Stappenmotors met verschillende spanningen

Heb hier een 2 stapmotors die ik via een arduino motorshield wil aansturen. Gaat goed echter de beide stapmotors hebben een andere spanning nodig. De een 12v de ander 16v.
Hink nu op 2 oplossingen, een eenvoudige spanningsdeler met 2 weerstanden of een spanningsstabilisator ( 7812 ). Welke zou je kiezen?

Welke motor? Hoeveel stroom hebben ze nodig?

Nema17 Hybrid Stepper Motor 12V 0,4A
BergerLahr Sa50823 16V ?A

Tja, de 16V motor zal het ook nog wel doen op 12V, alleen dan heeft deze minder kracht. Is dat erg?

Anders kan je een 16V voeding nemen en er een 7812 achter zetten. Mocht je wat meer efficiëntie willen, dan kan je in plaats van de 7812 een schakelende regelaar pakken, zoals de LM2956 die op eBay te krijgen is.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Nou als ik die 16v stappen motor op 12v terugschakel doet die het niet. Maakt dan een brommend geluid. Denk zelf dat ik 4 stuks 7812 neem en die aansluit op die 12v. Net even getest en zijn snel genoeg deze.

Lambiek

Special Member

Ik weet niet wat voor drivers het zijn (arduino motorshield), maar normaal gesproken kan je gerust bijv 24V op een 12V stappenmotor zetten. Normaal gesproken regeld de driver de stroom door de motor (als je een goede driver hebt).

Het brommen kan ook komen omdat je de motoren met een te hoge frequentie aanstuurt, dan gaan ze stappen missen en dat resulteert in brommen en piepen. Of ze staan gewoon stil, de spanning verhogen helpt ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het ic dat de aansturing verzorgd is de L293D. Op zich werkt het wel die 2 stappenmotors echter de een wordt wel erg warm. Heb er hier een paar liggen zal eens een dagje die motor laten draaien. Eens zien of die het houdt ;-)

Lambiek

Special Member

De L293D is alleen de eindtrap, en daar is een beetje moeilijk de stroom mee te meten.

Op zich werkt het wel die 2 stappenmotors echter de een wordt wel erg warm.

Dat kan wel kloppen, als je de stroom niet regelt.

Als je het geheel via pwm aan zou sturen, dan kan je de stroom door de spoelen regelen. En dan worden de motoren ook niet zo heet.

En let op, de L293D mag niet meer dan +/- 600mA per uitgang schakelen.

Waar doe je de besturing mee, via een arduino?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik doe de aansturing met een pic18f4550. Kan ook voor een standaard oplossing kiezen echter wil er ook nog zoiets als een lcd aan hangen, noodstop, toerentalregeling voor de dremel enzovoort.