Teller op led display via een lasersensor aan de ingang

Hoi,

Voor een onderdeel van een schoolopdracht heb ik een 7segment decoder nodig ongeveer zoals in onderstaande afbeelding. Ik zou echter in plaats van de knoppen (SW0, SW1, SW2 en SW3) aan de ingang van het IC willen gebruik maken van een lasersensor, in dien mogelijk zelfs maar 1. Mijn uiteindelijke doel is een telfunctie maken zodat er op het lcd-scherm wordt geteld van 0 tot 9, telkens +1 wanneer het lasersignaal onderbroken wordt.

http://www.thelearningpit.com/lp/doc/7seg/4511-cct.gif

Arco

Special Member

Je wilt een LCD? Wat voor een? (op het schema staat een led display)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oeps sorry het is een gewoon led display zoals op het schema dat ik bedoelde "apologies" :)

Sonytech

Overleden

Heb je al eens gezocht op "teller" en de naam van de code die je met de schakelaartjes in de 4511 stuurt?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

De schakelaars kan je vervangen door een binaire teller (4040 of zo), dat is kattepis.
Het foutloos detecteren van de laser, en dat omzetten naar een puls voor de teller, kan wel eens moeilijker worden...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Arco

Special Member

Voorbeeld teller met 4029 en 4511/13:
http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2010/12/counter-display-with-led-7-segment.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Met lasersensor wordt een fotodiode of zoiets bedoelt?
Waarom een laser? Zelfs bij kleine vermogens zijn die gevaarlijk.

Conrad verkocht ooit 'laserschakelaars'.

Principe was makkelijk; 2 ldr's met een comparator, schijn met een laserpen op één van de ldr's, verschil ldr1 en ldr2 groter dan x = schakelen, oftewel een puls.

Volgens mij redelijk simpel om na te bouwen

[Bericht gewijzigd door Joey op zondag 16 februari 2014 20:01:27 (13%)

Mod-edit: Hou even op met die onzin!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 maart 2014 18:11:27 (78%)