Tesla coil en dergelijke deel 2

Dit topic is gesloten

ik denk niet dat er iemand bij zijn thuis een binnenkomende kabel heeft waardoor er zelfs bij 400 volt nog zo'n 350 A kan vloeien :-)

anders was het wel interressant...

She sells Electric Ego

140KVA !!??:P
Nee, dat is toch echt een beetje teveel voor me.
Er bestaat wel een tesla op die vermogens. Wel, ze zeggen 130Kwatt. Link naar het Electrum project.
Een of andere rijke vent leek dat wel iets moois voor op zijn landgoed. Je kan op 12 meter hoogte in de toroid zitten om naar je 15 meter lange ontladingen tekijken :)

Bij 400 watt kan je MOT nog steeds dodelijk zijn. De secondaire stroom is dan gelimiteerd tot iets van 150 mA. De 2KV AC is denk ik hoog genoeg om zoveel ook daadwerkelijk door je lichaam te laten lopen. Altijd blijven uitkijken dus.

Een tesla spoel/coil/transformator is een dual resonant aircore transformer. Een dubbel resonerende luchtkern transformator. Enkel resonerende luchtkern transformatoren worden ook nog wel als tesla spoel gezien (veel solidstates zijn enkel resonerend).

Een vliegenmepper heeft een ferrietkern transformatortje gevolgd door een cascade. Geen tesla dus.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op dinsdag 13 juli 2004 22:47:48

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Mensen ik ben zo blij!
Heb een bobine sturing in elkaar gezet en hij werkt!
Vonken zijn nog niet zo groot omdat ik hem nog even goed af moet regelen maar ik ben zo blij dat hij eindelijk werkt.
Er komen nu vonken van ong. een halve centimeter vanaf maar het maakt nu al een kl*te geluid wel cool.

Mijn broer wordt helemaal gek, elke keer als ik ga vonken valt zijn speakerset uit.

Yes mensen weer een project afgerond.

By the way, op mijn site zal ik zodirect 2 nieuwe foto's plaatsen, en waarschijnlijk zet ik er nog wat meer bij later.

Ik heb trouwens dit schema gebruikt:
http://users.pandora.be/yourico/HOOGSPANNING.htm
Uiteraard met de transistor goed aangesloten.

[Bericht gewijzigd door weardguy op donderdag 15 juli 2004 14:17:24

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

hallo allemaal

ben van plan een jacobs ladder te maken en heb vandaag een MOT gekregen van me pa.
nou is alleen de vraag gaat dat lukken met die mot en hoe sluit ik m aan :S

op de mot staat dit
D.E.T
det-180-01-G
(MX-0290654)
CLASSE H
220V 50Hz
2100V
1100VA
3,15 v

en het volgende staat er naast

________ ___________
) || (
) || (
pri ) || ( sec
) || (
) || (
________) || (___________
|| ___________
|| (
|| ( F
|| (
|| (___________

nou is mijn vraag wat is die F en lukt het om een jacobs ladder te maken met 2,1 KV

alvast bedankt

hallo allemaal

ben van plan een jacobs ladder te maken en heb vandaag een MOT gekregen van me pa.
nou is alleen de vraag gaat dat lukken met die mot en hoe sluit ik m aan :S

op de mot staat dit
D.E.T
det-180-01-G
(MX-0290654)
CLASSE H
220V 50Hz
2100V
1100VA
3,15 v

en het volgende staat er naast

code:


________      ___________
        ) || (
        ) || (
pri     ) || ( sec
        ) || (
        ) || (
________) || (___________
          ||  ___________
          || (
          || (        F
          || (
          || (___________

nou is mijn vraag wat is die F en lukt het om een jacobs ladder te maken met 2,1 KV

alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door Electrogek op donderdag 15 juli 2004 18:24:30

nou, let alvast heel goed op met dit ding.

meestal is de nul van de MOT gemeenschappelijk met de kern van de trafo.

dit zal wel aan het werken te krijgen, maar nooit zo goed als bij een nog hogere spanning.

het zal ook moeilijk zijn om de staven een beetje uit te lijnen.

met deze trafo kan je wel een grote stroomboog trekken.

maar dit is niet zo mooi als bij een hoge spanning.
die f staat voor de secundaire wikkeling van 3.5 denk ik.

[Bericht gewijzigd door teslaserist op donderdag 15 juli 2004 19:02:49

She sells Electric Ego

Heb je soms dubbel gepost ofzo?
Ik denk dat het niet gaat lukken met zo'n lage spanning, ik heb dingen gelezen dat het met 4 kv soms niet eens lukt, dus laat staan met 2,1.

Ik heb trouwens heel wat paniek veroorzaakt met mijn bobine.
Ik heb lopen vonken naar de kachel/radiator toen opeens mijn computer heel vaag begon te doen.
Mijn broer en mijn vaders computer heb ik ook helemaal gek gekregen, allerlei programma's vielen uit, muis en toetsenbord werd onbruikbaar, Windows gaf allerlei beschermingswaarschuwingen.
Waarschijnlijk is door de vonken het netwerk beinvloedt en is dat dus vaag gaan doen.
En o ja, mijn broer heb ik kwaad gemaakt door zijn speakerset (waarschijnlijk voorgoed) te hebben beschadigd.
Het was tijdens het vonken al zo erg dat als ik ging vonken viel zijn speakerset uit en zodra ik stopte ging zijn muziek vrolijk verder, maar nu komt er een constant gekraak uit zijn speakers.

Opzich ben ik wel blij dat hij nu eindelijk werkt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

bedankt dan weet ik dat.
me jacobs ladder is namelijk al zover klaar moet alleen noch aansluiten en dan vanavond runnen

ik denk trouwens dat de spoel genaamd f de spoel is die de 3,15 V maakt voor de rest van de komponenten.
klopt dit of zit ik verkeerd

Trouwens noch srry voor dubbel posten

Dat heb je leuk voor elkaar gekregen weardguy denk dat je pa er niet echt blij mee is en je broer ook niet :)

[Bericht gewijzigd door Electrogek op donderdag 15 juli 2004 19:15:14

F is de filament winding om de magnetronbuis te verwarmen(net als bij een buis). 3 volt

Als je een MOT kortsluit met een vlamboog gaat meestal de stop eruit. Je zult em dus moeten limiteren op een of andere manier. Op de MOT staat 1100VA maar meestal kunnen ze tot 16 A trekken.
Secondair heb je het dan over 2kv en 1,5 Ampere !! 100 mA kan fataal zijn.

2KV is erg weinig voor een jacobs ladder, misschien dat het lukt met een gabriel elektrode, zonder lukt het zeker niet. De elektroden moeten te dicht bij elkaar staan onderin, minder dan 2 mm.

Bizar zeg wearguy !!!!
Ik heb zulke problemen niet eens met mijn tesla spoel gehad.
Met welke frequentie stuur je de bobine aan ?

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

heeft er hier iemand een link waar info staat over hoe je een mot kan limiteren ???

bij mijn MOT toen was er geen probleem, en we hebben nog niet eens zo'n zware automaat thuis op de stopcontacten.

het was een MOT uit een magnetron van over 1800 watt ongeveer.

je kan het altijd eens proberen heeh zonder begrenzing.

She sells Electric Ego

Ik begrens mij mot met 4 100W lampen en dat werkt goed zelfs mijn multiplex schakeling doet het nog na het maken van vonken.

Gebruik je een variac voor je mot????

Jacobs ladder heb ik nog niet geprobeerd dus kan ik je daar niet bij helpen.

hallo

das waar we hebben toch van die schakelaarstoppen dus...

variac wat is dat en hoe heb je m met 4 lampen begrenst

[Bericht gewijzigd door Electrogek op donderdag 15 juli 2004 20:17:07

dubbelen post sorry |:(

[Bericht gewijzigd door Bobbyb op donderdag 15 juli 2004 20:21:36

hallo

Variac is een variabele trafo.
Dat is niet voor begrenzing maar voor het langzaam opvoeren van spanning.
Ik vind het wel veilig om die te gebruiken.

De vier lampen parallel tov elkaar en dat in serie met de primaire wikkeling van je mot.
Da lampen gaan alleen aan als de secundaire wikkeling de magnetische energie weg haalt (bij sluiting). Je kan het ook doen met een bouwlamp tosti-ijzer enz

Begrenzen met een variac kan misschien wel dat weet iemand anders miscihien? :)

[Bericht gewijzigd door Bobbyb op donderdag 15 juli 2004 20:26:32

hallo

variac in serie zetten misschien?

moet je wel op de stroom letten wat de draad ervan aankan.

She sells Electric Ego

http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/tesschem.JPG
De variac in het bovenstaand schema (mijn tesla) limiteerd de stroom naar de twee parallel geschakelde 6kv trafo's.
Het pijltje is het sleepcontact. Zo heb je een variabele spoel in serie zoals teslarist al zei.
Hoe meer spoel hoe minder stroom. Je kan de variac niet tot maximaal draaien want dan is er geen limitering en brand de variac waarschijnlijk door.
De minimale stroom is echt mmar enkele mA

Grote voordeel is dat er geen verliezen zijn zoals bij een weerstand/lamp etc. En het is regelbaar natuurlijk.

Zo gebruik ik een variac al een tijdje in mijn kleine tesla, het werkt perfect :)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

weet je wat ik haal morgen gewoon een nst is ff wat makkelijker als er namelijk wat mis gaat word me pa een beetje boos

ik denk toch van nie hoor, hij zal waarschijnlijk droevig zijn als er wat misgaat...

als je snapt wat ik bedoel...

She sells Electric Ego

@ fry: als jij een manier weet om van dat schema de frequentie te berekenen met twee 10 k weerstanden zou het mooi zijn, want mijn meter word ook in de war gegooid door de bobine.
Het is echt zeer ernstig, zodra ik een paar vonken heb getrokken is muis en toetsenbord uitgevallen en in het ergste geval zegt Windows zelfs dat er zich een beschermingsfout heeft voorgedaan in het systeem en wordt de complete computer afgesloten.
Ik heb ook een minder leuke kant van dat hele gebeuren, doordat ik heb lopen vonken heb ik mijn broers geluidskaart voorgoed beschadigd er komt nu constant gekraak uit zijn luidsprekers en ik moet dus een nieuwe geluidskaart betalen.

Ik heb met mijn vader al overleg gehad en er komt nu misschien een kleine kooi van Farraday om mijn bureau en er komt ook een ontstoorfilter tussen de voeding en het lichtnet, mijn vader gaat er vanuit dat er op 30-40 meter afstand nog overlast is dus opzich is dat geen slecht idee.

Maar ik heb nog een vraagje:
In dat schema kan de weerstand maar maximaal 2x 11 k worden.
Ik ben er alleen achter gekomen dat hoe groter die weerstanden hoe groter de vonken ook worden, hoe warmer echter de 2n3055 transistor wordt.
Ik vrees niet veel voor die transistor hoor maar (er zit een koelblok van minstens 45 cm2 op) ik vraag me toch een beetje af of het goed is.
Over de frequentie gesproken er komt een zeer hoog gezoem uit/van de bobine.
Als ik er zo'n computerluidsprekertje (die altijd voor zo'n irritant toontje zorgden als je te veel toesten tegelijk indrukten) op zet (op de HV uitgang met een pootje andere pootje hou ik vast met een tang in mijn hand)
begint het luidsprekertje het geluid van dezelfde frequentie als het gezoem te geven.

Ik heb trouwens ook eens de stroom gemeten die de schakeling trekt, er loopt ong. 0,3 ampere door terwijl toen de bobine nog gewoon simpel door een schakelaar aan en uit gezet werdt werdt er de volle 10 ampere doorheen gejaagd.
En dan het meest vage, als ik een vonk trek, zakt het amperage tot zo'n 0,1 ampere terwijl ik verwacht had dat het amperage dan juist zou stijgen.
De stroomsterkte stijgt echter wel als ik de weerstand voor de frequentieregeling groter maak.
Ik verdenk echter het skin-effect van het lage stroomverbruik omdat er dus minder vermogen door de draad kan gaan.

Wat wel grappig is is als je er een gloeilamp opzet en dan die gloeilamp aanraakt voel je geen pijnlijke maar hele kriebelende schokken wat wel een lekker knetterend geluid geeft.

En oja die 2 foto's die ik op mijn site zou zetten zijn door de netwerk storing verloren gegaan dus ik zal binnenkort nog eens wat foto's maken.
Het is me voorlopig trouwens verboden nog verder te experimenteren (niet dat ik me daar aan houd maar goed) maar foto's van vonken zullen er even niet komen.
temeer ook omdat de tv beneden bijna uitvalt als ik weer bezig ben dus...

Haha, ik snap nu waarom een blikseminslag op 200 meter afstand een apparaat kan vernielen zonder overspanning.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

hmm leeft teslaman eigenlijk nog hij zou een week geleden al foto's posten van zijn nst met sparkgap :P maarjah zou vanzelf wel komen hij zou wel op vakantie zijn ofzo

Anoniem

Op 16 juli 2004 21:28:36 schreef weardguy:
@ fry: als jij een manier weet om van dat schema de frequentie te berekenen met twee 10 k weerstanden zou het mooi zijn, want mijn meter word ook in de war gegooid door de bobine.
Het is echt zeer ernstig, zodra ik een paar vonken heb getrokken is muis en toetsenbord uitgevallen en in het ergste geval zegt Windows zelfs dat er zich een beschermingsfout heeft voorgedaan in het systeem en wordt de complete computer afgesloten.
Ik heb ook een minder leuke kant van dat hele gebeuren, doordat ik heb lopen vonken heb ik mijn broers geluidskaart voorgoed beschadigd er komt nu constant gekraak uit zijn luidsprekers en ik moet dus een nieuwe geluidskaart betalen.

Ik heb met mijn vader al overleg gehad en er komt nu misschien een kleine kooi van Farraday om mijn bureau en er komt ook een ontstoorfilter tussen de voeding en het lichtnet, mijn vader gaat er vanuit dat er op 30-40 meter afstand nog overlast is dus opzich is dat geen slecht idee.

Maar ik heb nog een vraagje:
In dat schema kan de weerstand maar maximaal 2x 11 k worden.
Ik ben er alleen achter gekomen dat hoe groter die weerstanden hoe groter de vonken ook worden, hoe warmer echter de 2n3055 transistor wordt.
Ik vrees niet veel voor die transistor hoor maar (er zit een koelblok van minstens 45 cm2 op) ik vraag me toch een beetje af of het goed is.
Over de frequentie gesproken er komt een zeer hoog gezoem uit/van de bobine.
Als ik er zo'n computerluidsprekertje (die altijd voor zo'n irritant toontje zorgden als je te veel toesten tegelijk indrukten) op zet (op de HV uitgang met een pootje andere pootje hou ik vast met een tang in mijn hand)
begint het luidsprekertje het geluid van dezelfde frequentie als het gezoem te geven.

Ik heb trouwens ook eens de stroom gemeten die de schakeling trekt, er loopt ong. 0,3 ampere door terwijl toen de bobine nog gewoon simpel door een schakelaar aan en uit gezet werdt werdt er de volle 10 ampere doorheen gejaagd.
En dan het meest vage, als ik een vonk trek, zakt het amperage tot zo'n 0,1 ampere terwijl ik verwacht had dat het amperage dan juist zou stijgen.
De stroomsterkte stijgt echter wel als ik de weerstand voor de frequentieregeling groter maak.
Ik verdenk echter het skin-effect van het lage stroomverbruik omdat er dus minder vermogen door de draad kan gaan.

Wat wel grappig is is als je er een gloeilamp opzet en dan die gloeilamp aanraakt voel je geen pijnlijke maar hele kriebelende schokken wat wel een lekker knetterend geluid geeft.

En oja die 2 foto's die ik op mijn site zou zetten zijn door de netwerk storing verloren gegaan dus ik zal binnenkort nog eens wat foto's maken.
Het is me voorlopig trouwens verboden nog verder te experimenteren (niet dat ik me daar aan houd maar goed) maar foto's van vonken zullen er even niet komen.
temeer ook omdat de tv beneden bijna uitvalt als ik weer bezig ben dus...

Haha, ik snap nu waarom een blikseminslag op 200 meter afstand een apparaat kan vernielen zonder overspanning.

Leuk dat enthousiasme ,maar je verhaal lijkt wel een beetje overgoten met een overdrijverssausje.
Eigenlijk is een 3055 niet de geschikte transistor.
Het is geen echte schakeltransistor , vandaar dat ie heet loopt.
De pulsen die over de primaire van de bobine en dus ook de transistor komen zijn veel hoger dan de maximale Vce van een 3055. Zonder extra maatregelen is deze geen lang leven beschoren.TV deflectietransistoren kunnen wel die spanning aan,maar hebben haast geen stroomversterking, en een saturatiespanning van 6V,wat lastig is als je 12 V als voedingsspanning hebt.
De juiste transistor is een BU 111, maar ik weet niet of die vlot verkrijgbaar is. Of neem een power mosfet.

Op 18 juli 2004 00:52:08 schreef grotedikken:
Of neem een power mosfet.

Kan best maar die mosfets voor hoge spanningen hebben ook een relatief grote Rdson (500mOhm etc) en er zal ook wel een redelijke spanning overstaan,

moet ik eens nakijken

edit: moet je natuurlijk de primaire inductiviteit weten en de flankstijlheid

edit: ik gok maximaal een 500V, de IRF840 is goed verkrijgbbaar, heeft een Rdson van 0.85 ohm

als die bobine 10A trekt op 12V is zijn DC weerstand 1.2ohm
bij 0.85ohm zal er dan nog maar 5.58A lopen en nog 7V overblijven voor de spoel en de fet zal ook snel sterven door zijn dissipatie

dus 4 stuks in parallel 0.21ohm, dan is de DC stroom 8.5A, geeft 10.21V over de spoel en 3.5W per FET dissipatie, al redelijk wat zonder koelvin... en dan nog het mosfet drive circuit dat zijn stroom ook wel zal gebruiken.

=> zoekt verder naar een geschiktere fet ds van IRF840 => hier: http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf840.pdf

een IGBT is vast geschikter voor dit "werk"
zoals deze: http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MGP15N40CL-D.PDF
nog een push-pull drive circuit bijvoegen, ik zou het hebben getekend als splan een IGBT in zijn lib had...

Waarom zou een vrijloopdiode trouwens niet werken ? krijg je dan niet nog een vonkje bij het uitschakelen ? de terug-inschakelstroom zal dan wel groter worden denk ik

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op zondag 18 juli 2004 01:38:58

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Nou grotedikken, ik overdrijf echt niet hoor, je zou me scherm eens moeten zien als ik aan het vonken ben.
Je hebt het idee dat je gehackt wordt met al die mappen die zich in een razendsnel tempo openen.
Ik zat ook aan een mosfet te denken maar ik heb geen ervaring met die dingen dus begin ik er nog even niet aan.

Ik dacht trouwens dat een koelblok met een oppervlakte van 45 cm2 wel voldoende zou zijn, zeker ook nog omdat er bovenop de platte kant ook nog koelvinnen zitten, dus ik denk niet dat de transistor er erg onder te lijden heeft.
Opzich wordt bij een veel grotere weerstand de transistor niet echt heet maar het valt me op dat het koelblok dan ineens wel een stuk warmer wordt, ik kan het nog wel gewoon aanpakken.

Ik heb echter wel al een transistor opgeblazen, dat kwam echter als ik steeds de weerstandswaardes veranderd had liet ik hem (vergat steeds het koelblok er op te zetten) even draaien zonder koelblok, en dan werdt de transistor eventjes voor een korte tijd te warm, en dat heeft hem later dus gemold.

By the way mooi onweer gisteren.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dit topic is gesloten