communicatieprobleem S7 1200 en ktp600 touchpanel

Hallo allemaal,

Voor mijn eindwerk op school werk ik met een S7 1200 PLC met een ktp600 touchpanel.
Ik zit met een communicatieprobleem tussen mijn computer, S7 1200 en een ktp600 basic color pn touchpanel. De communicatie tussen PC en PLC loopt perfect, maar het grootste probleem is tussen PC en touchpanel. Ik kan vanuit de PC wel online gaan met het touchpanel, maar kan niets downloaden.
Probleem is dat als ik wil downloaden, het programma (TIA portal V12) plots geen device meer vind voor het geconfigureerde IP-adres van het touchpanel.
Het touchpanel zelf is versie 11.00.02.00
Kan iemand mij helpen?

Thomas

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

IP aders goed ingegeven?
Subnetmasker (255.255.255.0) voor beide goed ingeven?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het IP adres dat ik heb ingegeven in het touchscreen is hetzelfde als dat ik heb ingegeven in TIA portal.
Subnetmasker is ook allebei hetzelfde.

wat zijn de IP's van alle apparaten op het netwerk?

GMT+1

De computer heeft het IP-adres: 192.168.0.1
De PLC: 192.168.0.2
Het touchpanel: 192.168.0.3

ik heb zelf (nog) geen tia portal.

maar het enige wat ik kan zeggen is:
je moet liever geen .1 adressen gebruiken. dit wordt vaak als gateway adres gebruikt. dit levert geen problemen zolang je geen router hebt, maar kan voor rare storingen zorgen. (blijkt dat iemand zijn router aan jouw scada heeft gehangen..)

verder moet je even kijken, steek de ethernet kabels om, probeer een andere poort op je switch (gebruik je die?)

heb je een cross kabel gebruikt? probeer eens een patch kabel direct op het panel.

GMT+1

Ik neem aan dat je via profinet wil downloaden en niet via ethernet? Kijk even of de instellingen op het scherm zelf goed staan.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In TIA heb je een mogelijkheid om te testen of je het juiste scherm hebt.
Volgens mij zit dat bij de zelfde scherminstellingen als waar je het IP aders insteld
Daar zit een klein knopje op en dan gaat je scerm aan en uit, dan weet je of je het. allemaal goed hebt staan.
Probeer eens

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ondertussen heb ik de IP-adressen veranderd, zodat ik geen .1 adres meer heb.
Alle kabels zijn vervangen door straight kabels, het is me eenmalig gelukt iets te downloaden, maar nu werkt het weer niet. (ik heb ook geen flauw benul hoe ik het die ene keer toch heb kunnen doen)
Ik kan het scherm inderdaad laten knipperen, maar daar blijft het ook bij.

GJ_

Moderator

Laten knipperen kan altijd, dat wil nog niet zeggen dat je een project kan downloaden.
Daarvoor moet je in ieder geval een "data channel" configureren en enabelen. En voor een download uiteraard wel in transfer mode zetten.

Staat allemaal redelijk helder in de manual.

Heb je de kabels van siemens zelf gebruik want daar heb ik ook al is last me gehad :)

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
GJ_

Moderator

Deze gaan gewoon met standaard netwerk kabels.

Even laten weten dat het ondertussen al werkt. Het probleem was dat je kan kiezen tussen alles te downloaden, enkel softwarematige aanpassingen of hardwarematige aanpassingen. Het was dat laatste dat ik nodig had om eerst een update te doen.
Toch bedankt voor al jullie reactie's, ze hebben goed geholpen!