Cmoy circuit probleem

Beste CO'ers,

Ik heb al enige cmoy versterkers op Breadboard gemaakt en in elkaar gesoldeerd, eigenlijk altijd zonder ingewikkelde problemen. Maar na vandaag weer een cmoy in elkaar te hebben gesoldeerd (op gewone PCB geen foto print) kreeg ik geen geluid. Na wat proberen kreeg ik een heeel zacht geluid (muziek vanuit de iPhone) en een tikkend geluid (leek gewoon alsof er steeds kortsluitinkjes waren), maar dit alleen als ik de aarde van zowel de koptelefoon als de source (iPhone) loskoppel. Door het tikken ben ik geneigd te denken dat het aan een condensator ligt. Het tikken word ook harder als ik mijn iPhone harder zet. Het circuit werkt op er TL072 en is getest op Breadboard met exact de zelfde onderdelen. Hij werkt op een enkele 9v batterij. Bij het meten was er op de + 4,8 en op de min -4,6 (van de chip). Ik heb het circuit gecontroleerd en volgens mij heb ik alles goed aangesloten. Surgesties?

maartenbakker

Golden Member

De aarde? Massa? Dus dan hangt zowel de bron als de weergever aan een enkel draadje? Of is het stereo zodat je L-R hoort?

Hoe goed is je voeding ontkoppeld?

Heb je eenzelfde (merk en type) opamp gebruikt als in de werkende exemplaren? Voor opamps als de TL072 is deze toepassing mogelijk buiten specs, dus kunnen er makkelijk verschillen tussen merken en uitvoeringen optreden.

Begrijp ik goed dat de schakeling met de onderdelen die je op de print gebruikt hebt, wel op een breadbord werkte? Zo ja dan vervalt de vorige vraag en moet je het zoeken in een verkeerd aangesloten of defect onderdeel. Voor je opamp kun je hebt beste een voetje gebruiken, dan kan je hem door uitwisselen snel testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee, de weergever en de bron zitten samen aan dezelfde (virtuele) aarde. De ontkoppeling van de voeding is niet bijzonder. Voor de splitsing worden twee weerstandjes gebruikt en voor de ontkoppeling twee 470u elco's. Maar inderdaad, op Breadboard heb ik de zelfde onderdelen gebruikt en alles werkte prima. Ik gebruikt eigenlijk altijd een voetje als ik met opamps werk.

Ik betwijfel of ik iets heb gefrituurd tijdens het solderen, maar het zou kunnen. Anders toch iets fout aangesloten dus.... Ik zal morgen even een board layout maken en een fotootje posten, misschien dat jullie iets apparts zien.

Ik zie de fout niet zitten...

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/cmoy1.jpeg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/cmoy2.jpeg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/cmoy3.jpeg

Maar misschien zien jullie wat?

Ook bedacht ik me dat het enige verschil met de breadboard versie is dat ik de weerstandjes in de gain loop heb veranderd. Eerst was het een gain van 11 en nu van 33. Naar aarde loopt 1K en naar de output 33K. Zou dit de boosdoener kunnen zijn? Anders gok ik het denk ik op de condensatoren. Misschien toch verkeerd om aangesloten, hoewel ik er toch echt op het heb gelet.

Verder niemand bekend met het tikkende geluid, ongeveer elke halve seconde? En hoe komt het dat als ik de aarde van de weergever en van de bron losgooi van het circuit ik dus wel dit tikkende geluid krijg en anders niet? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat hier allemaal gebeurd :P

Er hoort een OPA2134 in. Geen TL072.
Waarom geef je het schema er niet bij?

maartenbakker

Golden Member

Ik zie rechtsboven 2 matige solderingen, misschien is dat wat.

De TL072 loopt inderdaad buiten spec, dus DIN45500 zal wel niet gehaald worden, maar als hij het opzich wel deed is dat niet het probleem waar de TS naar zoekt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het circuit is inderdaad ontworpen met een OPA2134 maar kan met verschillende opamps gebruikt worden. Ik heb dit circuit al gebouwd met de LF353, OPA2604, LF072 en AD712JN (met bijbehorende 9V of 18V voeding), dus ik denk niet dat het aan de chip ligt. Zoals gezegd, alle onderdelen zijn getest op breadboard en werkte daar (met de TL072).

Hier is een linkje naar het schema:
http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/misc/cmoy-tangent-sch.pdf

R4 is vervangen voor een 33K, dit is het enige wat ik niet heb getest op breadboard...
Bij het wisselen van de opamp (ik heb nog een spare TL072) was het probleem hetzelfde.

@Maartenbakker, bedoel je de rijtjes van 3? of de stukjes tin helemaal aan de rechter buitenkant?

maartenbakker

Golden Member

Uiterst rechts, 4e volledige gat van boven en vanaf rechts geteld kolom 3, 1 rij lager.

Het tikken is in elk geval een vorm van oscillatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi Tizzle020,

Met de TL072 zou hij in ieder geval moeten werken...
Optimaal? nee maar hij zich wel zich normaal moeten gedragen.

Nu wat zaken die van belang zijn bij dit simpele ontwerp.
Als eerste de weerstand direct aan de uitgang "R5" is NIET "optional" maar MOET!
Dit voorkomt het genereren van de opamp bij het aansluiten van een kabel. (neem 47 Ohm om te beginnen)
Verder kan een kleine condensator nodig zijn tussen de uitgang en de min ingang van de opamp (22 tot 47pf).

Verder kan door de hoge versterking die je kiest, er vrij veel "DC" op de uitgang verschijnen.
Meet dit even, dus t.o.v. de massa naar de opamp uitgangen. (Pin 1 en 7)

Probeer dit eerst eens :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Blackdog,

dank voor je antwoord. De weerstand R5 heb ik er niet inzitten maar is een kleine moeite om er even in te zetten natuurlijk. En de kleine condensator zal ik er ook even tussen zetten.

Helaas heeft mijn multimeter vanochtend de geest gegeven. Ik heb helaas pas na het weekend het geld om een nieuwe te halen. Tot die tijd ga ik even kijken waar ik er eentje kan lenen. Dan zal ik de DC offset even meten en hier posten!

Alvast bedenkt en u hoort van me =)

maartenbakker

Golden Member

Wat ik me eigenlijk opeens afvraag, is wat de meerwaarde van deze schakeling is boven eindversterkers die opgebouwd zijn met daarvoor bedoelde onderdelen zoals (alweer een ouwetje) http://www.b-kainka.de/Daten/Analog/TDA7050_CNV_2.pdf

In elk geval zou ik de solderingen die ik hierboven op verzoek nauwkeuriger aangeduid heb, even nakijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

@maartenbakker: Iets met dingen doen waar ze niet voor gemaakt zijn ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er zijn inderdaad gewoon versterkertjes op die manier te krijgen. Alleen vind ik er nogal wat plezier en tijdverdrijf mee om te testen hoe verschillende circuits en daarin weer verschillende componenten klinken. Al moet ik toegeven dat ik knutselen met gitaar versterker(tjes) leuker vind.

Maar des al niet te min is het een kick als je je geluid een beetje kan vormgeven over een koptelefoon. En ik moet zegge dat ik zeker bij het circuit waarin ik de OPA2604 gebruik erg tevreden ben over het geluid. Ook grotere input condensatoren (0.63uF)en grotere ontkoppelings condensatoren (470uF) geven net dat randje power wat de bass mist. =)

Ik ga morgen aan de slag met de soldeer punten en het meten!

EDIT:

Helaas is er op dit moment niet iemand in mijn vriendengroep met een multimeter bij de hand. Aankomende dinsdag hoop ik een nieuwe binnen te hebben =). Dan meer!

[Bericht gewijzigd door Tizzle020 op dinsdag 25 februari 2014 22:28:18 (29%)

Vandaag de nieuwe multimeter binnen. Gelijk even het printplaatje erbij gepakt en doorgemeten.

Op de uitgangen van de opamp:
600mV op links en 300mV op rechts.

Ouch... Dat is way over de top. En het duid ook op een ander probleem omdat de waarde van links en recht niet bij elkaar in de buurt komen. Waarschijnlijk iets met de (erg simpele) symmetrische voeding?
Ook de andere Cmoy er even bij gepakt en doorgemeten, daar een nette 12 mv op zowel links als rechts. Maar goed, in dit circuit dus ook geen oscillatie probleem.

Komt het oscillatie probleem nu door een uit spec opamp en een gain loop van 33. En hoe zit het met het aanzienlijke verschil op links en rechts met betrekking tot de DC offset?

Thijs