Soort ULN2803 maar dan source

Hallo,

Ik zoek een chip zoals de ULN2803 maar dan die kan sourcen. Ik moet in het totaal 16 lijnen kunnen aansturen, maar er is er altijd maar een lijn tegelijkertijd hoog.Verder kan een lijn tot wel 2.4A gebruiken. Om safe te zijn wil ik wel 3A per lijn reserveren.

Is hier een IC voor of kan ik beter transistoren of zelfs FET's gebruiken? En welk type dan? Ik heb hier TIP135 liggen, fets zou ik moeten bestellen.

Het moet wel vrij snel kunnen schakelen (+- 1mS per lijn), dus relais zijn geen optie.

PE2BAS

UDN2981

geeft voeding door naar de uitgang.

geen idee van snelheid, 1 ms is al snel haalbaar denk ik .

Grt

Hallo,

Die had ik inderdaad ook gevonden, alleen kan hij geen 3A per lijn sourcen.

PE2BAS

bts443
uln 2003 ervoorzetten ....

had die 3 A niet gezien.

bts443 goedkoop op ebay enkele maanden geleden.

Een driver zoeken zoals bv. een TC4421 of TC4422.

LDmicro user.

Hallo,

Een kleine aanpassing.
De stroom per lijn is nu 1A met een dutycycle van 1/16.

Misschien is er dan meer mogelijk.

PE2BAS
flash2b

Special Member

De source driver UDN2981 is erg moeilijk te vinden (en duur), maar de Toshiba TD62783A is hetzelfde.

Deze kunnen maar 0.5A aan, net als de ULN2803 met een max van 2A per chip (geloof ik). Je kan 2 drivers parallel zetten, dan heb je 1A.

Dit zijn géén FET drivers, dus niet geschikt voor hele hoge frequenties.

Duur?? UDN2981 bij Voti 1,63 euro

LDmicro user.
flash2b

Special Member

Je krijgt bij Voti een TD62783A, zie http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?IC-UDN2981-DIP . Bij riechelt is deze maar EUR 1,10.

Een originele UDN2981 is duur, zoek maar op.

@MGP
Verhip, bij Baco voor maar EUR 1,00. Je hebt gelijk, maar ik denk ze stiekem alleen een plaatje van een UDN hebben gebruikt en je een TD krijgt... maar wel tof dat je het gevonden hebt! Foto is iig van de orginele Alegro.

Nou hele hoge frequenties wordt het niet, maar relatief hoog ten opzichte van wat relais kunnen :P. Ongeveer 1KHz. Volgens de datasheet zijn de schakel delay 2uS dus snel zat.

Maar inderdaad maar 500mA.
Parallel vind ik niet zo prettig omdat het gemak van deze chip dan weer weg is. Dan gebruik ik toch liever torren of fets.

PE2BAS
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

"Parallel" kan in dit geval ook betekenen: stapelen. Als je meerdere stuks UDN2981 bovenop mekaar plaatst, en de pinnen aan mekaar soldeert, heb je ook een parallelschakeling.
Evengoed, het blijft een vieze oplossing. Ik zou toch eerder voor een combinatie van ULN2803 en PNP-torren gaan. TO126-behuizingen kan je tegen mekaar schroeven, zonder contact tussen de collectors.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@arco, De behuizing moet wel dip zijn. Dat ben ik vergeten te vertellen.

Misschien toch maar de UDN2981 of een variant.

EDIT
Gevonden, de UDN2944. Deze kan volgens de sheet 4A source en 5A peak.

[Bericht gewijzigd door hardbass op donderdag 13 februari 2014 00:08:21 (24%)

PE2BAS

Ow, Toch niet. :S

De spanning is vanaf 10V. En ik zoek er een op 5V. Sinds dit echt nergens te vinden is zal ik UDN2981 gaan stapelen. Zelf vind ik dit niet echt een mooie methode, maar het zal moeten.

PE2BAS

Op 14 februari 2014 16:25:16 schreef hardbass:
maar het zal moeten.

Je kunt ze toch ook naast elkaar zetten? Of heb je al een print gemaakt?

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 22 april 2014 19:51:07 (46%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Sterker nog, het project is al af. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om een minder grote matrix te maken. Volgens de docent zit de moeilijkheid hem niet in de grote. Als het in het klein lukt is het enkel nog maar wat extra werk om hem groter te maken.

We hebben nu dus een UDN2981 gebruikt.

Toch raar dat deze chip nergens te vinden is.

PE2BAS
Henry S.

Moderator

Zet je het topic de volgende keer zelf even bij de Schoolvragen? :( Je komt hier lang genoeg om te weten wat de forumregels zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 23 april 2014 00:59:42 (48%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
EricP

mét CE

Sterker nog, het project is al af.

Handig... Eerst een project maken, en dan kijken of de spulletjes wel te koop zijn. Ik heb dat afgeleerd. Begin voor een prototype niet eerder met de PCB dan dat de componenten binnen zijn. Leermomentje?

De nette oplossing: maak een printje waar je de boel met torren oplost. Zet dat met een paar printheaders op de bestaande PCB en geef ronduit toe dat je op je bek gegaan bent.

Deze vraag liep tijdens de ontwerp fase, Dus ik heb zeker wel rekening gehouden met de aanschaf van componenten. Anders liep dit topic helemaal niet. Nog voor het pcb ontwerp hebben we het schema al aangepast zodat dit anders mogelijk is. We hebben verschillende opties meegenomen, maar de uiteindelijke keuze was om het scherm 8*8 te maken.

Het project is uiteindelijk met een geslaagd resultaat afgerond.

@henry,
Je hebt gelijk. Ik zal de volgende keer de school gerelateerde zaken bij schoolvragen zetten.

PE2BAS