zelfbouw class a versterker

diyaudioprojects.com/Solid/Jean-Hiraga-Class-A-Amplifier/

Hallo,

Ik probeer al enige tijd uit te vogelen hoe ik het vermogen van de versterker in bovenstaande link kan opdrijven. Ideaal zou iets van 100 watt kunnen zijn. Hoger hoeft eigenlijk niet omdat het over een klasse a versterker gaat en dit beestje gaat dan flink veel warmte (verlies door het typische klasse a design)genereren. Graag had ik de spanning opgevoerd naar ongeveer 70 a 80 volt.
De eindtransistoren verdubbelen (in cascade) zou ook geen verkeerd idee lijken...
Grote vraag is: gaat dit wel werken? Blaas ik de input dan op door de hogere spanning?

Iemand een idee?

MVG

Jan

Zul je dan niet beter naar een Krell KSA-100 of een Pass Labs Aleph kunnen kijken ?
veelvuldig nagebouwd, en dus heel veel info over te vinden.

ps, trek je knip maar open, als je het netjes wilt doen ben je zo een kleine 1000 euro kwijt.
ik kan het weten, heb hier een zelfgebouwde Pass Labs Aleph 5 staan.

Tja daar zeg je wat..
Goedkoop zal het echter niet zijn;
De bedoeling is eigenlijk om een bestaand schema van een goed laag vermogens versterker te gebruiken als referentie om een zwaarder model te bouwen.
Omdat het hier om een relatief simpel (weinig onderdelen) schema gaat en er vele goede reacties over gelezen heb koos ik voor dit project.
Je kan voor zeer weinig op e-bay een kit kopen maar dat dan moet je enkel nog een voeding bouwen en klaar is kees,maar daar hou ik niet van.Graag zou ik wat aan de gang gaan met dit schema.

De ksa 100 is idd een goed alternatief!De Pass Labs zeer zeker!!

Sonytech

Overleden

En wat dacht je van een ruststroom van 1,5A bij ±100V?

Da's toch voor stereo in totaal 600 Watt aan idle power.

De TCO zal daardoor ook nog eens flink oplopen vrees ik.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@ Sonytech

Is dit nog steeds klasse a?
Ik denk dat je dan in ab zit.
Daar is op zich helemaal niets mis mee hoor maar ik ben zo in de ban van een klasse a

Ik vind de opbouw met de draadjes doodeng, en de site laat geen enkele audio meting zien.

Een bewezen ontwerp ligt denk ik meer voor de hand, mocht u willen dan zijn er ook recente met uitstekende specificaties van Elektuur.

blackdog

Golden Member

Hi 4traxx,

Ik zo eens goed gaan nadenken over deze zin...
Daar is op zich helemaal niets mis mee hoor maar ik ben zo in de ban van een klasse a

Dit heeft weinig te maken met geluidskwaliteit!
Maar alles met marketing blabla...

SonyTech maakt je iets duidelijk en het komt volgens mij niet goed bij je binnen.
Bij verdubbeling van de voedingspanning en de zelfde stroom gaat het gedissipeerde vermogen 4x omhoog.

Wil je nu een versterker bouwen die echt goed is, kijk dan eens naar dit ontwerp
http://analog.com/static/imported-files/application_notes/580524920011…

Ik heb hier vele van gebouwd en is zeer goed in meetgegevens en "transparant" wat geluid betreft, draad met versterking :-)
Lees vooral ook hoe je de bedrading moet leggen, zeer belangrijk.

Ik zou voor een goed geluid beginnen met luidsprekers en je opstelling hiervan.
Succes met je "Quest" naar het geluids Walhalla.

Hier staat alle apparatuur niets te doen in de oplslag en ik luister naar wat simpele 2-weg speakers.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Blackdog,

Ik las een tijdje geleden een artikel over klasse a en b en ab.
Daarna botste ik toevallig op het schema van de kleine 30 watter die bovenaan dit topic staat.
Mijn bedoeling is om dit ding op te drijven zonder iets stuk te maken..
Een grote voeding bouwen is geen probleem maar ik ben bang dat ik het hele spul ga opblazen als de voltage groter wordt.

Tuurlijk is een klasse a niet zuinig en dus gaat er veel vermogen verloren.
Toch zou ik dit zo graag bouwen maar 30 watt is net iets te weinig vrees ik.
Andere goede amps leveren veeel meer power. Dit omdat ze in ab werken,of omdat ze gewoon heel erg duur zijn en er op niets is bespaard..Toch zou het leuk zijn een versterker te bouwen met een respectabele 80 tot 100 watt.Dit is meer dan voldoende.

Bedankt voor de link !
Het voorbeeld dat je er kan vinden over bekabeling had ik nog niet en het is duidelijk
aangegeven! Hier is er eentje terug.....

http://www.learnabout-electronics.org/Amplifiers/amplifiers10.php

Alvast bedankt!

mvg,

Jan

maartenbakker

Golden Member

Terugkomende op de versterker uit de link in de startpost, de vraag: Wat is er mis met 30W? Heel stevige echte watts. Er is zelfs al sprake van 58W RMS. Zo'n versterker zou in de winkel misschien al staan als 100W muziekvermogen, om nog maar niet te spreken van PMPO...

Voor een luisterruimte of huiskamer moet dat ruim voldoende zijn. Voor feesten en PA-toepassingen is een klasse A versterker een beetje zonde, daar kom je met klasse AB of zelfs D veel beter weg.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 januari 2014 23:27:34 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maartenbakker,

Tja ik zal me idd misschien eerst eens op de originele tekening moeten storten en het ding bouwen zoals beschreven. 58 watt is nu ook weer niet zo heel weinig.
De reden dat het leuk zou zijn om het ding op te drijven is dat ik bang ben dat het sommige pieken(denk maar aan bass in een actiefilm vb) niet zou aankunnen. Hopelijk vertel ik nu geen onzin :-)

mvg
Jan

Schimanski

Golden Member

Ik zou zeggen, bouw eerst de versterker eens volgens het ontwerp (een voeding van 50V met 1,2F aan capaciteit is op zich al een uitdaging, als je schroevendraaier er toevallig opvalt en sluiting maakt zit hij vastgelast).
Daarna kun je beslissen of 30W te weinig is voor jouw toepassing. Zo ja, dan kun je het ontwerp aanpassen voor meer vermogen of een ander ontwerp nabouwen.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op zaterdag 18 januari 2014 23:48:33 (20%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Wat voor luidsprekers ga je aansluiten?
Veel liefhebbers van Class-A versterkers kiezen speakers met een wat hoger rendement.
Uiteindelijk gaat het om geproduceerde geluidsdruk.

benleentje

Golden Member

Waarom is dit een klasse A versterker. Klass A heeft toch geen cross-over punten. IK zie hier alleen maar cross-over punten?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Doordat de eindtrap meer ruststroom heeft dan de belastings vraagt, blijven alle torren in geleiding.

Persoonlijk vind ik class-AB een betere oplossing (gebruik ik zelf ook). Tenzij je altijd voluit draait (H-Metal oid), is voor vrijwel alle weergave maar een fractie van het vermogen nodig. Als je dat nu in class-A kunt weergeven, heb je alleen nog cross-over in de extreme pieken (die toch al hard klinken).

Op 18 januari 2014 23:22:24 schreef 4traxx:

Ik las een tijdje geleden een artikel over klasse a en b en ab.
Daarna botste ik toevallig op het schema van de kleine 30 watter die bovenaan dit topic staat.
Mijn bedoeling is om dit ding op te drijven zonder iets stuk te maken..
Een grote voeding bouwen is geen probleem maar ik ben bang dat ik het hele spul ga opblazen als de voltage groter wordt.

Heb je wel eens een klasse A versterker gehoord ?

Heb je zowieso wel eens een eindversterker gebouwd eigenlijk ?
Klinkt misschien een beetje hard, maar dat moet dan maar, om je een hoop ellende te besparen.

Je schrijft dat de Hiraga printjes 3 keer niks kosten op ebay. dat klopt, ik heb ze ook wel eens zie langkomen paar tientjes voor een stereo bouwpakket.
Maar dat is nog geen 10% van wat het in totaal gaat kosten. trafo's hele grote elko's, koelblokken. en een mooie kast niet vergeten, anders onstijgt het nooit het nivo van een plankjes versterker, en ligt na een paar jaar een stapel stof te vergaren in een kast en komt het ooit terecht voor 50 euro in de V&A rubriek...

@Markce

De luidsprekers zijn momenteel 2-weg monitoren van Soundcraft (spirit ).
Voor deze kastjes is een hoog vermogen niet echt van toepassing omdat ze dichtbij
de luisterplek staan.
In de toekomst worden ze vervangen door grotere luidsprekers.
De welke het worden weet ik nog niet.

Ik zou inderdaad maar eens serieus kijken hoe belangrijk vermogen is. Een oude buizen radio had vroeger vaak een klasse a versterker van een paar watt waarmee een huiskamer serieus plat gespeeld werd. 100 watters stonden vaak in een jukebox waarmee een danszaal werd platgespeeld. Een van de geheimen waren de luidsprekers. Die waren zeer goed en hoogrendement. Philips luidsprekers stonden hierbij aan de top. De hogere spanningen waar de versterkers en luidsprekers op draaiden hielpen hier natuurlijk ook flink aan mee.

Ik denk dat je met een 25 watt versterkertje en een paar hele knappe luidsprekers uitstekend uit de voeten kunt.

Het opdrijven zoals jij dat noemt van deze versterker door de voedingsspanning omhoog te gooien gaat niet. Of heel even. Zoals anderen al zeggen: Je dissipatie wordt gewoon te hoog. Ik wordt ook altijd nerveus van mensen die zeggen een schema van internet te halen omdat het lekker simpel en eenvoudig is. Die simpele conclusie wordt dan genomen aan de hand van het aantal onderdelen. Minder dan 10 = eenvoudig.

Schakelingen die veel doen wet weinig componenenten zijn juist alles behalve eenvoudig. Vaak zit er heel veel slimheid in zo'n schakeling om alle functies in zo'n schakeling te realiseren met weinig onderdelen.

Leuk voorbeeld is bijvoorbeeld een reflex ontvanger. Zeer gevoelig en hele leuke resultaten mee te halen. Maar de werking van een dergelijke schakeling is op zijn minst complex te noemen.

Andere goede amps leveren veeel meer power. Dit omdat ze in ab werken,of omdat ze gewoon heel erg duur zijn en er op niets is bespaard.

Dit heb je zelf al ontdekt waarom denk je dat dit zo is? Als fabrikanten iets goedkoop kunnen maken door het simpel te doen hadden ze dat echt wel gedaan. Als twee merken een versterker aanbieden voor 400 euro en de ene versterker heeft als kostprijs 300 euro en de andere 100 euro dan verdient de ene fabrikant stukke meer per versterker. Er komt altijd zo goedkoop mogelijke zooi die nog net goed presteert in zo'n apparaat.

Ik praat hier natuurlijk niet over het high end gebeuren. Dan kost het zelfde versterkertje met een paar gouden stekers er aan meteen 4000 euro.

Er is een gezegde van wie mooi wil zijn moet pijn leiden. In jouw geval zit de pijn in de portemonnee. Een knappe vermogens versterker kost gewoon geld en als je zelf bouwt veel moeite.

Snap het ook niet erg. Er is een tijd geweest dat het echt de moeite waard was om zelf een versterker te bouwen. Tegenwoordig zijn de versterkers zo ontzettend goed en goedkoop dat zelfbouwen eigenlijk onzin is. Dat doe je omdat het het bouwen leuk is en omdat je geld te spenderen hebt. De eerste de beste goedkope versterker module presteert vaak al stukken beter dan heel veel duurdere zelfbouw spullen.

@knutselsmurf

Ja hoor heb al wel een versterker in elkaar geprutst en dat was best ok.
Het was een mosfet versterker met een vermogen van +- 150 watt.
Lang geleden hoor.

Idd de voeding en kast kosten veel geld maar dat wist ik van tevoren.
Heb op hifi2000 een goede kast gevonden. (misschien een leuke tip)
Neen het wordt zeker geen houten plankjes versterker,dat zou zonde zijn.
transformatoren en elko's zijn niet echt een probleem omdat ik die al heb :-)

Op 18 januari 2014 12:29:19 schreef Knustelsmurf:
Zul je dan niet beter naar een Krell KSA-100 of een Pass Labs Aleph kunnen kijken ?
veelvuldig nagebouwd, en dus heel veel info over te vinden.

ps, trek je knip maar open, als je het netjes wilt doen ben je zo een kleine 1000 euro kwijt.
ik kan het weten, heb hier een zelfgebouwde Pass Labs Aleph 5 staan.

waar is een goede bouwhandleiding te vinden van Aleph 5?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Klopt. de Aleph serie stamt uit de jaren 90 van de vorige eeuw.
Clonen van de X-serie zijn een stuk actueler... :)