Open kring stap antwoord

Beste,

Ik heb een project waarbij ik lucht door buizen blaas met ventilatoren. Aan de uitgang van deze buizen meet ik de druk met druksensoren. De bedoeling is dat ik een gewenst drukpatroon creëer aan de uitgang van de buizen, dit door een regeling te maken. Nu moet ik voor het instellen van deze regelkring het open kring stap antwoord kunnen opnemen. Ik snap hoe dit theoretisch werkt maar hoe zoiets praktisch gerealiseerd wordt is mij totaal onduidelijk.

Is het de bedoeling dat ik de ventilatoren moet aanschakelen en de waarden van de sensoren moet uitlezen? (De ventilatoren zijn zo snel op toerental dat dit mij zeer moeilijk lijkt op goede metingen te krijgen).

alvast bedankt,

Sonytech

Overleden

Het "open kring stap antwoord'...

http://enkelaar.home.xs4all.nl/fotoos/standbeeld%20ommen.jpg

Voor welke opleiding krijg je deze opgave voorgelegd?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
rbeckers

Overleden

Hoe snel zijn de druksensoren?

snel,
vooral het uitlezen van de sensoren is het traagste. Ik lees ze binnen via een arduino

Hoe ze het je in de les leren: je zet je ingangswaarde op 0 en verzet deze zeer snel naar een waarde die je wilt (in theorie van 0 naar max). Je sluit eerst wel de ingang en uitgang aan op de scoop en dan zie je je stap (ingang) en zijn responsie (uitgang).

Hoe het mij aangeleerd werd, was dat je al op een bepaalde waarde begon als ingang en dan een zeer kleine stap zette, dan keek wat de uitgang deed.

Natuurlijk hebben motoren (ventilatoren) kleine tijdsconstanten als ze niet al te veel massatraagheid bezitten. Je hebt dus een geheugenscoop nodig als je een fatsoenlijke stapweergave wilt zien.

Maar wat wil je eigenlijk hiermee bereiken?

Ik wil het gebruiken om instel parameters te hebben voor een PI regeling.

Veel succes gewenst allesinds.

Je kan het op mijn manier proberen, heb je een scoop met geheugenfunctie? Als het nu om een traag proces ging zoals temperatuurregelingen ofzo dan kon je het in een tabelletje doen (temperatuur ifv tijd) en daar een karakteristiek uit halen. Maar omdat een ventilator veel te snel op zijn snelheid is heb je iets nodig met geheugen, dit om een mooi zich te krijgen op wat voor soort proces het is.

Al een idee welke identificatiemethode je gaat gebruiken?