telmechanisme met led's d.m.v. microswitch en IC's

Hallo,

Voor school moet ik een project maken waarbij een scorebord een gedeelte van het project is.
Hierbij zou er een doel gemaakt worden waaraan een microswitch wordt gemonteerd.
Zo zou ik 6 stukjes ledstrips willen en telkens het doel geraakt wordt dat er een extra ledstrip oplicht.
Deze schakeling zou ook een resetknop moeten hebben om het telmechanisme eenvoudig te kunnen resetten zonder de spanning te onderbreken.
Dus hierbij zou ik een schakeling willen maken met IC's maar daar weet ik nog niet zo veel van.
Het mag niet programeerbaar zijn zoals een plc sturing en microcontrollets. En alles moet werken op een lage veiligheidspanning hiervoor heb ik een 12V batterij.

Kan mij hier iemand bij helpen?

Alvast bedankt!

Wat K7Jz bedoelt is dat je je vraagstuk vermoedelijk kunt oplossen met een schuifregister.

Misschien is het een idee om daar wat meer informatie over te zoeken.

Verder is het bij schoolvragen ook wel handig als je aangeeft wat voor school je volgt en wat het niveau is... en wat voor zaken je zelf al had bedacht.

Ik hield het expres kort, het artikel gaat uit van een microcontroller om het extra verwarrend te maken.