van 5 naar 12v en omgekeerd

ik moet voor school een ECU bouwen met een eigen uitbreiding erop ik wil een cijfer combinatie slot erop zetten maar die werkt helaas op 12v en mijn ECU werkt op 5volt zouden jullie mijn kunnen uitleggen hoe ik zo iets opelkaar kan laten aftstemmen.

Het is vast uit te leggen als we weten wat je wilt.
Zoek je een:
Voeding?
Level-shifter?
Boostconverter?

Dus, meer info aub. (meer interpunctie kan ook geen kwaad)

ik zoek een boost converteer maar op de weg terug moet ik weer terug komen op de 5v hoe doe ik dat dan

rbeckers

Overleden

Voor voeding bijv. de MC34063A.

http://gyazo.com/9bd3d751b73876b25f6b493c73c4e5dd

dit is de tekening van waar de 5 volt op moet worden verbonden via de 12 v. (de code slot is 12 V want 5 volt bestaat niet voor een codeslot )

http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_ma…

dit is de code slot die wij willen uitbreiden van de ECU alleen weten we niet hoe we van 12 volt naar 5 volt moeten verbinden

op pagina 11 staat de stroomkringschema

Hugo Welther

Moderator

Misschien een duidelijke scan ergens neer zetten zonder dat er vage installatie progjes nodig zijn om het plaatje goed te bekijken.
Lijkt een mislukte telefoonfoto of zo iets.

Bijv: het upload archief. www.uploadarchief.net

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

kan je een simpele oplossing voor mij bedenken zonder de stroomkring schema's want dit is het beste wat ik je kan leveren.

Henry S.

Moderator

Je post een vage hoopje schema's zonder uitleg, wat denk je dat wij daar mee moeten? Lees dit aub even!

Leg maar eens duidelijk uit wat en hoe je het wilt, bijv. met een blokschema.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik zit in mijn eerste jaar en ze vroegen mij en mijn groepje om die te doen.
bij de tekening van de UCE willen wij s1 en s2 vervangen door de cijfercode slot alleen wij weten niet hod wij die op elkaar kunnen laten we hebben bedacht om een aparte voeding te gaan gebruiken en verder dan dit punt kunnen wij niet komen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 12 februari 2014 00:58:19 (0%)

Maak eens een blokschema hoe je dat in gedachten had, en vertel duidelijk waar de onduidelijkheid zit. Hierboven staat weinig zinnige informatie.

ik weet niet wat een blokschema is dus als we daar mee beginnen zou ik jullie misschien verder mijn probleem kunnen uitleggen.

Henry S.

Moderator

Blokschema, mocht je Google het nog doen... En denk ook eens aan hoofdletters en leestekens!

Op 11 februari 2014 23:40:18 schreef yessine:
ik zoek een boost converteer maar op de weg terug moet ik weer terug komen op de 5v hoe doe ik dat dan

Waarom moet je weer terug naar 5V?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

henry het is 1 uur in de avnd en ik zit niet op school en volgens mij typ ik best duidelijk en kan je ook lezen wat ik typ?

Henry S.

Moderator

Ga dit eens lezen voordat je er nog meer puinzooi van maakt! Verder maakt het tijdstip niet uit wat netheid betreft, je hoort altijd netjes te posten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dus ik vraag om jouw hulp maar jij valt me steeds aan en nu maak ik dus steeds de fout dat klopt volgens mij toch niet of wel je corrigeert me elke keer.

Henry S.

Moderator

Je gebruikt nog steeds geen hoofdletters of leestekens, blijkbaar is dat veel te veel moeite. Daarnaast maak je met dubbelposts er een zooitje van. Voor beide dingen ben je ook al naar de forumregels verwezen.

Ten derde ben je alleen nog maar aan het zeuren, en gaat het inhoudelijk nergens meer over. Olap en ik hebben je allang om meer informatie gevraagd, en ook daarop ben je gewezen.

Je bent gewaarschuwd, blijf je zo doorgaan dan wordt dit een heel kort topic.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Dan hou ik het bij een heel korte hint: ga na waarom dat extreem simpele vellemanding niet op 5V zou werken en of je daar wat aan kunt doen. Als je een ECU kunt bouwen zou je daar ook wel in moeten slagen en anders helpen we je daar verder bij als je aangeeft wat je niet snapt.

En verder alles wat al gezegd is, dat zijn helemaal geen aanvallen maar hulp om je jezelf beter te laten helpen. Duidelijke foto's, duidelijke probleemstelling, enz. Voor jezelf en voor je helpers alles op een rijtje zetten, dan heb je de halve oplossing al.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Je gebruikt nog steeds geen hoofdletters of leestekens, blijkbaar is dat veel te veel moeite.

En daarnaast een bijzonder vage omschrijving van wat het probleem nou precies is. Vaag probleem, vaag antwoord.

Tevens is het hier geen huiswerkservice. Als het vandaag af had moeten zijn, dan heb je vast niet op dinsdag de opdracht gekregen. Toch?

Je bent gewaarschuwd, blijf je zo doorgaan dan wordt dit een heel kort topic.

Te laat :)

TS: denk eens heel goed na.
in je huis heb je 230V uit het net, toch kan je telefoon op 5V opladen via een lader.

voorbeeld 2: een computer heeft een accu die tussen 10 en 18V zit, toch zijn de usb poorten 5V.

denk eens na welke voeding je zou gebruiken, en hoe je dan naar de andere spanning kunt gaan. en zijn 1 a 2 goeie methodes en de rest is weggooien van energie

hint: die namen in het rood zijn personen die het forum hier netjes houden. als die raad geven, volg je dat best op anders zal de hulp hier van HEEL KORTE duur zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 11 februari 2014 23:30:44 schreef yessine:
ik moet voor school

Op 12 februari 2014 01:06:27 schreef yessine:
ik zit niet op school

?

Op 11 februari 2014 23:40:18 schreef yessine:
ik zoek een boost converteer maar op de weg terug moet ik weer terug komen op de 5v hoe doe ik dat dan

Als je dan 5 en 12V hebt, waarom wil je dan ook weer terug? Het wordt niet echt duidelijk zo..

Omdat de ECU op 5volt moet worden aangesloten, en de codeslot is alleen op 12 volt te verkrijgen.
Daarom moeten we van 12 v naar 5 volt verbinden, maar hoe ?

Kijk eens bij de schakelingen op deze site, want daar is de simpele 78XX voeding voor te gebruiken.

Op 12 februari 2014 11:27:17 schreef heggico:
Kijk eens bij de schakelingen op deze site, want daar is de simpele 78XX voeding voor te gebruiken.

Welke site ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eerst het antwoord van @maartenbakker goed lezen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org