Kortsluiting eindtrap Marantz pm-75

Hallo,

Heb laatst een defecte marantz pm 75 voor goedkoop kunnen krijgen,
hier sprong de trafo zekering er meteen uit bij het aanzetten.

Ik heb hierbij de eindtrappen doorgemeten, en geconcludeerd dat alle eindtorren van het rechter kanaal kapot waren. En dat de vorige eigenaar er ook al aan gesleuteld heeft.Heb het rechter kanaal los gesoldeerd; en ja de versterker kwam weer tot leven.

Heb een paar nieuwe Toshiba transistors over laten komen uit Amerika en deze er vervolgens ingezet.

Heb een 100w gloeilamp in series ertussen gezet voor het geval dat en hem daarna aangezet. Hierbij brandde de lamp op zijn felst en is er nog steeds ergens iets kapot.

Heb vervolgens nog de kabels 1 voor 1 losgekoppeld en wanneer de
Bruin-Zwart-Bruin kabel los is van de pcb gaat de versterker wel aan.

Wellicht iets anders kapot dan alleen de eindtrap?

Kan ik alles veilig doormeten als ik de gloeilamp ertussen heb zitten? Of is dat slecht voor de eindtrap?
http://i61.tinypic.com/24awq5t.png
http://i59.tinypic.com/de5wqu.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 30 januari 2014 08:23:00 (1%)

de drivers en de tor voor de bias regeling tegen het koelblok aan zijn ook vaker stuk, heb je die wel nagemeten? zo te zien heb je ook alleen de 2sc torren vervangen, best de hele trap ineens vervangen.

waar heb je de torren besteld? er zijn diverse webwinkels die nepspul leveren, kunnen de specs niet aan van het origineel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het beter om die bias torren los te solderen alvorens door te meten? Heb van het rechterkanaal de 2sc vervangen door neppe troep, heb hier ook nog originele toshiba's liggen die ik er in ga zetten als alles werkt.
Overigens zijn de 2sa1265n ook vervangen door wel originele toshiba's, gekocht van ebay uit een New old stock batch van een trusted seller.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 29 januari 2014 21:01:32 (38%)

Henry S.

Moderator

Op 29 januari 2014 20:56:36 schreef merlijndamman:
Is het beter om die bias torren los te solderen alvorens door te meten?

In dit geval wel, vervang ook meteen de biaspotmeters.

Op de print zie ik een patchdraadje, heb je op de print goed gekeken naar andere 'verdwenen' spoortjes en slechte solderingen?

BTW, je afbeeldingen zijn omgezet in linkjes, ze zijn te groot voor op het forum.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 januari 2014 21:04:49 schreef Henry S.:

Op de print zie ik een patchdraadje, heb je op de print goed gekeken naar andere 'verdwenen' spoortjes en slechte solderingen?

Bedankt voor je reactie,

Ik weet niet precies of dit een kapot spoortje is, heb even een foto bijgevoegd.

http://i62.tinypic.com/vxcj78.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 30 januari 2014 08:22:43 (1%)

fred101

Golden Member

Ik zie diverse twijfelachtige solderingen en die rits torren op dat koelblok lijken eerder gelijmd met klei ipv gesoldeerd. Ik zou dat eens goed nalopen, rotzooi verwijderen, netjes vast solderen en dan de flux resten even weg poetsen.
De 5e poot van links op de foto hierboven heeft wat te weinig. Lijkt er los op te zitten. De rest lijkt er koud opgeplakt ipv uitgevloeid.

Ik gebruik vrij veel oud NOS spul en dat heeft ook vaak van die matte pootjes. (of het is de niet echt scherpe foto waardoor het zo lijkt) Die poets ik altijd eerst even wat op met bv een fiber borsteltje of wat staalwol, vertin ze dan en dan vast solderen tot je een mooie `holle las` hebt en niet van die bolle koude hobbels.

Precies in het midden zit op 1 cm van onder een soldering met een gat.

Ik begin iedere restauratie met het afspeuren van een pcb met een stereo microscoop of loepbril. Zo vind ik vaak een hoop (toekomstige) ellende.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heb de 2 bias torren van allebei de kanalen losgehaald en doorgemeten. Heb mijn simpele multimeter op ohm stand gezet en doorgemeten. Krijg het icoontje van geen contact tussen 2 pinnen. Op allebei de transistors is dit hetzelfde. Betekent dit dat ze nog goed zijn? of juist andersom

[Bericht gewijzigd door merlijndamman op donderdag 30 januari 2014 17:02:48 (10%)

fred101

Golden Member

Zoek op wat de basis emitter en collector zijn, en of het npn of pnp is, in de datasheet. Zet de meter in diode check als je dat hebt, maar weerstand kan ook.

Zet rood op de basis als het npn is en zwart als het pnp is. Als je nu met de andere probe de emitter of collector aanraakt dan moet de meter piepen in beide gevallen, en iets van 0,6 aangeven in de diode stand en een bepaald aantal Ohm in weerstand mode (geen idee hoeveel, ik gebruik alleen piepers of tor testers)
Dan even de emiter naar collector testen. Rood op de ene, zwart op de ander. Weerstand moet heel hoog of oneindig zijn en hij moet niet piepen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik bedoelde inderdaad oneindig. Allebei de bias torren van de kanalen meten allemaal oneindig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 30 januari 2014 18:37:41 (79%)

fred101

Golden Member

Als je nu mijn verhaal leest ipv te quoten en doet wat daar staat dan weet je of ze goed zijn.
Oja, je moet elke meting waar de basis bij betrokken is voor de zekerheid ook omgekeerd doen als je alleen een weerstand mode hebt en niet weet wat je precies doet. Daar moet de weerstand oneindig zijn. Aangezien er minimaal 5 metingen per tor nodig zijn, zegt jou antwoord niet veel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik had er even bij moeten vermelden dat ik alle metingen al heb geprobeerd, ik kom bij alle ohm metingen uit op oneindig.
Ik heb geen diode stand.

fred101

Golden Member

Je hebt ook de datasheet er bij gepakt en weet zeker dat het torren zijn en ook de goede ? Je hebt de omgekeerde nog niet gemeten want dat schreef ik later pas. Als je namelijk pnp als npn meet krijg je 3x oneindig. Meestal is er bij een kapotte tor een short en niet alles open.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik had hem op alle manieren al doorgemeten voordat u gepost had.
Na je bericht nog 1x goed doorgelezen te hebben heb ik het nog een keer geprobeerd en ik krijg nog steeds oneindig.
En ja ik heb ook het datasheet bekeken.

[Bericht gewijzigd door merlijndamman op donderdag 30 januari 2014 19:18:26 (10%)

fred101

Golden Member

Je multimeter is niet geschikt. Dit ios erg afhankelijk van de meter. Ik heb net even getest.

Keithley 2000,
diode collector forward 52k, reverse oneindig
diode emitter forward 53k, reverse 4,1M.
col/emit 4,7M en oneindig.

Agilent handmultimeter
diode collector forward 1,36M , reverse 39,7M
diode emitter forward 1,3M, reverse 39M.
col/emit 69M en oneindig

Een extec multimeter/stroomtang in weerstand automode, alle metingen oneindig en ongeschilkt. Heeft wel een diode stand

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb op dit moment bijna niks te besteden en kan dus op dit moment geen nieuwe multimeter kopen.

Ik kan ook er gewoon van uitgaan dat deze 2 bias torren kapot zijn en ze gewoon vervangen?

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=4873
Een doorpiepertje waar je oa torren mee kan testen. Twee torren, maakt weinig uit welke, speakertje en wat weerstanden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred,

Ben echt een beginner op het gebied van elektronica en kom er dus net achter dat ik wel een diode stand heb. Heb de bias torren doorgemeten en komen netjes uit op 0.62. Sorry voor het probleem.

Er zitten net na beide eindtrappen 4 grote weerstanden en 2 iets kleinere deze meten allemaal 0 weerstand. En als ik ze eruit soldeer meten ze wel normaal dus ik ga er vanuit dat er ergens anders kortsluiting zit.

Ben intussen naar 2 ex-hobbyisten geweest, deze mensen kunnen het probleem zelfs niet vinden. Intussen heb ik zelf al wat dingen gedaan. Er gaan 2 voedingskabels richting de eindtrap, als ik de bruin-zwart-bruin loskoppel gaat de versterker gewoon aan zonder dat de relais over gaat.

Ik had suggesties om de brugcel (8 dioden) door te meten, maar die meten allemaal O.K.
Alle torretjes meten ook O.K. Ik heb bijna alles nu wel een keer doorgemeten, en kan niks vinden.

Ben ook de voeding gaan verdenken. De voeding geeft niet helemaal correcte waardes af maar net iets onder de originele waardes. Lijkt mij dus geen probleem(?)

je hebt ook even gemeten of er geen eindtorren met de collector aan het koelblok hangen? dat koelblok hangt meestal aan ground van de versterker, er kan een mica isolatie plaatje stuk zijn.

ohms meten of er verschil zit tussen de ene L uitgang en R uitgang en ground, plus en min voeding kan ook helpen, wel voor het speaker relais meten zonder netspanning op de versterker.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reactie !

Als ik de collectors van de eindtransistoren meet aan het koelblok dan krijg ik weerstand ja.

Verder meten de ohms voor de relais aan allebei de kanten hetzelfde.

als de collector doormeet met de koelplaat, zit ergens de plus of min voeding aan de massa van de voeding via 1 of meer torren. nazien of er een isolatieplaatje is gebroken. goed meten, als de torren heet worden kan een 50kohm sluiting in koude toestand tussen massa en plus of min veel lager worden door het uitzetten van de torren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik gewoon de print doormeet bij het collector pootje als die los van de koelplaat staat, krijg ik ook meting op de 'ohm' stand op de multimeter.

De torren kunnen sowieso niet eens aan want de relais gaat niet over doordat de 2e voedingskabel niet is aangesloten

wat meet je overigens? het koelblok kan ook met schroeven aan de massa van de print zitten als je de print met blok en al los hebt liggen. er zitten op de print zelf ook verbindingen van massa naar plus en min, deze zijn echter wel hoog ohms. als je 1kohm oid meet is het te laag. zorg dat het koelblok alleen via de torren nog vastzit, dan zou er geen lage waarde tussen de collector en het koelblok mogen zijn. met collector bedoel ik de koellip van de torren overigens, deze hangen normaal aan de collector.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman,

Ik heb erg weinig ervaring en begrijp dan ook niet helemaal wat je bedoeld met massa enz. Ik meet de collector tegen een schroef op de print die direct in verbinding staat met het koelblok.