Hoe heet het

Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar zo'n printplaatje waar je een IC SMD op kan solderen zodat hij het normale formaat krijgt om mee te werken op bijvoorbeeld een Breadboard. Op conrad heb ik bijna de hele site doorgezocht en ook verschillende google pogingen hebben mij niet geholpen dit product te vinden. Iemand enig idee hoe dit component precies heet en waar ik het kan kopen?

Thijs

PS. Ik zie nu dat ik hier geen nieuwe thread voor had hoeven maken, hij had gepast bij "Welk onderdeel is dit". My bad!

[Bericht gewijzigd door Tizzle020 op vrijdag 17 januari 2014 15:03:18 (14%)

Adapter board of <package naam> breakout (bijv soic breakout of tssop breakout)

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/520911/

Arco

Special Member

Hangt er van af wat voor component je bedoelt. Er zijn heel veel verschillende packages in smd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sonytech

Overleden

... maar dat had natuurlijk ook zomaar via "Gehauseform-umwandlungsplatine" uiteindelijk "behuizingsvormomzettingsprintplaat" kunnen worden.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dat was nog eens een snelle reactie! Bedankt!

Het gaat om een IC Tl 1358 Dual OpAmp SO 8.

Conrad lijkt ze niet te hebben voor voor 8 pins, kunnen jullie me een site aanraden, waar ik met Ideal kan betalen, die deze wel heeft?

[Bericht gewijzigd door Tizzle020 op vrijdag 17 januari 2014 15:16:02 (12%)

Sonytech

Overleden

Er is wel meer dat ze daar niet lijken te hebben omdat het niet te vinden is jammergenoeg.

Voor welk IC (exacte typenummer of eventueel een link) heb je zo'n adapter nodig?

Reichelt heeft deze: klik.

Op eBay vindt je deze: klik.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op vrijdag 17 januari 2014 15:32:59 (20%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Interessant om te weten!! Thanks Sander1238

Op 18 januari 2014 15:32:47 schreef AgentP:
Alternatief:

http://www.head-fi.org/t/89714/make-yourself-soic8-to-dip8-adapter-56k…

Behoorlijk creatief moet ik zegge, ik denk dat ik dat gewoon ga proberen. Maar waarschijnlijk is mijn 1mm tin te dik voor SMD solderen. Ik zal ongeveer 0,5 mm nodig hebben denk ik?

Verder is ook mijn soldeer punt te dik gok ik en het is geen beitel (ik vind een beitel over het algemeen het lekkerste solderen). Hoe klein raden jullie me aan om te gaan met de punt van de bout voor SMD solderen?

En hoe heten de pinnen die gebruikt worden om door het boord te steken?

EricP

mét CE

Maar waarschijnlijk is mijn 1mm tin te dik voor SMD solderen. Ik zal ongeveer 0,5 mm nodig hebben denk ik?

Ik doe het meestal ook met 1mm. Als je een beetje kunt solderen, dan werkt het prima. Toverwoord is 'flux' bij SMD. De 0.5mm heb ik uiteraard ook. Maar daarvan slechts 200gr en van de 1mm nog een kilo of 10... Dus als die het ook prima doet...
Solderen doe je feitelijk met de tin die nog aan je punt zit. Dat is niet zo heel kritisch - al vergt het wel wat ervaring.

Verder is ook mijn soldeer punt te dik gok ik en het is geen beitel (ik vind een beitel over het algemeen het lekkerste solderen). Hoe klein raden jullie me aan om te gaan met de punt van de bout voor SMD solderen?

Ook dat hangt er een beetje van af of je kunt solderen. Ik heb ooit met een thermische lans (150W bout), een stukje VD installatiedraad en een stekker dimmer een heel acceptabele bout voor SMD (SOIC) gemaakt. Je zit in de middle of nowhere en je moet wel eens wat... Ook daar: hoe goed kun je solderen? Ook met een ronde, spitse punt is het te doen.

En hoe heten de pinnen die gebruikt worden om door het boord te steken?

(Pin)header?
Houd er wel rekening mee dat dergelijke headers wat dikke pootjes hebben voor je broodplank. De contacten daar vinden het niet altijd even leuk. Het is iets voorzichtiger werken, maar je zou stukjes afgeknipte poten van weerstanden oid. kunnen gebruiken. Dat is net even dunner. Wel iets voorzichtiger inprikken, dat wel. Deze doen het wat beter in een broodplank, maar zijn eigenlijk net wat te kort om goed te blijven zitten.

Aardige mensen daar bij EOO.

Jaa solderen... ik kan het, ben er echter niet de beste in. Vaak nog foutjes dat ik teveel tin gebruik en ik moet zegge dat ik meestal een paar minuutjes moet solderen voor mijn hand de gewenste "steadyness" heeft. ;)

We gaan het gewoon proberen in elk geval, ik denk dat ik de pootjes van weerstandjes inderdaad goed kan gebruiken hiervoor! En anders op naar EOO.

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 januari 2014 15:39:55 schreef Tizzle020:
[...]

En hoe heten de pinnen die gebruikt worden om door het boord te steken?

Wirewrap termial pins en dito IC voeten...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;