bjt schakeling met r0

Hallo

Ik zit vast met het berekenen van de voltage versterking bij een bjt schakeling met gemeenschappelijk basis. Ik blijft zitten met mijn vout en vin aan beide zijde van de vergelijking.

https://awwapp.com/s/ea/ae/4f.html

De formule in het kader is de oplossing waar ik niet aan geraak.

Bedankt voor de hulp.

Arco

Special Member

Leesbaar schrijven hoort zo te zien niet tot de schoolvakken... :)
Voor zover te oncijferen zie ik in het schema nergens een transistor?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Schema is het hybrid-pi model van de transistor.

Je kan die vergelijking zo herschrijven dat je aan de ene kant de Vo hebt en aan de andere kant de Vi. Dat heeft weinig met elektronica te maken maar is gewoon basiswiskunde. Kijk ook nog eens goed naar je + en - tekens.

Bedankt! Ik kreeg de vergelijking echt niet correct geschreven, maar je bericht gaf me nieuwe moed.

Ik zit echter inderdaad nog met een tekenfout. Zou ik hier nog een extra tip voor kunnen krijgen? Want ik zie het echt niet waar ze zit.

De herschrijving van de vergelijking voor de geïnteresseerden:
https://awwapp.com/s/b2/c6/b9.html

Excuses voor het geschrift, schrijven met de muis is niet mijn sterkste kant.

Ik tag mezelf even, kijk er morgen naar als ik minder brak ben ;)

Phoe, geen wonder dat ik hier gisteren moeite mee had. Naast het handschrift (misschien is gewoon typen duidelijker) heb je een bijzondere manier van vergelijkingen oplossen.

Een hoop wiskundig gegoogel, maar wel foutloos en je komt op het juiste antwoord uit, dus op zich is het niet erg. Snellere manieren doe je vanzelf op met meer ervaring.

Je tekenfout zit in de allereerste vergelijking van je tweede poging. Kijk even goed hoe de stromen precies lopen.

@Arco: Wat je ziet is een kleinsignaalvervangschema van een transistor + belasting.

Ah, nu zie ik het.

-vi + de spanning over r0 + vo = 0

Dus de spanning over r0 is -vo+vi in plaats van vo+vi

Nu klopt de vergelijking wel, echt heel hartelijk bedankt!