Ontsteking voor methaan/lucht en waterstof/lucht

Goedendag,

Allereerst zal ik me even voorstellen.
Mijn naam is Melvin en ik volg de studie HBO werktuigbouwkunde aan de HAN. Zoals me opleiding al doet vermoeden, ik heb niet veel kaas gegeten van electronica...

Momenteel ben ik bezig met een opdracht om methaan met lucht en waterstof met lucht te verbranden. Dit gebeurd in een klein verbrandingskamertje van enkele centimeters.

De bedoeling bij deze opdracht is dat ik het huidige ontwerp verbeter tot een nieuw model. Ook de ontsteking valt hier onder.
Nu heb ik al het nodige op internet gezocht en heb gloeipluggen geprobeerd. Hierbij heb ik al meerdere tests gedaan echter zijn deze nog steeds niet eenvoudig te ontsteken.

Nu zou ik ook graag eens bougie gaan willen gebruiken.
Als men een tijdje op internet zoekt is het meeste gerelateerd aan de onsteking van verbrandingsmotoren. Maar dit heb ik niet nodig.
Zodra het brandstofmengsel brand blijft het branden door de flow van de gassen te regelen!
Nu kwam ik bij onderstaande site terecht.
http://www.model-engine-ignition.com/
Deze bieden mooie toepasbare bougies aan van slechts 27mm totale lengte.
Nu weet ik al dat ik verder nog het volgende nodig heb.
- Bobine (ook daar verkrijgbaar)
- Condensator
- Onderbreking
- Voeding
- En natuurlijk bekabeling

Zijn er mensen die mij bij dit vraagstuk kunnen helpen?
- Heb ik nog meer componenten nodig?
- Ik weet de benodigde ontstekingsenergie maar verder? (0.29mJ waterstof & 0.02mJ voor methaan)
- Capaciteiten van de condensator?

Hulp en suggesties zijn zeer welkom!

Alvast bedankt!

Melvin

Henk H.

Golden Member

Als ik het goed begrijp is het niet de bedoeling om een verbrandingsmotor te maken (met een verbranding die plaatsvindt maar eindigt en de volgende cyclus weer opnieuw wordt ontstoken) maar een continue verbranding? Een soort straalmotor dus, waar verbranding continu plaatsvindt in de verbrandingskamers?

DE OLDE

Overleden

Ik vraag me af waarom gloeipluggen feilloos functioneren in cv ketels (oa Nefit etc )met een brandbare gasverhouding en niet in dit geval.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op CO.

Nu heb ik al het nodige op internet gezocht en heb gloeipluggen geprobeerd. Hierbij heb ik al meerdere tests gedaan echter zijn deze nog steeds niet eenvoudig te ontsteken.

Gloeipluggen hebben alleen een spanning nodig, die hoeven niet ontstoken te worden.
Als de motor loopt kan de spanning eraf, die moet er ook af anders gaat de plug stuk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 maart 2014 10:48:00 schreef Henk H.:
Als ik het goed begrijp is het niet de bedoeling om een verbrandingsmotor te maken (met een verbranding die plaatsvindt maar eindigt en de volgende cyclus weer opnieuw wordt ontstoken) maar een continue verbranding? Een soort straalmotor dus, waar verbranding continu plaatsvindt in de verbrandingskamers?

Correct. Er vind geen compressie of iets dergelijks plaats. Het uiteindelijke doel is om de calorische waarde van een gasmengsel te kunnen meten d.m.v. temperatuur. Maar om een gasmengsel te ontsteken is wel een ontsteking nodig.

Op 5 maart 2014 10:57:27 schreef DE OLDE:
Ik vraag me af waarom gloeipluggen feilloos functioneren in cv ketels (oa Nefit etc )met een brandbare gasverhouding en niet in dit geval.

Het klopt wat je zegt. Het werkt, maar nog niet optimaal. Het gaat hier om een prototype waar nog geen ontsteking in zit verwerkt (voorheen werdt het gasmengsel met een aansteker ontstoken). Uiteindelijk moet het ontsteken met elk willekeurig brandbaar mengsel mogelijk zijn. Daarom wil ik meerdere soorten ontstekingen uitproberen en testen.

Op 5 maart 2014 11:30:36 schreef Lambiek:
Gloeipluggen hebben alleen een spanning nodig, die hoeven niet ontstoken te worden.
Als de motor loopt kan de spanning eraf, die moet er ook af anders gaat de plug stuk.

Klopt, niet helemaal goed geformuleerd.
Heb gisteren een paar tests gedaan. De gloeiplug tot gloeien brengen -> temperatuur in de kamer in de gaten houden totdat deze stijgt -> adapter los halen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 maart 2014 18:26:09 (16%)

Lambiek

Special Member

Wat gaat er niet goed aan dan, stopt de verbranding ermee in de verbrandingskamer als je de spanning van de plug haalt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De verbranding blijft voortgaan. Maar de bedoeling is om meer varianten te testen en te vergelijken. Uiteindelijk moet de calorische waarde van het gasmengsel bepaald worden a.d.h.v. de temperatuur. Gloeipluggen nemen (ligt eraan welk type) een x-hoeveelheid warmte op. Dit gegeven kan ik niet op internet vinden en ook was deze informatie niet te verkrijgen bij de aankoop van de plug.

Door op verschillende manieren een mengsel te ontsteken en te beoordelen wat het met de meetwaardes doet moet er een oordeel gemaakt worden over bruikbaarheid of toepasbaarheid.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 maart 2014 18:26:29 (16%)

De toegevoerde energie door de gloeiplug is heel makkelijk te meten: Stroom maal spanning. Ongeacht wat er in het datasheet staat is deze meting nauwkeuriger dan wat er al dan niet in het datasheet staat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Maar de bedoeling is om meer varianten te testen en te vergelijken.

Ok, dat is duidelijk.

Waarom neem je niet gewoon een standaard bobine op bijv 12VDC (in combinatie met de kleine bougie), als ontsteking kan je bijv een NE555 gebruiken in combinatie met een mosfet. Het gaat alleen maar om het ontsteken, dus het komt niet op timing aan.

Of maak iets met een thyristor.
https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&sou…

https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&sou…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Simpel op te bouwen met 1 IC, wat losse rommeltjes, een bobine van de sloop en een FET:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ignition.png

Aantal vonken per seconde is instelbaar met de potmeter.
1x 1n4007
2x 1N4148
1x 10K
1x 270R
1x 470R
1x 100R
1x potmeter 10K
1x 74HC14
1x BC546
1x IRF540
1x 7805
2x 1uF
1x 10uF

Ik gebruik zelf kleine NGK C6HSA bougies (branders/straalmotoren), maar die kunnen moeilijk verkrijgbaar zijn. Als je een paar jaar terug NGK belde zeiden ze dat ze niet bestaan, nu beter verkrijgbaar ivm al die scootertjes.

uit welk materiaal is de verbrandingskamer opgebouwd ?

Als je wilt testen met verschillende ontstekingsbronnen, maar eigenlijk geen warmte opnemende componenten in de kamer wilt hebben, is een tesla (achtige) generator misschien een idee.. gewoon hele kamer gebruiken als "vonk".

DE OLDE

Overleden

Op 5 maart 2014 18:59:54 schreef Skysoft:
uit welk materiaal is de verbrandingskamer opgebouwd ?

Als je wilt testen met verschillende ontstekingsbronnen, maar eigenlijk geen warmte opnemende componenten in de kamer wilt hebben, is een tesla (achtige) generator misschien een idee.. gewoon hele kamer gebruiken als "vonk".

Dan zou je een ruimte er om heen moeten zetten die op de zelfde temperatuur gehouden wordt zo dat geen warmte weg vloeit door de kamer-wand

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Die schakeling van GJ_ lijkt me een prima optie, maar ik heb er wel 2 kleine opmerkingen over; ik vind 5V wel wat weinig om de IRF540 goed open te sturen, en ik zou er toch wel een actieve clamp bij zetten, om de MOSFET te beschermen als de bougiekabel los is, of er om een andere reden geen vonk kan slaan over de bougie, waardoor de spanning over de primaire wikkeling veel hoger wordt, en mogelijk (afhankelijk van de primaire inductie en dI/dt) hoog genoeg wordt om de MOSFET in avalanche breakdown te drukken, of de bobine secundair intern over te laten slaan.

De actieve clamp kun je hier vinden: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1545364#1545364. Het gaat daarbij om de diode, zenerdiode en gateweerstand bij de MOSFET. Je zou ook dat schema kunnen gebruiken, waarbij je met R3, R4 en C3 kunt spelen om de frequentie en puls/pauze verhouding te veranderen als je dat wilt.

Overigens heb ik daar nog een prototype van liggen, en ik werk bij de HAN, dus als je die wilt lenen om mee te testen kun je me een mailtje sturen.

Je zou het ook heel simpel kunnen oplossen met een relais dat met een verbreekcontact zijn eigen spoelstroom onderbreekt; een beetje lomp, en niet de meest betrouwbare constructie, maar als je alleen hoeft te testen en de werking moet aantonen, kan dat best een optie zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 5 maart 2014 12:26:14 schreef rew:
De toegevoerde energie door de gloeiplug is heel makkelijk te meten: Stroom maal spanning. Ongeacht wat er in het datasheet staat is deze meting nauwkeuriger dan wat er al dan niet in het datasheet staat....

Volgens mij is het dan alsnog moeilijk te bepalen hoeveel warmte er daadwerkelijk door de temperatuuropnemers wordt opgenomen. En ook de gloeiplug zelf en omgeving zal warmte opnemen. De vlamtemperatuur is goed te achterhalen voor methaan en waterstof. Ook overige informative omtrent stoichiometrische verbranding (volledige verbranding) is goed te achterhalen bij de Gasunie. Nadat er een prototype is gemaakt zal het a.d.h.v. tests gekarakteriseerd worden. Hierna zal er gekeken worden of er bij andere brandstofmengsel hetzelfde resultaat verwacht/behaald wordt.

Op 5 maart 2014 12:46:13 schreef Lambiek:
[...]
Ok, dat is duidelijk.

Waarom neem je niet gewoon een standaard bobine op bijv 12VDC (in combinatie met de kleine bougie), als ontsteking kan je bijv een NE555 gebruiken in combinatie met een mosfet. Het gaat alleen maar om het ontsteken, dus het komt niet op timing aan.

Of maak iets met een thyristor.
https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&sou…

https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&sou…

Sorry, maar zoals ik al zei, ik heb echt weinig verstand van electronica! Ik heb VMBO gehad met natuurkunde en scheikunde vervolgens HAVO (zeer slecht vakkenpakket gekozen), vervolgens MBO werktuigbouwkunde (hoofdzakelijk dus mechanica) en nu volg ik HBO werktuigbouwkunde. Al met al dus weinig les over gehad.

Maar gelukkig bied internet een hoop info. Wat betreft de bobine. Zover ik overal lees moet dit AC zijn?
De NE555 is een Integrated Circuit? Wat is nu precies de werking? Het is een voorgefabriceerde chip met meerdere transistors?

De thyristor is een soort van transistor maar dan anders uitgevoerd? (2 transistors?).

En een mosfet zegt me het allerminst iets...

Op 5 maart 2014 13:04:23 schreef GJ_:
Simpel op te bouwen met 1 IC, wat losse rommeltjes, een bobine van de sloop en een FET:
[afbeelding]

Aantal vonken per seconde is instelbaar met de potmeter.
1x 1n4007
2x 1N4148
1x 10K
1x 270R
1x 470R
1x 100R
1x potmeter 10K
1x 74HC14
1x BC546
1x IRF540
1x 7805
2x 1uF
1x 10uF

Ik gebruik zelf kleine NGK C6HSA bougies (branders/straalmotoren), maar die kunnen moeilijk verkrijgbaar zijn. Als je een paar jaar terug NGK belde zeiden ze dat ze niet bestaan, nu beter verkrijgbaar ivm al die scootertjes.

Die bougies van NGK zijn voor mijn toepassing nog steeds te groot.

En bedankt voor het schema maar is het mogelijk als je iets meer info/diepgang zou kunnen geven?

Op 5 maart 2014 18:59:54 schreef Skysoft:
uit welk materiaal is de verbrandingskamer opgebouwd ?

Als je wilt testen met verschillende ontstekingsbronnen, maar eigenlijk geen warmte opnemende componenten in de kamer wilt hebben, is een tesla (achtige) generator misschien een idee.. gewoon hele kamer gebruiken als "vonk".

Voor mij toepassing op dit moment niet mogelijk. Ook doet mij vermoeden dat de afmetingen niet ten gunste komen van het eindmodel.

Op 5 maart 2014 21:35:42 schreef DE OLDE:
[...]

Dan zou je een ruimte er om heen moeten zetten die op de zelfde temperatuur gehouden wordt zo dat geen warmte weg vloeit door de kamer-wand

Goed idee maar de temperatuur fluctureerd. Dit lijkt me geen geode toepassing. Verder is de temperatuur niet in de gehele kamer op de dezelfde temperatuur maar zitten er wel op meerdere plaatsten temperatuuropnemers. Het lijkt me beter om alle verliezen te bepalen in plaats van iets continu op temperatuur te houden.

Op 6 maart 2014 00:44:37 schreef SparkyGSX:
Die schakeling van GJ_ lijkt me een prima optie, maar ik heb er wel 2 kleine opmerkingen over; ik vind 5V wel wat weinig om de IRF540 goed open te sturen, en ik zou er toch wel een actieve clamp bij zetten, om de MOSFET te beschermen als de bougiekabel los is, of er om een andere reden geen vonk kan slaan over de bougie, waardoor de spanning over de primaire wikkeling veel hoger wordt, en mogelijk (afhankelijk van de primaire inductie en dI/dt) hoog genoeg wordt om de MOSFET in avalanche breakdown te drukken, of de bobine secundair intern over te laten slaan.

De actieve clamp kun je hier vinden: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1545364#1545364. Het gaat daarbij om de diode, zenerdiode en gateweerstand bij de MOSFET. Je zou ook dat schema kunnen gebruiken, waarbij je met R3, R4 en C3 kunt spelen om de frequentie en puls/pauze verhouding te veranderen als je dat wilt.

Overigens heb ik daar nog een prototype van liggen, en ik werk bij de HAN, dus als je die wilt lenen om mee te testen kun je me een mailtje sturen.

Je zou het ook heel simpel kunnen oplossen met een relais dat met een verbreekcontact zijn eigen spoelstroom onderbreekt; een beetje lomp, en niet de meest betrouwbare constructie, maar als je alleen hoeft te testen en de werking moet aantonen, kan dat best een optie zijn.

Sommige termen zeggen me helemaal niks.
Mijn eigen gedachte (komt neer op je laatste regels volgensmij) is d.m.v. een voedingskast de bobine te voeden om vervolgens de vonk over te laten slaan via kabel en bougie. Volgesmij moet dit mogelijk zijn toch? Echter weet ik niet of de componenten het dan lang vol zullen houden.

Oh en trouwens het is een stageopdracht (momenteel dus weinig aanwezig op de HAN). Maar binnenkort heb ik weer een terugkomdag en nog enkele lessen die ik moet volgen. Ben u meerdere dagen aanwezig op de HAN of slechts op bepaalde tijdstippen? Misschien is het wel interessant om even langs te gaan.

Voor de rest bedankt voor het meedenken!

Lambiek

Special Member

Wat betreft de bobine. Zover ik overal lees moet dit AC zijn?

Nee, het is een pulserende gelijk spanning.

De NE555 is een Integrated Circuit? Wat is nu precies de werking? Het is een voorgefabriceerde chip met meerdere transistors?

Het is een timer IC, je kan er van alles mee doe. Bekijk dit eens.
http://talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%20-%…

Hier wat over thyristoren.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&am…

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&am…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je kunt niet zomaar met een "voedingskast" een bobine een gelijk- of wisselspanning geven en verwachten dat je een vonk krijgt. Je moet de bobine voor een bepaalde tijd (orde van grootte van een paar milliseconde) een gelijkspanning geven, waardoor er een stroom door de primaire spoel gaat lopen. Vervolgens kap je de stroom zeer abrupt af, waardoor de energie die in de spoel opgeslagen is plotseling vrijkomt, waardoor de spanning zo hoog oploopt dat er secundair een vonk overspringt. Dit is een inductieve ontsteking, omdat de energie in de spoel (bobine) wordt opgeslagen.

Vergelijk het maar met waterslag in een leiding; het water dat door een leiding stroomt heeft een bepaalde dichtheid en snelheid, en daarmee een bepaalde kinetische energie. Als je dan snel een klep dicht gooit, wordt het water snel afgeremd, en krijg je dus een drukpuls in de leiding. Als dat hard genoeg gaat, kan de leiding zelfs scheuren.

Circuits met thyristors werken anders; die slaan de energie op in een condensator, die meestal wordt geladen tot zo'n 300-400V, en via een thyristor in de primaire spoel van de bobine wordt gedumpt. Die werkt vervolgens als een gewone transformator, waardoor er hogere spanning aan de secundaire kant staat, en als die hoog genoeg is, wordt er een vonk getrokken over de bougie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens mij wil je de temperatuur gaan meten van het verbrandingsproces. Volgens mij werkt dat niet betrouwbaar. Volgens mij moet je zorgen dat de verbrandings kamer afgesloten is van de buitenwereld wat betreft de warmte. Dan verbrand je een afgemeten hoeveelheid gas, en meet je de opwarming van je kamer. Door nu de warmte-capaciteit van je kamer te kennen weet je de verbrandingsenergie van je gas.

Als je continue wilt meten zal je de ontstane warmte in je kamer af moeten voeren. Bijvoorbeeld door een warmte wisselaar in de kamer te zetten, water als "warmte-vervoermiddel" gebruiken en de flow en het temperatuurverschil meten.

Wat anderen hebben gedaan kan je makkelijk even googlen.
Ik vond:
http://chemistry.about.com/od/thermodynamics/a/coffee-cup-bomb-calorim…

als 1 van de eerste hits op "diy calorimeter".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je een bekende thermische weerstand van de binnenkant van de verbrandingskamer naar een ander punt (koelribben o.i.d.) hebt, kun je ook de temperatuur op 2 plaatsen meten, en de "spanningsval" over de thermische weerstand bepalen, waarmee je de thermische "stroom" kunt berekenen. Je moet dan natuurlijk wel wachten tot je een steady-state situatie hebt bereikt, of je moet een redelijk nauwkeurig model van de verschillende thermische capaciteiten en weerstanden hebben, dan kun je dynamische metingen gebruiken om de energiestroom te bepalen. Als je eenmalig een bepaalde hoeveelheid gas verbrandt, kun je dat zien als een cascade van RC filters, die reageren op een impuls.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 6 maart 2014 13:48:06 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 maart 2014 10:42:22 schreef Lambiek:
[...]
Nee, het is een pulserende gelijk spanning.

Euh, een bobine en een transformator komen toch op hetzelfde neer? Op Wikipedia zie ik bij de bobine gelijkspanning staan en bij transformator wisselspanning. Of is dit afhankelijk van de toepassing?

[...]
Het is een timer IC, je kan er van alles mee doe. Bekijk dit eens.
http://talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%20-%…

Hier wat over thyristoren.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&am…

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&am…

Als ik het goed begrijp wordt een thyristor gebruikt om grotere vermogens door te schakelen en de NE555 chips kan bijvoorbeeld in combinatie met een condensator gebruikt worden als timer om ervoor te zorgen dat de condensator voldoende opgeladen blijft?

Op 6 maart 2014 11:21:55 schreef SparkyGSX:
Je kunt niet zomaar met een "voedingskast" een bobine een gelijk- of wisselspanning geven en verwachten dat je een vonk krijgt. Je moet de bobine voor een bepaalde tijd (orde van grootte van een paar milliseconde) een gelijkspanning geven, waardoor er een stroom door de primaire spoel gaat lopen. Vervolgens kap je de stroom zeer abrupt af, waardoor de energie die in de spoel opgeslagen is plotseling vrijkomt, waardoor de spanning zo hoog oploopt dat er secundair een vonk overspringt. Dit is een inductieve ontsteking, omdat de energie in de spoel (bobine) wordt opgeslagen.

Vergelijk het maar met waterslag in een leiding; het water dat door een leiding stroomt heeft een bepaalde dichtheid en snelheid, en daarmee een bepaalde kinetische energie. Als je dan snel een klep dicht gooit, wordt het water snel afgeremd, en krijg je dus een drukpuls in de leiding. Als dat hard genoeg gaat, kan de leiding zelfs scheuren.

Circuits met thyristors werken anders; die slaan de energie op in een condensator, die meestal wordt geladen tot zo'n 300-400V, en via een thyristor in de primaire spoel van de bobine wordt gedumpt. Die werkt vervolgens als een gewone transformator, waardoor er hogere spanning aan de secundaire kant staat, en als die hoog genoeg is, wordt er een vonk getrokken over de bougie.

De condensator was ik nog even vergeten te vermelden.
Volgensmij haal ik het een en ander door elkaar.
Als er een spanning op de primaire spoel wordt gezet ontstaat er automatisch aan de secundaire kant een hogere of lagere spanning (afhankelijk van windingen)? als de primaire kring onderbroken wordt gaat via inductiespanning de secundaire spoel zijn werking doen.

Maar waarom heb ik dan een condensator nodig? Een condensator kan een bepaalde capaciteit opslaan welke gebruikt wordt voor de primaire spoel?

Zoals ik het nu lees (uit het eerste stuk en het laatste stuk) zijn beide mogelijk?

Op 6 maart 2014 12:39:41 schreef rew:
Volgens mij wil je de temperatuur gaan meten van het verbrandingsproces. Volgens mij werkt dat niet betrouwbaar. Volgens mij moet je zorgen dat de verbrandings kamer afgesloten is van de buitenwereld wat betreft de warmte. Dan verbrand je een afgemeten hoeveelheid gas, en meet je de opwarming van je kamer. Door nu de warmte-capaciteit van je kamer te kennen weet je de verbrandingsenergie van je gas.

Als je continue wilt meten zal je de ontstane warmte in je kamer af moeten voeren. Bijvoorbeeld door een warmte wisselaar in de kamer te zetten, water als "warmte-vervoermiddel" gebruiken en de flow en het temperatuurverschil meten.

Wat anderen hebben gedaan kan je makkelijk even googlen.
Ik vond:
http://chemistry.about.com/od/thermodynamics/a/coffee-cup-bomb-calorim…

als 1 van de eerste hits op "diy calorimeter".

Die calorimeters heb ik al eens gekregen en gelezen. Het voornamelijkste doel is om het compact te houden. Ik snap je inbreng maar er wordt hier gekeken naar een alternatieve oplossing welke compact in te zetten is.

En wat betreft de kamer, hier heb ik al meerdere ideeën voor. Luchtisolatie of ceramische materialen gebruiken (maar dat komt nog) om de temperatuur in de kamer te verhogen.
Trouwens de ontstane warmte kan redelijk nauwkeurig berekend worden aan de hand van complete verbranding. Echter zijn er een aantal beperkingen waar ikzelf rekening mee moet gaan houden in het ontwerp (maar dit laat ik even terzijde).

De afvoer van verbrandingsgassen wordt ook rekening mee gehouden.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Een (NE)555 chip is een circuit dat pulsjes (blokgolf spanning) kan genereren, met een interval en lengte die afhankelijk is van de kleine weerstandjes en condensators die er omheen zitten. Die chip kan maar relatief weinig stroom leveren; in ieder geval te weinig om direct een bobine mee aan te sturen. In plaats daarvan gebruik je dat signaal om een grote transistor aan te sturen, waarmee je de wel primaire zijde van de bobine kan schakelen.

Thyristors zijn een type transistor die je wel aan, maar niet meer (direct) uit kunt zetten; ze gaan vanzelf uit (en niet eerder) dan dat de stroom erdoor (bijna) 0A is geworden. In sommige (oudere) ontstekingscircuits worden wel thyristors gebruikt, maar omdat je een hoge spanning nodig hebt om mee te beginnen (300-400V) lijkt dat me hier onhandig en gevaarlijk.

Ik weet dat Lambiek het goed bedoeld, maar ik denk dat je de thyristor maar beter kunt vergeten. In plaats daarvan zijn er nog 3 andere types die in deze situatie bruikbaar zijn; bipolaire transistors, MOSFETs, en IGBT's. Hoewel de werking en manier van aansturen verschillend is, zijn ze voor jouw doel eigenlijk identiek; het zijn elektronisch gestuurde schakelaars, waarmee je de stroom door de primaire spoel van de bobine kunt schakelen.

Ik denk dat het voor nu handiger is om een heel simpel systeem te bouwen, met een relais, bobine, en condensator, waarmee je de rest van je concept kunt testen. Het circuit voor de ontsteking is een probleem dat al talloze keren is opgelost, en dat ligt naar mijn idee zodanig ver buiten je vakgebied, dat het niet onredelijk is om te stellen dat die ontsteking ingekocht zou kunnen worden, of ontworpen door iemand die meer verstand heeft van elektronica, zodat jij je op de rest van de opdracht kunt richten, in plaats van hier veel tijd aan te spenderen.

Hier vindt je een redelijk schema met uitleg: http://www.madteddy.com/igncoil.htm

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 maart 2014 15:56:58 schreef SparkyGSX:
Een (NE)555 chip is een circuit dat pulsjes (blokgolf spanning) kan genereren, met een interval en lengte die afhankelijk is van de kleine weerstandjes en condensators die er omheen zitten. Die chip kan maar relatief weinig stroom leveren; in ieder geval te weinig om direct een bobine mee aan te sturen. In plaats daarvan gebruik je dat signaal om een grote transistor aan te sturen, waarmee je de wel primaire zijde van de bobine kan schakelen.

Thyristors zijn een type transistor die je wel aan, maar niet meer (direct) uit kunt zetten; ze gaan vanzelf uit (en niet eerder) dan dat de stroom erdoor (bijna) 0A is geworden. In sommige (oudere) ontstekingscircuits worden wel thyristors gebruikt, maar omdat je een hoge spanning nodig hebt om mee te beginnen (300-400V) lijkt dat me hier onhandig en gevaarlijk.

Ik weet dat Lambiek het goed bedoeld, maar ik denk dat je de thyristor maar beter kunt vergeten. In plaats daarvan zijn er nog 3 andere types die in deze situatie bruikbaar zijn; bipolaire transistors, MOSFETs, en IGBT's. Hoewel de werking en manier van aansturen verschillend is, zijn ze voor jouw doel eigenlijk identiek; het zijn elektronisch gestuurde schakelaars, waarmee je de stroom door de primaire spoel van de bobine kunt schakelen.

Ik denk dat het voor nu handiger is om een heel simpel systeem te bouwen, met een relais, bobine, en condensator, waarmee je de rest van je concept kunt testen. Het circuit voor de ontsteking is een probleem dat al talloze keren is opgelost, en dat ligt naar mijn idee zodanig ver buiten je vakgebied, dat het niet onredelijk is om te stellen dat die ontsteking ingekocht zou kunnen worden, of ontworpen door iemand die meer verstand heeft van elektronica, zodat jij je op de rest van de opdracht kunt richten, in plaats van hier veel tijd aan te spenderen.

Hier vindt je een redelijk schema met uitleg: http://www.madteddy.com/igncoil.htm

Sparky bedankt voor de uitleg en bedankt voor de website!
Het is inderdaad de bedoeling om voor nu een simpele ontsteking te maken welke gemakkelijk voor het testen gebruikt kan worden. Me stage heeft een duur van 20 weken en zoals je al zei kan ik me beter focussen op de rest van de opdracht (wat ook de bedoeling was).

Toch helemaal top dat ik hier zulke fatsoenlijke en snelle reacties krijg. Op sommige forums kun je vragen stellen en antwoord verwachten van een aap...

Vandaag heb ik in ieder geval een mini bougie en de bobine uit amerika bested. Dit gaat nog wel even duren voordat deze binnen is. Ik laat wel weer van me horen als er nieuws is.

Lambiek

Special Member

Op 6 maart 2014 15:56:58 schreef SparkyGSX:
Ik weet dat Lambiek het goed bedoeld,.........

Ik bedoelde er eigenlijk mee te zeggen dat er meerdere manieren zijn om een ontstekings systeem te maken. :)

Op 6 maart 2014 16:39:31 schreef melvin_vb:
Toch helemaal top dat ik hier zulke fatsoenlijke en snelle reacties krijg. Op sommige forums kun je vragen stellen en antwoord verwachten van een aap...

We proberen allemaal ons best te doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.