Aankoop desoldeerstation

Aangezien het voor sommige van jullie misschien bekend is doe ik aan retro computers. Zo heb ik spullen nodig om moederborden te maken..
In een ander topic kwam de weller WSD-81 digitale soldeer station aanbod.. Maar nou wil ik het over een desoldeerstation hebben..

Ik heb enkele dagen geleden een aankoop gedaan op een desoldeerstation. Maar helaas werkt het niet zo als ik het verwacht had. Het gaat om zo`n chinees ding van ebay.. Grotere pads werkt het echter prima. Maar ICs ic socket, headers, die dingen krijg ik daar helaas niet ermee af.. Zware domper dus.. Nou zag ik dus nog wel een goedkoper model, maar helaas zie ik daar echter van de koop af..

In dit geval geld weer, goedkoop is duurkoop.. Moet het helaas met mijn eigen ogen ondervinden.. Zonder van het geld dus.. Maar in het begin weet je helaas niet beter, dus wil je gewoon de gok wagen..
Ook dat doorprikken van de desolderpistool is nogal irritant..

Ik heb me besloten om een duurder model aan te schaffen.. Misschien denken jullie wat heb je nou aan dat duurder spul.. Aan de andere kant ik heb nog steeds veel plezier van me weller WSD-81.. En de reserve onderdelen zijn altijd weer compatible met het nieuwe spul..

Mijn oog was eigenlijk gevallen op de Weller WDD 81V desoldeerstation.. Wat ik er van begrijp is dat hier geen pomp zit ingebouwd?? Wat dus eigenlijk dan wel jammer is, want dan zou ik hem niet per direct kunnen gebruiken..

Waar ik hem wil kopen staat dat je hem op perslucht moet aansluiten.. Denk je redelijk goedkoop uit te zijn komen er weer dingen bij.. Wat ik mij afvraag kan deze op een airbrush compressor worden aangesloten?? Ik snap overigens niet hoe hij dan het soldeer afzuigt terwijl de compressor juist druk leverd.. Iemand die mij dat kan uitleggen..

Aan de andere kan denk ik voor de Weller WR2000D dat ding is helaas bijna 1000 euro.. Maar dan zit er wel een pomp in dat ding.

Iemand die mij iets meer over weet te vertellen?

Als ik het goed begrijp schijnt het nogal een *piep* klus te zijn om dat weller WDD81V desolder station aan de lucht te hangen:

http://www.mikrocontroller.net/topic/164059

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 27 januari 2014 20:30:56 (4%)

fred101

Golden Member

Ik heb, voor ik een Pace (de)soldeerstation had zo'n hand-pompje omgebouwd mbv een airbrush compressortje wat ik hier had staan. Die was op basis van een koelkast compressor en zuigt via een opening aan en via de ander blaast hij uit. Een stuk Festo luchtslang eraan en klaar. Dat werkte erg goed. Je hebt alleen twee handen nodig. Dat is het voordeel van bv een pace desoldeerbout. Je hoeft niet aan twee kanten tegelijk iets te doen.

Sinds ik via de YouTube filmpjes van Pace heb geleerd hoe je het meeste uit die bout haalt ben ik er echt tevreden over. Nu ik hem, na 2 jaar, ook mechanisch goed ken heb ik er ook geen verstopping en doorprik problemen meer mee.

Belangrijkste is dat je hem op tijd moet schoonmaken en niet wachten tot hij verstopt zit of niet meer zuigt. Dat is niet het leukste werk maar altijd nog veel beter dan het geklooi met litze of van die hand pompjes waarbij het omhoog schieten van de zuiger meestal ook gelijk je pomp verplaatst en je niet ziet of de bout onder het board wel op de zelfde pad zit.

Ik heb een tijd terug voor het eerst gehad dat de Pace iets niet los kreeg. Toen heb ik een hete lucht station gebruikt als hulpverwarming en toen ging het prima.
SMD desoldeer ik meestal met een hete lucht station.

Met de Weller desoldeer stations heb ik geen ervaring. Een Pace station, de opvolger van de mijne is volgens mij nog duurder dan die Weller. Ik heb de mijne gebruikt gekocht van een handelaar in gebruikte meetapparatuur met manuals, spares, accesoires etc voor 200 euro als ik het goed onthouden heb.

Ik ben ook een aanhanger van "goed gereedschap is het halve werk" Ik heb mijn les geleerd met 30 jaar sleutelen aan auto's en motoren. Ik koop al jaren alleen nog maar goed gereedschap en als dat duur is (wat helaas meestal zo is) dan spaar ik er eerst voor of ik koop het tweedehands. Wat vaak nog duurder is als nieuwe Chinese zooi maar wel een stuk beter werkt. Ik heb niks aan iets wat het gezien zijn prijs-prestatie prima doet, want vaak is die prestatie net als de prijs laag, een prima verhouding dus maar niet voor mij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sonytech

Overleden

Soms kost iets wel veel geld, maar is het toch niet duur...

Vacuum maken met perslucht werkt op dezelfe manier als een waterstraalpomp. Zie bv. Wikipedia.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
EricP

mét CE

Ik heb een Weller en een Ersa desoldeer ding. Beide met eigen pomp. Beide 2de hands gekocht en voorzien van een nieuwe 'punt'.
De Weller gebruik ik het liefste. Probleem wat beiden hebben is dat de punten (noem je dat zo?) vuil worden. Dan 'hecht' de tin niet lekker meer en krijgen ze het dus ook niet lekker warm. Op zich niet raar, omdat je er altijd mee in oude tin zit en ze eigenlijk nooit flux zien (terwijl je bij solderen elke keer dat die bout wat smelt wat flux op de punt krijgt). Voor 'grote poten' met de soldeerbout bijverwarmen werkt prima - wel 2 handen nodig dan.

Voor doorgemetaliseerde boarden probeer ik vaak alle poten tegelijk warm te stoken. Dan component eruit en dan gaatje voor gaatje leeg zuigen. Soms met de soldeerbout aan de ene kant en de desoldeerbout aan de andere kant. Ik vind het een heel stuk prettiger werken dan zo'n losse pomp-met-veer.

En ja, het kost geld. Maar als je geduld hebt, dan komt er wel eens wat 2de hands voorbij. Ik heb voor de ene 100 gulden betaald en voor de andere 80 euro. Ze staan er ook voor een veelvoud daarvan, soms moet je gewoon mazzel hebben en er tegenaan lopen.

wat voor desoldeer station is het wat je hebt gekocht via ebay.
heb je een foto.
mischien heb ik wel interesse.

Ik sluit me aan bij fred101.
Heb vroeger een reparatie bedrijf gehad en heb 4 Pace's staan, 4 verschillende types waaronder ook een die met perslucht werkt ( geen eigen pomp maar venturi principe).

Een Weller VP 801 EC staat hier te verstoffen met een aantal reservepunten, werkt goed maar die Pace's hebben mijn voorkeur.
Die Weller mag weg voor een redelijke prijs.

Henry S.

Moderator

Op 27 januari 2014 02:16:02 schreef elektronoob:
Ook dat doorprikken van de desolderpistool is nogal irritant..

Dat is iets wat je bij elk merk zult moeten blijven doen. Regelmatig schoonmaken, geduld hebben, en vooral de temperatuur niet te laag instellen. En multilayers, doormetaliseringen en grote massavlakken blijven lastig.

Ik heb zelf ook een Chinees staan, ben bekend met Pace en JBC, en vind de eerste prima te doen voor hobbygebruik.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

heb zowel een weller vp801 als een pace desoldeerstation, maar gebruik vaker de pace. de weller is minder fijn om schoon te maken als deze heet is. de glasbuis en dergelijke zijn dan ook erg heet. bij de pace is dit makkelijker schoon te maken. ook is deze net als een gewone soldeerbout, zonder extra aanhangsel waar de vacuum op zit aangesloten. fijn als je in een behuizing moet desolderen met draden enzo. de weller is wel stiller kwa pompje, de pace is best een kabaalding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Ik heb een Hakko 808 kloon, een Huang Hua Gaojie S-993A uit China meegenomen. Prima ding, zeker voor de prijs. Aan het begin was het even wennen en proberen, maar nu lukt het verwijderen van ICs uit door gemetalliseerde PCBs vrij aardig. Het blijft wel een klusje, maar ik krijg ze eruit.

Op 27 januari 2014 08:06:53 schreef fred101:
Ik ben ook een aanhanger van "goed gereedschap is het halve werk" Ik heb mijn les geleerd met 30 jaar sleutelen aan auto's en motoren. Ik koop al jaren alleen nog maar goed gereedschap en als dat duur is (wat helaas meestal zo is) dan spaar ik er eerst voor of ik koop het tweedehands. Wat vaak nog duurder is als nieuwe Chinese zooi maar wel een stuk beter werkt. Ik heb niks aan iets wat het gezien zijn prijs-prestatie prima doet, want vaak is die prestatie net als de prijs laag, een prima verhouding dus maar niet voor mij.

Ik heb wat zitten zoeken over dat pace ding.. En het klopt idd dat die een stuk duurder is.. Maar.
EDIT: Prijs schijnt toch even duur te zijn als met weller.
Volgens mij komt PACE uit amerika.. En de enigste dealer zit in belgie..En die site in belgie is een beetje een zooitje:
Hier dus: http://www.arcoss.be/

Mod-edit: selectiever quoten aub

1. Ik heb geen zin in een gebruikte (ook al is dat misschien de beste optie kwijt prijs (ik hou bepaald niet van andermans gebruikte spullen (weer veel schade aan zit, krassen, butsen, slijtage, noem het maar op) Ik ben nou eenmaal erg zuinig op mijn spullen.

2. Die pace is een stuk duurder, maar ik dacht dat 1186,48 euro al niet duur genoeg was, voor zo eentje met ingebouwde pomp..
Dat je er een airbrush compressor eraan kan hangen, die kant dacht ik eigenlijk aan.. Maar hoe dat aan te sluiten zonder enige ervaring/ kennis gaat bij een beetje ver.. (Ik denk ook niet dat dat zal gaan lukken als ik geen beschrijving heb hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

Kan je mij vertellen wat er mis was met de weller?
Ik weet niet om welk model het gaat.. Maar ik denk dat het moeilijk word om appels met peren te vergelijken. Misschien heeft u nog een oudere type van die weller denk ik dat het misschien daarom niet fijn werk.. Ik had informatie gevonden over die desoldeerbout van die weller.. Er stond iets bij dat die buis waar het soldeer word door gevoerd (naar het glazen buisje) dat het aangepast zou zijn dat het voor zorgt dat er amper nog soldeertin erin zou blijven hangen. (het gaat trouwens over die DSX80 desoldeerbout.)

Ik had zelf overigens het idee om voor een Weller WR2000D desoldeerstation te kijken. Misschien wat `overdone` maar dit is het eerste type waar een eigen pomp in zit.. Bij die lichtere modellen moet je met de luchtdruk rommelen.. Snap totaal niet hoe dat werkt (alleen dat er een kleine compressor aan zou kunnen hangen)

Wel bedankt voor uw reactie..

Op 27 januari 2014 21:52:04 schreef flash2b:
Ik heb een Hakko 808 kloon, een Huang Hua Gaojie S-993A uit China meegenomen. Prima ding, zeker voor de prijs. Aan het begin was het even wennen en proberen, maar nu lukt het verwijderen van ICs uit door gemetalliseerde PCBs vrij aardig. Het blijft wel een klusje, maar ik krijg ze eruit.

Dat is nou juist waar ik ook mee zit..
Ik heb zelf hier een AOYUE staan, maar het is geen top ding.
Zoals ik al zei wellicht, grote soldeer pads gaan prima.
Kleine mini pads zoals IC socket, ics, Pin header en al dat kleine priegel spul als cpu sockets, ISA PCI AGP slots lukt gewoon niet..
De kleinste diameter TIP die je erbij krijgt is 1mm en daar moet je alles mee doen.. Is zie bijvoorbeeld bij weller, dat het zelfs tot 0.7 mm diameter zuiggat gaat. Dus ik bedoel maar dat zo`n china ding daar niet voor geschikt is helaas.. En ik had gehoopt van wel.
De bedoeling is wel dat het vrij makkelijk los te maken moet zijn..
Niet dat ik tich keer iets aan het verhitten bent, maar feitelijk niet werkt.. Nogal jammer als ik daardoor me pcbs mee verkloot.

Op 27 januari 2014 09:11:12 schreef Sonytech:
Vacuum maken met perslucht werkt op dezelfe manier als een waterstraalpomp. Zie bv. Wikipedia.

Ik heb geen enkel idee hoe dat werk.. Nooit ook mee in aanraking gekomen.

Op 27 januari 2014 15:58:35 schreef Win2k:
wat voor desoldeer station is het wat je hebt gekocht via ebay.
heb je een foto.
mischien heb ik wel interesse.

Een AoYUE 474++ digitaal.. (eigenlijk voor iets te veel gekocht, maar ik wist niet beter)

Op 27 januari 2014 09:31:02 schreef EricP:
Ik heb een Weller en een Ersa desoldeer ding. Beide met eigen pomp. Beide 2de hands gekocht en voorzien van een nieuwe 'punt'.
De Weller gebruik ik het liefste. Probleem wat beiden hebben is dat de punten (noem je dat zo?) vuil worden. Dan 'hecht' de tin niet lekker meer en krijgen ze het dus ook niet lekker warm. Op zich niet raar, omdat je er altijd mee in oude tin zit en ze eigenlijk nooit flux zien (terwijl je bij solderen elke keer dat die bout wat smelt wat flux op de punt krijgt). Voor 'grote poten' met de soldeerbout bijverwarmen werkt prima - wel 2 handen nodig dan.

Voor doorgemetaliseerde boarden probeer ik vaak alle poten tegelijk warm te stoken. Dan component eruit en dan gaatje voor gaatje leeg zuigen. Soms met de soldeerbout aan de ene kant en de desoldeerbout aan de andere kant. Ik vind het een heel stuk prettiger werken dan zo'n losse pomp-met-veer.

En ja, het kost geld. Maar als je geduld hebt, dan komt er wel eens wat 2de hands voorbij. Ik heb voor de ene 100 gulden betaald en voor de andere 80 euro. Ze staan er ook voor een veelvoud daarvan, soms moet je gewoon mazzel hebben en er tegenaan lopen.

Ik zat zelf ook te denken om eentje met eigen pomp te willen aanschaffen, helaas drijft dit te prijs wel ernstig mee omhoog voor een nieuwe.. Een goedkoper desolderstation rond de 400-500 euro zou kunnen, alleen dan komt er nog een compressor bij (opzicht niet erg omdat ik er dan ook pcbs mee kan schoonblazen (luchtdruk in spuitbussen is ook niet alles, en ook vrij prijzig)
Alleen moet je wel al een zware compressor hebben (airbrush) met 2 cilinders.. Die kosten op ebay ook 250 - 350 euro en dan ook nog het gepruts om het aan te sluiten.. Als je weet hoe het moet, misschien makkelijk zelf te doen, alleen heb er zelf geen verstand van helaas.
Eentje moet pomp erbij is voor mij persoonlijk makkelijker+ kan een lichtere compressor kopen voor lucht te spuiten.(om schoon te maken)

Kan je mij vertellen welke weller en welke ersa je hebt.. Kan je mij de pluspunten en minpunten vertellen hoe je het zelf ervaart?

Op 27 januari 2014 18:07:37 schreef lucas:
Ik sluit me aan bij fred101.
Heb vroeger een reparatie bedrijf gehad en heb 4 Pace's staan, 4 verschillende types waaronder ook een die met perslucht werkt ( geen eigen pomp maar venturi principe).

Een Weller VP 801 EC staat hier te verstoffen met een aantal reservepunten, werkt goed maar die Pace's hebben mijn voorkeur.
Die Weller mag weg voor een redelijke prijs.

Nadeel van de PACE zie ik dat het uit amerika komt, en in europa zijn de reserve delen moeilijker aan te komen..Alleen het bovenste bedrijf (link ergens bovenaan in deze tekst) Kan hier volgens mij wel aan komen.
Als ik dit model als voorbeeld neem:
http://www.paceworldwide.com/products/desoldering-stations/st-115-syst…

Ik zie nergens dat ik diverse maten tips erbij kan kopen..
Enigste voordeel van dat merk is dat ze 1 en 2 kanaal voedingen hebben en die gunstiger geprijs zijn.. Te noemen 500- 800 euro

Heb momenteel dit bekeken:
http://www.youtube.com/watch?v=5g4igOlwKaI

Ik ben eigenlijk wel geintresseerd in die pace ST115..
Alleen vind het erg jammer dat op de site van de fabrikant bij staat met de nieuwe SX-100 desolderbout.. En op de site van de distributeur (zit in belgie: (dus ook dealer voor nederland)
En hier word je vrolijk afgescheept met de oude SX-90 desolderbout:

http://arcoss.corecommerce.com/Soldering-Desoldering/Systems-for-Solde…

Prijs is wel bijzonder goed. Dan heb ik het nog niet hoe lastig het word om aan stiften te komen (ik zag overigens op de belgische site dat die stiften makkelijk 20 - 30 euro per stuk kosten. En dan weet ik niet eens wat nieuwe filters kosten..
Misschien wellicht een goed product.. Alleen ik mis bij dit soort bedrijven gewoon een goede ondersteuning van de distributeur (website een rommel / slechte ondersteuning / weinig goede informatie te vinden.. Het nodigt mij niet echt uit om daarom een product van +/- 780 euro daar aan te schaffen..

Ik weet niet hoe jullie dit bekijken. Nogal lomp dat een distributeur gewoon achterloopt op de techniek en nieuwe dingen, die je gewoon niet bij de voeding, terwijl je die in de USA wel dan die SX-100 word bijgeleverd..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 januari 2014 19:59:47 (8%)

Henk H.

Golden Member

Heb je al opgezocht hoe zo'n venturi werkt? Het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig: Men laat perslucht door een buis met vernauwing lopen. De perslucht wordt aan de ene kant van de buis toegevoerd en ontsnapt aan de andere kant van de buis, na de vernauwing dus, naar de buitenlucht. Net na de vernauwing zit een extra aansluiting voor het vacuum. Omdat de lucht na het passeren van de vernauwing versnelt ontstaat er daar onderdruk, de uitstromende lucht zuigt als het ware lucht uit de vacuumaansluiting mee. Aansluiten is aanvoudig, 3 slangen.

Ik heb hier ook naar gekeken maar uiteindelijk niet voor een venturi gekozen. Je hebt een compressor nodig die lawaai maakt, een venturi maakt ook lawaai (geluid van ontsnappende perslucht). Als je het geluid van de perslucht wilt dempen dan is dat weer nadelig voor je vacuum. Bovendien is een venturi onzuinig met energie. Perslucht om printe mee schoon te blazen is ook niet ideaal, denk aan statische elektriciteit en de olie die in de lucht zit (zeker bij goedkope compressortjes).

Vanuit de gedachte liever goed maar gebruikt dan goedkoop en nieuw heb ik een gebruikte Weller VC801 gekocht. Nog niet gebruikt, helaas zijn de filters moeilijk/niet te krijgen (en zaten die er niet bij).

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb gelezen dat je niet 2e hands wou echter hier heb je een compleet station voor de helft van de prijs.

Hier zit zo te zien ook de SX-90 bij

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handge…

Ik heb de MBT250 met SX-80 en kan zonder problemen vrijwel alles desolderen. Doorprikken heb ik nog niet 1 keer hoeven te doen.

Punten onderdelen etc, kun je ook direct bij pace weg bestellen maar er worden wel flinke verzendkosten gerekend. Ik heb dit gewoon van ebay afgehaald.

Henry S.

Moderator

De Aoyue 474 is voor z'n geld een prima ding. Ik denk dat de TS nog wat 'practice' nodig heeft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 28 januari 2014 07:53:34 schreef Henk H.:
Heb je al opgezocht hoe zo'n venturi werkt? Het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig: Men laat perslucht door een buis met vernauwing lopen. De perslucht wordt aan de ene kant van de buis toegevoerd en ontsnapt aan de andere kant van de buis, na de vernauwing dus, naar de buitenlucht. Net na de vernauwing zit een extra aansluiting voor het vacuum. Omdat de lucht na het passeren van de vernauwing versnelt ontstaat er daar onderdruk, de uitstromende lucht zuigt als het ware lucht uit de vacuumaansluiting mee. Aansluiten is aanvoudig, 3 slangen.

Ik heb hier ook naar gekeken maar uiteindelijk niet voor een venturi gekozen. Je hebt een compressor nodig die lawaai maakt, een venturi maakt ook lawaai (geluid van ontsnappende perslucht). Als je het geluid van de perslucht wilt dempen dan is dat weer nadelig voor je vacuum. Bovendien is een venturi onzuinig met energie. Perslucht om printe mee schoon te blazen is ook niet ideaal, denk aan statische elektriciteit en de olie die in de lucht zit (zeker bij goedkope compressortjes).

Vanuit de gedachte liever goed maar gebruikt dan goedkoop en nieuw heb ik een gebruikte Weller VC801 gekocht. Nog niet gebruikt, helaas zijn de filters moeilijk/niet te krijgen (en zaten die er niet bij).

Ik heb wel een vermoedden hoe een venturi werkt. Het zit immers ook in een carburateur.. Dan zou die op het punt van de sproeier buis moeten vacuum zuigen. Ik denk dan ook dat het niks voor mij is i.v.m de herrie.. Geluid van een airbrush compressor kan ik zeker nog mee leven. Maar die venturi ding zal wel erg lawaaiig worden.
Waarom word er eigenlijk gebruik gemaakt van dat systeem? Is het omdat de vacuum dan hoger is, dan een geintergreerde pomp? Of heeft het meer te maken omdat dat system goedkoop is al totaal oplossing?

Want een bedrijf hoeft dan maar 1 zo`n vacuum systeem te hebben waardoor ze dan makkelijker alles op 1 lijn kunnen aansluiten (en daardoor de prijs van de desolder units goedkoper in aanschaf worden. (althans dit vermoed ik) Ik ga er vanuit dat een systeem met pomp juist de aanschafprijs erg omhoog drukt.

Op 28 januari 2014 20:01:38 schreef Henry S.:
De Aoyue 474 is voor z'n geld een prima ding. Ik denk dat de TS nog wat 'practice' nodig heeft.

Dat is totaal niet aan de orde of ik ervaring heb of niet..
Het ligt er gewoon aan waarvoor je het apparaat wilt gaan inzetten.

Aoyue 474 is geen professioneel materiaal (misschien dat china het hun `desoldeer techniek standaard` is) Meer dan semi-prof is het niet. Een goede kwaliteit desoldeer station heeft veel meer optie beschikbaar..

De instelbaarheid `de range` van een beter model heeft een veel breder bereik met de temperatuur instelling. De mijne komt niet lager als 200 graden minimaal en 480 maximaal.. Normaal zal dit wel rond deze waarde liggen dus dat is opzicht geen probleem.. Alleen je ziet wel dat het china ding veel minder opties heeft
Een duurder is vaak tot minimaal 50 a 80 minimaal in te stellen.
Neem de weller WR2 voedingsunit.. Heeft 2 kanalen.. Zo ver ik heb kunnen lezen kan bijna al het weller spul erop aangesloten worden

Ook heeft het china ding maar 3 nozzles leverbaar. 1mm, 1,5mm, 1,8mm
Een duurder heeft veel meer nozzles leverbaar.. Ik zag bij de weller dat je zelfs tot 0.7 mm (diameter kon gaan.. en had hoger ook een groter bereik)

Ik wil hier mee zeggen dat de Aoyue 474 niet super slecht is, maar helaas niet overal voor toepasbaar. Alleen voor standaard printplaten is hij goed te gebruiken, voor het fijnere werk zoals isa slots heb je gewoon een veel fijnere punt voor nodig, die je niet krijgt bij de Aoyue.. Ik snap overigens niet dat je een conclusie aan mij kan hangen dat ik niet genoeg ervaring hebt..
Ja makkelijk te zeggen, alleen je kent mij niet.. Dus hoe kan je daar dan een oordeel over vellen?

Op 28 januari 2014 08:52:44 schreef fred101:
Farnell verkoopt Pace.

Alleen ben bang dat de verzendkosten dan de das om doen...

Op 28 januari 2014 13:10:15 schreef MonsterVisje:
Ik heb gelezen dat je niet 2e hands wou echter hier heb je een compleet station voor de helft van de prijs.

Hier zit zo te zien ook de SX-90 bij

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handge…

Ik heb de MBT250 met SX-80 en kan zonder problemen vrijwel alles desolderen. Doorprikken heb ik nog niet 1 keer hoeven te doen.

Punten onderdelen etc, kun je ook direct bij pace weg bestellen maar er worden wel flinke verzendkosten gerekend. Ik heb dit gewoon van ebay afgehaald.

Dat is ook een 2ehandse.. Ik vraag mij af waarom de verkoper hem verkoopt.. Zal vast wel een goede reden achter zitten (en dan zeker als het zo`n goed merk is.

Dan heb ik ook een probleem, dan moet ik hem gaan ophalen in rotterdam, flink veel kosten als dit met de trein moet en een flinke middag vrij nemen.. Zo even 425 euro afkoppen op marktplaats vind ik persoonlijk niet slim.. Het gaat hier om best veel geld.. Zulke dingen wil je liever ophalen neem ik aan..

Ik neem aan dat de verkoper hem verkoopt, omdat het een hel is om aan reserve onderdelen te komen en zich suf betaald aan verzendkosten. Overigens is ebay ook niet altijd de goedkoopste.. Zie mijn aankoop de Aoyue 474 die ik wel goedkoper had kunnen aanschaffen als ik beter wist. Ik denk overigens niet dat ik de Aoyue 474 weg doe, of iemand wilt er een erg goede strakke prijs voor geven..
Daarnaast als je daarvan iets van ebay wilt halen.

1. Moet je geluk hebben of dat bedrijf wel naar europa wilt sturen.
Vaak verkopen die alleen in eigen land.

2. Daarnaast betaal je vaak toch al meer op ebay als in de winkel.

3. Soms komen er ook nog eens douane kosten er boven op.

4. Voor de voeding hoef je het in amerika niet te proberen aangezien die een andere spanning daar hebben.. Dacht 115 volt.

fred101

Golden Member

Alleen ben bang dat de verzendkosten dan de das om doen...

assumption is the mother... ;-)
Als je een kvk nummer hebt kun je bij Farnell op rekening zonder minimum bedrag en zonder verzendkosten bestellen.

Die kerel van markplaats is volgens mij een handelaar. Mijn Pace was tweede hands, en stukken ouder. Ik gebruik hem nu al twee jaar dagelijks. Maar een nieuwe is natuurlijk nog mooier.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je kan de verkoper natuurlijk gewoon vragen waarom hij hem weg doet.
Ik ben het eens dat je bij 2e hand spul geen garantie kunt verwachten. Al er per definitie van uitgaan dat iets kapot is lijkt me ook niet reëel.

Voor nog geen 1/4e deel van de prijs van deze verkoper heb ik hetzelfde station gekocht. En deze werkt zonder problemen. De aankoop van wat soldeerpunten filters glazen buis etc koste me meer. Deze kosten heb je echter ook bij een nieuw station.

€425,- is natuurlijk nog steeds een hoop geld. daarom kun je ook onderhandelen ;)

Ik gebruik al een aantal jaar een Ersa rework station naar volle tevredenheid.
Daar zit oa de Digital2000 met de ersa X-tool desoldeerbout bij.
Zelf vind ik die nog veel beter werken dan de Pace. Verwarmt veel sneller.
Nadeel van dat snelle verwarmen is dat de punten snel weg branden zoals EricP ook al aangeeft.
Niet onnodig aanlaten staan is dus.
De punten zijn wel weer veel goedkoper in aanschaf dan Pace punten, ook voor de tweezer en soldeerbout.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
guidob

Overleden

Ik heb een Pace uit Deurne meegenomen. Wilde niemand hebben..

Na wat werk een prima ding. Filters zijn nog bij Farnell te krijgen.
Punten heb ik ook nog kunnen uithalen in verschillende diameters (2/ps). Kan nu wel even vooruit :)

Voor een oudje heel goed bruikbaar.

Op 28 januari 2014 23:32:14 schreef Paul Welther:
Ik gebruik al een aantal jaar een Ersa rework station naar volle tevredenheid.
Daar zit oa de Digital2000 met de ersa X-tool desoldeerbout bij.
Zelf vind ik die nog veel beter werken dan de Pace. Verwarmt veel sneller.
Nadeel van dat snelle verwarmen is dat de punten snel weg branden zoals EricP ook al aangeeft.
Niet onnodig aanlaten staan is dus.
De punten zijn wel weer veel goedkoper in aanschaf dan Pace punten, ook voor de tweezer en soldeerbout.

Kan je me vertellen welke jij gebruikt?

Op 28 januari 2014 23:03:16 schreef fred101:
[...]
assumption is the mother... ;-)
Als je een kvk nummer hebt kun je bij Farnell op rekening zonder minimum bedrag en zonder verzendkosten bestellen.

Die kerel van markplaats is volgens mij een handelaar. Mijn Pace was tweede hands, en stukken ouder. Ik gebruik hem nu al twee jaar dagelijks. Maar een nieuwe is natuurlijk nog mooier.

Nee ik heb geen KVK, ik ben particulier en geen bedrijf.

[Bericht gewijzigd door elektronoob op woensdag 29 januari 2014 02:03:32 (30%)

Ik bezit zowel de Pace, de Ersa en de Weller als hierboven beschreven.

De desoldeeerpunten van de ersa zijn snel, heel snel stuk, heeft niets met het snelle opwarmen vandoen (waarom zou het Paul? ze zijn gewoon fragiel) en de filters zijn snel verstopt. maar in optimale conditie zuigt die goed.

De pace heeft een vreselijke temperatuuroffset door de grote warmteweerstand in element en punt. ook daar gaat het filter snel achteruit.

De weller lijkt achterhaald, maar de punten gaan beduidend langer mee, alsook de filters (logisch, hun oppervlak is veel groter) alsook de temperatuur-offset is veel kleiner.(belangrijk als je verschillende warmteafvoerende oppervlakken achter elkaar moet desolderen

dus als ik er één mag overhouden is het de Weller.

Ik heb net ook bij ersa gekeken.. Echt veel hebben ze niet in het assortiment zitten betreft desoldeer stations.. Ik zie wel iets van een modulair unit.. Pomp aan de onderkant en voeding boven op..
Ik vind die website verder erg onduidelijk..

Ik ben zelf ook meer een weller man.. Gewoon omdat het duidelijk spul is..

Netjes in groepen verdeelt.
Rood = voor de hobby.
Blauw = is professioneel.

Niet alle informatie staat duidelijk op hun site, maar wel erg makkelijk terug te vinden met zoeken. Verkrijgbare punten makkelijk aan te komen en gelukkig niet gods duur.. A 30 euro!.
En weller dealers zitten echt overal. En daarnaast goede ondersteuning van hun producten bij distrubiteurs..

Het zit bij weller gewoon allemaal beter in elkaar..
Ik denk dat ik dan toch voor de Weller WR2000D desoldeerstation ga..Of iets vergelijkbaars.
2 Kanalen heb ik meer als genoeg aan. En ook geen gezeik met de luchtaansluiting wegens aanwezig zijn van een pomp.

Daarnaast vind ik de tip bij weller ook beter vast zitten.. Schroefjes vind ik persoonlijk nogal vragen dat je ze na zoveel keer vast draaien een keer gewoon gaat beschadigen.
Het houder systeem vind ik gewoon het beste.

Overigens kan er op de WR2 voeding altijd nog de weller dxv80 desolderpotloot erop.. Dat is het zelfde ding die de andere fabrikanten ook hebben.

Heb nog bij deze meneer aangeklopt:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handge…

Hij zegt dat hij een nieuwe had gekocht..

Ik zeg die oude deed het toch ook nog goed..

Hij zei ik heb geld teveel..

Dus kwam hier niet echt op uit.. Denk dat hij dingen verzwijgt. Dus ja dan koop ik liever wel een nieuwe, ook al zijn die peper duur.

[Bericht gewijzigd door elektronoob op woensdag 29 januari 2014 04:29:03 (16%)

Henk H.

Golden Member

Je kunt m eens vragen wat hij dan heeft gekocht. Als dat verhaal klopt lijkt het me niet zo gek. Evt een oude oefenprint meenemen om te testen. Ik denk dat je er wat meer achter zoekt dan er achter steekt, maar ieder moet natuurlijk zelf bepalen welk risico hij aan wil gaan voor welk bedrag.

Je wilt gewoon een nieuwe Weller, klaar. Dan is het een kwestie van het goedkoopste adres vinden.

fred101

Golden Member

Op 29 januari 2014 02:19:32 schreef kris van damme:

De pace heeft een vreselijke temperatuuroffset door de grote warmteweerstand in element en punt. ook daar gaat het filter snel achteruit.

Even voor toekomstige lezers met het zelfde dilemma:

De offset weet ik niet. Is voor mij ook niet van belang. Bij tip wissel is hij wel vreselijk snel weer op temperatuur en je ziet dat op de display . Hij meet en regelt volgens mij de tip temperatuur temperatuur want dat zie ik op de display. De offset kan je in het menu aanpassen. De waarden staan in dat kleine boekje.Zo kan je ook de temperatuur calibreren.

Ik hoor iedereen over verstopte filters, is dat het vilt propje in de glazen buis ? Er is een hele simpele oplossing om daar jaren mee te doen. Ik duw altijd een plukje staalwol voor het filter. Dat vangt alle tin op.

Ik had na heel slechte ervaringen met schroefjes om de punt te locken bij een rood Weller station, mijn bedenkingen bij het Pace schroefje. Ik wissel redelijk vaak tussen verschillende soorten punten, ik doe het met het pace tooltje en alleen bij een warme bout zoals het manual voorschrijft. Ik weet niet hoe ze het doen maar het pace schroefje is probleemloos. Punten wissel is heel makkelijk en snel. Ik heb ook de punthouder erbij waar je de hete punt gewoon in kunt zetten. Al mijn punten zijn (gelukkig) nog steeds als nieuw want nieuwe zijn nog al prijzig.

Ik heb bij mijn Weller WS-81 overigens wel af en toe problemen om de punt te wisselen. De bout is een keer gevallen waardoor er een heel klein deukje in de huls zat. Daar bleven alle punten achter klem zitten. Dat heb ik mbv een stuk asstaal wat ik op maat heb gedraaid weer opgelost. Maar daarvoor en daarna blijft toch heel af en toe er een klem zitten halverwege de buis. De puntjes sluiten bij mij tot nu toe ook niet merkbaar maar ik ben er wel een paar kwijt. Ze zijn klein, bloedheet bij wisselen en dan ontsnapte ze wel eens, tegenwoordig dump ik ze direct in hittebestendige pace bithouder en bewaar ze daar ook.

Ik heb twee > 30 jaar oude Ersa boutjes (worden nog steeds ongewijzigd geproduceerd) die voor een 15 en 18W boutje verrassend effectief blijken en ook erg goed gebouwd. Ersa heeft minder keus omdat ze, zover ik weet, alleen maar professioneel spul maken maar het schijnt wel heel goed spul te zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Desoldeer pomp is die set waarbij de pomp en de transfo boven op elkaar staan.
Punten doe ik zo'n half jaar mee naar gelang gebruik natuurlijk.
Verder heb ik de SMT60A met de microtool soldeerbout (fijn ding voor smd) en de pincette 40 (tweezer)
Op Ersashop.de staan ze. 4jaar geleden 250euro voor betaald met een hele berg punten en alle tweezer stiften die er zijn.

Voor het gewone soldeer werk nog een Pace sensatemp, op de lichtmis gekocht voor 50euro.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl