Transistor in H-brug wordt te warm

Beste CO'ers

Ik heb hier op een breadboard een H-brug gemaakt welke ik aanstuur met een µC. Nu heb ik het probleem dat het motortje niet draait maar een van de onderste transistoren (afhankelijk van links of rechts) veel te warm word (ik kan deze zelf niet langer dan een seconde vasthouden). De weerstanden die in serie staan met de basissen van de transistoren hebben een weerstand van 440 Ohm. de transistoren die ik gebruik zijn een BC547 (onderste op foto) en BC557 (bovenste op foto).

Kan iemand mij vertellen wat er fout is?

Alvast bedankt

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_20140313_184932.jpg

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Een schema zou ook wel handig zijn kunnen we toch meer zien.

Even een belangrijke vraag is het er echt maar 1 tor die te warm word?

Als het er maar 1 is dan kan die te klein zijn voor de stroom die er loopt maar ik denk dat je hem niet ver genoeg open stuurt. Een tor die maar voor de helft open staat word veel warmen dan een tor die volledig in geleiding is.

Dat valt echter beter te beoordelen met een schema. Die mag ook met de hand getekend zijn als het maar wel een beetje netjes is getekend.

PS
gegevens van de motor kwa stroom verbruik is ook wel handig. De torren die je gebruikt kunnen maar 100mA en iets van 600mW aan vermogen disiperen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 13 maart 2014 19:10:26 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb vlug een schema getekend en ook de stroom gemeten door het motortje, deze is namelijk 80mA.

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20motor%20control.png

De software instellingen voor de full h-bridge module zullen niet goed staan.
Controleer het CCP1CON-register.
De bovenste torren moeten geinverteerd aangestuurd.

Lambiek

Special Member

Volgens jou schema: Als T3 laag is (en T4 hoog) en op T2 staat je pwm (en T1 laag) dan zou de motor moeten draaien. Of als T4 laag is (en T3 hoog) en op T1 staat je pwm (En T2 laag) dan zou de motor de andere kant op moeten lopen.

Maar ik zie nog iets anders op je schema je gebruikt een 16F684, die heeft maar een HPWM (CCP1) poort. Gebruik je die ook, of maak je zelf je pwm met software? Als je één HPWM gebruikt, en één software matige pwm dan kon dat ook wel eens fout gaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de aansluitingen heb ik al meermaals gecontroleerd en zijn volgens mij correct.

Uit de datasheet haal ik dat in de "forward" mode, RC2 gemoduleerd is, RC5 hoog is, RC3 en RC4 laag zijn.

In "reverse" is RC4 gemoduleerd, RC3 hoog, RC5 en RC2 zijn laag.

Nu heb ik de code zo dat als RA1 hoog is, dat de H brug in forward gestuurd word, als ik dit na meet klopt dit (RC2 gemoduleerd, RC5 hoog, de rest laag). Dus transistor T3 en T2 worden aangestuurd en bij deze overhit T2.

In reverse, als RA2 hoog is, loopt dit analoog; RC4 gemoduleerd en RC3 hoog, de rest laag. Hierbij overhit T1.

I.v.m. het in verzadiging sturen van de transistoren, ik heb dit nagerekend en een weerstand van 12,5 kΩzou geschikt zijn. Dus heb ik even 10 kΩ geplaatst maar ook hier worden dezelfde transistoren warm.

Zoals al eerder gezegd, je hebt bovenin pnp- torren, die moeten geinverteerd aangestuurd. Nu maak je sluiting.

En 12,5 k is veel te hoog.

benleentje

Golden Member

RC4 gemoduleerd en RC3 hoog, de rest laag. Hierbij overhit T1.

Dus maw
RC4 gemoduleerd >> de rechter boven tor in pwm mode
RC3 hoog >> Links onder staat in geleiding.

Tot zover lijkt dit een normale aanstuur situatie alhoewel meestal de onderste torren gemoduleerd worden vanwege de eenvoud kan dit natuurlijk wel.

Echter gaan we verder
de rest laag. >> De rechter onder tor staat uit. Maar de linker boven tor staat aan. Alle toren in de linker tak staan dus aan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Uit de datasheet haal ik dat in de "forward" mode, RC2 gemoduleerd is, RC5 hoog is, RC3 en RC4 laag zijn.

Je staat de boel in sluiting te sturen op deze manier.

En in welke datasheet staat dat?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

T3 is AAN als RC2 LAAG is!
T4 is AAN als RC4 LAAG is!

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Bedankt voor jullie hulp. Ik had de BC557's inderdaad verkeerd aangesloten. Ik ging ervan uit dat deze ook hoog actief waren wat dus niet zo is.

Nogmaals bedankt iedereen :)

Op 14 maart 2014 19:33:32 schreef any13:
Nu heb ik de code zo dat als RA1 hoog is, dat de H brug in forward gestuurd word, als ik dit na meet klopt dit (RC2 gemoduleerd, RC5 hoog, de rest laag).

Mwah. Dit klopt wel(*): "Rest laag" betekent RC4 laag -> T4 aan.

T4 en T2 staan dan tegen mekaar te touwtrekken. Kennelijk wint T4. zodat over T4 rond de 0.2V komt te staan en T2 een hoge spanning en een hoge stroom te verduren krijgt, zodat ie (te) warm wordt....

(*) Klopt dus dat de boel heet wordt met deze aansturing.

[edit] te laat. was al niet meer nodig zie ik. Oh well..

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De werking op zich wel, links en rechts is geen probleem.

Nu merk ik echter wel dat het motortje trager draait met H brug tegenover als ik dit rechtstreeks op de voedingsspanning aansluit.
Ook merk ik een kleiner koppel.

Na wat gemeten te hebben heb ik ook gezien dat bij een PWM van 100% de uitgangsspanning op een PWM pin maar 4,5V bedraagt bij een voedingsspanning van 5V. Tussen de aansluitingen van de motor meet ik ongeveer 3 mV minder dan de voedingsspanning wat verwaarloosbaar is.

Graag zou ik toch weten waarom ik een kleiner koppel heb.

flash2b

Special Member

Spanning val over de C-E van elke geleidende transistor. Deze is niet 0V!

benleentje

Golden Member

Precies elke transistor heeft wat spannings verlies soms loopt dat op tot meer dan 1v per transistor. Hoeveel dat is en bij hoeveel stroom kan je opzoeken in de dat sheet.

Overigens las ik dat je 80mA door de motor heb lopen dan zit je met deze transistoren toch veel te klein. Zeker als de motor blokkeert.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 maart 2014 18:27:53 schreef any13:
Na wat gemeten te hebben heb ik ook gezien dat bij een PWM van 100% de uitgangsspanning op een PWM pin maar 4,5V bedraagt bij een voedingsspanning van 5V. Tussen de aansluitingen van de motor meet ik ongeveer 3 mV minder dan de voedingsspanning wat verwaarloosbaar is.

Dit verwacht ik precies andersom. De CE overgang zal bij verzadiging normaliter rond de 0.2V zitten. daar rekent ierdeen mee. Maar als een tor 100mA aankan en je dat er ook echt doorheen stuurt, zou het me niet verbazen als het significant meer wordt. Maar goed, jij meet 4.5V (ik denk over de motor), dus dat is maar 0.25V over iedere tor.

Een uitgang van een CMOS microcontroller heeft een uitgangsimpedantie van ongeveer 30 ohm. Hmm. Als je die met 0.5mA belast (10k) dan zou ik rond de 15mV spanningsval verwachten. Meer dan de 3mV die je meet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/