Accu auto loopt leeg

Mijn accu van de auto loopt sinds een week in 3 dagen leeg, heb al een andere accu geprobeerd zelfde probleem. Ik rijd dagelijks vrij weinig.

Ik heb het volgende gemeten:

voltage accu stilstaande motor: 12,4 volt
draaien motor 14,3 volt de dynamo werkt dus wel.

Auto in ruststand zonder sleutel in contact met alle gebruikers uit.
+ accu los gehaald en multimeter in 10ampere stand er in serie tussen gezet.
stroom verbruik 1 Ampere! alle zekeringen 1 voor 1 los losgehaald geen resultaat. relais ook los gehaald ook geen resultaat.

Meter er tijdje tussen laten hangen en zonder dat ik iets doe zakt na 5 minuten plots het verbruik naar 5mah daarna zelfs naar 0. dan plotseling verbruik weer 1 ampere en na 5 minuten daalt dit weer plosteling, dit blijft zich herhalen... Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn???

kan het alarm zijn of een relais van bijv de ramen wat blijft hangen. als de interval tussen 1amp en 5ma steeds hetzelfde blijft zal het een elektronisch deel zijn wat uitvalt en weer start na afkoelen of probeert opnieuw. ook centrale deursluiting kan het probleem zijn. of een nadien ingebouwde startonderbreker welke van slag is.

er zit ook geen gps in de auto? of een bluetooth carkit welke niet goed is aangesloten en aan blijft op continu spanning?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hugo Welther

Moderator

Het merk en type auto is wel handig.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Alarm zit er niet in, ook geen gps. Geen carkit.
Ramen werken niet zonder contact.
Centrale vergendelijk kan ik morgen proberen uit te zetten...

Het is een Chrysler PT cruiser 2.0 uit 2003

[Bericht gewijzigd door rudiman op donderdag 3 april 2014 23:38:15 (14%)

Er zou toch niet veel buiten de normale zekeringen om mogen lopen, lijkt me. Alleen voor de dynamo en de startmotor is dat redelijk gebruikelijk, en vaak zit die dynamo wel achter de hoofdzekering.

Veel auto's, hebben meer dan 1 zekeringkast, en heb je de hoofdzekering er ook al uit gehad?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Yep er is een zekering kast in het dasboard en een onder de motorkap, beide kasten zekeringen om de beurt losgehaald , geen verschil in verbruik..

Kan best iets in de computer zijn, diverse sensoren blijven actief voor bijvoorbeeld het nakoelen tijdens de zomer, heb je bijvoorbeeld een elektrische waterpomp die blijft lopen? OBD al uitgelezen? En als je contact aanzet wat meet je dan? Gaan doorgaans automatisch (dak)ramen dicht als je afsluit?

maartenbakker

Golden Member

Alles zit achter zekeringen, behalve de alternator en de startmotor. Tenzij Chrysler een uitzondering is natuurlijk.

Conlusie als zekeringen verwijderen niet uitmaakt (wel zeker weten dat je ze allemaal gehad hebt!) moeten zijn dat (electronica in) de alternator of de startmotor stuk is. Of misschien het contactslot of een hoofdrelais.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als je een beetje auto accu hebt, zit je toch al rond de 50-70Ah.
als er 1A continue zou lopen, dan loopt er 24Ah uit per dag, 48Ah per 2dagen en 72Ah na 3dagen.
die stroom is zowat continue aan het lopen. ik zou toch ook eens overal met de hand gaan voelen. 12Vx1A is toch 12W. iets moet toch warm worden.

lampjes enzo al nagelopen? ik denk trouwens niet dat je ALLE zekeringen hebt gehad.

heb je die auto sinds nieuw, of 2dehands gekocht. indien 2dehands, duik dan maar eens onder het dashboard en kijk voor aftakkingen bij de zekeringkast. mogelijks heeft er ene VOOR de zekeringen afgetakt en zit er (hopelijk) een zekering opgenomen in de draad ergens.
heb je de radio al eens afgekoppeld? ik weet niet of zijn geheugendraad ook gezekerd is langs de zekeringkast of rechtstreeks getrokken.

ik heb destijds eens zo een probleem gehad, en heb toen een opnemen van de stroboscooplamp op men mV meter aangesloten (zo een klein tangetje om op de bougiekabel te pluggen, soort van amperetang).
ik zag daarmee enkele mV's als ik een stroomvoerende geleider omklemde. op die manier kon ik de hele ingetapte kabelboom nalopen waar men stroom heen ging.
bleek bij mij de dynamo te zijn die de accu leeg trok.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bij mijn auto had ik 3 tot 4 ampere lopen met alle hoofdzekeringen eruit! Bleek de kabel naar de startmotor stroom te lekken! Deze is blijkbaar in de loop der jaren beschadigd geraakt door olie . Was een hele zoektocht!

Fordman
EricP

mét CE

Ik zou eens beginnen met een goed boek over die auto. Met een beetje geluk komt het schema daarin overeen met de bedrading in jouw auto. Dan kun je zien of je alle zekeringen hebt.

Als dat zo is, dan blijven alleen stukken ongezekerd over. 1A is met een stroomtang wel te traceren, dus dan moet het vrij makkelijk zijn om de boosdoener te vinden.

Overigens ken ik het probleem van de olie. Kabel die daar toch niet helemaal lekker tegen kan. Dan nog een tijdje met een lekkende uitlaat rondrijden (yep, lekker uitlaatgassen over een dynamo kabel blazen) en dan blijkt een met olie doordrenkt stuk PVC opeens toch aardig te geleiden. Nee, het was niet mijn auto :)

Het vinden van een ampere tang die 1 amp DC stromen kan meten is nog niet zo eenvoudig..iemand een tip voor een betaalbare meter?

jerome

Golden Member

Zoals eerder aangehaald moet die stroom ergens warmte opwekken. Een thermoscanner ergens zien te gebruiken of huren lijkt me het beste plan.

benleentje

Golden Member

als je een beetje auto accu hebt, zit je toch al rond de 50-70Ah.
als er 1A continue zou lopen, dan loopt er 24Ah uit per dag, 48Ah per 2dagen en 72Ah na 3dagen.

Je mag een accu enkel niet voor 100% leeg trekken. Een start accu van een auto mag je maar tot 75% gebruiken. Je hebt dus maar 25% aan nuttige bruikbare energie. Als je lager komt is er kans op beschadiging.

beide kasten zekeringen om de beurt losgehaald

Je kan nu beter alle zekeringen in 1 keer eruit trekken en ook de relais ed. Dus alles wat je eruit kan halen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 4 april 2014 23:17:35 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb een ELV CA60 stroomtang adapter die sluit je aan op de multimeter. 1mV/10mA of 1mV/100mA DC en AC.

Het lijkt er op dat de auto steeds uit sleep modus komt, het stroomverloop wat je beschrijft is eigenlijk normaal.
Na een aantal minuten zakt de stroom naar zo'n 20-30mA.
Als je een scoop hebt kun je kijken of de Can-Bus(in 2003 was het geen echte can-bus bij chrysler) steeds weer wakker wordt.
Die kan je gewoon meten bij de OBD stekker.
Misschien met een geschikte tester kijken of er wat foutcodes naar voren komen dat kan dan een aanwijzing zijn in welke richting je moet zoeken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Post herzien.

Dit pas bij een 2014 Dodge RAM pick-up gehad , na flinke tijd zoeken inkl. nieuwe EMC; water in de connector tussen ECU en BODDY.

Daar zaten zo'n beetje alle bussen en voedingen aan elkaar , meest onmogelijke fouten, en de auto leed een eigen leven, bij contact af en auto op slot begon het gelazer. Alles resten er rijden geen probleem als hij binnen stond was er niet aan de hand, stond deze buiten (ondanks dat het al 3 weken droog was) gin het fout. het enige verschil was de auto "opslot" zetten dan begon na ~ een uur of wat het gelazer , BDM word wakker, smoorklephuis word gestuurd , koel van gaat aan , en even laten is het weer muis stil.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 april 2014 23:35:51 (75%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Op 4 april 2014 14:09:12 schreef rudiman:
Het vinden van een ampere tang die 1 amp DC stromen kan meten is nog niet zo eenvoudig..iemand een tip voor een betaalbare meter?

Er liggen er 3 in de burolade naast mij... Goedkoopste exemplaar is een 2dehands ding voor €20. Is tevens de kleinste.

Maar... stel dat die ECU wakker wordt... Zit die dan wel ongezekerd aan de accu? Of heeft de TS toch een zekering gemist?

die lekke dynamo optie zal mij niet verbazen, heb dat ook bij collega's meegemaakt welke steeds weer met een lege accu stonden. kabel van de startmotor welke rot is zou kunnen, maar dan denk ik eerder aan een wagen van 10 jaar ouder.. overigens zit tegenwoordig de startmotor ook gezekerd, 100 of 120amp vaak.

dc tangen heb ik ook meerdere, 2ehands en gerepareerd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

accukabel startmotor gezekerd met 100 tot 120 A?? Ik hoop het toch niet.

mijn auto's zijn allemaal wat ouder en hebben het iig niet, maar toen ik nog in het vak zat, deden wij stroommetingen aan startmotoren en wij kwamen onbelast al uit op 100 A belast op 400 A (piek) en ruim over de 200 A (minimaal) een effectieve waarde was lastig omdat het toerental niet echt constant is dus scopes en meters hadden er nogal moeite mee. En dit waren dan wel al planetaire startmotoren..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Ik heb een keer een vastgelopen startmotor gehad in een Xantia. Als je dan start trekt 'ie behoorlijk wat.
De meter van de garage ging tot 600A, en die verdween meteen aan het eind van de schaal af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

in een renault scenic heb ik dat het eerst gezien, was een 4 pits 2.0 of een 4 pits 1,6 motor. vergeet ook niet het verschil tussen een motor van de afgelopen 10 jaar en 30+ jaar oud. tegenwoordig lopen motoren veel soepeler. moderne auto's slaan bij een stoplicht af en starten vanzelf weer als je gas geeft. kon je vroeger vergeten, kon er jaarlijks een nieuwe startmotor in..

tevens zal het een trage zekering zijn, een beetje goede accu stookt de kabels naar de startmotor wel heet. ook is het veiligheids aspect een reden. bij een aanrijding ramt de motor in puin, de kabel naar de startmotor komt klem te zitten, vonken en benzine en het wrak fikt uit met bestuurder er nog in..

pas nog achter een autoambulance gezeten met een total loss skoda erop die voor plat was geworden. 1 bungelende koplamp brandde nog, dus geen accu losgekoppeld..

http://i23.photobucket.com/albums/b352/IvorETower/Gal_fusebox.jpg

dit is van een ford galaxy, de kabel linksboven is van de accu en de kabel rechtsboven gaat naar de startmotor. wat tussen die bouten zit is de zekering per afgaande groep. de bovenste aansluiting welke is verbrand is wel dik, maar evengoed gaat dat stuk blik er wel uit bij een goede sluiting..

http://newbeetle.org/forums/attachments/1-8-liter-turbo/97933d1357548121-abs-traction-lights-flashing-linked-alternator-problem-fuse-block.jpg

zelfde ding bij een volkswagen kever..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 5 april 2014 15:09:36 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het startrelais is gezekerd, maar de startmotor zelf niet. In geen van de auto's waar ik onder de kap gekeken heb; zelfs niet in de piepkleine 1 liter driepittertjes die in mijn auto en die van mijn vriendin zitten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
High met Henk

Special Member

idd, start relais wel, paar hoofdzekering voor de rest is ook gebruikelijk.

maar een zekering voor de startmotor heb ik nog nooit gezien.. zal eens een keer op de sloop bij een renault kijken, maar ik durf er eigenlijk toch wel op in te zetten dat je geen zekering vind.

MAar om op TS terug te komen. stroommeter ertussen op 10 A stand. en dan kijken. ZEKER NIET STARTEN...

kom je er vanzelf achter wat nu je sluipverbruiker is. 1 voor 1 zekeringen gaan trekken en dan zie je vanzelfs wat ervoor zorgt dat je accu leeggetrokken wordt.

hoewel ik ook een nieuwe verotte accu niet uitsluit..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 5 april 2014 14:41:59 (37%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Tijdje terug nog een Merc W211 gehad met soortgelijke problemen.
Daar kon je wel het sluip verbruik herleiden via de zekeringen en bleek een dode backlight inverter te zijn.
Dat wil zeggen die werkte wel normaal maar er bleef toch 1A lopen in dat circuit en hield de Can-bus 'wakker'.
Maar als je met alle zekeringen eruit nog sluip verbruik hebt blijft alleen de startmotor of generator over met de bijbehorende bedrading.
Dan moet het met losmaken van de bedrading simpel te vinden te zijn.

Edit: De dikke zekering in de VAG zekering kasten is 110 of 150A van de generator, de startmotor hoofdstroom is niet gezekerd.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

+ moderne generator hangt ook aan de CAN.Voeding losnemen van de dynamo n nogmaals meten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.