Aansturen lineaire actuator

Ik wil op een klein voertuig de stuurbeweging regelen met een lineaire actuator. De actuator moet op twee manieren aangestuurd worden:
- handmatig, de uitslag van de actuator moet met een potmeter oid geregeld kunnen worden als ook met een druk op een schakelaar moet de actuator op zijn halve uitslag gaan staan.
- computer, de computer berekend 5x per seconde de uitslag van de actuator.

Bij linak heb je een enorme keuze aan actuators, ik denk dat de LA12 in aanmerking zou komen. Nu nog de koppeling aan de pc. Mijn kennis van electronica is minimaal en zou dus graag wat hulp hebben.

Je kennis is minimaal en je vraagt veel...
Ik denk niet dat je hier iemand gaat vinden om dit voor u te maken want daar kruipt enorm veel tijd in.
Maak eens een lijstje wat je allemaal zou moeten maken en programmeren en testen.. je zult versteld staan.
Je zou kunnen proberen in V&A maar ik vrees ervoor.

Dan nog iets over de vraagstelling:
Je moet de actuator kunnen bedienen met een potentiometer en met drukknoppen en dan ook nog een koppeling met de PC of hoe zit dat?
En welke terugkoppeling wil je gebruiken?

Zelf je tanden erin zetten zou ook nog kunnen en als je dan hulp nodig hebt, stel je vragen hier maar en liefst vragen over een onderdeel van het project en smijt niet het ganse project op ons bord.

Ik wil zeker niet negatief overkomen maar mijn ervaring zegt dat het bij een idee of wens zal blijven.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Als je een bepaalde actuator in gedachte heb zit er dan even een link bij. Het gaat mij te ver als ik voor jouw naar iets moet zoeken voor hoe het eruit ziet als jij dat zelf al gevonden hebt.

Maar goed een lineaire actuator is gewoon een normale motor die met een vertraging aan schroefdraad laat draaien. Nu is het probleem dus dat je niet weet op welke positie je bent uitgekomen of wat de actuele positie is. Daar zijn diverse oplossingen voor. Op de actutor monteer je lineaire encoder of een lineaire potmeter.

Met een lineaire encoder weer je alleen de verplaatsing to de vorige positie maar je weet nooit de exacte positie. Oplossing is om de actuator eerst helemaal in te trekken tot de nul positie wat je kan controleren met een positie schakelaar. Vanaf de nul positie reset je je encoder uitlezing en begint vanaf 0 te tellen. Mist je Pc of controller ooit een uitlezing van de encoder of is de verbinding of stroom eraf geweest dan moet je dus weer opnieuw met nul positie beginnen.
Met een lineaire potmeter weet je altijd je positie al zijn die de goedkope niet erg nauwkeurig en de nauwkeurige erg duur.

de computer berekend 5x per seconde de uitslag van de actuator.

Bedoel je daarmee de huidige positie van de actuator of wat die nieuwe uitslag moet worden. De huidige positie kan je alleen weten via hetgeen ik eerder heb uitgelegd.

De actuator moet op twee manieren aangestuurd worden:

Je hebt eigenlijk 3 manieren van aansturen.
Handmatig via een potmeter
Handmatig via een vaste schakelaar
Automatisch

Het lijkt me dat je daar beter een keuze schakelaar maakt met
1ste posite voor de potmeter
2de voor de drukknop
3de automatisch

Voor een potmeter kan je ook rotary encoder nemen.

Ik denk niet dat je hier iemand gaat vinden om dit voor u te maken want daar kruipt enorm veel tijd in.
Maak eens een lijstje wat je allemaal zou moeten maken en programmeren en testen.. je zult versteld staan.
Je zou kunnen proberen in V&A maar ik vrees ervoor.

Waarom nu gelijk zo negatief. Hij heeft niet gevraag of iemand het voor hem wilt maken. Enkel hulp hoe zijn probleem en voor hem begrijpbare stukken kan worden opgelost.

Maar om een lijst te maken met stappen is natuurlijk wel een goed idee. Omschrijf eerst je probleem in kleine blokken. Je hebt nu dat dus al 3 dingen tegelijk wilt zoals 2x handmatig en 1x automatisch.
Begin bij 1 van deze 3 en dan denk ik dat je eerst via een drukknop naar een gewenste positie gaat. In dit geval de midden positie.

Eerder zei ik dat je naar de nul positie moet gaan en dat is al je helemaal beneden bent. Maar dat is niet altijd een goede manier. Een volledig uit of midden positie kan ook een prima nul punt zijn.

In ieder geval je start positie bepaal je altijd met behulp van schakelaars op een nok, met een lichtsluis die je veel in printer ziet, inductieve schakelaar enz. Je wilt dat als je exact op positie bent een schakelaar een logische 1 of 0 geeft zodat die positie zeker is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 21 april 2014 01:07:41 (27%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb al mijn wensen kenbaar gemaakt om later niet voor verrassingen te komen. Als eerste en ook belangrijkste stap, het aansturen van de actuator vanuit de computer.

Het gaat om de volgende actuator:
http://www.linak.com/products/linear-actuators.aspx?product=LA12

5x per seconde wordt de waarde van de uitslag berekend. De actuator heeft een bereik van 0 tot 130mm waarbij 65mm betekend het stuur staat recht vooruit. Van 65mm naar 0mm uitslag betekend stuurbeweging rechtsom, van 65mm naar 130mm betekend stuurbeweging linksom.

Volgens mij heb ik geen extra potmeters of andere meetsystemen nodig om te weten wat de uitslag is. Dit alles kan in de actuator verwerkt worden.

[Bericht gewijzigd door MarcovanderHeijden op maandag 21 april 2014 07:38:09 (12%)

Op 21 april 2014 07:22:44 schreef MarcovanderHeijden:
...Volgens mij heb ik geen extra potmeters of andere meetsystemen nodig om te weten wat de uitslag is.

Dat heb je wel nodig anders weet je niet op welke positie die staat.

Dit alles kan in de actuator verwerkt worden.

Dat is optie voor die actuator en je kunt kiezen welke encoder, zie de datasheet, tenzij je maar 3standen nodig hebt (in, uit en halverwege)

Als je communicatie met de pc wilt, zul je niet zonder µcontroller kunnen.

@Benleentje, ik was niet negatief, enkel had ik het gevoel dat dit een beetje te hoog gegrepen is/was voor de TS.
Als je met weinig electronica kennis zoiets moet maken, dan zal de hulp en denkwerk vanuit CO niet veel uitmaken vrees ik.
Om aan zoiets te beginnen moet je tenminste al een redelijk overzicht hebben van wat er allemaal aan te pas komt, maar dat weet jij evengoed als ik ;)

EDit: @TS moet je hier eens kijken en dit eens doorbladeren, veel info te vinden.

LDmicro user.

Als ik het datasheet goed lees, is deze niet zomaar "in z'n vrij" te zetten. Hij gaat vanzelf vaststaan als je hem niet aanstuurt.

Verder mag dit ding niet meer dan 20% van de tijd "werken", dus als continue stuurcorrecties nodig zijn, gaat het na een tijdje kapot.

Verder snap ik niet hoe je wil sturen met een auto, met een LINEAIRE actuator; Het stuur moet rond. En wel meer dan 1x om volledige stuuruitslag te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Verder mag dit ding niet meer dan 20% van de tijd "werken", dus als continue stuurcorrecties nodig zijn, gaat het na een tijdje kapot.

Hier heb ik wat aan, deze actuator voldoet dan niet.

Ik heb ook nog wat andere argumenten aangedragen. Als jij doet alsof ik wat dat betreft niet besta, dan is voor mij de lol om je te helpen er snel af.

Dus ik wil horen: "je hebt gelijk, daarom is ie ook niet geschikt" of, "ja, maar in mijn geval.... "

P.S. (Ook "maar je hebt m'n startpost niet goed gelezen" is een geldig argument. Ik dacht dat het om een hele auto ging, zie nu: "klein voertuig". Wat voor schaal we dan moeten denken weet ik niet).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 21 april 2014 13:05:21 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

@rew. Hij zal direct de stuurstang willen aandrijven.

Ik heb een tijd geleden ook wat naar lineaire actuators gekeken en werd daar niet vrolijk van.
De goedkopere hebben veel speling en zijn niet geschikt voor nauwkeurige aandrijving. Er zijn maar heel weinig met een 100% dutycycle. Elk type me een DC koolborstel motor valt af.

Voor sturing zou je denk beter een stappen motor kunnen overwegen. Je weet eigenlijk altijd de positie van die motor omdat je hem zelf aanstuurt.

5x per seconde wordt de waarde van de uitslag berekend.

Zoals ik al eerder aangaf. Wees voor jezelf en anderen duidelijk in je definities.
Deze zin kan ik op 2 manieren begrijpen.

  • Je berekent 5x per seconden op welke positie (de uitslag) de lineaire actuator staat.
  • Je berekent 5x per seconde wat de nieuwe positie van de actuator moet gaan worden.

Ook het berekenen van de nieuwe stuur positie is niet makkelijk. Je komt al heel snel op een PID regeling uit. Ook al staat je stuur perfect recht je voertuig zal niet in die exacte richting uitgaan. Die door spoorvorming van de weg. Beweging van de ophanging en spoorvorming van bv het rubber op de wielen zelf.
Dus al met al een leuk project waar je nog de nodig uitdaging kan verwachten.

Maar probeer het in kleine simpele stappen op te lossen en steeds een kleine deel te testen. Dan ben je van dat deel zeker en kan je het gaan uitbreiden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hier in het kort mijn idee:

Ik wil met een voertuig, niet direkteur allemaal lachen een rollator , zo nauwkeurig mogelijk een lijn volgt. De lijn is getekend in autocad. Met behulp van een GPS-ontvanger en een applicatie binnen autocad wordt de afwijking t.o.v. de lijn berekend. Bij goede ontvangst kan de GPS-ontvanger een 2D nauwkeurigheid behalen van plusminus 1cm. De gevonden afwijking t.o.v. de lijn wordt naar een com-poort gestuurd. Uiteindelijk moet deze afwijking vertaald worden naar een stuurbeweging. Op dit moment ben ik gekomen tot aan de com-poort. Mijn idee was dat een lineaire actuator de slimste oplossing zou zijn maar dat is geen must. Heb ook al eens gekeken naar een stappenmotor uit een CNC-machine. De spindel van een CNC-machine maakt ook een lineaire verplaatsing. Ik zal dan wel extra aandacht moeten besteden aan een vocht-en stofvrije omgeving.

Als het allemaal lukt is het de bedoeling dat de lijn in het werk gemarkeerd gaat worden met verf.

Ohw ja in de berekening word de eventuele scheefstand van het voertuig al meegenomen. Deze word waargenomen door een inclinometer, dat werkt al.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 april 2014 19:09:13 (7%)

Shiptronic

Overleden

Op 21 april 2014 17:40:53 schreef MarcovanderHeijden:

Bij goede ontvangst kan de GPS-ontvanger een 2D nauwkeurigheid behalen van plusminus 1cm. .

Ik ben benieuwd met welke GPS je deze nauwkeurigheid haalt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Mijn beroep is Landmeter en deze GPS-ontvanger behoord tot mijn basisuitrusting.

benleentje

Golden Member

Als je dan met een al minder nauwkeurige opnemer als een GPS signaal je voertuig gaat sturen kan je al snel oscillatie krijgen rondom je gewenste lijn omdat je elke keer aan het oversturen bent. JE zal dus een slim algoritme moeten vinden om te anticiperen en overschoot van je stuur wiel te vermijden.

En zeker lijnen op de weg mogen geen aanleiding zijn om ieder te laten slingeren. Dat heeft binnenkort heel Nederland een alcohol slot.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is dus niet bepaald een standaard GPS ontvanger. Geeft zo'n nauwkeurige ontvanger je eigenlijk wel 5 updates per seconde?

Op die lineaire actuator kun je een aantal opties krijgen, waaronder een potmeter of Hall sensor voor een absolute positie, en meerdere opties voor incrementele encoders. Heb je de actuator al, en zo ja, exact welk type met welke opties, of moet je die nog gaan aanschaffen?

REW heeft gelijk dat er in de datasheet staat dat hij maar 20% duty-cycle mag hebben, maar ik denk dat dat geldt bij de maximale snelheid (dus bij 12 of 24V, afhankelijk van het type), en de maximale kracht. Als zowel de kracht als de snelheid veel kleiner zijn, zal het zeer waarschijnlijk geen probleem zijn.

De motor kun je aansturen met een motorregelaar, zoals een MD03 van Parallax, daar heb ik redelijk goede ervaringen mee in closed-loop regelsystemen. Daarmee kun je dus de draairichting en snelheid regelen, zonder dat je zelf de vermogenselektronica daarvoor hoeft te maken en aansturen.

Zou het niet gemakkelijker zijn om een voertuigje te maken waarbij de wielen aan elke zijde apart aangestuurd worden, waarmee je dus kunt sturen door de wielen aan een kant sneller te laten draaien dan de andere kant? De enige logische reden die ik kan bedenken om een conventionele stuurconstructie te gebruiken, is als het een bestaand "voertuig" is; in dat geval zou het wel handig zijn als je daar wat meer details van zou delen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
wtt

Golden Member

In oa de landmeterij werkt men met gecorrigeerde GPS. Is vrij simpel: een stationaire GPS ontvanger (waarvan de positie dus bekend is) kan bij elk ontvangen setje coördinaten de fout berekenen en deze fout met een aparte zender versturen. De mobiele GPS ontvanger ontvangt dus de 'foute' coördinaten van GPS en via de extra ontvanger meteen de correctie erbij. Is in principe dus niet van invloed op de verversingsfrequentie.

Maarre... (vraagje)... Een rollator... Dat is toch zo'n soort van looprekje met wielen? Twee vaste wielen achter, twee zwenkwielen voor en een (klein model) boodschappenmandje eraan vast?

Ik word nu wel heel benieuwd naar het plan... Komt er ook nog een aandrijfmotor op, of gaat het erom dat de gebruiker middels hulpvaardige elektronika op het juiste (rechte) pad wordt gehouden?