ASK (de)modulatie

Dag heren,

De volgende vraag is aangebroken. Ik dien een ASK (de)modulator op te zetten, maar hier helemaal niets over te vinden in het boek. Demodulatie dient te geschieden met een comperator. Heeft iemand een goede bron waarbij wordt uitgelegd hoe het ontwerp van een ASK-circuit tot stand kan komen? Of kan iemand dit even uitleggen? Momenteel gebruik ik voor modulatie een functie generator die ene binair signaal opwekt ipv een sinus als informatiesignaal. Dit vermenigvuldig ik, maar waar moet ik rekening mee houden qua amplitudes en frequenties?

Mvg,

EricP

mét CE

Ik snap je vraag niet helemaal. Als je een sinus hebt en die ga ja ASK moduleren, dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat de signaalsterkte binnen hetgeen is wat je verbinding (of zender) lust. Maar wel zo groot mogelijk. Voor de frequentie moet je onderscheid kunnen maken. Als jij een 100kHz carrier met 200kHz gaat moduleren, dan snap je zelf ook wel dat dat met ASK niks gaat worden...

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Meestal heb je trouwens maar twee niveaus: aan en uit. Welke van de twee '1' is en welke '0' mag je dan nog kiezen. :)
Uit is duidelijk, Aan lijkt me ook duidelijk. Gewoon het vermogen wat je uit wilt zenden.

Voor de frequentie kies je waarschijnlijk het beste de frequentie waarop je ontvanger ontvangt. ;) Bijvoorbeeld 433.92 MHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Heren bedankt voor de reacties, Ik heb onderstaande schakeling gerealiseerd en dat is dan zonder envelope detector, maar gewoonweg met een filter. en @EricP: de vraag was meer of er dingen waren waar rekening mee gehouden moet worden (Bij AM is dit modulatie diepte), maar dit bleek niet echt het geval te zijn.

http://www.afbeeldinguploaden.nl/photo/view/62360/i74

Frederick E. Terman

Honourable Member

Modulatiediepte heb je hier natuurlijk nog steeds.

Uit is duidelijk, Aan lijkt me ook duidelijk. Gewoon het vermogen wat je uit wilt zenden.

Wat bedoel je precies met 'zonder envelope detector'? Wat doet D1 dan?

Ik denk trouwens dat de bedoeling is dat je detector het bij verschillende ingangsamplitudes blijft doen.

Bij je huidige schakeling reageert de laatste opamp op het minste of geringste ruisje, zodat je altijd een 1 ziet (als de gelijkspanningen op de ingangen even groot zijn), òf de uitgangsspanning zit stijf tegen de voeding aan als de signaalspanning wat lager wordt, zodat je altijd een 0 ziet.

De gewone ASK detectors zijn van 'nog net te ontvangen' tot 'knuppelhard signaal' tamelijk laconiek over de signaalsterkte. Als ze eenmaal een paar nullen en enen gezien hebben, detecteren ze de rest correct. Hoe zou dat werken?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org