Dremel L300 storing

Hoi allemaal,
Vanmorgen pak ik m'n Dremel, na een minuutje op verschillende toerentallen en wisselende belastingen te hebben gedraaid, begint hij (mogelijk een zij gezien de aard van de klachten ;-)) bij het opnieuw starten al ploffend en brommend op een veel te laag toerental te draaien.
De koolborstels zijn 7 mm lang. Zijn ze mogelijk versleten? Ze raken nog wel goed.
Ik heb de ontstoor condensator van de 220V voeding verwijdert en het printje onder de regelaar knop met perslucht schoon gemaakt. Mag niet baten.
De Dremel heb ik een paar jaar en nog niet zo heel veel gebruikt. Eens in de 2 à 3 maanden.

Wie weet raad?

loopt het ding zonder borstels zo dat een slinger aan de kop het anker uit laat lopen? zo ja is wrs het anker overleden. zo nee check de lagers..

deze dingen hebben ook vaker last van aan/uit knoppen die vuil worden en gaan bakken. je kunt het ding ook eens testen op een regelbare labo voeding. op gelijkspanning werken ze ook. wel de snelheids regeling eruit laten dan, deze werkt op ac spanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lagering loopt als een zonnetje.
Contactjes heb ik inmiddels gecontroleerd en gereinigd. Zien er niet verontrustend uit.
Spoelen heb ik doorgemeten. Stator wikkelingen ieder 30 Ohm.
Klopt het dat alle rotor wikkelingen met elkaar gekoppeld zijn?
Afhankelijk van de plaats waar ik meet loopt weerstand op van 27 naar 54 Ohm.

Mogelijke oorzaken:
- Te ver afgesleten koolborstels. (geen idee hoe lang ze ooit geweest zijn)
- Regel elektronica heeft het begeven.

Wat denken jullie?

of de borstels het probleem zijn kun je testen door ze even 1mm langer te maken door de litze wat langer te maken door de houder te verbuigen. de stator wikkelingen zijn idd allemaal aanelkaar doorverbonden. als je meet wel direct tegenover elkaar doormeten, als de borstels even 2 wikkelingen samen pakken klopt de meting niet. mocht je dan nog geen bijna gelijke waarden meten is de stator toch gaar. als hij draait vonkt de stator dan steeds op dezelfde plek? dat is doorgaans de rotte wikkeling..

als de motor op toeren duidelijk vonkt op de borstels en een amperemeter in serie ook sterk wisselt van aflezing is de stator echt stuk. stators gaan niet alleen door overbelasten stuk, maar ook door centrifugaalkracht en soms komen de lamellen waar de borstels over schuiven los van de rest van het anker. dat heb ik al vaker gezien bij een dremel lookalike..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 maart 2014 18:04:39 schreef testman:
of de borstels het probleem zijn kun je testen door ze even 1mm langer te maken door de litze wat langer te maken door de houder te verbuigen. ..... als hij draait vonkt de stator dan steeds op dezelfde plek? dat is doorgaans de rotte wikkeling..

als de motor op toeren duidelijk vonkt op de borstels en een amperemeter in serie ook sterk wisselt van aflezing is de stator echt stuk. ...

Koolborstels zijn hier niet voorzien van litze, de drukveer zorgt ook voor de elektrische verbinding.
Koolborstels zijn niet zichtbaar bij gesloten behuizing. Dus evt. vonken slecht waarneembaar.
Ik zal de rotorspoelen (of heet het toch stator) nog eens doormeten mbv. jouw info testman.

Antwoord waar je niet op zit te wachten...
Mijn ervaring is inmiddels dat de imitatie dremels die te koop liggen bij de bouwmarkten veel beter presteren dan een echte !
En die kosten slechts 2 tientjes.
Voor het fijne werk, gebruik ik een proxxon.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
jerome

Golden Member

Een anker controleren op sluiting of onderbreking kan door een lage gelijkstroom op de borstels te zetten en dan zeer traag aan de kop te draaien. De stroom moet nagenoeg dezelfde blijven, ongeacht de stand van het anker.

klopt, ik heb het al vaker met een 5v voeding getest. anker langzaam laten draaien en kijken of de stroom niet verandert op 1 plek.

laatst had ik ook zo'n raar probleem met een stel hakhamers. deze lieten een b16 uitvallen met aanzetten, maar met licht ingeknepen knop ging het net goed. bleek de elektrische koppeling voor de kop te laten draaien vervuild te zijn, maar na schoonmaken werkt ehet ding nog niet goed. vol gas vonkte het anker enorm en de amperemeter ging ook op en neer. na het openen van de schakelaar/ potmeter bleek de potmeter geheel versleten te zijn van het stof en schuiven. de motor liep dus maar net hoe de wind waaide. de snelheidsbegrenzing remde steeds de motor af en zodoende vonkte de motor nogal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 maart 2014 21:11:00 schreef Gadget_inc:
Antwoord waar je niet op zit te wachten...
Mijn ervaring is inmiddels dat de imitatie dremels die te koop liggen bij de bouwmarkten veel beter presteren dan een echte !
En die kosten slechts 2 tientjes...

Op't werk gebruik ik er een van de Aldi. Gaat al jaren mee.
Omdat de mijne van de Aldi het ook al snel begaf heb ik toen voor een Dremel gekozen. Maakt inderdaad qua levensduur niet veel uit.
Daar ga ik de volgende keer niet extra voor betalen.

Die Proxxon, is dat wel kwaliteit?

Die anker test op 5V DC ga ik binnenkort doen. k'Ben benieuwd.

Iets mis met CO ?
Of mis gegaan met quoten, stond zojuist iets heel anders....

Die proxxon (losse voeding) echt heel fijn !
Volgens mij is de oudste die ik heb (uit een erfenis, van een zeer goede vriend) zeker minimaal 40 jaar oud.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

dremel was gewoon het eerste met dat spul wrs. heb er zelf ook 1 die een 10 jaar oud is ondertussen. heb alleen de netkabel vervangen omdat het een stug kreng was. de onderdelen van dremel zijn vooral aan de prijs, echter gaan die slijpschijfjes wel langer mee als die dingen van 5 euro de 40 ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Anker getest op 5 V DC.
Koolborstels geïsoleerd van de regel elektronica.
Tijdens het met de hand rond draaien van het anker varieert de stroom van 0,08 A tot ca. 0,23 A. Af en toe zie ik ook 0,3.. voorbij flitsen.
M'n DMM staat op 20 A bereik. (Eerst volgend kleiner bereik is 200 mA.) Dus wel een beetje grove uitlezing.

Zo op het oog ziet het anker er gaaf uit. Ik ruik ook geen "onraad".

Moet ik er bij deze waarden vanuit gaan dat het anker defect is?

je hebt wel die waarde continu als je op die plek blijft stilstaan? want even een hogere stroom is normaal als je op 2 lamellen tegelijk staat. de borstels moeten op 1 lamel staan met de meting, dan mogen deze niet veel verschillen in stroom onderling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb al van 3 dremels de snelheidregeling kapot zien gaan, die nog niet oud waren.
Daarna een proxxon gekocht (http://www.proxxon.com/en/micromot/28472.php?list Die dacht ik), werkt nog steeds prima, is al meer 'mishandeld' dan die dremels.

een accu model dremel heb ik ook al eens onder handen gehad met rotte regeling. de eigenaar vond een schakelaartje en alleen max vermogen ook goed dus heb ik het daarmee weer aan de gang gekregen..

punt met die dingen is toch de te zware belasting vaak, er zit amper motorstroom begrenzing op en de motorregeling is op laag toeren veel sneller stuk omdat de regeling oververhit raakt, de motor is tevens de koeling..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 maart 2014 10:08:50 schreef testman:
je hebt wel die waarde continu als je op die plek blijft stilstaan? want even een hogere stroom is normaal als je op 2 lamellen tegelijk staat. de borstels moeten op 1 lamel staan met de meting, dan mogen deze niet veel verschillen in stroom onderling.

Stroom is bijna overal anders.
Wanneer ik de rotor ronddraai van 12 naar 3 naar 6 uur,
is de stroom om 12 uur 80 mA.
Loopt vanaf 2 uur op tot 210 mA om 5 uur. Daar zit ook een punt van 330 mA. (2 lamellen onder de borstel?) om 6 uur is de stroom weer 80mA. Logisch, de nadere helft van de rotatie is het spiegelbeeld van de eerste.

Behoorlijke verschillen denk ik...

het zou zo moeten zijn dat de borstels net zo breed zijn als 1 lamel breed is. je kunt dus met richtwerk altijd 1 set lamellen pakken. evengoed is 80ma over 330ma niet goed. we hebben het niet over per kwartier op de stator, maar eerder enkele mm per stap. eigenlijk precies de dikte van de koolborstels in de draairichting..

evt anker eruit halen en met een stel spijkers of dergelijke de lamellen testen. als je maar goed kunt zien of je geen 4 lamellen pakt als de stroom zo hoog is..

evengoed denk ik dat het ding over en uit is. laag toerental is slechter omdat de koeling ook een stuk minder is, dus regeling en motor worden heter bij zwaardere lasten.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 8 maart 2014 15:45:04 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik deed het op deze manier
http://www.uploadarchief.net/files/download/anker-test.png
En dan anker steeds wat verdraaien. De meter moet op iedere lamellenset hetzelfde zijn.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 8 maart 2014 12:53:29 schreef testman:
een accu model dremel heb ik ook al eens onder handen gehad met rotte regeling. de eigenaar vond een schakelaartje en alleen max vermogen ook goed dus heb ik het daarmee weer aan de gang gekregen..

punt met die dingen is toch de te zware belasting vaak, er zit amper motorstroom begrenzing op en de motorregeling is op laag toeren veel sneller stuk omdat de regeling oververhit raakt, de motor is tevens de koeling..

Was hier geen sprake van. M'n nieuwe die ik via de garantie kreeg helemaal volgens het boekje in laten lopen, maar hij doet het nu al niet lekker (blijft stinken) en gebruik hem dus ook zo goed als nooit, beter een die 'werkt' als ik echt niet zonder kan dan weer een kapot en niets hebben wanneer ik niet met andere gereedschappen kan werken.

Ik heb hier alleen maar Proxxon machines staan. Echt goed spul!! Je moet deze machines uiteraard niet mishandelen maar gebruiken waarvoor deze gemaakt zijn.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zaterdag 8 maart 2014 20:05:56 (42%)

I love it when a plan comes together !
EricP

mét CE

Toch ben ik best blij met mijn Dremel 400-tje. Paar jaar geleden gekocht toen de zoveelste 'wannabe' het begaf. Het is natuurlijk wel 'Dremel', dus je betaalt ook voor het logo... Maar tot op heden is de machine bestand tegen de mishandelingen die die moet ondergaan.

Nog geen Proxxon gehad. Ik heb een hekel aan dat merk gekregen omdat ik ze ooit eens wat over een zaagtafeltje gevraagd heb en (ook bij nog een keer proberen) alleen maar commercieel geblaat als antwoord kreeg - en inhoudelijk natuurlijk niks zinnigs...

Voor de TS: als ik het zo lees, dan is het einde oefening. Ik denk dat het ding te heet geworden is...

heb net even naar het typenummer gekeken, maar de mijne is een type 398. dat is blijkbaar een model uit de pro reeks ( was een cadeau dus wist dat niet ) zou dremel eenzelfde systeem als bosch hebben met degelijkere machines miss ( groene bosch en blauwe ). de 300 ligt op t werk ook, wordt steeds vaker gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry voor het omhoogschoppen vaneen oud topic, maar het bevat nuttige informatie (ik heb er zeker wat van opgestoken in ieder geval) en ik heb er nog een paar details aan toe te voegen:

• De 'triac' die in de toerental-knop zit is bij veel Dremel modellen gelijkwaardig aan / te vervangen door de st z7m triac sot-223 die online voor een habbekrats te koop is.

• Mijn Dremel 300 ging alleen nog op 'volgas', oftewel hij ging meteen bij inschakelen op vrijwel het maximale toerental. Hij is weliswaar al jaren oud is maar heeft echt nog niet veel uren gemaakt. Het gedeelte onder de toerental-schakelaar bleek zó vuil dat je de ondergrond niet meer kon zien. Ik heb hem wel een keer uitgeleend en daar is hij niet schoner van geworden.. Puur dit vuil zorgde er voor dat het toerental niet meer te regelen was. Simpelweg schoonvegen met een stukje papieren doek loste het probleem op.

• Toen werkte de toerental-regeling weer maar op de laagste stand draaide hij veel langzamer dan hij ooit gedaan had. Enerzijds mooi dat het toerental-bereik nu veel praktischer was maar dit is (helaas) niet normaal. Ook liep hij nogal schokkend / haperend / trillend. Weliswaar mooi regelmatig haperend, maar niet mooi soepel. Hoewel de koolstofborsteltjes en de koperen lamellen waar ze tegen raken er nog prima uit zagen naar mijn menig, zat er nog wel wat zwart koolstofpoeder op, maar het was niet dramatisch vuil of zo. Ik had niet gedacht dat dit het verschil zou maken, maar omdat ik hem toch weer open had en om zeker te zijn nog wat opgewreven met een stukje keukenpapier.. alles weer in elkaar gezet.. Probleem opgelost! De lamellen / koolborstels zijn dus wel degelijk heel gevoelig voor stof en vuil!

Tip: de oriëntatie van de koolstofblokjes onthouden bij het uit elkaar houden door ze te merken of bij het terugzetten te zorgen dat je de kant die het meest beschadigde / onregelmatige randje heeft, zodanig terug te steken, dat die aan de kant zit waar de rotor naartoe beweegt. Want zo heeft hij waarschijnlijk gezeten en daardoor is die kant het meest rafelig en op die manier past hij het beste terug.