informatie over relais ic's

Wegens te weinig ruimte in mijn modelbouw truck ;

wil ik indien mogelijk gebruik maken van relais ic's

de ingang word gevoed uit een Graupner Expert-nautic module met 8 uitgangen. á + 5V ( 700ma).

dus ( -5V / + 5V -5V )

( dus kunnen er per uitgang ( 2 relais ) op aangesloten worden
die relais wil ik dus vervangen dmv van relais ic's die dus ook belast kunnen worden met 700ma
Elke uitgang moet net als bij een relais no/nc hebben

als er geen no/nc zijn dan zou eventueel ook no kunnen voldoen

Ik wil daar dus 12v ± 500ma mee kunnen schakelen !

welke ic's komen daar voor in aanmerking ?

mvg Toon

pa3gws

Golden Member

De vraag is wat wil je schakelen.
Je kan het waarschijnlijk met een transistor al af.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dat zal een leuke uitdaging worden; ik weet niet hoe je erbij komt dat er "relais IC's" zouden bestaan, maar ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien. Ik denk dat een opto-MOS nog het meest in de buurt komt, maar een NC contact ga je daar nooit mee krijgen.

Waar die -5V vandaan komt is me een beetje een raadsel. Hoe kun je nou 2 relais op elke uitgang aansluiten? Een tussen de -5V en de uitgang, en de andere tussen de +5V en de uitgang of zo? Ik neem dat die relais altijd ofwel tegelijk (als ze gewoon parallel staan), ofwel altijd tegengesteld schakelen.

Vertel nou eerst eens wat je wilt schakelen; 12V en 500mA is heel simpel, als je geen galvanische scheiding nodig hebt, en low-side schakelen acceptabel is; dat kan een logic-level MOSFET op zijn sloffen, en het kans zelfs nog met een kleine bipolaire tor (BD139 of zo).

Een ULN2003 of ULN2803 kan ook 500mA schakelen, maar dat is ook echt het maximum per uitgang, en dat mag niet op alle uitgangen tegelijk. Als je van een ULN2803 steeds 2 drivers samen neemt, is 500mA goed te doen, en mag je dat ook met alle 4 de sets tegelijk doen, aangenomen dat het ding zijn warmte een beetje kwijt kan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Hugo Welther

Moderator

Er bestaan solid state relais (een opto gescheiden FET switch in een SOIC huisje). Bijvoorbeeld OMRON G3VM serie.
http://components.omron.com/components/web/pdflib.nsf/0/B2E5D6A6D4A7F3…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

wat ik wil schakelen zijn bv. 5 lampjes op het dak van de truck,ook 5 lampjes bij de gril, cabine verlichting (5mm led)( met voorschakel weerstand natuurlijk ),etc alle op 12v.max stroom ± 250ma per schakeling.

het gebruik van een ic ipv relais is alleen ivm ruimte

Ik weet dat het met transistors (16 transistors) kan maar dan heb ik ongeveer evenveel ruimte nodig, daarom leek mij een ic de juiste oplossing maar weet niet welke???

sparky vul relais ic's of schakel ic's eens in bij google

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 januari 2014 20:22:09 (6%)

Op 26 januari 2014 19:44:13 schreef a.j nieuwlaat:
Ik weet dat het met transistors (16 transistors) kan maar dan heb ik ongeveer evenveel ruimte nodig, daarom leek mij een ic de juiste oplossing maar weet niet welke???

Je zou eens kunnen kijken naar transistor arrays. Hoewel ik betwijfel of je daar echt veel ruimte mee bespaart.

Op 26 januari 2014 19:47:19 schreef a.j nieuwlaat:
sparky vul relais ic's of schakel ic's eens in bij google

Dan vind je relais in de vorm van een IC. Maar het blijven elektromechanische relais.

Die IC's die jij bedoelt zijn meer analoge switches voor signalen denk ik. Wat ik daarbij tegenkom zijn DIL of SMD huisjes, met maximale contactweerstand van 10 oh en dergelijke.

Op 26 januari 2014 19:13:22 schreef a.j nieuwlaat:
...die dus ook belast kunnen worden met 700ma...

AC? DC? wat voor belasting, want dat kan bij relais ook nog wel uit maken. De reedrelais die je kan vinden voor dit doeleinde gaan dat echt niet aan kunnen. Als je belasting DC is, kun je een creatieve constructie met een FET verzinnen. dan is die 700mA een schijntje. Dus als we weten wat er achter de load komt, weten we of FET's, reedrelais of zo'n ding dat Hugo voorstelt mogelijk is :) die OptoFET's kunnen trouwens maar 500mA continu aan en zijn alleen NO, ik weet net of dat voldoende is...?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Ik zal het nog iets duidelijker omschrijven.

die nautic-module word aangesloten op een ontvanger en die krijgt natuurijk een signaal van 'n zender
in die zender zijn modules gemonteerd met 8 schakelaars met een nul stand in het midden.
als ik een sckelaar bv. naar boven zet gaat 1 ( of meerdere lampjes branden )andere kant op ook weer 1 of meedere lampjes max belangting per schakeling 700ma.

aan de ingineer

in modelbouw trucks ed. word bij mijn weten geen ac gebruikt in verband met lange verlengkabels !!!!

en een reed relais word bekrachtigd door een magneet(je)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 januari 2014 20:22:52 (19%)

Wat u nu doet is niet beleefd, lees de FAQ e.d.

Het onderwerp is moeilijk te begrijpen; maar ik vermoed dat u naar een ULN2803 of soortgelijks zoekt.

pa3gws

Golden Member

Op 26 januari 2014 20:08:46 schreef a.j nieuwlaat:
en een reed relais word bekrachtigd door een magneet(je)

Er bestaan ook reed relais die op 5 of 12 volt werken en die zitten dan meestal in een dil behuizing.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Waarom moet het per-se met een relais? Wat ik zo lees kan het prima met een schakeltor, en die heb je ook in een IC vorm: ULN2803 en kornuiten. Je kunt zelfs nog naar SMD gaan, dan wordt het pas echt klein.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

wie kan mij een schemaatje tekenen

als ik bv een cd4016 zou gebruiken

met voorgaande informatie

dus 5 V ingang en no contact om 12v ± 500ma te schakelen

heb ook eens over ic's gelezen waar een 4 spoeltjes inzittenen 4 x no contact wat dus het zelfde zou werken als een relais.

Maar weet niet meer welke ic dat zijn

mvg

Je haalt weer de boel door elkaar.

IC = Integrated Circuit, hierbij is alles op 1 chip geintegreerd.

Een relais is dus per definitie geen IC.

Er bestaan relais die wat betreft uitvoering lijken op sommige ICs (DIL).
4 spoeltjes (mischien ook nog contacten ?) in 1 enkele behuizing ter grootte van een DIL16 lijkt me sterk, die ben ik nog nooit tegen gekomen.

Een HEF4016 is geen schakelaar maar een IC met FETs.
De on weerstand is zo n 200 Ohm.
Zou je daar 500mA door laten lopen dan produceer je 50 watt aan warmte per schakelaar.
Het IC mag in totaal maar 0,7 Watt hebben.
Bij 12 volt gaat je die 500mA sowiezo niet lukken, dan is de stroom door de weerstand beperkt tot 60mA.

DE OLDE

Overleden

Ik heb niet heel veel zicht op de situatie, maar als er geen gavanische scheiding hoeft te zijn gewoon een powertor als emittorvolger. (Bijv BD679) (TO220)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 26 januari 2014 20:07:28 schreef a.j nieuwlaat: In modelbouw trucks ed. word bij mijn weten geen AC gebruikt in verband met lange verlengkabels.

Als zo'n contact een H-brug sturing heeft om motoren twee richtingen op te laten draaien, moet de stroom door het schakelelement twee richtingen op kunnen. Dit is omdat de stroom van richting kan wisselen- Alternating Current. En dat schakel je op een hele andere manier dan DC. De lengte van de verlengkabels heeft daar niets mee te maken, met een netgevoed draadloos modelwagentje sla je je doel een beetje mis :)

Die CD4016 gaat het niet worden zoals Brainbox al zegt. Met zo'n soort IC-package gaat je dit niet lukken, de ON-weerstand is gewoon veel te hoog voor de 700mA die jij wenst. Omschrijf eens duidelijk, met plaatjes/schema's en interpunctie wat je wilt aansturen. Transistors/transistor array zijn vermoedelijk het beste voor wat je wilt, maar zolang we niet precies weten wat voor belasting we kunnen verwachten en hoe jou NO/NC wensen zijn kunnen we je niet de beste oplossing geven.

Die photovoltaic relays van MGP kunnen wel, maar ze zijn vermoedelijk lastig te krijgen en duur, dus tenzij je daar geen problemen me ehebt is dat niet zo'n handige optie.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Photovoltaic relays bestaan kies hier maar uit

TS heeft het over relais ICs waar spoeltjes in zitten, dat is wat anders dan solid states.
Wat afmetingen betreft zijn er miniatuur relais die even groot zijn als optos.
http://nl.farnell.com/coto-technology/9012-05-11/reed-relay-spst-5vdc-…
Passen er 4 van op het fomaat van een DIL18.

Op de foto is die 8 pins witte ic ook een opto relais, gebruikt voor de ledverlichting in een boot (PVT serie) waar er 2 NO contacten inzitten.
Jammer genoeg is de stroom de spelbreker, 700mA...

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1010430b.jpg

LDmicro user.

Volgens mij geeft de TS, in het geheel niet gehinderd door kennis, bedacht dat het wel handig zou zijn als er (elektromechanische) relais zouden bestaan in een "IC behuizing" (waarschijnlijk PDIPx), en wil van ons alleen even een typenummer hebben.

Helaas is het niet zo simpel, en zal hij toch echt wat duidelijker moeten specificeren wat de bedoeling is. Ondergetekende, en anderen, hebben al meerdere malen gevraagd of een galvanische scheiding nodig is, is high-side schakelen en vereiste is, wat het signaal nu eigenlijk is waarmee het geheel aangestuurd moet worden, etc. Blijkbaar vind de TS het in het geheel niet nodig om daar op te reageren. De enige constante factor is die 12V (hoewel de TS waarschijnlijk een 12V accu heeft, en de spanning dus niet bepaald constant is); de stroom varieert tussen de 250 en 700mA. Daarbij heeft hij het over "lampjes", wat mij bij dergelijke stromen doet vermoeden dat het om gloeilampjes gaat (uiteraard is het volstrekt overbodig om dat te vermelden), waardoor die stroom nog wel een factor 5 tot 10 omhoog kan gaan.

@TS: zoek eens op wat "garbage in, garbage out" betekend. Zonder zinnige probleemstelling kun je geen zinnig antwoord verwachten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die miniatuur SIP relais lijkt mij wat ik zoek !!!

Om verder op jou verhaal te reageren sparky, er is dezelfde scheiding nodig als bij een relais, dus geen hogh-side schakeling en een signaal is er ook niet van toepassing.

nogmaals ter verduidelijking, als ik op de nautic-module die aangesloten is op de ontvanger die uiteraard gevoed word door een accu, met een belastbaarheid van 700ma per aansluiting 2 relais op aansluit funtioneren ze allebei dmv de schakelaars op de zender. alles wat ik vroeg was of er een ic was die die relais kan vervangen ivm plaats gebrek, omdat ik anders 16 miniatuur relais nodig heb. De belasting op de schakel contacten moet ± 700ma zijn want, bv 5 mini lampjes van 12v 90ma = 450ma

dus ik zoek geen type nummers die vind ik zelf wel!!!

Alles nu duidelijk

Op 28 januari 2014 10:52:23 schreef a.j nieuwlaat:
...alles wat ik vroeg was of er een ic was die die relais kan vervangen ivm plaats gebrek, omdat ik anders 16 miniatuur relais nodig heb.

Pfff eerst een ic om een relais te vervangen en dan is een relais wel goed....zoek ook eens op wat een ic is

Misschien kun je een TC4422 oid gebruiken

LDmicro user.

als je nu eens overal leds zou gebruiken, dan heb je zulke hoge stromen niet meer.
12V lampjes aan 90mA is maar 1Watt. als je een 1watt led zou steken, heb je HOPEN meer licht. als je dezelfde lichthoeveelheid wil, ga je waarschijnlijk al toekomen met een 10mA/led.

transistor als schakelaar is ook stukken makkelijker. 1 transistor, 1 weerstandje. zo een pak bij elkaar is nog altijd kleiner dan een paar van die relais in IC-vorm

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Mag ik julie allemaal bedanken voor de informatie

Ga al de info op afmetingen en gebruiks mogelijkheden opzoeken en dan een keuze maken

a.j nieuwlaat