Schemerschakeling voor kippenhokdeur

Dag forumgebruikers,

graag zou ik een schakelingvoorbeeld zien voor het volgende:

Het draaideurtje van mijn kippenhok wil ik laten openen met een schemerschakeling. De aandrijving is mechanisch, maar de bediening wil ik elektronisch op 12 V accu. Wat ik al heb is het volgende:

trek-elektromagneet die wordt bediend door een relais, die wordt bediend door een 5000 uF condensator, duurt 2 sec., dan draait deurtje naar zijn volgende slotje. Deze cond. heeft maar een kort pulsje nodig van de accu om op te laden.

Wie weet een schakeling die een kort pulsje doorlaat aan de condensator zowel bij licht WORDEN als Donker WORDEN?

Ik ben al lang aan het puzzelen met mijn matige elektrokennis, maar kom niet verder. Ik verheug me op een oplossing.

Henk

Sonytech

Overleden

Zo'n schakeling weten wij wel: dat noemen ze een monostabiele multivibrator. :)

Maar stel dat er eens een kip tussen het draaideurtje zat net terwijl je open/dicht-puls kwam en daardoor het deurtje niet naar de volgende positie kan. Je zult dan toch ook iets moeten hebben dat weet of het deurtje open staat of dat het dicht is waarschijnlijk?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Kippen zijn erg precies in bepalen van de mate van schemering, dus als ik de schakeling instel op bijna donker, zijn ze al zeker binnen. (en ach, alles voor de wetenschap) Kun je ook zeggen waar ik een schema van die schakeling kan vinden?

Bedankt voor de snelle reactie. Bij het bekijken van alle schakelingen wordt ik als werktuigkundige nog enthousiast voor (eenvoudige) elektronica! Een leuke hobby kan dit voor me worden, genoeg elektronica op motorfietsen toe te passen.

Groeten,

Henk

@sonytech, ik twijfel, krijg je dan niet alleen een puls bij donker of licht worden, ipv van donker en licht worden? (alleen een shot bij opgaande of neergaande flank).

@Henk P, Ik begrijp dat je het schuifje met een elektromagneet opentrekt? Hoe werken je slotjes precies?

Het slotje is een draaischijfje met vier gaatjes op 90 graden waarin de pin van de magneet valt. Het deurtje draait dus steeds een kwart slag. de magneet trekt 1 a 2 sec. pin eruit, deurtje gaat draaien, magneet laat pin terugveren en valt weer in slotje, kwartslag verder. Kwartslag, deurtje staat horizontaal, dus open, kwartslag verder, deurtje staat weer verticaal, gesloten. De as loopt door het midden van het deurtje, net als bij een draaideur in een warenhuis, alleen ligt mijn as horizontaal, dus deur draait verticaal(daarmee geen zwaartekracht te overwinnen, altijd in evenwicht).

Inderdaad, bij VERANDERING van lichtsterkte moet een pulsje komen. Jullie hebben toch een oplossing.....?

Groeten, Henk

Als ik het goed begrijp heb je dus een soort RAD.
4 flappen allen haaks aan elkaar met een schijf met gaatjes aan de zijkant en die gaatjes staan gelijk aan de flappen?

Nu vraag ik mij af, hoe draait het deurtje?
zodra het magneet de pen eruit trekt gaat hij draaien.
Geeft dat magneet een slinger aan het rad terwijl hij de pen eruit trekt?

[Bericht gewijzigd door Alex :-) op maandag 13 januari 2014 20:04:21 (15%)

Sonytech

Overleden

Op 13 januari 2014 18:48:13 schreef Henk P:
Jullie hebben toch een oplossing.....?

Geen paniek, dit is het work in progress tot zover:
http://www.uploadarchief.net/files/download/draaideuranimatie_jal.gif
Alleen nog even nadenken over het synchroniseren van de stand van het deurtje met de donker-/lichtfase.

Gelijk ook nog maar even een vraagje: waarom voedt je die spoel uit een condensator? Is dat alleen om een soort van timing te hebben?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Alex,

deurtje is geen rad met 4, maar met twee flappen, zoals nu in de animatie van Sonytech.

Allemachtig Sonytech, hoe doe je dat ZO snel... heel leuk gedaan!, precies wat ik bedoel. OK, geen paniek meer, ik ben geheel rustig. . . .

Ja, voeding vanuit cond. voor timing. Misschien kan de puls ook direct als timing dienen, als de el.magneet maar niet lang onder stroom staat. De paar onderdeeltjes die ik heb,(relais, cond. draden) heb ik van mijn werk. VMBO, ik ben leraar natuurkunde en scheikunde, schakelingen als deze komen niet voor in het leerprogramma. Elektriciteit is maar 1 van de onderwerpen op school, maar ik begin het op deze manier wel leuk te vinden om de leerlingen ook kleine opdrachtejes te laten uitdenken.

Alvast bedankt voor de leuke reactie. Veel beter dan een motorforum, dat gaat direct over in gelul en gekat op elkaar.

Henk

haha SonyTech GEWELDIG :-)

met KFC erbij ook.

@Henk.
Maar hoe gaat het deurtje draaien dan?
ik begrijp dat hij draait tot het magneet weer in een gaatje valt.
Maar wat beweegt het deurtje?

[Bericht gewijzigd door Alex :-) op maandag 13 januari 2014 20:13:57 (61%)

De aandrijving, hou je vast, is door een achtertandwielset van m'n mountainbike op de as van de deur, ketting eroverheen en een gewichtje daaraan, en draaien maar. Opwindbaar dus ook, want tandwiel blokkeert eenzijdig. Hoogte-energie, 2 x per week gewichtje omhoog trekken.

Ik heb mezelf voorgehouden dit zoveel mogelijk met middelen te doen die ik heb, behalve de elektronica en jullie inbreng natuurlijk.

Dit is een opdracht voor de opleiding 2e graads die ik volg: bedenk een technisch ontwerp dat je thuis nodig hebt. Ik had dit plan al, want als het in de zomer vroeg licht is willen de kippen naar KFC, maar lig ik nog lekker op 1 oor. Vandaar.

Groeten,

Henk

Geweldig wat een idee...

Echt een beetje de oude manier van dingen maken, heerlijk!

Sorry ik heb geen schakeling voor je want zover ben ik zelf ook nog niet maar was even heel nieuwsgierig hiernaar.

Ik volg dit topic ff want ik vind het reuze interessant

Ik hoop dat het gaat lukken ben benieuwd.

Sonytech, dit is echt formidabel.
Ik kreeg opeens zin om dat te maken....zelfs al heb ik geen kippen.
Het kan zo in een nieuwe elektuur ;-)

Mvg Oswald

Of de digitale variant:
https://sites.google.com/site/chrisatronics/solar-powered-automated-ch… dit is alleen niet echt een aangepaste variant voor het draaideurtjesysteem.

[Bericht gewijzigd door MicDis op dinsdag 14 januari 2014 09:32:49 (24%)

Een schemerschakeling is niet voldoende, er moet nog een timer achter zitten van minimum 1/2uur.
Ik had hier een professionele schemerschakeling voor een buitenverlichting met een instelbare 5min vertraging.
Bleek dat de kippen telkens voor een gesloten deur stonden.
En NEE ze waren niet op café geweest :)

Nu werkt het deurtje met een "nokken"timer van 3euro.
Een uur later sluiten nadat het donker is, is geen probleem.

LDmicro user.

Leuke reacties!

Sonytech, ik begrijp nog niet hoe ik die twee circuits moet combineren en wat de onderdelen precies zijn, maar ik wacht geduldig op je oplossing voor de schemerschakeling.

Je zou zeggen dat er met zoveel kippenhouders(-tjes) over de wereld al veel oplossingen zouden zijn voor dit punt, of ze vinden allemaal met de kippen op en van stok normaal. Kippen zijn in schemer en donker zeer kwetsbaar, dus nachthok open laten is onveilig voor ze. Er loopt hier een steenmarter rond, katten, vossen,duusss...

wordt vervolgt,

Henk

Sonytech

Overleden

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kippendraaideur_jal.jpg

XXL-versie.

Ik ben uitgegaan van Velleman-kitje MK125 voor de lichtdetectie; dat is hier al eens eerder gebruikt voor een zelfde soort schakeling. In deze schakeling zorgt de combinatie van R4 en C2 ervoor dat de schakeling niet al te snel op veranderingen reageert. Daarmee is waarschijnlijk de vertraging die @MGP noemde al grotendeels "ingebouwd".

De lengte van de puls die de solenoid aanstuurt wordt bepaald door een 555 als monostabiele MMV.

De 555 kan door twee aparte circuits getriggerd worden: één circuit reageert op de opgaande flank van het uitgangssignaal van de lichtdetector en de andere op de neergaande flank.

Door twee magneetjes en twee reedcontacten wordt gedetecteerd op het luikje momenteel open is of dicht. Op het moment dat de uitgang van de lichtdetector de deur open zou willen sturen maar de deur al open staat, dan zal de 555 niet getriggerd worden en blijft de deur dus met de licht/donkerfase gesynchroniseerd.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op dinsdag 14 januari 2014 10:29:58 (12%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 14 januari 2014 09:58:38 schreef Henk P:
..Kippen zijn in schemer en donker zeer kwetsbaar, dus nachthok open laten is onveilig voor ze...

Hier werd ook een automatisch deurtje geplaatst nadat één of ander beest (?) het hok had opgeruimd.
Jaren geen problemen gehad en nu 1keer vergeten en we hebben prijs.

LDmicro user.

Mooi schema Sonytech!

@HenkP Prachtig! Een opwinddeurtje met elektronische regeling.

Als je het schema/solderen een beetje te pittig vindt en je bent handig met heel simpele computerprogrammaatjes schrijven dan kan je overwegen een microcontroller te nemen. Bijvoorbeeld een ti.com/launchpad of arduino.cc (ebay-kloon).

Dan kan je voor 1 a 2 tientjes alles met USB programmeren, zoals pulslengte, lichtintensiteit, vertraging na/voor duisternis, controle van deurtje, knipperende led bij problemen/zwakke batterij etcetera.

Sonytech,

hartstikke bedankt, dit had ik dus in geen 1000 jaar kunnen bedenken. Ik ga hiermee naar Okaphone in Groningen en vraag alle onderdelen die ik nodig heb. Puzzelen en solderen lukt me zeer waarschijnlijk wel. Dit vind ik leuk werk!

Hoe gaat het met ideeen via dit forum, Sonytech, ben ik je iets verschuldigd of kan ik je eens een doosje verse eieren sturen?

Ik zal laten horen hoe het werkt. Kan even duren natuurlijk, maar let dan op het onderwerp: TOK TOK TOK.

Alle anderen ook bedankt voor de leuke reacties, nooit verwacht dat dit zoveel op zou roepen.

Mocht ik nog vragen hebben, dan ga ik hieronder verder.

Henk

pa3gws

Golden Member

In de open en close trigger en de timer ontbreken de component waarden.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sonytech

Overleden

Ik heb er nog wat waarden van onderdelen bijgezet.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kfc_draaideur_jal.gif

Supersize-menu.

De tijdsduur dat de solenoid aangetrokken moet worden die wordt bepaald door de combinatie van R107 en C103.

Voor de FET neem je een N-channel logic MOSFET.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ja handig he? Zo'n ouder topic waarbij de plaatjes ineens allemaal weg zijn. In den beginne waren plaatjes groot en heeft Jeroen (de maker van dit forum) besloten om niet toe te staan om plaatjes te uploaden via de forum software. Die moest je maar ergens ander zetten. Kans dat de link dan op een bepaald moment niet meer werkt is aanwezig.

De huidige situatie is beter. Het is makkelijk om een foto naar het forum te uploaden, dus veel fotos zitten nu bij het forum. En zolang het forum blijft bestaan blijven die fotos werken bij de threads waar ze bij horen. Maar helaas: Dat helpt niet voor de "oude" topics.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/