Voedingsfilter

Hallo mensen, ik heb een Quadcopter.
Deze word gevoed met een LiPo accu.

Er zitten dus uiteraard 4 motor regelaars op.
Nu zit er dus ook een camera en video zender op om FPV mee te vliegen.

Nu wou ik als mooie uitbreiding een OSD ertussen hebben, dit zorgt ervoor dat alle belangrijke data als overlay in je video stream verwerkt zit, zie : https://code.google.com/p/minnazaosd/

Allemaal ingebouwd, werkt leuk.. tot de motoren gaan draaien.
Dan heb ik wel gewoon beeld maar de overlay valt weg.

Aangezien dit alleen is wanneer de motoren draaien dacht ik al dat het door vervuiling van de voedingsspanning komt van de regelaars oid..

Dit klopt, als ik de camera en video zender met een aparte voeding voed is er niks ad hand, overigens word het OSD printje wel gevoed via een gestabiliseerde 5V.

Dus het lijkt puur door storing in het video signaal te komen.

Zodra ik alleen de massa van de gehele quadcopter voeding aan de externe voeding hang heb ik de storing weer.

Iemand een idee voor een lichte kleine oplossing ?

Ik zou even goed tekenen hoe alle stromen lopen in een blokschema. Alle kans dat er een (variant op-) een gnd loop in zit.

Nou tis heel simpel.. maar wanneer ik dus alleen de camera en videozender apart voed is er niks ad hand... TOT ik die ground die onderaan staat aan de rest hang dan heb ik weer storing..

Dus ik moet iets hebben wat goed filtert.. maar ik mag ook niet teveel verlies hebben want die accu levert 10.5V en je wil eigenlijk niet onder de 9 komen met het fpv spul.

http://i.imgur.com/BhF0TUx.jpg

Het probleem is dat signaalmassa's over de zelfde bedrading loopt als voedingsmassa's. En dat wordt een massalus of ground loop genoemd. Wat je dus moet doen is die massa's allemaal apart naar een centraal punt (bijv. de massa-uit van het power distribution board) laten lopen, en ze niet doorkoppelen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dit schema is net iets te abstract, je moet wel alle aparte draden tekenen.
Het gaat er om hoe de diverse power- en signaal stroomkringen lopen.

Tevens lijkt dat power distribution board interressant om in meer detail te bekijken.

Power distri board is een heel simpel ding. doet niks

PCB met allemaal plus en min aansluitpunten die gewoon parallel staan.
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23140__Hobby_King_Quadcopt…

Echter is het wel zo dat ik met een draad weg ga vanaf het distri board en die uitsplits naar de vtx en cam..

Maar zowel de camera als de video zender hebben gecombineerde massa's
Beiden hebben 3 draden rood(+) zwart(-) en geel (video)

Dus vandaar dat ik de massa's gewoon parallel heb.. maar zou het schelen als ik dus apart naar de power distri ga ?

Maar uiteindelijk zal de signaal en voeding dus onontkomelijk bij elkaar zitten..

Hmm kom net dit tegen : http://s23.postimg.org/66qck4d7v/FPVdiagram.jpg

Zo zit het bij mij ook maar dan zonder filter en tussen de video zit die osd in.

[Bericht gewijzigd door mitchelll01 op zondag 20 april 2014 16:44:47 (11%)

Ik begrijp (onder andere) niet hoe het OSD board zonder verdere verbindingen zijn informatie binnen haalt, maar ik heb helaas het gevoel dat ik niet in staat ben over te brengen hoe ik naar zo een probleem kijk.

Als een filter("auto LC" oid) helpt is dat natuurlijk prima, maar om te begrijpen waar het moet zitten moet je toch weten hoe het allemaal zit lijkt me ? :)

Op 20 april 2014 16:42:08 schreef mitchelll01:
Maar uiteindelijk zal de signaal en voeding dus onontkomelijk bij elkaar zitten..

Klopt, maar met het verschil dat er geen stroom door de signaalmassa's loopt, wat een spanningsval over die signaalmassa kan geven ==> storing!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

@ Aart, zie tekening, osd krijgt spanning (5V)en data vanaf de flightcontroller.

@ Fuzzbass Ja dat is waar.. Ga ze gelijk een aparte massa geven!

O en een LC filter ertussen heb ik ook al geprobeerd.

Het werkt.

Alle devices een aparte massa naar distri bord, en ik heb het osd op 2 punten nog een massa gegeven. ( OSD had 2 logische gedeeltes, microcontroller kant en composite video chip kant )

Daarna werkte het perfect!

Thnx voor de hulp guys!