aansturing alarmsignaal

Beste mede-forummers,

Voor een schoolopdracht ben ik aan het zoeken hoe ik een alarmsignaal kan aansturen, echter moet dit op de volgende manier:
7x kort signaal, gevolgt door 1x lang signaal, zolang de schakeling actief is moet dit zich blijven herhalen.

Zelf heb ik al zitten denken om 2 tijdrelais te laten lopen, alleen ben ik bang dat ze elkaar gaan ontlopen en het signaal na een tijdje niet meer klopt.

Iemand enig idee of hier "programmeerbare" relais voor zijn?

Bedankt voor het meedenken!

Mvg Bob

EricP

mét CE

Soort van general alarm voor een bootje aan het knutselen?
Ik heb het in een AVR gedouwd.

klopt! wat moet ik me voorstellen bij een AVR?

EricP

mét CE

Degene die ik gebruikt heb, heeft 8 pootjes :)

Deze dus. Paar regels code erin en gaan.

Overigens ga je dat met normale relais niet redden. Die gaan uit sync lopen.

Maar eh... Zou je dit dan niet onder 'schoolvragen' zetten? En als het een schoolvraag is... Vertel eens wat meer over de opdracht?

Sonytech

Overleden

Je kan ook een "gewoon" relais met een timer-IC aansturen. Dan hou je met een teller-IC bij hoeveel korte pulsen je hebt gehad en zorg je dat bij de achtste puls de timer op een iets langere tijd afgesteld staat. Dan laat je de hele boel resetten zodat het feest opnieuw kan beginnen.

Da's een manier om het met niet-programmeerbare componenten op te lossen.

Je kan er ook een microprocessortje voor nemen, maar daar moet je dan wel een stukje software voor schrijven, maar daar is ook best uit te komen.

@EricP: Met normale tijdrelais niet; met normale relais wel.

EDIT

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/soortvanscheepszoemer_jal.jpg

(Sorry, m'n tekenpakket heeft wat moeite met verbindingslijnen als het plaatje in 'Schoolvragen' gepost wordt. :) )

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

siemens logo, Moeller EASY , of welke kleine plc je kunt vinden kun je het ook mee doen.