key to pod?

Goed... even een kort vraagje

Ik heb hier een keyboard met velocity curve erin.. De ene keer dat ik een toets aan sla staat er midi on 30% en de andere keer staat er midi on 95%

Zou dit betekenen dat ik er ipv een key ook een pod op zou kunnen zetten zodat ik er effectje achter kan plakker voor bijvoorbeeld een dj programma?

Vragen stellen, Ookal weet je het antwoord!

Veel keyboards gebruiken voor de aanslaggevoeligheid 2 contacten per toets, die elk iets na elkaar dicht gaan. De verschiltijd tussen het activeren van deze contacten wordt dan gezien als de snelheid waarmee de toets omlaag ging.

Maar wat is een pod?

If you want to succeed, double your failure rate.

Als die "pod" (wat dat ook mag zijn) een effectparameter (CC controller in MIDI termen) aan de note velocity kan koppelen in zijn instellingen, dan kan dat. Maar waarom zou je daar een pod voor nodig hebben? Is die DJ software van jou niet slim genoeg om dat zelf te kunnen?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

potentie meter.. dat bedoelde ik haha,

ik ben gewoon benieuwd of het kan,

het zijn contacten die zo lopen:

+__
|..__
|__..|
-..__|------

en er zit ook nog een zener diode tussen... die ertussen laten?

Vragen stellen, Ookal weet je het antwoord!

Op 28 januari 2014 14:19:21 schreef Dboy:
potentie meter.. dat bedoelde ik haha

Lijkt me een doktersgereedschap...

Los daarvan... als er nu een velocity wordt gemeten met twee schakelaartjes, dan heb je weinig aan een potmeter.

Hooguit zou je een schakeling kunnen maken die de tweede schakelaar vervangt en die schakelt met een instelbare vertragingstijd t.o.v. schakelaar 1.

heh....
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Potentiometer.jpg

die bedoel ik..... sorry ben nog niet wakker helaas..

het is maar een schakelaar, voor zover ik in de schakeling kan zien

lijkt een beetje hierop:

http://alanboother.co.uk/project-cafe/images/IMG_1601%20copy.jpg

alleen dan zit er nog een zener diode tussen

Vragen stellen, Ookal weet je het antwoord!

De juiste term is potentiometer, potmeter, of pot.

Ik zie niet hoe je schakelaars kunt vervangen door een potmeter zonder het hele ding te verwoesten. Los het op met software.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ohh hele ding mag verwoest worden, toetsen zijn stuk voor stuk afgebroken... helaas.. stomme fout van mij

maar, kan het of kan het niet?

Vragen stellen, Ookal weet je het antwoord!
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Waarom niet?
Hoe werkt deze schakeling met druk gevoelig huid ten opzichte van een pot meter?

Vragen stellen, Ookal weet je het antwoord!

Dat is al gezegd: door het meten van het tijdverschil tussen het indrukken van twee rubber toetsjes. Dat kun je niet zomaar "omzetten" naar een potmeter.

Gebruik een stukje software om van "note velocity" een "continuous controller" te maken en het werkt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Sonytech

Overleden

Misschien wel, als 'ie volgens de bekende Decubitus-schakeling werkt.

Is er misschien ook een merk en type(nummer) van het keyboard in kwestie?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Zoals Sonytech aankaart is het systeem met 2 schakelmomenten per toets niet de enige optie. Ik weet niet wat een Decubitus-schakeling is, maar er zijn ook keyboards met wat eigenlijk gewoon een druksensor is. Dit zou om te bouwen zijn naar een potmeter, hoewel het niet gezegd is dat je dat zomaar 1-op-1 aan kunt sluiten.

Maar als ik je omschrijving van de hardware achter de toets zie, dan lijkt het bijna wel of het een niet-aanslaggevoelig keyboard is. En dan snap ik weer niet helemaal hoe hij verschillende velocity-parameters kan genereren.

Los van dit alles: is een microcontrollertje niet veel simpeler te implementeren? Volgens mij is er voorbeeldsoftware zat voor midi. Als je niet zo handig bent is er vast ook wel een kant-en-klaar Arduino voorbeeld ergens te vinden.

If you want to succeed, double your failure rate.