electr. verwarmde handschoenen

Dit topic is gesloten

Hoi mensen, ik heb het plan om op dunne(tuin?)-handschoenen 'verwarmingsdraad'te naaien waarmee ik in mijn motorwanten kan, en zo electr. verwarmde handschoenen heb.

Ik heb alleen geen idee wat voor soort weerstands(/)draad ik hiervoor moet hebben,

Daarnaast vraag ik me af of de dunne handschoen niet het effect geeft van verbrande lijnen waar de draad loopt, en alsnog koude vingers..
Alle tips welkom.

er zijn ook bestaande handschoenen met verwarming te koop. met liion accu of via voertuig 12v. om constantaan draad door een handschoen te rijgen lijkt me niet verstandig, wordt best heet. het helpt ook om net als bij cross motoren een kap over het handvat te maken. ben je die rijwind kwijt scheelt het behoorlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die handschoenen op de markt zijn zijn idioot duur- en gaan aslnog stuk- er schijnen meer mensen te zijn die ze zelf hebben gemaakt als je google gelooft, zelfs met -weerstandsarme- 'beadalon' maar ik mis details zoals deze.
Handkappen heb ik al..

je bedoelt dit ? http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=483387

de verwarmde handschoenen heb ik zelf ook, sinds de kappen heb ik ze wel minder nodig gehad. 3x jaar even aan de oplader aansluiten. de elektronica heb ik wel aangepast, de bediening en ook duimverwarming erop gezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja dat bedoel ik.. gaat toch nooit goed of heb je een weerstand voor gezet?

in de handschoenen zaten origineel 2 aparte folie verwarmings delen. de ene aan de onderkant zat in de weg en is voor op de brommert ook niet nodig. daar heb ik een vinger afgehaald en in de duim van de handschoen gemonteerd met een serieweerstand ertussen. de heaters zaten per 2 vingers in serie.. origineel kunnen ze 7 uur op een accu, dat is voor mij ruim ook met die extra duim erbij gaat het nog prima..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Ik heb altijd met RUIME wanten gereden, tot -30 geen koude handen.

Als je draad wil gebruiken moet je geen constantaan gebruiken maar NiCr 80/20.

@ testman, dus je had al geprefabriceerde exemplaren..
en bij min 30 motorrijden.. daweek'nie,grootspraak? ik heb ook ruim zittende wanten en bij min 10 krijg ik toch echt oude vingers binnen het uur..

fred101

Golden Member

Ik heb al meer dan 20 jaar elke motor uitgerust met handvat verwarming. Eerste versies van dat budget spul. Werkte voor geen meter. Zelfgemaakt smolt mijn handvaten. Toen het geluk dat een bmw al voorzien was van de idioot dure originele verwarming en dat werkte geweldig. Omdat mijn doorbloeding erg slecht is bezuinig ik sindsdien niet meer op handvat verwarming. Onder nul redt ik het daar niet mee en heb ik een jaar of tien commerciele handschoenen met verwarming gebruikt. Deze zijn nu iets van 15 jaar oud en nog steeds goed (incl thermostaat)

Een jaar of 6 geleden kreeg ik van een zakelijke relatie die in handschoenen doet een paar verwarmde handschoenen met een oplaadbaar accu pakje wat je op de handschoen clipt. Hij heeft 3 standen. Ik rij zomer en winters, de laatste 2 a 3 jaar nog maar 2 a 3 dagen per week.maar daarvoor 5x per week ongeveer 50 km en ik ben alles behalve voorzichtig met mijn handschoenen. Ik draag ze grofweg van oktober tot april. Ook bij sneeuw maar mijn record ligt op -24. (ik rij op 3 wielen. Vroeger een solo voor de zomer en zijspan voor de winter en voor boodschappen. Nu een GL1500- bermuda

Dus dat ze snel kapot gaan zou ik niet zeggen. Ik heb in die tijd zeker 3 paar zomer handschoenen versleten.

Zelf bouwen zal niet meevallen. Ik krijg nog geen zijde handschoentje onder mijn handschoenen. Laat staan met verwarmingsdraad er tussen. Ik heb daat ooit gedaan voor ik aan de verwarming was. Ik had toen een maat groter met onder handschoenen maar kon zo mijn contactsleutel nog niet omdraaiern. Het gashandvat was ook geen succes. Er draaride en schoven te veel lagen.

Ik heb diverse wanten gehad. Van expeditie wanten tot legerspul. Maar ik ben blijkbaar een uitzondering want in wanten krijg ik nog koudere handen. (wat overigens door een handschoenleverancier van oa politie en leger spul als niet zo vreemd werd bevestigd (het is een beetje vergelijkbaar met een mummie slaapzak tov een dekenslaapzak waarbij een want de deken is en een handschoen de mummie is)

Crosskappen heb ik ook gehad op diverse motoren en dat scheelt ook weer in windchill

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, dunne handschoenen in wanten gaan goed, doe'k al jaren.
Werkt handvatverwarming echt? het lijkt me dat de warmte amper door de handschoen/want heen komt, en juist de BUITENkant van je hand wel afkoelt..

GJ_

Moderator

Op 23 januari 2014 18:19:24 schreef ariej:
en bij min 30 motorrijden.. daweek'nie,grootspraak?

Nee, ik reed vroeger dagelijks 130km, 6 dagen per week, 52 weken per jaar op de motor. En dat 20 jaar op een en dezelfde BMW uit 1957, zonder problemen. En ik heb dus werkelijk van die frisse momenten van -30 meegemaakt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/bmw.jpg

Ik heb zelf een paar jaar woon-werk verkeer gedaan met de motor, ook als het regent, vriest, sneeuwt, hagelt, of weet het eind van de wereld nabij lijkt, en met een setje dubbele handschoenen heb ik toch zelden koude handen gehad. Dat waren dus winterhandschoenen met dunne stoffen handschoentjes erin, en dat scheelt enorm met de gewone handschoenen. Het voordeel is ook dat je simpele stoffen handschoentjes kunt kopen die je in de was kunt gooien terwijl je met een ander setje rijdt.

Als je er weerstandsdraad in gaat maken, lijkt me de grootste uitdaging hoe je de warmte over gaat brengen naar je handen; zo'n draadje is erg dun, en als er geen isolatie omheen zit mag hij zichzelf niet raken, dus de tussenafstand zal relatief groot zijn. De warmte wordt dan steeds op een klein stukje afgegeven. Ik denk dat je de warmte op een of andere manier moet verspreiden over een groter oppervlak.

Ik meen me het herinneren dat ik wel eens elektrische polsverwarming heb gezien; daar heb je tijdens het rijden minder last van, en als je polsen warm blijven, krijg je ook warm bloed in je handen, waardoor die ook gemakkelijker warm blijven. Als je bloedvaten dicht gaan zitten omdat je handen te koud worden, worden ze natuurlijk ook niet snel meer vanzelf warm.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

mja, misschien print-plaat achtige matjes zoals je bij zelf-plug handvatverwarming ziet? in bovenstaande link op dat scooterforum staat op zich een leuk idee maar idd, krijg je geen zeer plaatselijke brandwonden en alsnog kouwe klouwen..

niemand meer? ook geen idee waar/welke waarde 'weerstandsdraad'ik zou moeten gebruiken?

Misschien als ik de draad onwikkel met iso-tape, wat hopelijk niet smelt, wordt de warmte overdracht wat geliedelijker. of ik moet de draad bekleden met een dunne textiel laag ofzzo..

[Bericht gewijzigd door ariej op vrijdag 24 januari 2014 16:35:19 (52%)

gewone handschoenen houden m'n handen ook niet warm, je zit stil op dat ding. op de fiets beweeg je en dan heb ik vaak aan een t-shirt en goede jas al genoeg. een -20 heb ik ook al meegemaakt maar dat was naar het werk en dat is maar 10km, doe wel een skibroek aan dan, scheelt ook veel. ik sta in het magazijn dus is het binnen niet warmer als een 12 graden met -10 in de nacht ( gasheater heeft te weinig vermogen :) ). vanwege die verhouding heb je het niet zo snel koud, de rokers van kantoor staan met 16 graden al met een jas en sjaal buiten, dan heb ik nog een t-shirt aan.

m'n handschoenen hebben 2 standen, beiden zijn pwm gestuurd. het werkt naar mijn idee ook beter als ik ze aanzet en pas na een paar minuten aantrek, lijkt warmer te zijn. met 2 paar handschoenen heb ik weleens geprobeerd, maar dat zat zo strak en is niet fijn als je de stuurgrepen vasthebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook ik heb jaren motor gereden, zo'n 140km per dag. En na anderhalf uur rijden wordt echt alles koud, ook al heb je goede handschoenen.
De verwarmde handschoenen heb ik toen zelf gemaakt. En wel als volgt:
De handschoenen die ik had, hadden een aparte binnenhandschoen, die er in de zomer uitgehaald kon worden. Tenslotte rij je zomers ook met handschoenen aan voor je veiligheid toch?

Rond de vingers van de binnenhandschoen heb ik toen wire-wrap draad gewikkeld. Dat is erg dun draad, met isolatie. Elke vinger kreeg zo'n 10 windingen als ik mij goed herinner. De uiteinden van de draden werden vastgezet aan de binnenhandschoen, en heb er toen een tulp-connector aangezet. Mocht je van de motor vallen, of afstappen en vergeet los te koppelen, schieten ze gemakkelijk uit de connector.

Met een klein PWM-regelaartje op het stuur kon ik dus de temperatuur in de handschoenen instellen. Resultaat was altijd lekker warme handen.

Dit draad laat zich overigens prima met een naald door de zomen van de binnenhandschoen naaien. Het draad blijft dan mooi zitten, ook als je de binnenhandschoen uit de normale handschoen trekt.

Pak eens een paar meter van zulk draad, of een willekeurig ander dun stuk draad, zet er spanning op en kijk hoeveel stroom er loopt. Dan kan je berekenen hoeveel draad je ongeveer nodig hebt. Voor een hand te verwarmen heb je hooguit een paar watt nodig.

..maar weerstandsloos/arm draad verwarmt toch niet/amper?>
en krijg je dan geen kortsluiting?

Elke draad heeft weerstand. Als je de draad maar net dun genoeg neemt, warmte deze vanzelf op als je er stroom doorheen stuurt.

Je hebt gelijk dat het op een kortsluiting lijkt, je gebruikt immers een draad om de voeding kort te sluiten. Maar in feite is de draad zelf de weerstand.

Geloof me, het werkt, en goed ook.

GJ_

Moderator

Op 24 januari 2014 16:33:36 schreef ariej:
niemand meer? ook geen idee waar/welke waarde 'weerstandsdraad'ik zou moeten gebruiken?

NiCr 80/20 word veel gebruikt voor verwarming/sealen enz. Voordeel boven constantaan is dat de weerstand oploopt met de temperatuur waardoor de temperatuur van de draad zich zal stabiliseren. Deze draad is in alle diktes en vormen leverbaar, rond, plat, met een profiel enz.
Ik zou niet al te dikke nemen. Om de "juiste waarde" te bereiken moet je de juiste lengte gebruiken, kwestie van wat experimenteren.

Wel, asls ik plus en min op een stuk koperdraad zet weet ik zeker dat de zekering er uit springt. Het laatstegenoemde draad heeft wel voldoende weerstand?
Nu alleen nog waar ik't kan halen.. de lokale electronicazaak heeft het niet.
Wel zag ik bij Conrad (paar meter draad 2 euro, verzenden 7 euro..) draad met diverse weerstandswaarden even zoeken waar was dat..
Iemand een idee welke? meer weerstand lijkt me meer hitte en minder verbruik voor de dynamo?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Koperdraad heeft een vreselijk kleine weerstand. Weerstandsdraad heeft wel genoeg weerstand.
Meer weerstand, bij dezelfde spanning, is minder stroom, dus minder vermogen en minder hitte; en minder belasting voor de dynamo. Maar de handschoenen nemen sowieso weinig vermogen, zoiets als een achterlicht misschien.

Je moet eigenlijk zo rekenen:

  1. Bepaal het vermogen dat je nodig hebt. Hierboven lees ik 'een paar watt', laten we eens zeggen drie watt per handschoen. Ik ga ervan uit dat elke handschoen gewoon apart op de 12V wordt aangesloten.
  2. Bereken nu de stroom, en daaruit weer de weerstand. Bij 12V kom ik op 0,25A, en dus op 48 ohm.
  3. Je moet dus in elke handschoen een draad van 48 ohm hebben.
  4. Nu zou je ook moeten weten welke lengte handig te verwerken is. Te kort is onhandig, en te lang ook.
    Stel dat je in een handschoen 1,20 meter draad wilt verwerken (ik heb werkelijk geen idee! Ik kies maar wat als voorbeeld). Dié lengte moet de juiste weerstand (zie boven) hebben.
    In het voorbeeld van 48 ohm per handschoen moet de draad dus 40 ohm per meter zijn.
  5. Nu kun je op zoek naar draad die die weerstand per meter heeft.
    Die zul je niet exact vinden, maar wel een die in de buurt komt. En dan reken je gewoon de nieuwe, juiste lengte uit zodat de weerstand alsnog klopt (hier: 48 ohm is).
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

goed, het zal idd uitproberen zijn, alleen waar dat mysterieuze draad te vinden..

ik kan me idd niet voorstellen dat het 'beadolon'in hierboven gepostte link werkelijk warm wordt, het is louter gecoat ijzerdraad?

Ben ik nu de enige die met lashandschoenen rond rijdt ?
Als dat te koud word, doe ik eers mijn TIG handschoenen eronder aan.
Nergens last van !

@GJ, mooie brommer.........

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De weerstand van ijzerdraad is al zo'n 8 keer groter dan van koper, maar nog steeds niet heel erg hoog. Je zou een hele dunne draad moeten nemen om op 48 ohm uit te komen, bij een lengte van iets meer dan een meter (orde van grootte: 0.05mm diameter).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten