ideeën pws (profielwerkstuk)

Hallo,

Ik zit in VWO 5 nu en moet dit en komend schooljaar een profielwerkstuk maken. Ik vroeg me af of jullie nog leuke ideeën hiervoor hadden. Het liefst zou ik iets met printplaten maken doen, aangezien ik sinds kort mijn lichtbak af heb(nog niet getest met print). Daar moet ik nog steeds foto's van posten bedenk ik me nu, maar voor een eerste indruk zie topic

Ook had ik ooit het idee om een versterker te maken, maar ik weet niet of je daar een heel profielwerkstuk aan kunt wijden.

Bij voorbaat dank!

Een versterker is toch vooral nabouwen.

Ik zou meer iets doen met robotics, sensoren en/of mobiel. In combinatie met een actueel vraagstuk zoals zorg, logistiek of veiligheid.

Misschien iets met energie zoals een ultra slimme thermostaat zoals de Toon van Eneco maar dan goedkoper. Ik vraag me namelijk af hoeveel je terugverdient als je zo'n ding van 300 euro moet kopen.

klein is fijn

Moderator

Het eerste idee is om zelf wat rond te zoeken, je bent niet de eerste die deze vraag gesteld heeft:
http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=ideeen+prof...amp;sort=0

Dank voor het idee K7Jz! ik zal het er over hebben met mijn partner.

@klein is fijn, ik had daar idd al op gezocht maar niet aandachtig genoeg alles doorgenomen zie ik nu. Ik zal hier nogmaals naar kijken, maar toch als je nog een goed idee heb, laat het weten!

Hallo,

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je kennis. Toen ik mijn pws deed kon ik al microcontrollers programeren en maakte daarom vrij snel de basis van een robot en ging daar op door.

Kon ik dat niet dan was de robot opzich al een pws.

betreft mijn kennis,
ik weet hoe je een printplaat moet etsen en heb daar nu dus ook de spullen voor
van de meeste componenten weet ik globaal wat ze kunnen :p
ik kan in javascript programmeren en in TI basic voor mn rekenmachine, dit jaar leer ik ook nog C# met informatica.

Een simpele robot moet dus zeker lukken. Ik zit echter erg te twijfelen of we iets analoogs of digitaal willen maken. Bij digitaal zie ik er vooral tegenop om het programma in de uC te laden. Of hoeft dit niet zo'n een probleem te zijn?

Ik heb zo'n 3 jaar geleden mijn profielwerkstuk over versterkers gedaan. Daar kun je wel een heel werkstuk aan wijden, maar als ik er op terug kijk had ik zo veel beter kunnen doen. Precies zoals K7jz zegt, vooral nabouwen.

Met microcontrollers/computer-interfaces of een regeltechniek gerelateerd ding (zoals de thermostaat) kun je al een veel mooier verslag maken. Het eindresultaat spreekt misschien minder aan dan een versterker, maar dat valt reuze mee: een zelf bedachte, uitgevoerde en mooi afgewerkte thermostaat krijgt veel meer lof dan een nagebouwde versterker.

Een programma in de uC laden is niet zo'n probleem. Ik heb een lange tijd niks met microcontrollers gedaan omdat ik met zo'n velleman serieel bordje aan het kloten was... tot ik een PICkit2 clone kocht via CO, toen omdat ik meedeed aan het CanSat project van de TUdelft. Er ging een wereld open, en sindsdien doe ik met regelmaat dingen met microcontrollers. Tot grafische schermen aan toe. Hoewel de hoofdmoot versterkers blijven. ;)

Mijn advies: met een digitaal onderwerp, en misschien een stukje analoge sturing, krijg je een mooier resultaat. En misschien kun je een professionelere textverwerker dan Word gebruiken, dat was voor mij net zo'n openbaring als van de vuileman naar de PICkit2 clone. Geeft geweldig resultaat.

Wat je ook gaat doen, succes! ;)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dankjewel voor je reactie :) Dit gaat ons zeker goed op weg helpen in onze keuze.

Hoi,

Een kennis van mij had vorig jaar een effectpedaal nagebouwd en daar zn profielwerkstuk over geschreven. Was op zich een heel mooi stukje werk met een goed verslag. Wat me opviel was dat hij qua electronica-kennis niet echt diep gegaan was, dus daar valt op zich een keus te maken, ga je met weinig electronicacomponenten aan de slag, en diep je dat ver uit, of zoek je het meer in de beschrijving van het proces en de resultaten.

Ik heb ook even je lichtbakproject bekeken,en daar schrijf je "In de toekomst wil ik er nog een uC in verwerken", dus als je twee vliegen in één klap wilt slaan zou je natuurlijk een timer kunnen maken voor je lichtbak, dit is m.i. wel voldoende uitdaging om ook een profielwerkstuk over te schrijven (maar ik ben geen docent).
Wellicht kun je uitgaan van een Arduino of Trinket (http://www.hobbyelectronica.nl/product/adafruit-trinket-5v-logic-mini-microcontroller/) het laden van Software in dat soort bordjes zou geen probleem moeten zijn. Hoe je het dan verder aan wilt pakken met instellen, display aansturen, en de tl buizen uit- dan wel aanzetten kun je dan mooi zelf uitzoeken en beschrijven :)

@translucent Op zich een goed idee om mn lichtbak te combineren met pws. Maar ik denk dat ik deze liever op mn gemak later afmaak.

Zelf zat ik op You tube nog wat te zoeken en ik denk dat ik een LED globe wil maken. De docent vind het een goed idee maar moest nog ff nagaan of het allemaal echt mocht enzo.

In ieder geval bedankt voor het op weg helpen allemaal!

Ik heb vorig jaar voor profielwerkstuk een robotarm gebouwd, met 4 servo's. Deze met een arduino aangestuurd. En dan met een kleuren sensor de arm blokjes op kleur laten sorteren.