DC Motor ANALOOG snelheid regelen + Links en Rechts draaien

Hallo ,

Ik zit met een probleempje met mijn motor .
Ik zou een motor willen regelen met een potentiometer (analoog dus) .
Maar de motor moet links en rechts kunnen draaien . Deze doet dat , maar enkel als ik de + en - verander .
Dat is niet zo handig en ik zou willen weten hou ik dat met een constante ingangsspanning van 12 Volt DC kan bekomen .

Ook wil ik de snelheid graag aanpassen . Ik heb geprobeerd met een potentiometer in serie te zetten .
Als ik die potmeter in weerstand zet en ik draai aan de potmeter , dan wil hij van 0 -> 80 % niets doen .
En vanaf 80 % begint hij ineens heel snel te draaien .
En als ik dan hoger ga nog sneller .
Maar ik wil bekomen dat de potentiometer van 0 -> 100 % gaat draaien en de snelheid HEEL lichtjes naar boven gaat .
(Ook bij die potmeter als ik hem juist op de stand van niet draaien en wel draaien houd , dan wordt hij heel warm met als gevolg dat er rook uit de potmeter komt)

Wie kan mij helpen ???

Ik ben niet zo een goede elektronicus , maar ik moet dit nu eenmaal doen !

Het gaat om deze motor , nodige info staat erin :

http://www.conrad.be/ce/nl/product/244465/Motraxx-Elektromot...archDetail

Alvast bedankt !

Een potmeter in serie gaat niet; nog afgezien van de spanningsval daarover die afhankelijk is van de stroom door de motor, kan een gewone potmeter zo'n grote stroom helemaal niet aan.

Kijk eens bij de schakelingen in de linker balk naar de "motorregeling", als je dat combineert met 1 of 2 relais kun je de snelheid regelen en de draairichting omkeren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 13 januari 2014 13:27:19 schreef SparkyGSX:
Een potmeter in serie gaat niet; nog afgezien van de spanningsval daarover die afhankelijk is van de stroom door de motor, kan een gewone potmeter zo'n grote stroom helemaal niet aan.

Kijk eens bij de schakelingen in de linker balk naar de "motorregeling", als je dat combineert met 1 of 2 relais kun je de snelheid regelen en de draairichting omkeren.

Bedankt voor de reactie alvast :)
De schakeling die jij bedoelt heb ik al helemaal eens uitgetest , maar deze schakeling regelt de motor HELEMAAL niet :S

Bedoel je deze schakeling? Die moet gewoon werken.
Links en rechts laten draaien met een relais kan je zo doen:

http://prosje.be/Projects/H-brugVII.png

In de plaats van T1 kan je een schakelaar plaatsen.
T2 in dit schema neemt dan de plaats in van Q1 in het CO-schema.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 13 januari 2014 14:14:04 schreef pros:
Bedoel je deze schakeling? Die moet gewoon werken.
Links en rechts laten draaien met een relais kan je zo doen:

[afbeelding]

In de plaats van T1 kan je een schakelaar plaatsen.
T2 in dit schema neemt dan de plaats in van Q1 in het CO-schema.

Die motorregeling werkt inderdaad niet bij mij :S
Ik heb meermaals gecontroleerd en als ik aan de potentiometer draai doet het helemaal niets ..
Ik zou niet weten hoe ik het anders Analoog moet oplossen .
Digitaal mag niet

Ik zou niet weten hoe ik het anders Analoog moet oplossen .
Digitaal mag niet

Klinkt als school vraag... Post eens een foto van je bouwsel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 13 januari 2014 14:37:04 schreef Roland van Leusden:
[...]

Klinkt als school vraag... Post eens een foto van je bouwsel.

De schakeling is al afgebroken :S De motor schakeling
maar het gaat om een soort van disco .
1 as die horizontaalin 2 richtingen draait

En aan het uiteinde van de as is er een andere as bevestigt die ook zal ronddraaien , maar dan verticaal .

En ik moet dus links en recht kunnen laten draaien (zal ik proberen met die H-brug , en ik moet de snelheid mooi kunnen doen regelen .

Dus je hebt hem gebouwd, hij werkte niet, toen heb je hem weer afgebroken, en je hebt er zelfs geen foto's van gemaakt. Wat verwacht je nu precies van ons?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 13 januari 2014 16:24:37 schreef SparkyGSX:
Dus je hebt hem gebouwd, hij werkte niet, toen heb je hem weer afgebroken, en je hebt er zelfs geen foto's van gemaakt. Wat verwacht je nu precies van ons?

De schakeling is op een breadboard gemaakt , die motorregeling .
Die was niet regelbaar dus heb ik hem afgebroken . Nu ben ik dus op zoek naar een motorregeling die kan werken voor de motor die vermeld staat .

Als je al 2 schakelingen hebt gebouwd die beiden niet werken, zou ik liever eens kijken wat er dan verkeerd is gegaan. (aan de schema's ligt het niet.)
Zolang je niet iets werkend kunt nabouwen gaat een derde schema ook geen oplossing bieden.
Bovenvermeld schema heb je trouwens niets aan, want dat is digitaal. (PWM, en dat wil je niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 13 januari 2014 16:59:58 schreef Arco:
Als je al 2 schakelingen hebt gebouwd die beiden niet werken, zou ik liever eens kijken wat er dan verkeerd is gegaan. (aan de schema's ligt het niet.)
Zolang je niet iets werkend kunt nabouwen gaat een derde schema ook geen oplossing bieden.
Bovenvermeld schema heb je trouwens niets aan, want dat is digitaal. (en dat wil je niet)

Ok , ik zal de schakeling eens opnieuw bouwen en een foto van nemen .

Hier op het forum zijn vele tientallen zo niet honderden mensen die de "motorregeling" wel werkend hebben gekregen, dus aan de schakeling zal het niet liggen. Veel simpeler al dat gaat het ook echt niet worden, als je het zelf wilt bouwen.

Of waarschijnlijk als je het zelf "moet" bouwen, want het klinkt voor mij ook wel heel ernstig als een schoolopdracht eigenlijk.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 13 januari 2014 17:10:37 (22%)]

In feite mag PWM ook niet aangezien je daarbij schakelt tussen 0 en 1 => digitaal. Kortom alleen een stroom gestuurde analoge regeling komt hier in aanmerking:

http://www.carotron.com/ProductImages/csag-d1.png

Aangezien het mi een schoolvraag is mag je zelf onderzoek doen naar de concrete uitwerking.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het vermogen van de motor (bij de CO-motorregeling) wordt bepaald door de puls/pauze-verhouding. En die verhouding is analoog.
Ik zou het bijgevolg geen digitale regeling durven noemen.

Als het PWM-signaal afkomstig is van een µC, krijg je natuurlijk een ander plaatje...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Of de PWM van een MCU of wat anders komt maakt niet uit, het blijft digitaal. (Het signaal kan slechts 2 waarden hebben)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Je kunt natuurlijk ook een forse transistor nemen, en opzoeken wat een emittervolger eigenlijk is.

Lambiek

Special Member

Laat eerst je opdracht eens goed zien. Wat voor componenten moet/mag je gebruiken, of ben je daar vrij in.

Je kan een motor op verschillende manieren regelen, en de op nu toe getoonde schema's moeten allemaal werken.

@ Arco,

Of de PWM van een MCU of wat anders komt maakt niet uit, het blijft digitaal. (Het signaal kan slechts 2 waarden hebben)

Het is maar net hoe je die opdracht formuleerd, er wordt gevraagt om een motor analoog aan te sturen. Dat kan zijn dat de regelaar om een analoog signaal vraagt, of de motor. Het is maar net hoe je het bekijkt. En zolang wij niet precies de opdracht weten, kan je er weinig over zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

PWM blijft in mijn optiek digitaal, het is 0 of 1 wat je naar de motor stuurt, de inertia van de motor zorgt er vervolgens voor dat een "analoog" gedrag ontstaat.