Op 1 mei 2014 13:39:08 schreef Lambiek:
Ik had al zo'n vermoeden dat het om modelbouw tractorpulling ging.
Goedenavond,
Niet alleen om tractorpulling maar ook over powerboten, dragrace, enzv
Op 1 mei 2014 13:50:22 schreef MGP:
Laat mij het anders formuleren.
De ingangsmotor start van 0 tot max toeren, aan de uitgang ligt een belasting die evengroot is als de ingangsmotor kan leveren, de riem is doorgeknipt, Wat gaat het huis doen?
Ik denk dat de uitgangsas zal blijven stilstaan en het huis zal beginnen meedraaien.
Als dat het geval zou zijn, hoeveel mechanisch vermogen zou ik nodig hebben om dat huis weer stil te houden?
Het klopt dat dan het huis gaat meedraaien! Dat is nu de hamvraag! hoeveel vermogen heb ik nodig om het huis stil te krijgen of zelfs te versnellen? Ik had het opgelost door een one way lager erop te monteren maar dat kan het huis helaas maar 1 kant op... versnellen
Op 1 mei 2014 15:10:26 schreef Fox2:
Om op jouw laatste vraag antwoord te geven:
als het huis daadwerkelijk draait, dan zit je automatisch in de situatie dat het toerental op de in- en uitgang verschilt.
Als in- en uitgaande vermogen wel hetzelfde zijn, moet je op de uitgaande as dus beduidend meer koppel leveren dan er op de ingaande as beschikbaar is. Dat verschil moet dus via de tandriem toegevoerd worden.
Jij hebt het helemaal goed!
Op 1 mei 2014 15:12:35 schreef MGP:
Dus in de praktijk zal de elektromotor gedurig moeten afremmen of meedraaien.
Dat zal mij nogal een regeling zijn als het zo zou kunnen werken.
Juist!!!
Op 1 mei 2014 17:45:02 schreef Lambiek:
Eigenlijk moet de elektro motor fungeren als elektrische wervelstroom, op die manier kan je het koppel constant houden. Ik zie ook niet in wat dat wurglager op die plaats moet. Eigenlijk moet het gewoon vrij kunnen draaien. Als je de elektro motor meer of minder afremt zou het moeten werken.
EDIT:
Heb eens even een voorbeeld gemaakt van hoe het zou kunnen worden.
[afbeelding]
Klik voor groter.
De sensor meet het toerental waarbij de brandstof motor zijn max koppel heeft. De servo stand wordt ingelezen op de controller, de waarde van de servo is dus bekent (dat is de stand van de servo waar de brandstof motor zijn max koppel heeft).
Met een extra swits op de zender wordt de elektro motor bekrachtigt (de tractor zal vertrekken) de controller en de power_swits zal proberen om het toerental zo te houden dat het max koppel gehandhaafd blijft.
@ Harry V,
Kan je eens een foto plaatsen van je tractor, dan krijgen we een beetje een idee hoe groot zoiets is.
Nu ben ik waar ik zijn wil! Er wordt begrepen wat ik bedoel. Alleen komt het er bij mij wat krom uit om dat ik geen verstand van elektronica heb, en ook niet goed kan uitleggen van, vermogen, toerental, koppel enzv.
http://i102.photobucket.com/albums/m120/HarryVink/ee517d9f-c96e-4ed1-b…
Dit is mijn puller met 2 motoren als voorbeeld. Mijn transmissie is bedoeld voor 1 motorige voertuigen.
Met een extra swits op de zender wordt de elektro motor bekrachtigt (de tractor zal vertrekken) de controller en de power_swits zal proberen om het toerental zo te houden dat het max koppel gehandhaafd blijft.
Misschien een domme vraag maar is een extra swits op de zender een knop of hendel die je overhaald om de elektromotor te bekrachtigen? zo ja, kan dit ook automatisch?, dus zonder knop of hevel
[Bericht gewijzigd door
Henry S.
op maandag 5 mei 2014 19:48:27
(88%)