kan ik me in de NEN 1010 niet echt herinneren...

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
EricP

mét CE

In een Breadboard of zelfs in standaard electronica komt dat volgensmij niet voor.

Niet vaak - de stromen zijn te laag. Maar eea. was meer bedoeld ter leering ende vermaeck van de TS.

Anders moet er voor lagere spanningen écht een heel andere berekening / normering op losgelaten worden.
Dat kan ik me in de NEN 1010 niet echt herinneren...

Tsja... NEN... geinig stukje text. Leuk voor een huisinstallatie, stukkie bedrijf. Verder zinloos.
Waarschijnlijk staan die tabelletjes erin omdat het voor de gemiddelde installateur te moeilijk is om spanningsval / kortsluitstroom uit te rekenen. Al moet ik je bekennen dat ik voor 230V installaties er ook meestal maar een slag naar sla - en alleen ga rekenen bij grotere kabel lengte / dunne kabel / spul wat op meer dan 16A gezekerd is. En dan blijkt mijn 'slag' redelijk conservatief te zijn.