Insect detectie

Dit topic is gesloten

Beste lezer,

Ik zoek een sensor die insecten tijdens het vliegen kan detecteren.

Op internet kan ik niet vinden wat ik zoek. De bedoeling is dat bv een vlieg als het ware door een licht en of geluids gordijn vliegt en dat dat dan gedetecteerd wordt. Het oppervlak van het gordijn hoeft niet groot te zijn, ongeveer 50*50cm (hoeft geen vierkant te zijn)

Het volgende heb ik al bekeken;
- ultrasoon sensor, (op mijn werk) die pulsen ongeveer een keer per seconde. Niet secuur genoeg voor wat ik wil, en detecteren zo iets kleins niet
- PIR sensor, niet geprobeerd maar wat ik er over lees te traag en het IR verschil wat de vlieg maakt is te weinig. (tenzij de vlieg er heel kort voor bij vliegt, maar dan is de snelheid van de vlieg weer te hoog)
- Fotosensor, (op mijn werk) de een zend rood licht uit in een waaier en heeft daar een ontvanger bij nodig of reflector. Deze zien een vlieg niet. Laser fotosensor. Deze ziet waarschijnlijk een vlieg wel, naar kijkt op een punt. Dan moet de vlieg dus precies door de straal vliegen.
-Radar module, bij de verkoper geïnformeerd (verkoper Marktplaats. deze verteld dat insecten te klein zijn om door de radar module te worden gedetecteerd.

Wie heeft er een idee wat wel zou kunnen werken?

Ik heb dit nodig om mijn camera te triggeren als een insect in volle vlucht vliegt en zo dus een (macro) foto te maken.

Op internet zijn deze dingen wel te vinden (gekocht en DIY) alleen die kijken dus allemaal naar één punt met verschillende sensoren.

Zal niet gemakkelijk worden om te realiseren.
Een andere camera met motion detection software?

Shiptronic

Overleden

zoek eens op topics van Fotoopa, die heeft zoiets al eens gemaakt.

Bv. Hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/111972 , alvast uren lees plezier !

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 11 april 2014 17:23:12 (41%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Je kunt een actieve IR poort nemen met z.g. 'gordijnveld'.
Je stelt transmitter onder een zeer flauwe hoek op en laat de straal via twee spiegels heen en weer zig-zaggen. En vangt dan de straal aan het einde weer op.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij moet je een vlieg of ander relatief groot insect prima kunnen detecteren met een ultrasoon systeem; als dat ding dat je getest hebt maar 1 keer per seconde een meting doet, betekend dat niet dat ultrasoon sensoren niet bruikbaar zijn, maar dat je een uitermate brak type hebt gevonden.

De vraag is eerder in welke mate het een vlak moet zijn, dus de "dikte" van het vierkant; met een ultrasone sensor kun je geen "dun" vlak maken, daarvoor kun je waarschijnlijk beter een lijnlaser nemen (die dus een vlak van laserlicht maakt), met een paar sensoren om de reflectie daarvan te meten. Misschien moet je de laser wel moduleren, en de ontvangers weer demoduleren om de invloed van omgevingslicht te verminderen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens mij is het wel te doen. Je hebt aanraakschermen die met IR werken. Dat houdt in dat je op 2 zijden een rij IR-LEDs plaatst, en er tegenover een rij IR sensoren plaatst. Vervolgens is het een kwestie van uitlezen van de waarden van de sensoren.
Hieronder heb ik geprobeerd te tekenen wat ik bedoel :

code:


         LEDs  
       ---------
      |         |
      |         | Sensoren
 LEDs |         |
      |         |
       ---------
        Sensoren  

Volgens mij is deze werkwijze ook gebruikt bij één van de voorlopers van aanraakschermen voor PC's. Er zijn ook andere manieren bedacht voor dit soort schermen, maar ik meen dat bovengenoemde oplossing er eentje van was. Maar goed, jij hebt er geen beeldscherm bij nodig, de vlieg mag gewoon door het raampje heen vliegen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

ooit heb ik eens een oude A4 scanner uit elkaar gehaald

er zat een camera in en met een paar spiegelstrips ging het beeld steeds breder naar de totale breedte van 25 cm toe

misschien een idee om dat ook toe te passen en een simpele camera of hele gevoelige lichtsensor eraan te hangen

een donker insect op een witte achtergrond moet dan toch wel te detecteren zijn, en witte kozijnen bij een raam zijn redelijk standaard in dit land

Voor een macrofoto is de afstand tot het onderwerp toch kritiek? M.a.w. het insect vliegt zeer dichtbij de lens (10cm max).
Daarom snap ik niet dat het om een oppervlak van 50×50cm gaat.
Of ik snap het sowieso niet.
edit: respect voor Fotoopa:
http://i61.tinypic.com/2cz4zmt.jpg
@Flipflop hieronder: ik maakte vroeger "macrofoto's" door een loep. Daarbij waren de afstanden altijd zeer kort en de scherptediepte laag zodat de afstand zeer kritiek was. ;)

Als je genoeg vergroting hebt kun je een insect ook prima op een afstand van 10km fotograferen :7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Kijk, dat "gordijn" van 50x50 cm is erg groot en het is lastig om in zo'n groot gebied die insecten te detecteren. Maar waarom wil je zo'n groot gebied?

Als je fotos wil maken, kan je niet een insect linksboven detecteren, camera draaien, scherpstellen en schieten. Dan is het beest al lang weer weg.

De gangbare methode is volgens mij met een laser. Het werkgebied is dan erg klein, maar dat is de bedoeling: Je stelt je camera scherp op het gebiedje waar je trigger actief is.

Er is iemand op het internet die hier ervaring mee heeft, zeer open is in hoe hij het maakt en het het allemaal werkt. Zoek op fotoopa.

@flipflop, Dat klopt. Het enige is dat er bij iedere lens-constructie er fouten optreden die de foto onnauwkeuriger maken. Wazig. Dus hoe groter de brandpuntsafstand, hoe groter de lens moet zijn. Een 1200mm lens van redelijke qualiteit, kost ongeveer een ton. Daarmee kan je, ALS ie zo dichtbij zou kunnen focussen, tot een afstand van ongeveer 3m insecten fotograferen.

Voor mensen zonder de "ton", fotografeer je met een 100mm lens op ongeveer 30cm.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 12 april 2014 16:41:24 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt tot zover voor alle reacties.

@ Rew, Kijk ik gebruik een 150mm macro lens. Mijn camera stel ik in met een klein diafragma voor een zo scherp mogelijk resultaat over het hele onderwerp (een zo groot mogelijk scherpe/diepte). De sluitertijd kan ik helaas niet sneller zetten dan 1/250sec ivm de synchronisatie van de flitsers. Met een klein diafragma en die sluitertijd krijg ik een donkere foto. Daar voor heb ik op een velg van een fiets (zonder spaken) 4 flitsers gemonteerd die ik tegelijk kan ontsteken, draadloos via de camera (daar voor heb ik iets in elkaar geknutseld).
Ik wil de camera scherp stellen op een gebied, vandaar 50*50 cm. Bedoeling is dus dat alles in dat gebied scherp in beeld komt.
Met het "gordijn" wil ik de camera triggeren. Draaien en scherp stellen ga ik dus niet doen. Als alles klaar is, stel ik alles buiten op en ga ik aan de koffie, en hopelijk vliegt er dan van alles door het "gordijn"

Die andere opstellingen, die ook aangegeven worden in dit topic, werken oa met lasers voor de detectie en allemaal gericht op een heel klein gebiedje. De kans is dan, denk ik, veel kleiner dat je een insect kunt fotograferen.

fotoopa stelt denk ik scherp op een gebiedje van zo'n 2cm x 3cm. De insecten die daardoorheen vliegen worden geflitst. Thuis wordt een gebiedje van ongeveer 1x1cm uitgelicht omdat DAAR het insect zat. Stel dat jou camera 40 Mpixels heeft en die over 40x60cm verspreid zitten, terwijl fotoopa maar 15Mpixels heeft (omdat ie een 3 jaar oude(re) camera heeft). Hij krijgt dan 2.5Mpixels op z'n insect-gebiedje van 1x1cm. Jij krijgt 16k pixels op dat gebied. 110x150 pixels. Echt helemaal belabberd. Je gaat zien dat er een insect is, maar mooie plaatjes worden dat niet.

Volgens mij is fotoopa wel wat actiever met het hele gebeuren bezig dan "op de koffie".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew, laten we het bij het onderwerp houden.
Ik vraag iets over een sensor.

Jij hoeft mij niet uit te leggen hoe ik een foto moet maken!
Hoe een ander een foto maakt en hoe ze dan doen is erg interessant, steek ik vast iets van op. Maar ik wil het anders.

Als je op deze manier insecten wilt fotograferen moet je ook rekening houden met je shutter delay. Een goede spiegelreflex heeft minstens 50 milliseconden shutterdelay. Als je je insect gedetecteerd hebt is hij al weg voordat je de foto gemaakt hebt.

Je kunt de shutter natuurlijk constant openzetten. Dat gaat denk ik beter werken.

Rob, Rew stelt een heel goede vraag; hoe ga je een insect (van 1x1cm) goed op de foto krijgen terwijl je een oppervlak van 50x50cm (want dat wil je als sensor) fotografeert?

Dat vind jij misschien niet relevant, maar Rew (denk ik..) en ik wel.

Mag ik voorstellen dat je eerst een paar dode insecten scoort, die met wat visdraad of naaigaren binnen je 50x50cm vak opspant, en allemaal tegelijk scherp vast probeert te leggen? Zodra dit gelukt is, kan je verder met je project. Ik verwacht namelijk dat het onmogelijk is om deze dode beestjes scherp vast te leggen, laat staan een levende die toevallig langs vliegt.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Altijd leuk, een TS die de mensen die hem proberen te helpen op de vingers tikt. Wel bij de les blijven, ouwehoeren doen je maar in je eigen tijd!

@TS: wil je ons, onwetende simpele zielen, dan uitleggen hoe je een scherpe macrofoto gaat maken van een klein object dat zich in een vlak van 50x50cm bevindt? Het oplossend vermogen zal binnen zo'n gebied beroerd zijn, tenzij jij een of andere gigapixel camera hebt, en ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je een dergelijk groot vlak helemaal in focus kunt krijgen, aangezien de afstand van de hoeken tot de lens groter is dan die van het midden tot de lens.

Je lijkt de gegeven mogelijkheden en vragen helemaal te negeren; onder andere de mogelijkheid om iets met IR LEDs en ontvangers te doen, of met een laser en spiegels, of een lijnlaser, of een 1D sensor van een scanner, etc. Ook op mijn vraag over de eisen aan de "dikte" van het detectie gebied was blijkbaar niet relevant genoeg om op in te gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste allemaal,

Als ik vraag over een sensor, dan wil ik graag antwoorden en tips over sensoren.
Geen idee of mijn project lukt, maakt ook niet uit. Ik wil iets maken waar bij ik niet precies afhankelijk ben van een heel klein punt.

Fotografie; ik heb verteld wat ik wil doen. Over fotografie heb ik hier geen vraag gesteld, dat doe ik eventueel op fotografie forums. 50*50cm zal ik wel niet voor niets gekozen hebben. De kans dat daar iets door heen vliegt is groten dan op een punt van 1*1cm.

Onderstaande foto van een vlieg. Genomen om een afstand van ca 50cm. De foto is een uitsneden van een foto waar een gebied op staat van ca 35cm breed.
https://www.facebook.com/fotophoto.nl/photos/a.238729416275774.1073741…

Maar laten we dit topic maar sluiten nu het over fotografie gaat.

Als jij 100x160 pixel fototjes van insekten wil maken, is mijn interesse over. Er zijn zat tips gegeven die je opweg helpen.

@maarten, Sparky, Thanks. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 14 april 2014 13:38:16 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je kan met een soort lichtsluis werken die dan blijft triggeren en wie weet heb je de lucky shot. Ongetwijfeld is de foto die gepost is "bijgsneden". Zo in het midden van je object fotograferen zal niet gauw lukken.

Er is een hele grote factor geluk bij, maar dat maakt fotograferen ook heel speciaal bij actiefoto's.

Soms moeten we denken: "als het makkelijk is....dan kan iedereen het".

Bewegingsdetectie is misschien nog een oplossen (zoals aangegeven), voor bliksem-fotografie bestaat er wel het één en ander.

Op 14 april 2014 09:00:44 schreef rob1:
Als ik vraag over een sensor, dan wil ik graag antwoorden en tips over sensoren.

Het is leuk dat jij dat wilt, maar dan stel ik voor dat we het eerst even over ons uurtarief gaan hebben. Een forum als dit is GEEN eenrichtingsverkeer, en met een dergelijke instelling als "ik eis, en jullie leveren!" werkt dit niet. Andere mensen hier reageren op een topic, en proberen actief deel te nemen in een discussie, omdat ze dat leuk vinden, en zelf ook wat willen leren.

Maar dat zou jij natuurlijk niet weten; je hebt immers nog nooit iets bijgedragen aan een ander topic hier.

Toch jammer dat je zelfs niet de moeite neemt om te reageren op de vele mogelijkheden die er geboden zijn, en op de vragen die zijn gesteld, in een poging om de probleemstelling duidelijker te krijgen. Het zijn geen pasklare oplossingen, dus blijkbaar is het voor jou prima acceptabel om ze te negeren. Wat denk je dat die mensen daarvan vinden, nadat ze tijd en moeite hebben geïnvesteerd in het schrijven van hun reacties?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Op 14 april 2014 09:00:44 schreef rob1:
Als ik vraag over een sensor, dan wil ik graag antwoorden en tips over sensoren.
Maar laten we dit topic maar sluiten nu het over fotografie gaat.

OKTHXHAND

Wat een kutmentaliteit. uitleg waarom die opstelling op een forum (ook op fotografiefora neem ik aan) niet tot optimaal resultaat leidt is al gegeven. Ik reageer maar even om aan te geven dat het niet aan rew of SparkyGSX ligt dat zij dat constateren (1 ei is géén ei), maar toch echt aan jou. Mensen die belangeloos en constructief meedenken, waar vind je dat nog? In jouw plaats zou ik dat koesteren, en niet de dingen die je niet snapt of denkt niet nodig te hebben grotendeels negeren en de aandragers af te blaffen.

P.S. Mocht je gedachte zijn: "ik schreef nog zo netjes Beste Allemaal en dankjewel" -> Je kan een lomp bericht best in een beleefde vorm gieten, maar dat maakt het niet opeens wellevend.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 14 april 2014 13:01:22 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je projectje gaat niet lukken.
Je hebt de oplossing al bedacht en besloten dat die niet werkt. Vervolgens doe je ... tegen ieder die dit probeert te veranderen?

Goh... wat kunnen jullie te keer gaan zeg.

Wie zegt dat ik niet aan de gang ben met oplossingen en ideeën die worden aangedragen.

Nogmaals, als ik iets vraag over een sensor omdat ik iets wil detecteren en ik vertel daar bij waarom ik iets wil detecteren, nl omdat ik er een foto van wil maken, dan moet de discussie niet verder gaan over fotograferen.

Als ik over het zelfde onderwerp een vraag stel op een fotografie forum over welke lens ik het beste kan gebruiken bijvoorbeeld, dan krijg ik daar een antwoord op (of niet) vervolgens gaat de discussie dan ook niet verder over welke manier van detectie dat daar bij hoort!

Gratis en voor niets; als ik op een forum ben en ik heb een vraag dan stel ik de vraag als ik het antwoord op mijn vraag niet kan vinden.
Als ik op een forum ben en tijdens het zoeken naar mijn antwoord kom ik een vraag tegen waar van ik denk het antwoord te weten zal ik mijn antwoord geven. Op dit forum misschien niet het geval. Als men graag betaald wil hebben voor antwoorden dan raad ik aan dat te voren aan te geven, of maak de advertentie van Conrad.nl wat groter!

Mijn project gaat zeker en vast lukken of dat nu met of zonder jullie hulp is zal mij een worst wezen! Gelukkig zijn er fora die zich wel bij het onderwerp kunnen en willen houden. Misschien is dat omdat.....

Ach waarom zou ik me druk maken. Jullie stomen al!

Beste beheerde van dit forum, kunt u mij verwijderen?

DANK U WEL (dat voor de liefhebber die er waarde aan hecht)

Dit topic is gesloten