als ik nu zo een usb programmer koop die ik aan deze print soldeer met een aantal draadjes, dan kan ik een programma in deze IC's krijgen, zoals tommyboy aanhaalde. dus zonder deze van de huidige print af te halen.
Ik denk dat dat voor beide AVRs wel op gaat ja. Die 'draadjes' moeten niet te lang zijn - anders krijg je gedoe met paracitaire capaciteiten / inductiviteiten waardoor het spul meer werkt.
die led die erbij zit, kost idd niks, MAAR, deze print komt uit een bestaand toestel, met het scherm op de correcte pinnen van de IC aangesloten, de led ook op één of andere uitgang aangesloten en een 5tal knoppen.
Er zijn geen 'juiste pinnen'. Een I/O pin is een I/O pin bij een AVR - geen gedonder met ergens open drain ofzo. Dat kan elke I/O pin nadoen. De meeste pinnen hebben wel een alternatieve functie, bijvoorbeeld input voor een ADC of een stuk UART ofzo. Voor een LCD en wat knoppen, zit dat niet in de weg. De firmware (die jij dus zelf gaat schrijven) bepaalt uiteindelijk wat waarop zit - en dan zou een bepaalde aansluiting wel eens leuk uit kunnen komen.
als ik nu uitzoek welke ingangen waarom zitten, kan ik toch al deftig experimenteren met deze print.
Ja, dat ben ik met je eens. Bedenk alleen wel dat je ook nog even uit moet zoeken hoe je dat display aanstuurt. Die AVR weet daar niks van - meer dan een stapel I/O pinnen is het niet.
MOSI,MISO,SCK,RESET,RXD,TXD, INT1, VCC en GND worden naar buiten gebracht op een connector.
links naast de flatcable van scherm:
Dan heb je dus in principe alles wat je voor je programmer nodig hebt.
de led zit op PD6 en PD7 naast de X-tal
scherm zit aangesloten op port B-C-D
drukknoppen zitten op port A.
voor zover ik het nu versta sluit ik die aan met een paar draden op die connector naar zo een usb programmer.
ik steek er een programma in dat de led laat knipperen, en die zou werken.
in verder stadium zou ik kunnen gaan uitzoeken om het scherm aan te sturen om iets te laten zien (hello world).
analoge comparators worden niet gebruik, dus daar kan ik later 2draden aan solderen om iets externs analoog op aan te sluiten.
Dat klopt. Begin inderdaad eens met een knipper LED. Ook een scope kan daarbij handig zijn - mijn eerste knipperled was zo snel dat-ie gewoon aan leek te staan. Duurde even voordat ik dat door had 
Dat Xilinx plakje is een CLPD - lomp gezegd een stel configureerbare poortjes. Mooi stukje hardware, maar een heel ander idee van 'programmeerbaar'. Er ligt veel meer in hardware vast. Daardoor is het ding veel minder universeel dan een AVR. Je krijgt er (oa.) snelheid voor terug.
Ik ben zelf geen fan van dat Arduino spul. Het schijnt dan laagdrempelig te zijn, maar vanwege dat maffe taaltje is de drempel voor mij (met toch inmiddels wel een jaar of 30 aan programmeerervaring) nog steeds te hoog - ik zie geen meerwaarde tov. een 'bare' AVR die ik gewoon in C kan programmeren, dus waarom zou ik er tijd in steken?
Voor die programmer: bedenk ook even wat je wilt. Een aantal AVRs en programmers zijn voorzien van 'debugWire' - technologie om in-circuit te kunnen debuggen. Da's mooi, maar zowel je programmer als je AVR moeten het kunnen. Een AT90S8515 zou daar wel eens te oud voor kunnen zijn (als in: toen had Atmel het nog niet). Als je dat minder belangrijk vindt, dan kun je bij tuxgraphics kijken. Relatief goedkope programmer die het prima doet met AVRstudio. Een 'echte' programmer (van Atmel zelf) kost iets meer.
Die knutsels die je zelf geeft... Tsja... Ik ben er niet dol op. Het geeft regelmatig problemen en zeker als je met 'niks' begint, wordt het dan lastig om vast te stellen wat er nou niet werkt.
Overigens gaan AVRs zelden stuk - je kunt ze best fors mishandelen. Ik heb het nu 2x meegemaakt: in het verleden Tiny22's die het rechtstreeks aansturen van een buzzer niet leuk vonden (blijkbaar kwam daar bij uitschakelen toch een nare piek vanaf die de dioden eromheen niet voldoende opvraten) en een keer een als 'defect' gekocht STK-500 developmentboard waar een 8515 niets meer deed (zelfs de clock liep niet meer). Ding vervangen, met de AT90S1200 'nieuwe' firmware erin geblazen en werken...