Bewijs omgezette secundaire spoelweerstand naar prim zijde

Hallo,

Bij mijn theorie over spoelen heb ik een opgave waar ik moet bewijizen dat de omgezette secundaire weerstand naar de primaire zijde is:
R2' = T^2 R2 dit naar aanleiding van het vervangingsschema. Weet iemand waar ik op het internet hier theorie over kan vinden?, de theorie in mijn boek gaat niet verder dan de weerstand van de secundaire zijde in het vervangingsschema gelijk te stellen aan de weerstand van de orginele schakeling, het vermogensverlies is daardoor voor deze weerstanden gelijk ,echter het bewijs hiervoor word niet gegeven.

Ik ga er van uit dat we hier over transformatoren praten.
Op de secundaire klem sluiten we een weerstand aan.
Op de primaire klem sluiten we een wisselspanning aan.
Wat wordt de secundaire spanning?
Wat wordt de secundaire stroom?
Wat wordt de primaire stroom?
Wat is de primaire spanning gedeeld door de primaire stroom?
Je hebt nu de vervangingsweerstand van de secundaire weerstand gevonden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

@ohmpi: niets meer aan toe te voegen. :)

Bij mijn theorie over spoelen

In het algemeen geldt jouw daarna komende verhaal niet. Jij hebt een spoel, ik heb een spoel; ik meet geen effect van jouw spoel of wat eraan hangt.
Er is verschil tussen: spoelen (geen effect); gekoppelde spoelen (effrect, afhankelijk van de koppeling); transformatoren (die het effect in je vraag zo goed mogelijk benaderen); en ideale transformatoren (die als enige precies het effect vertonen dat je in je vraag bedoelt). Welke bedoel je?
--

spoelweerstand

De weerstand van de spoel?

de weerstand van de secundaire zijde

Bedoel je nu werkelijk de weerstand van de secundaire zijde van de trafo (zullen we maar aannemen), of bedoel je de weerstand die je hierop als belasting aansluit? Dat laatste is NIET de spoelweerstand!

Mocht je verder willen in deze leuke stof, dan is het waarschijnlijk goed je aan te wennen de zaken goed te benoemen, zodat een ander weet waarover je spreekt, en je daardoor bruikbare antwoorden krijgt. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het gaat om de kortsluitweerstand aan de primaire zijde , als de transformator belast is:
Rk=R1 + T^2R2 ( enkel R)

De afleiding begreep ik niet helemaal, maar nu zie ik dat hij is afgeleid van :

P= U^2/Rb (koperverlies)= (-N2/N1.U1)^2 /Rb=U1^2.(N2/N1)^2.(1/Rb)

Hieruit volgt voor de weerstand:(N1/N2)^2.Rb=Rb' ( waarde van de balasting aan primaire zijde)
Dit is gelijk aan T^2.Rb=Rb , correct?

Excuus voor de onduidelijke duiding ;-) maar dit is nieuwe materie voor mij!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, maar als je de secundaire kortsluit, dan bestaat de belasting van de trafo inderdaad uit zijn eigen draadweerstand; de weerstand van de draadwikkeling zelf dus.

Dat verandert verder aan het bovenstaande verhaal van @ohmpi, en nu jouw afleiding, niets.
Alleen komt er dan nog eens de primaire weerstand bij, want die is in deze vraag dan ook niet nul.

De verwarring komt ook deels doordat schoolvragen over trafo's vaak over 'ideale trafo's' gaan. Hier was dat niet het geval.

Pas wel op met die 'T' die je gebruikt. Is die Np/Ns, of Ns/Np?
Anders gezegd: als je omlaag transformeert, is T dan groter of kleiner dan 1?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kan je me misschien vertellen waarom het ijzerverlies bij een kleine transformator groter is dan bij een grote?

Ik heb ook nog een opgave waar ik niet helemaal uitkom:
Gegeven 3 3 fasen transformatoren 100, 140 en 170kVA alle met een procentueele kortsluitspanning van 4%. nu word gevraagd het totale schijnbare vermogen te berekenen zonder dat een transformator word overbelast

Nu kan ik deze som wel oplossen met 2 transformatoren maar met 3 krijg je 2 onbekenden?

Hint: Het feit dat de kortsluitspanning voor alle 3 de trafo's gelijk is maakt dit sommetje wel heel makkelijk.

Je bedoelt dat aan de voorwaarden word voldaan voor koppelen:
<10% verschil in kortsluitspanning
Vermogen verhouding niet groter dan 2:1
Dus gewoon optellen?