Componenten en voeding voor luchtkwaliteitsensor

Voor mijn studie Industrieel Ontwerpen heb ik een ontwerp gemaakt voor een module die de luchtkwaliteit (CO2 en relatieve luchtvochtigheid) binnenshuis meet, de gemeten waarden worden doormiddel van Z-wave verstuurd naar een apart apparaat (dit product bestaat al en de opdracht is namens het bedrijf die dit apparaat maakt), die de waarden weergeeft en het in grafieken zet. In het apparaat zelf zit een touch-sensor, als daarop wordt gedrukt gaat er een lampje branden (rood/geel/groen) die aangeeft of de kwaliteit slecht/matig/goed is.

Ik ben nu bezig met het opstellen van een lijst met de hardware (Bill of Materials) voor dit product en de volgende componenten zitten er in:

Ik heb hierover een aantal vragen:
1. Wat voor een touch sensor kan ik het beste gebruiken? Als ik ernaar google krijg ik voornamelijk capacitieve sensoren die meestal prijzig zijn. Ik wil gewoon een simpele, goedkope sensor die door een dun laagje plastic heen werkt.
2. Wat vinden jullie van de 3 eerste componenten die ik heb gekozen? Is dit een logische keuze of zie ik dingen over het hoofd?
3. Wat heb ik nodig voor de voeding? Ik weet dat een vergelijkbaar product (Cubesensors) oplaadbare batterijgen gebruiken die met USB kunnen worden opgeladen (http://blog.cubesensors.com/2013/03/battery-in-the-cubes/).

De CO2 sensor heeft 4.5V nodig, de luchtvochtigheidsensor 4V en de Z-wave module 2 - 3.5V. Voldoet een 4.5V batterypack (zoiets als dit http://www.alibaba.com/product-detail/NI-MH-AA-500mAh-4-5V_4...35477.html) gewoon hiervoor? En hoe lang gaat hij dan mee na één oplaadbeurt.

Ik ben niet zo thuis in de wereld van de sensoren/hardware dus hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen!

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

1: Daar zou je bijv een druksensor voor kunnen nemen, uitgang werkt met weerstands verandering.

2: Ja dat is maar net wat jij wilt, als dat voldoet aan de eisen.
Kijk ook hier eens naar.
http://aesensors.nl/module/Products/downloadFile/CDM4161A.pdf?id=568

http://www.phanderson.com/hih-4000.pdf

3: Dat hangt helemaal af van het opgenomen vermogen van de sensoren.
Als je nu kijkt wat je gekozen hebt, zie ik dat de voedingsspanning nogal verschilt. Dus wat zou dat kunnen betekenen voor de voeding?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste Lambiek, bedankt voor je antwoord :) Hierbij een reactie:

1. Ik heb hier naar gekeken, werkt een piezo-druksensor ook door een laagje plastic heen? En is dan een lichte aanraking genoeg of moet je echt drukken? Ik wil het liefst dat een licht tikje erop genoeg is om het lampje te laten branden, zoals in onderstaand filmpje van een vergelijkbaar product:

Filmpje

2. Bedankt voor de suggesties, omdat het om thuismetingen gaat is de nauwkeurigheid niet heel belangrijk. Waarschijnlijk gaat de keuze afhangen van de (inkoop)prijs van de componenten, de CO2 sensor die je suggereert is minder nauwkeurig dus waarschijnlijk goedkoper. Daar ga ik zeker nog even naar kijken. De luchtvochtigheidssensoren zijn sowieso erg goedkoop.

3. Bedoel je dat de voedingsspanning van de verschillende sensoren verschilt (4,5V, 4V en 2-3V)? Moet ik hiervoor dus kijken naar sensoren die hetzelfde aantal V nodig heeft? Ik dacht dat ik moest kijken naar de hoogste en daarvan uit moest gaan. Zou je dit kunnen bevestigen of anders kunnen uitleggen waar ik op moet letten?

Nogmaals alvast heel erg bedankt voor je hulp!

Lambiek

Special Member

Op dat filmpje is denk een capacitieve sensor.

1: Volgens mij moet je erop tikken, maar misschien zijn er ook andere types waar je op moet drukken. Maar dat weet ik niet zeker.

2: Hoezo zijn die niet nauwkeurig, ze meten tussen de 400 en 40000PPM met een uitgansspanning tussen de 0.4 en 4VDC.
Dat lijkt mij precies genoeg. Boven de 1000PPM is de lucht toch al niet echt best meer, maar ik weet de toepassing van jullie niet natuurlijk.

3: Je moet proberen de voedingsspanning van de sensoren gelijk te houden, van daar dat ik deze types liet zien. Anders moet je voor iedere sensor een apart voedings gedeelte gaan maken, dat is een beetje onzin natuurlijk. Of je moet in de datasheets kijken of één spanning goed is, daar moeten dan alle componenten qua spanning in vallen.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

1. Ok, dan ga ik daar naar op zoek.

2. Er staat dat hij een accuracy heeft van +/- 20%, de sensor die ik in de eerste post noemde (de K-30) heeft een accuracy van +/- 3%. De gemeten waarde kan dus nogal afwijken van de echte waarde. De sensor met 3% is overigens ook nog het goedkoopst ($55), dus ik denk dat ik toch voor die sensor ga.

3. De spanningsrange van de K-30 is 4.5-14V en die van de HIH-4000 is 4 - 5.8V. Alleen het voltage van de Z-wave module is lager, maar ik kan kijken of ik daarvoor nog een variant kan vinden met een hoger voltage. Maar als ik alleen van de CO2 en luchtvochtigheidssensor uitga dan is dus een voeding met een voltage tussen de 4.5 - 5.8V prima?

Tidak Ada

Golden Member

Heb je al eens aan membraantoetsen gedacht?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Lambiek

Special Member

Maar als ik alleen van de CO2 en luchtvochtigheidssensor uitga dan is dus een voeding met een voltage tussen de 4.5 - 5.8V prima?

Ja, daar kan je gewoon een 5VDC spanningsregelaar voor nemen.

En als je voor de Z_wave module niets anders kan vinden pak je daar een 3.3VDC regelaar voor, of je maakt een voedingkje met een zener diode. Maar dan moet je wel kijken of dat genoeg stroom kan leveren voor de Z_wave module.

Heel erg bedankt voor de hulp, mijn vragen zijn beantwoord :)