Balsnelheid meten

De bedoeling is dat ik de snelheid van een voetbal moet meten.

Ik dacht aan het volgende. Ik meet tussen 2 punten de tijd en berekening hier de snelheid mee. Door licht te onderbreken ga ik de tijd starten en stoppen

Gebruikte materialen:
Line laser
http://www.apinex.com/ret2/LN60-650.html
Arduino

Maar nu mijn vraag welke sensor gebruik ik hier nu het best voor?
LDR of fotodiode of ...?

Aangezien het om een schoolopdracht gaat kunnen we je enkel maar op weg helpen. LDR, fotodiode of een fototransistor? Het gaat om een bewegend voorwerp dat snel zou kunnen bewegen. Het is dus zaak dat de sensor snel kan reageren op de onderbreking van de straal. Welke van de hierbovengenoemde componenten zou er dan minder voldoen bij een snel bewegende bal?

Depeet
rbeckers

Overleden

Geen laser maar een LED gebruiken.
Kan alle twee maar er zit wel verschil tussen.

Waarom gebruiken we best geen laser?
En de snelheid van de componenten is natuurlijk belangrijk.

omdat je uw ogen nog jaren vandoen hebt en geen geld genoeg hebt om ogen van andere mensen te vergoeden?

Iemand zei me dat lasers onder de 3 mW niet echt "gevaarlijk" zijn. Klopt dit dan toch niet?

rbeckers

Overleden

Zelfs onder de grens van 1mW kan een laser gevaarlijk zijn.

Het probleem is ik heb een test opstelling gemaakt met IR leds maar als de sensor en de led 2 meter van elkaar verwijderd zijn detecteert het niks meer? Daarom dacht ik aan een laser.

Optica is hier het toverwoord.
Verder geen constante LED stroom maar gepulsd en gesyncroniseerd met de ontvanger.

De IR led flikkert op 38 kHz en dat werkt niet op grote afstand ?

[Bericht gewijzigd door Grtsw op woensdag 12 februari 2014 13:04:39 (35%)

rbeckers

Overleden

Dat werkt wel op een afstand.
Wat zijn de eisen?

Dit zijn onze componenten:
http://www.vishay.com/docs/81007/tsal5100.pdf
http://www.vishay.com/docs/82461/tsop582.pdf

Normaal gezien moet het werken maar ik weet ook niet waarom het niet werkt?

Misschien een schema of foto van uw opbouw posten? of beiden?

LDmicro user.

Uw zender heeft maar een stroomverbruik van 7mA, is veel te laag.
Verwissel die 470 eens met 100ohm.

38Khz met een 555, heb je dat gemeten met een scoop of frequentieteller?

En welk type TSAL heb je?

Edit: als ik nog eens uw startpost overlees merk ik dat je het over een voetbal hebt.
Je zult die over de grond moeten laten rollen met dit detectiesysteem, of had je iets anders in uw achterhoofd...anders zul je een radarsysteem moeten gebruiken zoals bij tennis.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 12 februari 2014 15:20:46 (40%)

LDmicro user.

Ik heb een potentiometer geplaatst van rond de 100 ohm.
en ik heb het inderdaad nagelezen de scoop.
TSAL5100

En ik wou meerdere sensoren boven elkaar zetten om dit te meten.

Op 12 februari 2014 15:30:02 schreef GRTSW:
Ik heb een potentiometer geplaatst van rond de 100 ohm.

100ohm aan de uitgang hé zodat de diode met +-50mA zendt.
En hier geen potmeters, slecht voor de 555 als je eens te ver draait.

Ik bedoelde welke TSOP..hopelijk heb je de juist vast.

LDmicro user.
wtt

Golden Member

Bij alle TSOP's die ik ooit gebruikt heb is het zo dat deze erop gemaakt zijn om continu signalen als storing te beschouwen en derhalve te onderdrukken. Wat je met die 555 brouwt zal best wel af en toe 'iets' op de uitgang van die tsop zetten, maar niet veel.

Uitzondering is datatransport en ook hier gelden voorwaarden aan de signaalsamenstelling. Je zult die 555 dus hooguit als draaggolfgenerator kunnen gebruiken. Je zult echter niet onder het gebruik van 1 of andere controller uitkomen om een bitpatroon te genereren. Gebruik een IR led met kleine openingshoek, knal daar pulsen van een paar honderd mA door en die TSOP 'ziet' de IR led vanaf ruim 10 meter.

Ik gebruik de TSOP582
http://www.vishay.com/docs/82461/tsop582.pdf

En zal het eens proberen. Alvast bedankt voor de hulp en moest er nog iets zijn laat ik het wel weten.

Op 12 februari 2014 18:29:31 schreef GRTSW:
Ik gebruik de TSOP582

Dat is maar de helft van het typenummer, er moeten 5 cijfers op staan!

LDmicro user.

V58238 zie ik staan

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 14 februari 2014 18:55:07 (82%)

Ok dan is het de juiste.

Zoals WTT al schreef denk ik ook dat je die 38Khz zult moeten mengen met een signaal, zie de datasheet.
Daar staan op blz5 enige voorwaarden voor een goede ontvangst.

Maar als het werkt op minder dan 2m dan zou het ook moeten werken op grotere afstand mits een beter signaal.

Ik heb geen ervaring genoeg met die TSOP's om zeker te zijn.
Heb er verleden jaar enkele gekregen om uit te proberen maar ben nog zover niet geraakt.

LDmicro user.

Een reikwijdte van slechts 2 meter vind ik toch wel weinig. De afstandbediening van mijn televisie reikt zonder moeite 4 meter ver. De IR-LED die je gebruikt kunnen volgens de datasheet best 100mA trekken. Zoals MGP schreef zal je de voorschakelweerstand van 470 Ohm best kunnen verkleinen.

Depeet

Op 12 februari 2014 17:01:48 schreef wtt:
Bij alle TSOP's die ik ooit gebruikt heb is het zo dat deze erop gemaakt zijn om continu signalen als storing te beschouwen en derhalve te onderdrukken. Wat je met die 555 brouwt zal best wel af en toe 'iets' op de uitgang van die tsop zetten, maar niet veel.

Uitzondering is datatransport en ook hier gelden voorwaarden aan de signaalsamenstelling. Je zult die 555 dus hooguit als draaggolfgenerator kunnen gebruiken. Je zult echter niet onder het gebruik van 1 of andere controller uitkomen om een bitpatroon te genereren. Gebruik een IR led met kleine openingshoek, knal daar pulsen van een paar honderd mA door en die TSOP 'ziet' de IR led vanaf ruim 10 meter.

Ik snap niet goed welke signaal de Led moet geven en hoe ik dit juist doe?