Je kan kiezen: meer spanning: in serie, of meer stroom: parallel. Ik vind "stapstok" wel een leuke vertaling. 
En als ik het een beetje begrijp kun je misschien 2 draden van de zes los laten, bij zes aansluitingen dan.
(de midden aftakkingen)
Klopt. Bij een 6-aansluitingen ding op de stepstick de middenaftakkingen niet gebruiken.
In mijn geval is die met 4 aansluitingen het makkelijkste te begrijpen tot nu toe stappen van een kwart en daar ook weer de helft van,
maar begrijp nu ook dat er nog weer tussen stappen zijn.
Een stappenmotor doet gewoon stappen. Positie "0" is bijvoorbeeld spoel-A bekrachtigd. Dan is in positie "1" spoel-B bekrachtigd. Simpel. Nu kan je daartussenin gaan zitten 0.5 (of 1/2) door allebij te bekrachtigen. Of A voor 0.707 en B voor 0.707. Effect is dat de motor naar de positie halverwege "0" en "1" gaat.
Door soepel van "ene" naar "andere" spoel te gaan kan je veel meer posities tussen de positie "0" en "1" verzinnen.
Als een motor netjes gemaakt is, dan is de stap van 0 naar 1 en van 1 naar 2 precies even groot. Ook de stap van 0 naar 0.5 en van 0.5 naar 1 zullen wel even groot zijn. Maar ga je nog kleinere stapjes maken dan wordt het moeilijk. Het kan zijn dat het dan niet precies meer klopt. Dus bijvoorbeeld als je 0.25 probeert aan te sturen dat ie dan op 0.28 gaat staan zodat de stap van 0 naar 0.25 groter is dan dan van 0.25 naar 0.50.
[Bericht gewijzigd door
rew
op 26 maart 2014 11:18:34
(85%)