Besturing 2 persluchtcilinders

Op 11 april 2014 12:03:32 schreef chuckie:
Tja, ik weet ook niet hoe groot het vliegtuigje is, de kleinste cilinders die ik heb draaien hebben een slag van 350mm.
Daarbij maakt het dan niet uit of het standaard Rexroth of Festo cilinders zijn...

Voor een kleine slag zou inderdaad een klepstandsteller ook een mooie oplossing zijn.
Maar ja, weet niet wat het budget is voor zoiets en misschien heeft die school nog iets liggen.

Ik zie dat hier wel vaker voorbij komen, zo'n gip of zoiets..., ik heb dat vroeger op school nooit hoeven doen, weet dus ook niet of een school dat betaald of jijzelf of dat je gebruik moet maken van materialen die een school nog heeft liggen.

-edit-
Misschien als hij toch perslucht perse moet toepassen een venturi kan gebruiken om rook mee te blazen in de luchtstroom, wat ze altijd doen in windtunnels om de luchtstroom zichtbaar te maken.

Het vliegtuig dat ik zou willen gaan gebruiken zal een spanwijdte hebben van ongeveer 280mm en een hoogte van ongeveer 100mm.

Ik denk dat ik beter een klepstandsteller ga gebruiken want de cilinders die beschikbaar zijn op school (en die we wel degelijk mogen gerbuiken) hebben een maximum slaglengte van ongeveer 350mm.. Hangt er zowat van af wat er beschikbaar is op school..

Normaal gezien betaalt de school voor eventuele nieuwe onderdelen die aangeschaft moeten worden tenzij de onderdelen reeds aanwezig. Het mag natuurlijk niet TE duur zijn.

Ik ben is gaan zoeken wat een ventur 'pneumatic air blower' kost, best wel duur denk ik... Ben eigenlijk iets anders van plan, door iets te laten sublimeren of verdampen (hangt af van de gebruikte stof) verkrijg je een gas, als je dat gas door de ventilator laat gaan wordt het gas zichtbaar in de tunnel, alleen.. weet ik nog niet goed welk vaste stof of vloeistof kan gebruiken dat geen gevaar of risico met zich meebrengt voor de omgeving.

Shiptronic

Overleden

Rook vloeistof: http://www.bax-shop.nl/rook-vloeistof/eurolite-rookvloeistof-type-c-1-… , word ook in discotheken gebruik tussen de mensen , zal niet zo heel schadelijk zijn ;)

Op dezelfde site vind je ook voor weinig een rookmachine, maar meer als een verwarmingselement waar de vloeistof op verdampt word is het niet.

CO2 is ook een optie. Heb je gelijk je Pneumatiek probleem opgelost :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 april 2014 19:39:29 schreef Shiptronic:
Rook vloeistof: http://www.bax-shop.nl/rook-vloeistof/eurolite-rookvloeistof-type-c-1-… , word ook in discotheken gebruik tussen de mensen , zal niet zo heel schadelijk zijn ;)

Op dezelfde site vind je ook voor weinig een rookmachine, maar meer als een verwarmingselement waar de vloeistof op verdampt word is het niet.

CO2 is ook een optie. Heb je gelijk je Pneumatiek probleem opgelost :)

Bedankt! Dat kan ik wel gebruiken!

benleentje

Golden Member

Wat bedoel je trouwens percies met 'op de lucht aansluiting een druksensor monteren' ?

Een luchtcilinder heeft 2 aansluitingen. Aan de ene kant gaat er lucht in en aan de andere kant moet die licht er weer uit. Als je de uitgaande kant dicht maakt en er een druksensor op zet dan kan je de comperessie van de cilinder meten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Maar dat heeft toch geen zin? Het is vooral de luchtsnelheid en eventueel sensoren die de verschillende krachten (Drag en Lift) op het vliegtuig meten.. Maar waarom zou ik de compressie in een perslucht cilinder meten?

Zucht.
Denk eens na wanneer de druk in die cilinder onder dat vliegtuigje oploopt/afneemt

Op 11 april 2014 20:50:58 schreef DK:
Zucht.
Denk eens na wanneer de druk in die cilinder onder dat vliegtuigje oploopt/afneemt

De zuigerstang moet een relatief kleine diameter hebben om luchtweerstand zo veel mogelijk te vermijden...
Verder zal enkel de zuigerstang zichtbaar zijn in de windtunnel, de cilinders zullen buiten de windtunnel geplaatst worden...

De druk in de cilinder zal enkel veranderen als de angle of attack van het vliegtuig wordt gewijzigd.

[Bericht gewijzigd door pilotyoyo op vrijdag 11 april 2014 21:05:40 (11%)

Shiptronic

Overleden

Ja en die druk is weer een maat voor de kracht die op de cilinder word uit geoefend.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 april 2014 21:28:53 schreef Shiptronic:
Ja en die druk is weer een maat voor de kracht die op de cilinder word uit geoefend.

Ja dat kan ik eventueel er ook bij invoegen, maar dat is niet echt noodzakelijk vind ik... Zeg maar bijzaak ;p

GJ_

Moderator

Nogmaals, dat zal waarschijnlijk moeilijk worden omdat de krachten op zo'n klein vliegtuigje relatief klein zijn en de stickslip in die cilindertjes best wel een te groot kan zijn om ook maar iets te meten.
Eerst even testen dus.

benleentje

Golden Member

Waar we je proberen duidelijk te maken is dat je de luchtcilinder zelf als een druk sensor kan misbruiken om een aantal dingen te meten.
Echter merkt GJ op dat een luchtcilinder eerst interne wrijving moet overwinning (slipstick) voordat het van positie verandert. Dat is voor de normale werking van een luchtcilinder geen probleem echter wel als je het als sensor wilt gaan gebruiken. Dus het idee is waarschijnlijk onbruikbaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

GJ en Benleentje,

Ik zal er eens over moeten nadenken over het gebruiken van druksensoren en andere sensoren mbv een persluchtcilinder.

In ieder geval apprecieer ik jullie antwoorden en hulp ten zeerste!

[Bericht gewijzigd door pilotyoyo op zaterdag 12 april 2014 17:25:59 (55%)