Antenne op Philips D2935

Ik heb enkele dagen geleden een Philips D2935 wereldontvanger gekregen en ik ben nu naar de korte golf aan het luisteren(vooral 49m en 41m) en voor betere ontvangst heb ik er een draad van 4m aangehangen en door het raam gegooid. Ik ontvang nu meer zenders maar moet ik de aerial-instelling nu op ferroceptor of telescopic zetten om de draadantenne te gebruiken? of maakt dit niet uit?

Henry S.

Moderator

Dat is een van de weinige serieuze ontvangers van Philips, een mooie vangst voor de liefhebber.

Hier is de servicemanual te vinden, daarin kan je lezen dat de ontvanger aan de hand van de frequentie automatisch tussen ferroceptor en en telescopic schakelt. Maar bij LW/MW-ontvangst kan je handmatig toch tussen beide kiezen. Bij KG-ontvangst heeft deze schakelaar geen invloed.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik hoor al sinds 16u een signaal op 7030kHz, weet iemand wat dit betekent of waar het vandaan komt?

Geluidsfragment 2 minuten:
http://i.mixcloud.com/CGKTAS

Henry S.

Moderator

Ik hoor oa een hoop CW. Logisch, want je ontvangt in het CW-gedeelte van de 40m band.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Continuous wave, bijvoorbeeld om morse code te versturen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je dit weer eens probeert, moet je de radio eens op 'SSB' zetten. Iedere morsezender krijgt dan zijn eigen toon, in plaats van dat je, zoals nu, alleen toevallige tonen hoort.

Verderop in de band, tussen 7040 en 7200, kun je spraak horen, ook met 'SSB'. Voorzichtig afstemmen, dan lukt het al gauw het verstaanbaar te krijgen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

is inderdaad een leuke radio!
nu nog weten waar je moet luisteren en ook in welke mode:
http://qsl.net/on7px/Ontvangen.html
.
http://members.home.nl/radiomorningstar/Waar%20zijn%20die%20piraten%20…

CW:
http://www.youtube.com/watch?v=Z5uyK5MrsTs
ook heel erg leuk maar wel moeilijk.

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 10 februari 2014 19:28:32 (13%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb een AM Loop antenna liggen van een oude Pioneer hifi-installatie, maar deze heeft 2 draden, Hoe sluit ik deze aan op deze Philips ontvanger?

2 draden op het AM schroefje of 1 draad op het schroefje?

TinusTech

Golden Member

Luckyboy die amloop die bijgeleverd wordt bij een hifi installatie is een onafgestemde laagohmige loop. Die is niet geschikt om aan de AM ingang van je radio aan te sluiten. Het schroefje is voor een hoogohmige antenne, dus een eind draad die je aan één kant aansluit. De externe ingang staat parallel aan de telescoopantenne (niet voor FM)

Naast de power-knop zit ook een light-knop, Is dit om een lampje in het schermpje aan te zetten?

Als ik op deze knop druk gebeurt er niets, kan het defect zijn?

Had je de service manual al gedownload? staat op O - P - Q 3 van pag 6. is idd een lampje achter een schermpje op 9,3V, met 2 weerstanden denk ik van 12 ohm zal wel een gewoon gloeilampje zijn

[Bericht gewijzigd door Zylar op zaterdag 15 februari 2014 14:41:04 (11%)

Ik zal er eens naar kijken.

Ik heb een draad van ongeveer 6 meter op het dak gegooid en ik ontvang nu veel meer zenders en veel sterker, zonder de antenne ontvang ik Radio Maria op 675kHz veel slechter, met de antenne bijna glashelder!

Moet de antenne nog geaard worden? en hoe?
Er zit naast de antenne-schroefjes op de ontvanger ook nog een aardings-schroefje.

Moet ik van dit aardingsschroefje een kabel in de grond kloppen?

Op 15 februari 2014 18:13:07 schreef Luckyboy:
Moet ik van dit aardingsschroefje een kabel in de grond kloppen?

Je kunt deze ook aansluiten op de CV-leiding. Of in de kruipruimte in het zand een aardmat plaatsen en daar je radio op aarden.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

Aarde aansluiten op CV-leiding kan juist ook meer storingen opleveren. Bij gebrek aan een echte HF-aarde kan je beter een iets langere draadantenne gebruiken. Of bij gebrek aan ruimte een actieve antenne. De 'magnetische' versie daarvan (ferrocepter, loop) heeft daarbij een paar voordelen tov een draadantenne: Ongevoelig voor veel storingen in en rond het huis, en daardoor in huis te gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb sinds gisteren een soort brom op de 27MC-band.

Ik heb gisteren wel powerline-adapters geïnstalleerd, kan dit de boosdoener zijn?

Als het door die powerline komt, hoe kan ik dan ervoor zorgen dat mijn ontvanger probleemloos werkt?

Zou een speciale stekkerdoos met 43dB EMI/RFI-ruisfiltering helpen?

Ik heb ook nog zoiets liggen uit een oude Daewoo LCD-TV, kan ik dit gebruiken?

Henry S.

Moderator

Op 18 februari 2014 18:12:30 schreef Luckyboy:
Ik heb gisteren wel powerline-adapters geïnstalleerd, kan dit de boosdoener zijn?

Vroeger probeerden we even wat, tegenwoordig vragen we het op internet...

Als het door die powerline komt, hoe kan ik dan ervoor zorgen dat mijn ontvanger probleemloos werkt?

Powerline-adapters weggooien!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Stel je zet een netfilter aan je radio. Dan filter je een gedeelte (het deel dat via het net binnenkomt) van de storing weg, maar je verzwakt ook het signaal tussen de buttplugs (wordt met enige impedantie kortgesloten door de condensatoren in het filter) dus die gaat met wat pech zelfs harder zenden of minder goed werken. Je blijft wat je ook doet de storing via de antenne binnenkrijgen, en dus misschien wel meer als het stoorsignaal opgeschroefd wordt.

Lijkt me een bewijs dat homeplugs en radio-ontvangst niet samengaan, en daar kan je eigenlijk maar 2 dingen aan doen: bedraad ethernet of wifi.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 februari 2014 20:41:54 schreef Henry S.:
Aarde aansluiten op CV-leiding kan juist ook meer storingen opleveren. Bij gebrek aan een echte HF-aarde kan je beter een iets langere draadantenne gebruiken. Of bij gebrek aan ruimte een actieve antenne. De 'magnetische' versie daarvan (ferrocepter, loop) heeft daarbij een paar voordelen tov een draadantenne: Ongevoelig voor veel storingen in en rond het huis, en daardoor in huis te gebruiken.

Mag ik ook de koperen gasleiding in de kruipkelder ook als hoogfrequentaarde voor de kortegolfontvangers gebruiken? Deze is wel verbonden in de meterkast met de randaarde van het lichtnet en met de waterleiding. Uiteraard staat de koperen gasleiding ook in contact met de vochtige grond in de straat.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Schimanski

Golden Member

Uiteraard staat de koperen gasleiding ook in contact met de vochtige grond in de straat.

Volgens mij is de gasleiding alleen inpandig (na de meter) van koper. In de straat, van de hoofdleiding tot aan de meter, is het een gelaste stalen buis met van die dikke gele isolatie er omheen. Tegenwoordig zie je ook al veel kunststof in gebruik voor gasleidingen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Bij mij in de kruipkelder is de gasleiding voor de meter ook van koper en deze is geel geverfd.

Gasleiding vanuit de straat naar de meterkast:
http://www.uploadarchief.net/files/download/aardleiding04.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 27 juni 2014 19:21:54 (48%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik vind dit nog steeds een goed toestel, ik luister er graag naar en bijna elke dag.

Overdag komen er zenders binnen tot bijna 2000 km ver.
's avonds nog niet zo veel geluisterd, maar weet dat er dan betere condities zijn.

Veel Frans, Duits en Arabisch, heb tot nu toe maar 2 Nederlandse zenders gevonden, 675 en 1008.

Ondertussen ook al ontdekt dat er best geen laptop of telefoon naast mag liggen, dit geeft verschrikkelijk veel storing.

Het toestel is wel wat versleten, het plaatje aan de voorkant ziet er niet meer uit (waar de knoppen op (eigenlijk onder) zitten, kan ik dat nog ergens vinden?

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op zaterdag 14 maart 2015 21:46:23 (12%)

Internet via het stopcontact is een ramp. Nog erger dan een slecht ontstoorde laptopvoeding of iets dergelijks.

Er zijn meer dan twee Nederlandse zenders. http://www.middengolf.info/

747, 1008 en 675 zijn zenders met landelijke dekking. De kleintjes hoor je alleen als het storingsniveau in de omgeving laag is.

Wat je kan proberen voor een betere middengolf en langegolfontvangst, is een aarde en een antenne (5-10m draad) nemen en een koppelwinding op de ferrietantenne intern maken. Eventueel kan je het signaal verzwakken door een afstemcondensatortje in serie met de antenne op te nemen.

Hier is een filmpje van de middengolfontvangst in Zaandam in de avond, met een actieve loopantennne binnenshuis (!) https://www.youtube.com/watch?v=qz2MtXRoE4k

De omgeving is niet volledig storingsvrij, maar toch zijn er erg veel zenders te horen. Soms twee op dezelfde frequentie die alleen door het draaien van de antenne te onderscheiden zijn.

Edit: ik zie dat je midden in België woont. De nederlandstalige belgische zenders zijn er al mee gestopt. De RTBF heeft nog wel MG-zenders, bijvoorbeeld op 621khz. 747khz zou je de nederlandse Radio 5 wel moeten kunnen horen, en op 891 met veel ruis wellicht nog radio 538.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 15 maart 2015 11:07:53 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb zelf bij de kringloop ook dit type toestel aangeschaft, een mooi toestel. Aan de hand van het servicemanual op http://freeservicemanuals.info/servicemanuals/download/Philips/d2935.p… zie ik dat de HF-voortrap erg breedbandig is (100 kHz - 30 MHz) en dat daar geen afstembare signaalkringen zitten zoals dat bij een conventionele superhet wel het geval is. Bij een hoogliggende eerste MF-trap is dat ook niet nodig, een simpel laagdoorlaatfilter aan de ingang van de mentrap is voldoende om spiegelfrequenties tegen te houden. Het nadeel is dat de HF-voortrap en de mengtrap een heleboel signalen krijgen aangeboden, waardoor oversturing, inter- en kruismodulatie gemakkelijk kunnen optreden met lange draadantennes. Een antennetuner of een losse preselectorkring aan de antenne-ingang van de ontvanger zal dit gedrag flink moeten verbeteren.

[Bericht gewijzigd door dawmast op vrijdag 27 november 2015 19:54:14 (11%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hubie

Special Member

@dawmast:Een simpele preselector zoals in Barends Bouwboekje verricht hier wonderen,toptune heette dat ding geloof ik,gebruikt gewoon standaard spoeltjes.