Koffiezetter ontleden

Voor mijn studies moet ik een elektrisch/elektronisch apparaat ontleden. Ik koos voor de koffiezet.
Nu zijn er 2 componenten die ik niet herken.
Misschien diodes om de wisselstroom van het net om te zetten naar gelijkstroom?
Misschien een veiligheid tegen oververhitting?
Kan iemand mij helpen?

Het gaat om de 2 (zelfde?) componenten aan de rechterkant op de foto.
http://i62.tinypic.com/34quviq.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 april 2014 19:37:00 (6%)]

Henry S.

Moderator

Op 8 april 2014 19:35:44 schreef Eden1:
Misschien diodes om de wisselstroom van het net om te zetten naar gelijkstroom?

Heb je dat nodig?

Misschien een veiligheid tegen oververhitting?

Zo dat handig zijn, wat gebeurt er bij droogkoken?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat lijken me bimetaalschakelaars. Als de temperatuur van het verwarmingselement te hoog wordt, trekt het bimetaal in de schakelaars krom en wordt de verbinding verbroken. Er zal dan geen stroom meer door het verwarmingselement lopen.

Leve het transistortijdperk!

Henry S.: de stroom die uit het stopcontact komt is wisselstroom, en een koffiezet heeft toch gelijkstroom nodig, neen?
Bedoel je met droogkoken dat het verwarmingselement opwarmt zonder dat er water aanwezig is?

Wasluis1971: waarom zijn er dan 2 aanwezig?

EricP

mét CE

Handig voorgezegd... Beetje draadjes volgen zou duidelijk moeten kunnen maken waar die dingen in een schema zitten. Vaak kun je dan ook wel wat over de functie zeggen.

EricP

mét CE

Wat is een koffiezet???

Teken een schemaatje. En kijken eens wat die dingen zouden kunnen doen.

Ik heb de draden reeds gevolgd. Ik snap alles behalve de aanwezigheid van die 2 dingetjes, omdat ik niet weet wat het is

Het idee is juist dat je door de plaats in het circuit zou kunnen herleiden wat logischerwijs de functie ervan zou kunnen zijn.

Stel dat het inderdaad diodes zijn, kun je dan de aanwezigheid van 2 (identieke?) exemplaren verklaren, en de manier waarop ze aangesloten zijn? Wat weet je van diodes, en klopt dat met deze componenten? Wat zou je kunnen doen (met behulp van een multimeter en/of andere hulpmiddelen of meetinstrumenten) om vast te stellen wat voor componenten het zijn?

Het zou zomaar kunnen dat het diodes zijn. Kun je, in dat geval, ook verklaren wat hun functie is? Alle onderdelen kosten geld, dus je kunt er over het algemeen vanuit gaan dat dergelijke componenten op een of andere manier nuttig zijn, anders hadden ze die er niet in gezet. Waarom zijn die diodes (of andere componenten, als het geen diodes blijken te zijn), nodig, denk je?

@Wasluis1971: de sectie "schoolvragen" is bijzonder; in principe geven we hier zo weinig mogelijk directe antwoorden, maar vooral didactisch verantwoorde duwtjes in de goede richting. We willen graag dat de vraagstellers leren zelf de problemen op te lossen; als we te gemakkelijke antwoorden geven, leren ze alleen hun problemen hier te dumpen, en dat is nou net niet de bedoeling.

Hiermee bedoel ik je overigens absoluut niet op de vingers te tikken hoor, en het is natuurlijk prima dat je behulpzaam bent; gezien je beperkte aantal berichten hier ga ik ervan uit dat je daar niet helemaal van op de hoogte was.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 8 april 2014 20:05:07 (26%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

@Wasluis1971: Wil je aub de volgende keer niet meteen alles voorzeggen?

Dit is een schoolvragentopic, met extra forumregels!

Op 8 april 2014 19:42:40 schreef Eden1:
Henry S.: de stroom die uit het stopcontact komt is wisselstroom, en een koffiezet heeft toch gelijkstroom nodig, neen?

Waarom, zal het voor een verwarmingselement wat uitmaken?

Vervang dat element bijvoorbeeld eens voor een lamp, maakt een lamp het wat uit?

Bedoel je met droogkoken dat het verwarmingselement opwarmt zonder dat er water aanwezig is?

Droog, het woord zegt het al.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 april 2014 20:52:21 (12%)]

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 april 2014 20:01:10 schreef SparkyGSX:
Het idee is juist dat je door de plaats in het circuit zou kunnen herleiden wat logischerwijs de functie ervan zou kunnen zijn.

Stel dat het inderdaad diodes zijn, kun je dan de aanwezigheid van 2 (identieke?) exemplaren verklaren, en de manier waarop ze aangesloten zijn? Wat weet je van diodes, en klopt dat met deze componenten? Wat zou je kunnen doen (met behulp van een multimeter en/of andere hulpmiddelen of meetinstrumenten) om vast te stellen wat voor componenten het zijn?

Het zou zomaar kunnen dat het diodes zijn. Kun je, in dat geval, ook verklaren wat hun functie is? Alle onderdelen kosten geld, dus je kunt er over het algemeen vanuit gaan dat dergelijke componenten op een of andere manier nuttig zijn, anders hadden ze die er niet in gezet. Waarom zijn die diodes (of andere componenten, als het geen diodes blijken te zijn), nodig, denk je?

Ik heb mijn cursus er even bijgenomen (ik dacht dat ik er nog genoeg vanaf wist, maar dat blijkt niet het geval :)).
Misschien een thermistor met positieve temperatuurscoëfficiënt? Wanneer de stroom toeneemt (tot de maximale waarde -> oververhitting vermijden), zal ook de weerstand toenemen (richting oneindig). Dit lijkt mij wel handig in dit apparaat.
Aangezien ik nergens een andere component zie die hiervoor verantwoordelijk kan zijn, denk ik dat het alleszins hiermee iets te maken zal hebben

EricP

mét CE

Zijsprongetje...

In jouw cursus wordt ook vast wel gesproken over vermogen. En hoe je electrisch vermogen kunt berekenen.

Goed, neem aan dat die dingen thermistors zijn. De temperatuur gaat oplopen. De weerstand van die thermistor ook. Wat gaat er met het opgenomen vermogen van het element gebeuren? Wat gaat er met het opgenomen vermogen van de thermistor gebeuren?
Op basis hiervan... Gaat dit goed?

Als je oa. op deze manier naar dingen kijkt, kun je zo al een aantal mogelijkheden afschrijven. Zo houd je er steeds minder over :).

Post wat je aan schema hebt eens. Leggen we dat naast de foto en eens kijken of we het met je eens kunnen zijn :)

vermogen P = U.I
De stroom loopt op dus het opgenomen vermogen ook (want spanning U blijft gelijk).
Ik zie enkel niet in wat vermogen hiermee te maken heeft. Het gaat toch om de weerstand die verhoogt, zodat er geen stroom meer kan lopen?

Een schema weet ik helemaal niet hoe aan te beginnen...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 8 april 2014 20:23:34 (56%)]

Bij dezen bied ik jullie mijn verontschuldigingen aan, ik ben inderdaad relatief nieuw op dit forum. Ik wist dan ook niet dat er een extra strenge regelgeving omtrent dit topic van kracht is.

Uiteraard juich ik het van harte toe om topicstarters zelf aan het denken te zetten, vanaf nu zal ik dus alleen didactisch verantwoorde vragen stellen en/of antwoorden geven (gezien mijn onderwijskundige achtergrond zal mij dat in de meeste gevallen niet al te veel problemen opleveren).

Bedankt voor de opbouwende kritiek met betrekking tot mijn eerdere post in dit topic!

Leve het transistortijdperk!

Waarom zou de stroom (door de component waarvan je denkt dat het een thermistor is) toenemen? Is de weerstand van de thermistor afhankelijk van de stroom erdoor? Je hebt het over een spanning die gelijk blijft; waar staat die spanning overheen, en waarom zou die gelijk blijven dan?

@ErikP: zo gek is een thermistor (PTC) op die plaats (in serie met het verwarmingselement) niet; het gedrag van een PTC is dat hij zou latchen, zoals een polyswitch ook doet. De houdstroom is veel lager dan de aanspreek stroom, en dat is toch wat je in zo'n situatie zou willen lijkt me.

@Wasluis1971: geen probleem! Zeker in de schoolvragen sectie is alle hulp welkom, er zijn naar mijn idee al veel te veel gebruikers die er blijkbaar geen tijd in willen steken om daar een bijdrage te leveren.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 10 april 2014 01:14:57 (16%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Probeer het eerst eens een stapje simpeler.

Gebruik , maar vooral luister eens naar de waterkoker , redeneer dan eens wat er is gebeurd .
Doe dat ook eens zonder water in de waterkoker.

Een waterkoker is simpeler dan een koffiezet apparaat , maar dit vreemde onderdeel zit daar ook in. droogkoken is al genoemd .

In een frituurpan of strijkbout zit ook zoiets , maar dan een andere uitvoering , maar doet het zelfde , misschien gaat er na een klik wel of geen lampje branden......... .

Het is niet erg dat je dit blokje niet herkent , ze zijn er in tig uitvoeringen klein , groot , dik , dun , lang , breed, .

De werking begrijpen van het apparaat is vooral belangrijk .