Printplaten reinigen met IPA

Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort mijn twee Delta D035-10 voedingen aan het reviseren. Een van beide voedingen schoot af en toe door naar maximale spanning. Om dit op te lossen heb ik de potmeters en alle elco's (behalve de grote voedingselco's) vervangen. Verder heb ik alle overige verbindingen op de printplaten gedesoldeerd en opnieuw gesoldeerd. Op de printplaten zat nog de originele flux rond de solderingen. Tezamen met de nieuwe tin (en de flux daarin) vormde dit na het solderen een viezig bruin goedje. Aangezien ik tegenwoordig een paar flessen IPA op voorraad heb, leek het me een goed idee om te printplaten met IPA te wassen, zodat de flux zou verdwijnen. Dit is gelukt. Echter, er zit nu een wit residu op de printplaat.

Beste voorbeeld:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-04-15%2016.30.54.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-04-15%2016.30.47.jpg

Weet iemand wat dit wit residu is en hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen?

Ik haal dit er altijd met een tandeborstel af en bespuit de printsporen met plastic spray tegen oxidatie.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Oké, welke merk en type spray is dat precies? Hoe gaat dat als je daarna weer aan de print wil solderen?

Ik heb tijdens het wassen van de printen in een bak gelegd die deels gevuld was met IPA en heb inderdaad met een tandenborstel alle fluxresten weggepoetst. Hierbij heb ik de tandenborstel steeds goed nat gehouden zodat de fluxresten ook daadwerkelijk eraf zouden spoelen (tenminste, dat was het idee).

Het is achtergebleven flux of vet. Als je de print in de ipa gooit, lost de flux op, maar als de ipa (met flux er in opgelost) verdampt, blijft de (voorheen opgeloste) flux achter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. Ik vermoed dat het inderdaad de opgeloste flux is die weer gedeeltelijk op de print terecht is gekomen. Als ik erover poets met een tandenborstel (droog) dan komt het grotendeels wel eraf. Het is niet plakkerig, dus ik vermoed dat het flux is geweest en geen vet.
Hoe voorkom ik dit nu de volgende keer? Ik heb namelijk nog een voeding te gaan, dus de volgende keer wil ik het graag perfect natuurlijk. Misschien direct vanuit het alcoholbad na het poetsen in een bak met (gedemineraliseerd) water?

Als er geen water-gevoelige onderdelen (instelpotjes e.d.) op de print zitten, kan je een kommetje warm water met een beetje glasreiniger klaarzetten.
Print onmiddelijk van zijn IPA-bad overbrengen naar het waterbad, daar even flink heen-en-weer schudden, er uit halen en water er af schudden, drogen met de haardroger.
Komt er uit als nieuw.

Andere methode: print niet in een IPA-bad leggen. IPA in klein bakje. Telkens de tandenborstel in het bakje dompelen, hars van de print wrijven, afkloppen, opnieuw in IPA dompelen, enz...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henk H.

Golden Member

Ik pak vaak een laag glas om een laagje IPA in te doen, met de werkwijze die Pros beschrijft. Het handigste is wel in één richting te werken zodat je de in IPA opgeloste vervuiling ook in één richting van de print afveegt en niet blijft uitsmeren. Eventueel de laatste restjes na verdampen van de IPA wegpoetsen met een droge tandenborstel.

Die witte aanslag poets je er met een droge tandenborstel af. Plastic spray is zo'n busje van de electronicazaak, merk weet ik zo niet. Mocht je er aan willen solderen, dan eerst even schoonmaken met aceton.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Zelf gooi ik mijn printen in de wasbenzine, en dan met een tandenborstel goed poetsen. Werkt prima, daar na plastic spray erop.

Heb even gekeken, het is plastic_70.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Spuitbus blanke lak van de Action á 2 euro werkt goed.

Misschien dat het ook helpt als ik na het IPA-bad de IPA eraf blaas met de compressor.
Ik zal eens wat dingetjes uitproberen als ik binnenkort (misschien morgen) de printen van mijn tweede Delta voeding ga hersolderen en recappen.

Shiptronic

Overleden

Print verticaal laten afdruppen en drogen scheelt ook al een boel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als het de opgeloste flux is die weer neerslaat als je de IPA verdampt, dan is het zo dat je de condentratie flux moet reduceren voordat je de IPA verdampt. Na het IPA bad in een volgend, SCHOON IPA badje doen zou moeten helpen. Ik zou geen water nemen: Het risico dat iets niet tegen IPA kan heb je al genomen, alsnog het risico nemen dat er iets niet tegen water kan hoeft niet. Het verdunnen met IPA zou ook moeten werken. Als je dan toch water neemt, neem dan demi water. Volgens mij is dat niet duur en verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Maar ik heb het nog nooit gekocht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb vandaag de truc met de compressor geprobeerd. Nadat ik de printen schoon had gemaakt (overigens met de IPA waar de andere twee printen ook al in zijn schoongemaakt), heb ik de printen goed nat gelaten en de IPA eraf geblazen met de compressor.

Zie hier het resultaat:
http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-04-18%2009.20.09-small.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-04-18%2009.19.59-small.jpg

Vrij aardig gelukt. In ieder geval stukken beter dan de vorige keer. Hier en daar zie je nog wel neerslag op de plekken waar een pootje van een component bijvoorbeeld de luchtstroom in de weg heeft gezeten.

En de fles IPA (in het echt is de IPA toch ietsje minder bruin):
http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-04-18%2009.18.51-small.jpg

Arco

Special Member

Zo te zien is die IPA al vaak gebruikt... :)
Beste is om het maar 1x (hooguit 2x) te gebruiken en dan weg te kiepen. Anders wordt de print eerder vuil als schoon.
(Als je een plat passend bakje neemt, kost dat maar weinig IPA per keer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Helemaal mee eens.
Gebruikte IPA nooit terug in de fles gieten. Daar verknoei je de ganse voorraad mee.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb de gebruikte IPA in een aparte fles gedaan. Ik was inderdaad van plan deze hooguit nog een keer te gebruiken.