Zelf een snelheidsmeter maken

Hallo

Voor een project moeten wij een elektromobiel maken. We zoeken nog een goed idee om een simpele snelheidsmeter te maken. Heeft er iemand een idee hoe we dit kunnen aanpakken?

alvast bedankt

GPS-software op je telefoon installeren...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Thevel

Golden Member

Dynamo en een (wisselspanning)voltmeter....

of een tandwiel met blokken als inkeping.
daar een sensor op en een pulsteller.
het aantal pulsen per minuut deel je door het aantal blokken op het tandwiel.
dit aantal doe je vervolgens maal (keer) (pi/4)*(diameter van wielen in meters2)*60.

pi*(diameter van wiel in de eenheid meters) *60
dan heb je meter per uur, deel dat door 1000 en je hebt kilometer per uur :).

fietscomputertje kopen, klaar.

Als je het zelf moet maken, fietscomputertje kopen, pulsjes van magneet tellen met een PIC/ATMEL/AVR. Na elke seconden teller maal wielomtrek maal 3600 = aantal meters per uur, dit naar display sturen en de teller resetten.

@roel: neem de omtrek van een cirkel: 2*pi*r... Een tip voor dit soort dingen: kijk of de eenheid klopt. meter^2 is geen afstand, maar een oppervlakte. Tevens 60^2 = 3600.

en bij snelheidsmeters wil je uiteindelijk de omtrek meten en niet berekenen (bv profiel en hardheid van een band weet je nooit precies). Dus ventiel naar beneden, krijtstreepje, wiel een rotatie laten maken, weer krijtstreepje en dat opmeten met meetlint.

Als je 1 centimeter ernaast zit met een scootmobiel dan denk ik dat je al snel 17 meter per km afwijkt. (7" wieltje = 1790 tikken per km)

diameter te berekenen cirkel 30

zoals ik bereken:
pi/4 = 0.785 (is een constante)

0.785 * 302= 706.86

zoals jij berekend:

152*3.1415 = 706.86

Je hebt gelijk, ik was met mijn meter2 niet duidelijk dat is inderdaad een oppervlakte maat.

ik doelde te zeggen neem de (diameter van het wiel in de eenheid meters)2

EDIT: hieronder en hierboven, sorry jullie hebben gelijk.
Ik zit echt niet op te letten dat is inderdaad de formule voor een oppervlakte
|:(

Jij rekent iets als de oppervlakte van de cirkel uit. Ik weet niet waar je dat voor nodig hebt, maar niet om de gereden afstand te bepalen.

Als je een wiel met diameter 30cm hebt, dan rijd je per omwenteling 30cm * pi = 94.2cm.

P.S. Als je de eenheden goed doet, komt het goed. Jou formule:

(pi/4)*(diameter van wielen in meters2)*60.

bevat te weinig eenheden. pi/4 zal wel eenheidsloos zijn. Die 60 zal wel iets als minuten/uur moeten zijn. Maar dan nog krijg je iets in vierkantemeters * min /uur.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 15 april 2014 17:43:38 (39%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 15 april 2014 14:44:01 schreef rubertos:
Voor een project moeten wij een elektromobiel maken. We zoeken nog een goed idee om een simpele snelheidsmeter te maken. Heeft er iemand een idee hoe we dit kunnen aanpakken?

Schoolvraag... dus wat heb je zelf bedacht?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?
Hoe zat dat ook al weer met een electromotor?
Iets met toerental en spanning?
En koppel en stroom?
Of was het toerental evenredig met de stroomsterkte?
Ik ben al een tijdje van school af.