555 perikelen

Tidak Ada

Golden Member

Waarom zetten ze die twee letters dan ook naast elkaar op het toesenbord ;)

@Sonytech:
Die toepassing, die jij oppert ligt m.i. meer in de regio van de party-drugs :P
Overigesn wel toepaassellijk in dit geval. Na het strakke eerstedeel van de slope ziet de reat er nogal slap uit...

Afijn, meer iets voor de Koffiehoek

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Voor een gewone 555 is 500 kHz allicht wat snel, een TLC555 (CMOS) haalt het wel.

Waar is je ontkoppeling?

De C-mos versie van de 555 doet het wat beter bij die hoge frequenties.

Tidak Ada

Golden Member

@Aart:
Ik heb de gewone 555 genomen, omdat ik die in het laadje heb en bovendien, omdat de output current van de CMOS versie dacht ik aanzienlijk lager ligt.
De bedoeling is die 555 te gebruiken om een wisselspanningsinvertertje te maken. Zie mijn eerdere topic daar over.

@Zonnepaneeltje:
Ontkoppeling is de polycarbonaat C rechts boven. Inderdaad niet de meest ideale plek. Ik zal hem naast het IC zetten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sonytech

Overleden

Ja sorry, hij was te mooi om te laten gaan...

Zou die weerstand tussen uitgang en de voedingsspanning misschien bedoeld zijn om de uitgang een handje te helpen snel hoog te worden?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Tidak Ada

Golden Member

Gelijk heb je, ik zou dat misschien ook aangepakt hebben ;)

Mbt die weerstand: Dat lijkt me niet echt zinvol bij een totempaaluitgang, maar misscheien... Idee voor een waarde?

In ieder gaval wordt het in de application notes van de 555 niet vermeld

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een "normale" NE555 doet maximaal iets van 350 kHz daarboven krijg je de door jou beschreven verschijnselen.
Dus Cmos gebruiken.

Gr.F_S

flash2b

Special Member

Een NE555 moet je wel beter ontkoppelen dan met een 100nF. Als je de uitgang echt gaat belasten kan je beter een 100uF vlakbij de NE555 zetten + 100nF keramisch.

Tidak Ada

Golden Member

Probleem is dat de TLC555 maar de helft van de stroom kan leveren t.o.v. de NE555.

Ontkoppeling is 500 µF aan het begin van de breadboard. Op de foto niet zichtbaar...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik heb je 555 schakeling even getest, No Way! ;-)

De TLC555 werk wel, hoeveel stroom heb je dan aan de uitgang nodig met een 500Khz blok?

Plaatje van de TLC555 in aktie.
http://www.bramcam.nl/Diversen/TidakAda-01.png

Breadboard
http://www.bramcam.nl/Diversen/TidakAda-02.png

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door blackdog op zondag 9 februari 2014 22:15:16 (12%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hoi blackdog,

Zojuist even die condensatoren verplaast,

(100nF polycarbonat over het IC en 100µF over de voedingslinen vlakbij) met het volgende beeld als resultaat:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p2091137.jpg. Ziet er aanzienlijk beter uit ! Zouden die voedings bussen nog roet in het eten gooien? Die heb jij niet gebruikt.

Frekwentie is momenteel 337.8 kHz. Lijkt me prima voor die inverter.

Ik weet nog niet hoeveel mijn trafotje zal gaan slurpen, als er 6 neonlampjes aan gaan hangen.

Nu nog de asymmetrie van de blokgolf. Volgens de formules zo hij met twee gelijke weerstanden een duty-cycle van 50% moeten hebben.

(wel handig tijdens een discussie zo'n DSO dan hoef je niet eerst die foto op maat te maken...)

Wordt vervolgd....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik mis de ontkoppeling aan pen 5.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Oeps, die is tijdens het experimenteren verdwenen: Verwijderen had weinig effct, maar misschien na de laatste wijziging...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Feit: Op pen 7 hangt (volgens de diverse datasheets) de collector van een bipolaire transistor. De emitter zit aan pen 1 (als ik het wel heb).

Theorie: Over die tor zal al snel een 0.5V vallen (aangenomen dat het silicium is en er weinig stroom loopt). Bij 5V is dat 10%. Ofwel: je C wordt sneller geladen dan ontladen. Hang er eens een scope aan en kijk of dat zo is. Oplossen door de weerstand te her-berekenen of evt. een extra diode in serie met de laad-R te zetten.

Overigens zie je ook zat schema's waar de output (pen 3) voor laden & ontladen gebruikt wordt als een duty cycle van 50% gewenst wordt. Scheelt 2 dioden en 1 weerstand.
Dat zou in jouw geval minder wenselijk kunnen zijn omdat je die output fors gaat belasten.

Die C aan pen 5 is niet zo spannend. Zolang die pen maar geen rommel oppikt (en daarmee wellicht toch weer spannend...).

fred101

Golden Member

Ik zou niet te hoog in frequentie gaan, anders krijg je dadelijk problemen met je trafo.
zou je het zien dat de dutycycle geen 50% is ? Wil je wel binnen een procent 50% dan kun je een 4013 aansturen en daar de twee uitgangen van gebruiken.

EricP, 6 neon lampjes is niet echt een stevige belasting. Ze voeden er ook vaak 6 nixiebuisjes mee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, Ik was met die trafo juist to zo'n 100 á 500kHz gekomen. Beneden 100kHz wer de primaire impedantie te laag, dus die 338kHz lijkt me mooi.

@EricP:
OK, dat je dat waarschijnlijk niet zult zien klopt, maar het is meer uit theoretisch oogpunt dat ik er over val.

Ik ben benieuwd wat er gaat geburen als ik de trafo er over ga hangen. Een blusdiode over de primaire lijkt me geen slecht idee, of is dat onzin bij die 555?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Ha die Tidak Ada,

Blus diode? ik zou zeggen, test het eens, je hebt een scoop en die gaat je vertellen of het nodig is.

Je kan ook naar het schema kijken hoe de uitgang van de 555 is opgebouwd.
Probeer dan te beredeneren of het nodig zou zijn.

Empirisch onderzoeken als je er met het schema dan nog niet uit bent :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

@blackdog:
Ik hèb nu eenmaal een hekel aan zelfinducties; ik vind ze zo onvoorspelbaar... Ik probeer ze al zo'n 50 jaar te vermijden, maar soms ontkom ik er niet aan :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Eerder een snubber lijkt me ipv een diode. Ik gebruik een 200V fet in de paneelmeter voeding, en daar bleek die snubber niet nodig.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fatbeard

Honourable Member

Roland van Leusden:
Eerder een snubber lijkt me ipv een diode. Ik gebruik een 200V fet in de paneelmeter voeding, en daar bleek die snubber niet nodig.

Nu hebben snubbers het nadeel dat ze energie verstoken en lastig te berekenen zijn.

Blusdiodes heb je alleen nodig als het pad onderbroken (= hoogohmig) wordt ergens in de cycle, dat is hier niet het geval. Als de uitgangstrap van de 555 voldoende stroom kan sourcen en sinken gaat het allemaal wel los lopen, er is per slot van rekening altijd een laag-impedant pad aanwezig.

Als de duty-cycle niet 50% is gaat er bij een directe aansturing een DC-component door de primaire lopen, die het rendement kan verzieken. Daarom is een condensator-koppeling in dit geval beter, je kunt zo ook nog een resonantiepunt opzoeken voor maximale energie-overdracht. Let wel op: bij resonantie is de DC-weerstand van de spoel (samen met nog wat skin-effect) de enige stroom-limiterende factor, een serieweerstandje kan dan noodzakelijk zijn.

Dat resonantiepunt is wel afhankelijk van de belasting.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Hmm, daar ga ik eens op letten...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

EricP, 6 neon lampjes is niet echt een stevige belasting. Ze voeden er ook vaak 6 nixiebuisjes mee.

Ja... nou... 100V ofzo. 1mA per stuk... 600mW. Als het spul op 5V moet draaien, zit je dus zo aan 150mA. Da's dus voor een output die 200mA mag leveren best fors...

blackdog

Golden Member

Hi,

En als je nu van een hogere voedingspanning uitgaat, dan wordt je trafo verhouding gunstiger t.o.v. de stroom, b.v. 12V, kan dat?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
EricP

mét CE

En je asymmetrie ook minder - minder DC door je trafo.

Tidak Ada

Golden Member

Ik draai nu op 11V en dat gaat goed. Heb vanmiddag met een weerstandje van 620Ω belast en het valt op dat sinken beter gaat dan sourcen. Dus trafo tussen Plus en de uitgang gaat beter.
Je ziet wel de voedingsstroom van 25 naar 40 mA gaan.

Overigens staat die ringing op de positieve toppen ook op de voeding en op de sijgende flank van de spanning op pin 5. Dat moet ik dus nog uitzoeken.
Ik denk dat de lange bedrading tussen labvoeding en bradboard en de voedings bussen wel een rol zullen spelen. Dus ik heb hoop dat een uiteidelijke uitvoering op print, gaatjesprint of een dead bug bordje beter zal presteren.

Grtz,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †