elektrische autokrik

Hallo
Ik wil een elektrische auto krik gaan gebruiken voor een in hoogte variabele machine.
Deze krik heeft 12 v en 150 w vermogen
Volgens p=uxi zou I 12,5 amp moeten zijn
Mijn vraag is welke waarde moet de transformator en gelijk richter hebben vanuit 220v en heb ik aan 1.5 mm kwadraat aansluit kabel genoeg .
Ik zelf kom bij de trafo uit op een 150va vermogen trafo uit maar ik weet niet of gelijk stroom een ander vermogen moet hebben.
Bij de kabel ga ik uit van een normale huis aansluiting waar 16 amp doorgaat.

pa3gws

Golden Member

Ik denk dat bij de eerste aanloop de stroom ver over de 12,5 A heen gaat.
Een trafo van minimaal 300 VA zal zeker geen overbodige luxe zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Die kabel is waarschijnlijk te dun - afhankelijk van de lengte. Als jij bij 230V 5V spanningsval hebt, dan is dat best acceptabel. Je praat dan over een dikke 2%.
Als je bij 12V 5V spanningsval hebt, dat doet dat veel meer pijn - ruim 40%...

Voor de 220V is 1,5 mm2 voldoende. Voor de 12V is dat erg dun.Wat betreft vermogen van je trafo: ik zou hem hoger nemen: je hebt geen 100% rendement.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Lambiek

Special Member

Zo'n motor trekt 3 tot 6 maal I_NOM, dus met 150W ga je dat niet redden. En wat denk je als de motor onder belasting aan moet lopen, als er gewicht op staat dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Als brugggelijkrighter een accu lader gebruiken, en Als condensator een kleine accu. Kabels naar motor kort houden en dik, 1,5 is wat magertjes.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou inderdaad ook gewoon een 12v accu gebruiken, die je altijd aan een druppellader houdt. Dan heb je geen grote trafo meer nodig.

Aan een accu heb ik ook gedacht maar om milieu en veiligheids redenen zou ik het liever via het 220 v of 380v aansluiting doen.
Het blijkt dat de trafo aanmerkelijk groter gekozen moet worden met een bij passende bruggelijkrichter moet het toch mogelijk zijn.
De krik komt uit de caravan wereld en een kabel is er al bij weet niet hoe dik die is
Dank voor jullie reactie

Shiptronic

Overleden

kosten technisch word een trafo aan koper al snel duur. maar bij een caravan is toch een auto met 12 V accu in de buurt ?

misschien een oude accuboormachine lader + accu?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 16 maart 2014 22:39:03 (53%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 16 maart 2014 22:35:16 schreef Shiptronic:
maar bij een caravan is toch een auto met 12 V accu in de buurt?

De TS wil de krik voor iets anders gaan gebruiken.

Ik wil een elektrische auto krik gaan gebruiken voor een in hoogte variabele machine.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 maart 2014 09:06:22 schreef Lambiek:
[...]
De TS wil de krik voor iets anders gaan gebruiken.
[...]

Een machiene om zijn caravan af te stellen? ;-)

sorry voor mijn late reactie
De krik zal gebruikt worden in een hout fabriek als proef opstelling ter verbetering van een productie proces dwz het uitproberen daarvan.
Daarom wil ik op de werkplek geen batterijen of iets dergelijks gebruiken.
Ik heb nog een alternatief waarmee ik twee krikken tegelijk in hoogte kan verstellen
Met een 0,37 kw motor met vertraging kast en naar twee kanten een uitgaande as kan ik de twee krikken bedienen .
Dank voor jullie reactie

Beste
kun je eens een test doen met een accu, en daarbij de start stroom meten?
Misschien lukt het met een stroom begrensde 15 ampere voeding?

Eddy

Motor is weleens waar 150 watt, maar wie zegt dat hij het volledige vermogen nodig heeft voor je toepassing?

Makkelijker is het om eerst even de mechanica even uit te rekenen (hoeveel gewicht moet hij bijvoorbeeld in een bepaalde tijd om hoog krijgen). Dan heb je al een idee van het vermogen.

Is het gebruikelijk het vermogen op te geven bij nullast...

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hallo
Het te liften machinedeel bevat een drie tal motoren een aantal walsen en de constructie
Een 1000kg pompwagen kan het met gemak opbeuren , ik schat zelf dat het rond 750 kg aan gewicht weegt.
De tijd is niet van belang omdat dit in de totale afstelling vervaagt.
Het moet een afstand van 15mm overbruggen .
Nu is het zo dat door tijd gebrek ik een 16mm draadstang heb gebruikt dus eigenlijk een machine stelbout maar dan verlengt , die gemakkelijk door de bediener te bereiken is.
Soms ligt de oplossing toch in een simpeler manier dan je denkt.