Astec LPQ252 power supply

Goedemorgen!

Ik ben nieuw op het forum dus zal me even kort voorstellen. Ik ben dus Sidney en mijn kennis met elektro is nog vrij jong. De kreten worden wel elke dag bekender. Ohm's, Amperes, weerstanden, mosfets.. etc:)

De reden dat ik er nu mee bezig ben is omdat ik ben gestart met het maken van een Paludarium, weet niet hoe ik dit goed moet beschrijven maar dit zitten tussen een terrarium en aquarium in. De automatisering van het paludarium wil ik geheel zelf gaan verzorgen.

Denk hierbij aan de verlichting met dag/nacht simulatie, pompen, verwarming echt het hele plaatje. Dit alles ga ik aansturen via een Microcontroller (Arduino) Programmeren is niet nieuw voor me, hier kan ik aardig mee uit te voeten. Maar de elektro kant is dus wat lastiger te behappen.

Nu mijn vraag. Gisteren heb ik een Astec LPQ252 voeding aangeschaft. Dit omdat deze vrij hoge amperages kan leveren op meerdere voltages,
+5 35A
+12 10A
-12 6A
+5-25V 6A

Voor de verlichting gebruik ik high power leds, deze heb ik in serie gekoppeld tot ik zo'n 22volt. pak. Hierachter heb ik circuit gemaakt waarmee ik de stroom kan regelen zodat de LED's niet meer dan 700mA gebruiken. Dan wordt er nog gebruik gemaakt van 12volt led strips en 5 volt voor de microcontroller zelf. De voeding is in dat geval dus perfect omdat deze alles kan leveren.

Het probleem.
Ik weet niet hoe ik de voeding aan moet sluiten. Er zat geen handleiding bij o.i.d. alleen een datasheet. Wanneer ik 220 aansluit gaat er in de voeding een fan draaien maar ik kan geen spanning meten op de aansluitingen. Wellicht dat je net zoals bij een ATX voeding ergens een signaal op moet zetten, dit kan ik echter nergens terugvinden in de handleiding. Ik hoop dat iemand op het forum bekend is met deze voeding en een antwoord voor mij heeft.

Hieronder een foto van het blad uit de datasheet waar de aansluitingen op staan.
http://www.vds-it.nl/images/lpq252.png

En hier is eventueel het datasheet te vinden.
http://www.farnell.com/datasheets/13488.pdf

Sonytech

Overleden

Ervaring met deze specifieke voeding heb ik niet, maar in die "datasheet" staat toch best duidelijke informatie....

http://www.uploadarchief.net/files/download/minload.png

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

remote on/off ???

ook staat er een punt 5 vermeld: minimum load required. bij jouw model zou dit 3A zijn op 5V. als die er niet is, start de voeding volgens mij niet op

EDIT: sonytech was me net voor ;-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 29 januari 2014 07:42:52 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de snelle reacties. Ik wist al niet wat dat nou betekende. Maar dat betekend dus dat ik minimaal 15Watt moet verstoken voordat ik de voeding eigenlijk kan gaan gebruiken? De Arduino werkt op 5v maar gebruikt zeker niet meer dan 600mA. Dan moet ik nog ergens 2.4A wegwerken, ik weet niet hoe ik dat moet doen.

Bij de andere voltages staat als minimum load 0A, is het dan niet zo dat deze gelijk zouden moeten werken? Als test had ik er namelijk een ventilator aan gekoppeld. Deze is 12v 0.5A maar dit had ook geen effect.

moment dat de voeding start, zal die kijken of er een voldoende zware belasting aan de uitgang is. geen belasting, slaat ze in veiligheid.

die voedingen maken die spanningen allemaal tegelijk. dus als 1 spanning er is, moet de rest er ook zijn.
5V niet daar, komt ook de rest niet op

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als ik je goed begrijpt kijkt hij dus eigenlijk alleen naar de 5V uitgang voor het inschakelen van de voeding? Helaas heb ik niets op 5V wat 3A verbruikt :(

Zou er een manier zijn om hem zonder die 3A op de 5V toch aan te laten schieten?

maartenbakker

Golden Member

Feitelijk is deze voeding behoorlijk overkill voor wat je zo aan belasting opnoemt, en qua opzet waarschijnlijk degelijk (lange MTBF) maar lang niet de modernste en zuinigste voeding die er te vinden is.

Om hem te laten werken zal je wat met remote sense en/of remote inhibit moeten doen. Dit hoort in het datablad te staan, maar echt heel duidelijk formuleren ze het daar niet. Misschien dat iemand anders dat zo uit zijn mouw kan schudden?

Er is gezien de vermelde 3A geen manier om hem binnen de specificaties te gebruiken zonder voldoende belasting op de 5V lijn. Waarschijnlijk geldt de 3A voor een optimale regulatie en heb je kans dat hij het bij 1 of 2A of misschien zelfs minder ook al wil doen. Nu je hem toch al hebt aangeschaft zou ik het gewoon proberen. Wel even meten of de uitgangsspanningen stabiel blijven en niet te hoog zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb je nergens geen autolampen liggen?
een deftige koplamp is 12V 55watt (bv H4). deze heeft een gewone en een grootlicht gloeidraad.
als je die op een 5V voeding zet, zal er wel een 3A gaan vloeien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Toch nog best lastig zo'n voeding ;)

Had een fan aan de 5V gehangen en hierna begonnen de andere poorten
ook spanning te geven. De fan is echter maar zo'n 500mA maar blij dat hij hierbij ingeschakeld. Moest hiervoor ook nog de Remote inhibitport met de common verbinden. Bedankt voor de tip!

Reden voor de aanschaf van dit type voeding was dat deze meerdere spanningen kon leveren, dus een combinatie van 24v en 12v en 5v. Hiervoor werkte ik met allemaal losse adapters en dit was niet echt praktisch. Ook gebruiken de high power led's met z'n alle zo'n 70Watt

Maar als hij eenmaal aanstaat hoe zou het dan kunnen dat uitgangsspanningen niet stabiel zijn? De voeding staat op dat moment toch aan?

EDIT: Heb wat zitten lezen en hier en daar een artikel kunnen vinden waar de minimum load voor is. Begrijp dat je dit altijd bij switched psu's hebt en dat het eigenlijk ook belangrijk is om dit te halen daar de psu anders instabiel wordt. Misschien toch maar de koplamp eraan hangen dan;)

[Bericht gewijzigd door Sidney195 op woensdag 29 januari 2014 15:17:55 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Instabiliteit kan je meten. Als je alles aansluit en dan de grootste vermogenszwaai die normaal optreedt maakt (LED's aan en uit denk ik) dan moet je even meten wat alle andere voedingsspanningen doen, dus met LED's aan en met LED's uit. De percentages van 2% en 3% in het datablad zullen niet gehaald worden, maar als alle spanningen bij verschillende belastingen (eventueel na eenmalige afregeling) binnen 5% van nominaal blijven onder wisselende belasting dan zit je zonder meer goed. Als de spanningen tussen de 5 en 10% van nominaal blijven kan je het erop wagen. Bij meer dan 10% gemeten afwijking is de voeding duidelijk instabiel (kan in beveiliging gaan of je aangesloten spullen opblazen) en moet je meer dan 500mA uit je 5V lijn trekken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wij gebruiken die LPQ serie van Astec ook professioneel, en hoewel het niet de betrouwbaarste SMPSen zijn, zijn ze voor normaal gebruik stabiel genoeg. Die minimum load op de 5V is vervelend, maar wellicht kun je daar iets met verlichting of verwarming mee doen?
Volgens mij kun je ze (de 24V dacht ik) ook nog trimmen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Heb zojuist even een test gedaan, niet met alle LEDS eraan maar met een LED strip van 2 meter. Deze pakt 2A op 12V (nagemeten).

De test heb ik zo uitgevoerd.

Op de 5V heb ik een powerled aangesloten, deze gebruikt 700mA op 5V als deze is aangesloten geven de andere poorten spanning en gaat de voeding dus aan.

Test 1
LED strip aangesloten
gemeten spanning 12Volt aansluiting 11.55 V
gemeten spanning 24 Volt aansluiting 24 V
gemeten spanning 5 Volt aansluiting 5,22V

Test 2
LED strip losgekoppeld
gemeten spanning 12 Volt aansluiting 11.93 V
gemeten spanning 24 Volt aansluiting 24 V
Gemeten spanning 5 Volt aansluiting 5,23 V

Als ik het dan wil berekenen 1% van 11,93= 0,1193
Verschil tussen belast en onbelast = 0,38 / 0,1193 = 3,18%

Dan zou de afwijking dus 3,18% zijn, dit lijkt dan wel goed te zitten. Of is de test niet eerlijk omdat er nu maar 2A op 12V wordt gebruikt?

@FastFolkert - Verwarming op de 5V zou ideaal zijn, maar volgens mij heb je geen verwarming welke op 5V werkt helaas.

maartenbakker

Golden Member

De test is niet helemaal eerlijk. Je moet hem uitvoeren met de lichtste belasting die je in de praktijk tegenkomt en dan met de zwaarste belasting. Tot nu toe ziet het er best aardig uit, maar er is een kans dat je 5V omhoogschiet als je je 12V of 24V zwaarder gaat belasten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

sidney, verwarming werkt altijd, ook op 5V.

als je een verwarmingselement van 50watt 12V hebt dan heeft die een weerstand van een 3ohm.
bij 5V zal er bijna 2ampere gaan lopen en levert dan 10watt (ideaal voor terra).
of ergens een waterpompje/filter continue op de 5V laten draaien

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 30 januari 2014 07:41:38 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb zitten zoeken of ik ergens een 12 volt verwarming kan vinden maar deze zijn lastig te vinden. Eigenlijk elke aquarium thermostaat welke ik kan vinden is 220V. Als ik het goed bereken haalt dit op 5volt niets uit.

Eentje van 200 Watt heeft een weerstand van 242 ohm en trekt op 5 volt dus 0.02A

Heb me 'probleem' denk ik opgelost (hoewel een andere voeding misschien uiteindelijk een beter idee is;))

Ik probeer ergens een dc/dc step-up converter te kopen die van de 5 volt 12 volt maakt. Hierop kan ik gemakkelijk de benodigde amperages halen en blijft de voeding dus gewoon netjes aan staan.

Het is niet echt de mooiste oplossing maar ik kan er wel mee vooruit denk ik.

Bedankt voor de ondersteuning in ieder geval!